Specifieke vragen over Wetenschap
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
- Locatie: Hoeselt, White House
Zeker Tillie, de kleuren zitten tussen golflengten en dus ook tussen frekwenties.
De poezen en de katten (er is een verschil) zien geen kleuren.
Niet alle mensen zien alle kleuren.
Onder daglicht is het oog het gevoeligst voor geel en groen; die gevoeligheid daalt zowel voor kortere (naar het ultraviolet) als voor langere (naar het infrarood) .
------
De golflengte van de kleuren in nm (nanometer, 10 macht -9) en frequentie in THz (TeraHertz, 10 macht 12 Hz). Gemeten in vacuüm en relatie met de andere golven.
Radiogolven: golflengten van kilometers tot 30 cm of frekwentie 1 GHz.
Microgolven: 30 cm - 1 mm, 1 GHz - 300 GHz. Te vermijden.
Infrarood: 780 nm-1 mm (niet nm), 385 THz - 300 GHz.
Rood: 780- 622 nm, 384-482 Thz.
Oranje: 622-597 nm, 482-503 THz.
Geel: 597-577 nm, 503-520 THz.
Groen: 577-492 nm, 520-610 THz.
Blauw: 492-455 nm, 610-659 THz.
Violet: 455-390 nm, 659-769 Thz.
Ultraviolet: 375-1,25 nm. Men noem het black light, maar het is niet zwart en ook niet licht.
X-stralen of Röntgenstralenn golflengte 12-0,006 nm. De korte golflengte is vergelijkbaar met de afmetingen van een atoom.
Gamma stralen. Er is eigenlijk geen wezenlijk verschil tussen de x-stralen en de gamma-stralen. De gamma-stralen werden het eerst gevonden bij de kern van het atoom, en de x-stralen bij de electronenovergangen in de atomen.
De poezen en de katten (er is een verschil) zien geen kleuren.
Niet alle mensen zien alle kleuren.
Onder daglicht is het oog het gevoeligst voor geel en groen; die gevoeligheid daalt zowel voor kortere (naar het ultraviolet) als voor langere (naar het infrarood) .
------
De golflengte van de kleuren in nm (nanometer, 10 macht -9) en frequentie in THz (TeraHertz, 10 macht 12 Hz). Gemeten in vacuüm en relatie met de andere golven.
Radiogolven: golflengten van kilometers tot 30 cm of frekwentie 1 GHz.
Microgolven: 30 cm - 1 mm, 1 GHz - 300 GHz. Te vermijden.
Infrarood: 780 nm-1 mm (niet nm), 385 THz - 300 GHz.
Rood: 780- 622 nm, 384-482 Thz.
Oranje: 622-597 nm, 482-503 THz.
Geel: 597-577 nm, 503-520 THz.
Groen: 577-492 nm, 520-610 THz.
Blauw: 492-455 nm, 610-659 THz.
Violet: 455-390 nm, 659-769 Thz.
Ultraviolet: 375-1,25 nm. Men noem het black light, maar het is niet zwart en ook niet licht.
X-stralen of Röntgenstralenn golflengte 12-0,006 nm. De korte golflengte is vergelijkbaar met de afmetingen van een atoom.
Gamma stralen. Er is eigenlijk geen wezenlijk verschil tussen de x-stralen en de gamma-stralen. De gamma-stralen werden het eerst gevonden bij de kern van het atoom, en de x-stralen bij de electronenovergangen in de atomen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Beste alter,
Dank je voor je artikel over LIFTKRACHT in Wikipedea. Daar dit misschien niet zo gemakkelijk te begrijpen is voor de leek wil ik er het volgende aan toe voegen: Als een vliegtuig beweegt krijgt men een luchtstroom rond de vleugels, nu is algemeen gekend hoe groter de snelheid van de lucht (zonder wervelingen) hoe kleiner de statische druk is die men er in meet. Door de vorm en ook een beetje de helling van de vleugel zorgt men er voor dat de snelheid van de lucht boven de vleugel veel kleiner is dan onder de vleugel; zo krijgt men de zogenaamde LIFTKRACHT. Als de liftkracht gelijk is aan het gewicht van het vliegtuig kan het in de lucht blijven. Om een vleugel de beste vorm te geven worden verschillende vormen getest in zogenaamde windtunnels.
Stroomlijnen van de lucht als men rechtop of omgekeerd vliegt.
Beste Groeten, kotje
Dank je voor je artikel over LIFTKRACHT in Wikipedea. Daar dit misschien niet zo gemakkelijk te begrijpen is voor de leek wil ik er het volgende aan toe voegen: Als een vliegtuig beweegt krijgt men een luchtstroom rond de vleugels, nu is algemeen gekend hoe groter de snelheid van de lucht (zonder wervelingen) hoe kleiner de statische druk is die men er in meet. Door de vorm en ook een beetje de helling van de vleugel zorgt men er voor dat de snelheid van de lucht boven de vleugel veel kleiner is dan onder de vleugel; zo krijgt men de zogenaamde LIFTKRACHT. Als de liftkracht gelijk is aan het gewicht van het vliegtuig kan het in de lucht blijven. Om een vleugel de beste vorm te geven worden verschillende vormen getest in zogenaamde windtunnels.
Stroomlijnen van de lucht als men rechtop of omgekeerd vliegt.
Beste Groeten, kotje
Laatst gewijzigd door kotje op 28 mar 2006, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Het zichtbare licht is slechts een zeer klein deel van de zogenaamde electromagnetische straling. Daartoe behoren ook het infrarood( warmtestaling) en ultraviolet(bruin worden). In de klassieke fysica is die straling continu, b.v. het rood gaat continu over in het oranje enz.. Bij elk deel hoort een bepaalde golflengte en frequentie(lichtsnelheid= golflengte x frequentie)
Figuur hieronder geeft de bestanddelen van de electromagnetische straling.
Opmerking: Het audio gebied hoort er niet bij.
Figuur hieronder geeft de bestanddelen van de electromagnetische straling.
Opmerking: Het audio gebied hoort er niet bij.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Best pastoor,
Je posting was goed, maar ik wilde het toch even in fig. zetten.
Je posting was goed, maar ik wilde het toch even in fig. zetten.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
alter - Lid geworden op: 25 mei 2005, 01:38
- Locatie: Aywaille
Uit voorgaand schema blijkt zeer duidelijk de beperktheid van het menselijk oog als detector voor electro-magnetische straling. Het oog omvat -ocharme- een spectraal "vensterke" van amper 400 tot 800 nm totaal onvoldoende voor astronomische observaties.
Zulks verklaart dan ook de opkomst van de radio-astronomie waaraan de namen Karl Jansky (1905-1950) en Grote Reber (1911-2002) als pioniers verbonden zijn.
Het is dank zij de radio-astronomie dat Arno Penzias en Robert Wilson in 1962 voor het eerst, door de detectie van een "Cosmetic Microwave Background" , een wetenschappelijk, experimenteel argument voor de Big Bang theorie, konden leveren
Zulks verklaart dan ook de opkomst van de radio-astronomie waaraan de namen Karl Jansky (1905-1950) en Grote Reber (1911-2002) als pioniers verbonden zijn.
Het is dank zij de radio-astronomie dat Arno Penzias en Robert Wilson in 1962 voor het eerst, door de detectie van een "Cosmetic Microwave Background" , een wetenschappelijk, experimenteel argument voor de Big Bang theorie, konden leveren
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
De BIG-BANG theorie is een grote explosie waarmee ons heelal begonnen is (miljarden °C). Dit is de mening van het grootste deel van de hedendaagse kosmologen. In principe was alles aanwezig in deze voor ons mensen onvoorstelbare explosie. Zelfs de ruimte werd dan gemaakt en door uitdijing van deze ruimte ontstond dan ons heelal. Om het populair te zeggen de stof werd gevormd doordat het heelal bij deze uitdijing afkoelde en een deel van de oorspronkelijke energie condenseerde tot massa (na ongevveer 14 miljard jaar is de temperatuur van de cosmische ruimte ongeveer nog -270°C).
De Achtergrondstraling, zie vorige posting bij alter, is de overschot van deze explosie.
Volgens de Algemene Relativiteitstheorie van Einstein is de tijd ontstaan bij de Big-Bang. Dus de vraag wat was er voor de Big-Bang zou zinloos zijn. Wel dit laatste kan ik niet begrijpen.
0°K=-273°C
De Achtergrondstraling, zie vorige posting bij alter, is de overschot van deze explosie.
Volgens de Algemene Relativiteitstheorie van Einstein is de tijd ontstaan bij de Big-Bang. Dus de vraag wat was er voor de Big-Bang zou zinloos zijn. Wel dit laatste kan ik niet begrijpen.
0°K=-273°C
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Beste Pastoor,
Hoe een helicopter in de lucht kan blijven hangen kan men op de volgende manier uitleggen: De horizontale draaiende schroef zuigt van boven lucht aan gericht naar de grond. Dit is de zogenaamde actie. Volgens de derde wet van Newton werkt op de helicopter een reactie. Als die reactie groter is dan het gewicht van de helicopter dan stijgt de helicopter, is de reactie gelijk aan het gewicht dan blijft hij hangen. Om vooruit te vliegen wordt de schroef een beetje gekanteld. Het kleine verticaal draaiende schroefje achteraan is om te beletten dat de helicopter zou draaien in tegengestelde richting van de horizontale schroef en misschien om de richting van de helicopter te wijzigen.
Hoe een helicopter in de lucht kan blijven hangen kan men op de volgende manier uitleggen: De horizontale draaiende schroef zuigt van boven lucht aan gericht naar de grond. Dit is de zogenaamde actie. Volgens de derde wet van Newton werkt op de helicopter een reactie. Als die reactie groter is dan het gewicht van de helicopter dan stijgt de helicopter, is de reactie gelijk aan het gewicht dan blijft hij hangen. Om vooruit te vliegen wordt de schroef een beetje gekanteld. Het kleine verticaal draaiende schroefje achteraan is om te beletten dat de helicopter zou draaien in tegengestelde richting van de horizontale schroef en misschien om de richting van de helicopter te wijzigen.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
Ik schreef:
Ik heb het woordje misschien gebruikt. Natuurlijk bestaan er nu ook helicopters met straalaandrijving om vooruit te vliegen(legerhelicopters). Als ze met startroer het kleine schroefje bedoelen dat weet ik niet maar wat zeker weet is, moest dat kleine schroefje er niet zijn, dan zou de helicopter tegengestelt draaien aan de grote schroef en volgt er dus een crash.Het kleine verticaal draaiende schroefje achteraan is om te beletten dat de helicopter zou draaien in tegengestelde richting van de horizontale schroef en misschien om de richting van de helicopter te wijzigen.
_________________
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
Voor de standaard helikopters is het juist .
http://www.helikopterfoto.nl/techniek.htm
En de amerikaanse dubbelschroef werkt met twee gelijke schroeven (rotorbladen).
http://www.globalsecurity.org/military/ ... ch-467.htm
http://usmilitary.about.com/gi/dynamic/ ... 2Fh-47.htm
http://www.helikopterfoto.nl/techniek.htm
En de amerikaanse dubbelschroef werkt met twee gelijke schroeven (rotorbladen).
http://www.globalsecurity.org/military/ ... ch-467.htm
http://usmilitary.about.com/gi/dynamic/ ... 2Fh-47.htm
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
- Locatie: 9880 AALTER
HOE KOMT HET DAT WE DE ZON EN MAAN GROTER ZIEN ALS ZE LAAG AAN DE HORIZON STAAN?
Laag
Hoog
Laag
Hoog
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?