En wat met de ouderen?

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

Karel Devijver
Lid geworden op: 27 dec 2005, 19:35

03 mei 2021, 15:11

De overheid en de gemeenten wedijveren met elkaar om onze leefwereld weer leefbaar te maken,
zo groen en ecologisch mogelijk. Veel van deze maatregelen zijn van toepassing voor jonge
standaard mensen maar maken het leven voor ouderen er niet gemakkelijker op.
Hier volgen enkele voorbeelden:
Het grof huisafval moet tegenwoordig naar een container gebracht worden. Zoiets kan je alleen maar met de wagen doen. Wat moeten alleenstaande mensen doen die over geen wagen beschikken? Hetzelfde geldt voor het wegbrengen van glasafval naar een container die niet altijd vlak bij de woning te vinden is. Het glasafval zelf weegt heel zwaar en is voor oude mensen niet vanzelf sprekend.
Vroeger konden oude mensen die nieuwe kleren wilde kopen met een wagen naar een winkel gebracht worden van hun keuze. Tegenwoordig sinds vele stadscentra auto vrij gemaakt kan dat niet meer. Een typisch voorbeeld is de stad Halle.
Ik ken iemand die in Genval woont. Daar hebben ze iets geniaals bedacht . Huisvuilzakken werden
afgeschaft. Iedere bewoner kreeg een soort container op wieltjes waar het huisvuil moet in gebracht worden.
Deze moet dan op de dagen van ophaling buiten geplaatst worden. Voor mensen die een eigen huis bewonen
gaat dat nog, maar wat moeten mensen doen die op een appartement op een bovenverdieping wonen, vooral
als het gaat om ouderen en dikwijls alleen staande ouderen en dikwijls geen plaats hebben om die
container te plaatsen? Bovendien stinkt zo'n container.
Postbussen zijn zeldzaam geworden en bankkantoren verdwijnen ook hoe langer hoe meer uit het straatbeeld.
Mijn vriendin uit Genval (die geen PC heeft of smartphone heeft), moet om een overschrijving te verrichten
de bus nemen om naar een bank te gaan.
Al die soorten verbeteringen worden bedacht door groene mannetjes die de steden weer leefbaar
willen maken. Leefbaar, ja, voor jongeren maar niet voor ouderen.

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

03 mei 2021, 15:30

Ik ben het volledig met u eens.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 mei 2021, 17:55

Alles draait op besparingen , met houd geen rekening met ouderen, het nadeel is we hebben geen aanspreekpunt omdat aan te kaarten , er is bvb geen Staatssecretaris waar oudergroeperingen hun grieven kunnen kenbaar maken of een ombudsdienst , noch thans is een groot deel van de bevolking ouderen , hetzelfde voor dienstverlening bij banken ook in verband met internet , men denkt dat ieder oudere daar overweg mee kan , maar waar kunnen we er mee terecht wij hadden al eens onder vrienden al lachend gezegd er zou een ouderen partij moeten opgericht worden waar we in het parlement ook een poot hebben , we hadden zelfs al een naam voor de partij OMW ( oud maar wijs), tja een mens mag dromen maar misschien kan ooit een droom waar worden ,er zouden er velen niet rouwig om zijn. :D

littlestarr
Lid geworden op: 20 mar 2021, 08:52

05 mei 2021, 10:52

Tja, we zitten met het gevoel zelf bij het afval gezet te worden. Wat moet je doen als je alleenstaande bent en je hebt problemen met je tv, internet, verwarming die het niet doet, vervangen en letlichten die op moeilijke plekken geplaatst zijn? Het is zo moeilijk om een persoon aan de lijn te krijgen die je helpt, steeds dat programma dat blijft draaien en als je geluk hebt krijg je een mooi muziekje erbij..
Ik heb weet van twee mensen van 85+ waarvan de huisdokter gezegd had dat hij voor de vaccinatie zou zorgen, tot op heden geen enkel vaccin gehad. Eentje heeft nog een kleinkind van 2,5 jaar, dat kind kent haar amper. Zij is bedlegerig en volgens haar zeggen heeft de huisdokter "geen tijd". Leve de vooruitgang, het internet, de oplichting via internet, het bellen voor aankopen die ze niet willen maar door ergens een ja gezegd te hebben plots een abonnement aan hun been hebben, daar staan ze ook alleen voor als ze geen kinderen hebben. De lijst is ellen lang Het is te veel om op te noemen. Bedankt om het onder de aandacht te brengen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 mei 2021, 19:13

Begrijp zeer goed wat je bedoelt en denk veel senioren , maar we hebben geen aanspreekpunt daar wringt het schoentje en geen enkele partij die ook voor senioren het echt opneemt, cru gezegd ze verdienen niets meer aan ons durf zelf zeggen we zijn een last maar ze zullen die woorden niet in de mond nemen.
De vooruitgang gaat razend snel en alles wordt afgestemd op internet , dat kost niks geen manuren en iedereen moet maar zich aanpassen maar veel ouderen zien dat niet meer zitten en dat is begrijpelijk, niemand die hen een weinig wegwijs maakt in die materie en met veel begrip en geduld hen probeert op het juiste spoor te zetten in deze heksenketel van informatie.
In feite is dat een onderwerp waar veel meer aandacht moet aanbesteed worden. :wink:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

06 mei 2021, 08:31

wardje schreef:
05 mei 2021, 19:13
ze verdienen niets meer aan ons
Wat zeg je nu?
“ze verdienen niks meer van ons!”
Moet jij soms geen belasting betalen of ben je vrijgesteld
Het is eender wat je koopt of doet ze verdienen nog meer dan genoeg aan ons.
Ik durf wel zeggen dat ze meer van ons verdienen dan de gewone werkende mens.
Wij ouwe knollen laten het geld rollen want meenemen kunnen we niet.
Of doe jij niets op en geef je alles later weg?
Pot maar degene die overblijft zal wel lachen en daarvan nen dikke auto kopen of verschillende wereld reizen maken.
Leef jij dan maar verder in uw coconnetje

Er zijn natuurlijk uitzonderingen van mensen die wegens gezondheid er niet van kunnen genieten.

En kom nu niet af van gun je uw kinderen niets?
Antwoord ja, zij zullen niets te kort komen, ze erven allebei elke een huis en daar zullen ze het moeten mee doen, zolang onze gezondheid het toelaat doen wij al ons geld op.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 mei 2021, 11:38

Benq;

Wat je mij hier allemaal naar het hoofd slingert( oppotten, leven in een coconnetje, ), pardon ik leef volgens mijn inkomen en probeer voor de kinderen wel te doen , doe jij wat jij goed vind :twisted:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

06 mei 2021, 16:27

wardje schreef:
06 mei 2021, 11:38
Benq;

Wat je mij hier allemaal naar het hoofd slingert( oppotten, leven in een coconnetje, ), pardon ik leef volgens mijn inkomen en probeer voor de kinderen wel te doen , doe jij wat jij goed vind :twisted:
Wardje,
Ik antwoord gewoon op uw gezegde

“Zij verdienen niets meer van ons.”

Daar heb jij het mis, ze verdienen nog genoeg van ons.
en de rest is algemeen niet persoonlijk aan U
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

06 mei 2021, 17:07

Ik zie dagelijks groepjes jongeren naar en van school fietsen en/of in de voorbijrijdende autobussen zitten.
99% van hen heeft een smartphone in de hand en is geconcentreerd bezig met dat bakje.

Nu, ja, elke generatie zal wel de eigen stempels van z'n tijd hebben meegekregen.
Maar los van Covid-19 zie ik toch een algemeen gebrek
aan echt = warm, oprecht en genegen sociaal contact.

De ene moet zich vastklampen aan een profiel op Facebook
en de ander leeft in een wereldje van tweets, whats' app en/of andere sociale media.

In de ogen van de ouderen van toen, die vaak nog littekens van de 2de wereldoorlog meesleepten,
en onze generaties zagen opgroeien, leken wij met o.a. de rock 'n roll muziek ook ontspoord. :?

Afbeelding


Ouderen; zijn niet dom
en laten "de tijd z'n tijd"
Ze kijken al eens om
met warmte, zonder spijt.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 mei 2021, 14:20

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik heb hetzelfde gevoel als degene die de discussie startte.
Vroeger was er de dreiging met doodzonde en dagelijkse zonde.
Heeft een mens dat juk afgegooid, hoe onnozel waren we...ons de wet laten spellen door mensen die geen haar beter waren dan wij...
Beginnen er anderen ons te dicteren wat we wel en niet mogen.
Tot nader order kan ik zelf nog nadenken en doe ik wat ik wil, wanneer ik wil.
Ik maak me het leven zo gemakkelijk mogelijk en ben niet van plan terug naar de middeleeuwen te gaan.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

10 mei 2021, 16:39

Helena van Troje schreef:
10 mei 2021, 14:20
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik heb hetzelfde gevoel als degene die de discussie startte.
Vroeger was er de dreiging met doodzonde en dagelijkse zonde.
Heeft een mens dat juk afgegooid, hoe onnozel waren we...ons de wet laten spellen door mensen die geen haar beter waren dan wij...
Beginnen er anderen ons te dicteren wat we wel en niet mogen.
Tot nader order kan ik zelf nog nadenken en doe ik wat ik wil, wanneer ik wil.
Ik maak me het leven zo gemakkelijk mogelijk en ben niet van plan terug naar de middeleeuwen te gaan.
Laat nu uitgerekend Helena van Troje aan de basis liggen van de Trojaanse oorlog.
Verhaal, dat tot de mythologie behoort.

Wat anderzijds de bovenstaande bewering betreft
QUOTE Tot nader order kan ik zelf nog nadenken
en doe ik wat ik wil, wanneer ik wil.

Einde CITAAT

Voeg ik daar graag aan toe...
Ieders vrijheid gaat tot waar die van een ander begint! 8)

En binnen het Corona-gebeuren blijken er heel wat (vooral jongeren) te zijn,
die liefst zo agressief mogelijk hun voeten vegen aan de huidige regels.
Dat dit asociale gedrag, mee aan de basis ligt van de stagnatie
in de daling van de cijfers der besmettingen door Covid-19,
is vooral spugen in het aangezicht van de mensen die in de ziekenhuizen
- met risico voor de eigen gezondheid - vechten voor het leven van de patiënten met Covid-19.

Om af te sluiten nog dit CITAAT uit H. van Troje :roll:
Vroeger was er de dreiging met doodzonde en dagelijkse zonde.
Heeft een mens dat juk afgegooid, hoe onnozel waren we...
ons de wet laten spellen door mensen die geen haar beter waren dan wij...

EINDE citaat...

Die bewering hoort thuis in de waanzin van eender welke religie in 't algemeen.
Dat men in de 21ste eeuw nog steeds waanzinnige leugens mag verkondigen
in de naam van allerlei godheden die puur verzinsels zijn,
geeft te denken over de algemene intelligentie van de homo sapiens.
Terwijl heel die resem verzinsels één en hetzelfde doel hebben.
Macht verwerven en geld in het laatje brengen van de verkopers van die onzin.
Terwijl religie wereldwijd al beken en zelfs stromen bloed heeft laten vloeien.

H.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 mei 2021, 19:27

"Ieders vrijheid gaat tot waar die van een ander begint! "

Het feit dat ik soms mijn linnendroger gebruik ipv buiten te drogen,
de verwarming een graadje hoger zet omdat ik anders teveel pijn heb
af en toe een stukje vlees eet
heel soms azijn gebruik om hier en daar wat hardnekkig onkruid te verdelgen
en zo nog wat dingetjes die mij het leven wat makkelijker maken
zal hopelijk toch de vrijheid van iemand anders niet schaden.
En het zijn al die regeltjes en regels die ons vooral door de groenen (het spijt me, ik wil niemand schofferen, maar daar zitten ook fanatici tussen) worden opgelegd, die me de laatste tijd nogal dwars zitten...
Vanaf nu ga ik me daar eens niets meer van aan trekken en er me niet meer aan ergeren.
Zolang er geen straffen en sancties op komen, laat ik het over me heen waaien...
En blijf ik het me zonder schuldgevoelens zo gemakkelijk mogelijk maken.