Stoppen met slaapmiddelen

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

14 jun 2020, 11:11

simul schreef:
14 jun 2020, 10:05
Wat later gaan slapen en slaap ik maar 5 uur of 4 is Ok
Dat is in ieder geval al een goede instelling! Als je de volgende morgen moet gaan werken ligt dat inderdaad anders. Ik durfde toen zelfs nog een extra pil nemen als ik om 4u wakker werd en niet meer in slaap geraakte.

Niet te snel afbouwen. Dat heb ik ook geprobeerd, maar dat ging niet.
Van een heel tablet naar drie kwart, dat een aantal weken volhouden, dan van drie kwart naar een half voor een aantal weken, enz.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik (na 37 jaar slaappillen) nog altijd aan mijn half tabletje vastzit. Ik denk wel dat het gedeeltelijk tussen mijn oren zit want als ik midden in de nacht wakker word durf ik toch na een tijd vanzelf terug in slaap vallen. Maar dat half pilleke laten? Het is moeilijk.

Ik heb ook al melatonine (hoge dosering) geprobeerd en andere lapmiddeltjes, maar als je inslapers gewend bent dan kost dat alleen maar geld en het helpt niet.

Succes!

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

15 jun 2020, 05:58

Er is de oeroude zegswijze;
"Geloof verzet bergen...." en dat verklaart de "werking" van een placebo.
Maar die autosuggestie is nu precies hetgeen waarop een psychotherapeut inspeelt,
door autogene ontspanning-oefeningen aan te leren.
(Ik had dit hier al eens aangebracht, maar werd weggehoond door een onverdraagzaam sujet)

"Schaapjes tellen" wordt al eens smalend gezegd....
Maar men moet figuurlijke uitdrukkingen niet letterlijk nemen!

Omgekeerd werkt het zeker negatief, als men 's nachts continu op de wekker kijkt,
om na te gaan hoelang men al wakker ligt!

Zelf red ik het met 5 à 6 uurtjes nachtrust, maar een (korte) "powernap" = hazenslaapje
in de vroege namiddag lukt perfect.

Succes aan de slapelozen en een magere troost is allicht,
dat het leven korter is dan men denkt en...
langslapers dan nog eens de helft van die tijd in dromen laten opgaan. :wink:

ZulmaF
Lid geworden op: 03 mei 2021, 14:00

03 mei 2021, 14:06

Hallo

Ik neem ook al jaren Staurodorm en heb ook al andere slaappillen geprobeerd maar niets hielp. Ik stuur nu mijn voorschrift naar een Duitse apotheek want in Duitsland kan je het wel nog krijgen. Een mail sturen naar bv. info@schlossapo.de en dan je voorschrift of als bijlage of per post versturen. Parcelmed is ook een goede Duitse apotheek: order@parcelmed.de .

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

06 mei 2021, 16:50

ZulmaF schreef:
03 mei 2021, 14:06
Hallo
Ik neem ook al jaren Staurodorm en heb ook al andere slaappillen geprobeerd maar niets hielp. Ik stuur nu mijn voorschrift naar een Duitse apotheek want in Duitsland kan je het wel nog krijgen. Een mail sturen naar bv. info@schlossapo.de en dan je voorschrift of als bijlage of per post versturen. Parcelmed is ook een goede Duitse apotheek: order@parcelmed.de .
"Staurodorm" behoort tot de benzodiazepines.
En die werken sowieso "verslavend"... d.w.z. stilaan heeft men nood aan een grotere dosis.

Er bestaan eenvoudige relaxerende oefeningen.
Die men best in een ontspannen omgeving -
met eventueel een zacht muziekje op de achtergrond
- kan inoefenen. :idea:

Maar... het natuurlijke mechanisme van de slaap,
schuilt in de wisselwerking tussen hetgeen het lichaam zelf aanmaakt.
Overdag en onder invloed van het zonlicht maakt het lichaam serotonine aan.
's Avonds zet die serotonine zich om in melatonine.

Ps.: Er bestaat synthetische melatonine = enkel op doktersvoorschrift verkrijgbaar.

Maar... wie moeilijk slaapt kan, best 's avonds uitbollen en b.v. geen spannende TV-film zitten bekijken...
Ook de slaapkameromgeving kan men opluisteren met een zacht uitdovend geluid.
Zo bestaan in de handel apparaatjes met natuurgeluiden, die rustgevend zijn....

H.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

06 mei 2021, 17:25

Ik neem al een vijftal jaren Slaappillen Zolpidem Sandoz 10mg en slaap er goed van.
Ik ga slapen om 21 uur en slaap tot zes, zeven uur in de morgen.

Willy
Afbeelding

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

07 mei 2021, 06:42

stevens-willy schreef:
06 mei 2021, 17:25
Ik neem al een vijftal jaren Slaappillen Zolpidem Sandoz 10mg en slaap er goed van.
Ik ga slapen om 21 uur en slaap tot zes, zeven uur in de morgen.
Willy
QUOTE (van apotheker-website)
Zolpidem is een slaapmiddel. Wordt gebruikt bij slapeloosheid. Binnen een half uur wordt u slaperig en suf. Deze werking houdt ongeveer 6 uur aan. Zolpidem werkt het best als u het af en toe gebruikt.
Bijvoorbeeld niet vaker dan eens in de 3 dagen.
U kunt afhankelijk worden van zolpidem. Het is dan moeilijk om te stoppen met het gebruik.
EINDE CITAAT

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

08 mei 2021, 10:04

Melatonine is vrij te verkrijgen Hobo, tik dat maar eens in bij Google. Ik koop hetzelfde merk zowel online bij de bekende apotheek, als bij de gewone apotheker.
Meestal verkocht als complex met vit B, magnesium...
Mensen die verslaafd zijn aan slaapmiddelen zullen er geen soelaas bij vinden.
Dus eerst langzaam afbouwen.
Ik neem melatonine plus 1/4 slaappil, en dat werkt bij mij.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

08 mei 2021, 10:09

Hobo schreef:
07 mei 2021, 06:42
stevens-willy schreef:
06 mei 2021, 17:25
Ik neem al een vijftal jaren Slaappillen Zolpidem Sandoz 10mg en slaap er goed van.
Ik ga slapen om 21 uur en slaap tot zes, zeven uur in de morgen.
Willy
QUOTE (van apotheker-website)
Zolpidem is een slaapmiddel. Wordt gebruikt bij slapeloosheid. Binnen een half uur wordt u slaperig en suf. Deze werking houdt ongeveer 6 uur aan. Zolpidem werkt het best als u het af en toe gebruikt.
Bijvoorbeeld niet vaker dan eens in de 3 dagen.
U kunt afhankelijk worden van zolpidem. Het is dan moeilijk om te stoppen met het gebruik.
EINDE CITAAT
Je wordt maar pas afhankelijk van slaapmiddelen als je dat zelf toe laat! Gebruik ze met verstand en ze doen je een zee van goed.
Ik gebruik ook Zolpidem, hoogstens een halfje per 2 tot 3 weken.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

08 mei 2021, 14:02

Prima Vera schreef:
08 mei 2021, 10:09
Ik gebruik ook Zolpidem, hoogstens een halfje per 2 tot 3 weken.
Dan lijd je dus duidelijk niet aan insomnia.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

08 mei 2021, 16:34

Neen, enkel bij hoge stress.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

10 mei 2021, 08:16

Omdat ik zelf ooit (onder begeleiding) relaxatieoefeningen aanleerde,
- met begeleiding van door de therapeut ingesproken tekst -
citeer ik even uit zo'n therapie.

QUOTE
Wie zich gespannen voelt, valt moeilijker in slaap.
Dagelijks enkele ontspanningsoefeningen inplannen, kan een groot verschil maken. Er zijn drie soorten oefeningen, die je best ook in deze volgorde uitvoert:

• Ademhalingsoefening
• Ontspanningsoefening
• Spierontspanningsoefening

Voorbereiding:

• Trek gemakkelijke, losse kleren aan.

• Ga in een kamer liggen waar je niet gestoord kan worden.
• Zorg ervoor dat je gemakkelijk ligt en dat alle lichaamsdelen voldoende ondersteund zijn. Leg eventueel een kussen onder je hoofd en een opgerolde handdoek onder je knieën.
• Kijk niet op de klok, maar schat de tijden.
• Blijf eerst enkele minuten met open ogen liggen en sluit ze dan langzaam als je met de oefeningen begint.
• Probeer gedurende de hele sessie aan niets anders te denken.
• Voer de spanning in de spieren telkens langzaam op en laat dan ook langzaam de spanning weer los.
• Focus je doorheen de hele sessie op je ademhaling.

Ademhalingsoefening

1. Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen.
2. Sluit je ogen.
3. Leg je handen op je buik; zo kan je goed voelen hoe je buik op en neer gaat.
4. Adem enkele keren heel langzaam in en uit, en neem voor je opnieuw inademt telkens een korte pauze. Herhaal de oefening enkele keren.

Ontspanningsoefening

Laat de ontspanningsoefening altijd voorafgaan door enkele ademhalingsoefeningen, en blijf ook tijdens de ontspanningsoefening aan de ademhaling denken. Oefen ten minste één keer per dag. De makkelijkste manier om deze oefening uit te voeren is door onderstaande tekst op te nemen met een dictafoon. Let erop dat je de tekst heel langzaam inspreekt, en telkens enkele seconden pauzeert tussen de zinnen.

EINDE CITAAT

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... rt_id=7224

Natuurlijk lijkt het slikken van medicatie allicht eenvoudiger....
Maar...ik dacht begrepen te hebben dat deze topic als titel had...
"STOPPEN met slaapmiddelen"

H.

alloo
Lid geworden op: 14 jul 2006, 21:23
Locatie: mol

26 mei 2021, 20:41

Ik werk de hele dag in de tuin en buiten,ben de ganze dag in beweging en ben s'avonds altijd een beetje moe ,en slaap als een marmot.Heb nog nooit een slaappil genomen en ben ook 71 jaar
groetjes Fons

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

27 mei 2021, 09:24

het weinige dat ik slaap, als ik eens een goeie nacht heb 3 à 4u, en er zijn mensen die daarmee genoeg hebben, bekom ik nog steeds met bachbloesems en dat is geen placebo want het werkt bij dieren ook. Af en toe, bij meer stress of pijn werkt het minder maar wil toch geen slaapmiddel nemen om te riskeren van dement te worden of aan geheugenverlies te lijden en dat is wat het uiteindelijk wordt met
slaapmiddelen na een zekere tijd al kun je het misschien jaren volhouden. Heb dit al veel meegemaakt en gezien bij verschillende personen hoe ze aftakelen en is triestig om zo te eindigen.

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

27 mei 2021, 10:17

probeer eens op een vast tijdstip naar bed te gaan !
slaappillen zijn drugs,en die dat betwist bewijs het dan.
en al die zever en kwats over thee,amai .
medion AKOYA i5 -10400 windows11
512GB optane H10 8GB DDR4
WI-FI 6AX201 bitdefender antivirus

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

29 mei 2021, 21:23

Tot nu toe heb ik getracht enkele bijdragen te plaatsen die medische gefundeerd zijn.
O.a. over hoe ons lichaam de serotonine bij activiteit overdag, 's avonds omzet in melatonine...

Mogelijk weet ook iedereen, dat onze vermoeide spieren geen nood hebben aan slaap
want die spieren voelen vermoeid aan, door het ophopen van urinezuur,
dat men best kan afbreken door algemene beweging, zodat de bloedsomloop zijn werk kan doen.

Maar ons brein werkt een beetje zoals een computer.
Met een werkgeheugen én ook een harddisk om alles op te slaan.
Daarom hebben de hersenen slaap nodig, om alles "op een rijtje" te zetten... (figuurlijk). :idea:
Bij derving van slaap zou men mentaal overbelast raken en zelfs vreemde dingen gaan doen.

Regelmaat is wel prima (zoals HOSHI aangeeft),
maar...shiftwerkers moeten omgaan met een wisselend ritme van activiteit en rust.
En wie een naar o.a. de haven van Antwerpen en/of Zeebrugge kijkt,
kan zien hoeveel daar 's nachts actief blijft...
Kijk ook eens naar "Jetlag" bij verre verplaatsingen met het vliegtuig.

Goede avond aan allen... en slaap ontspannen.

H.