kennis is zwaar

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

Sjamaan Equi
Lid geworden op: 26 okt 2022, 11:43

14 dec 2022, 14:52

Hou ouder ik word en hoe meer kennis ik verzamel, hoe minder mijn benen die kunnen dragen

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

14 dec 2022, 15:09

Sjamaan Equi schreef:
14 dec 2022, 14:52
Hou ouder ik word en hoe meer kennis ik verzamel, hoe minder mijn benen die kunnen dragen
Probeer een rolstoel.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

14 dec 2022, 15:49

Geen last van ik verlies kennis
Volgens de dokter normaal . Mijn beroep is gestopt: dusgeen gebruik van kennis/

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

14 dec 2022, 16:27

Een mens heeft ongeveer 86 miljard hersencellen, oftewel neuronen.

Vaak zit hét wel ergens opgeslagen in 't geheugen,
maar dan moet het nog terug gevonden worden.

Hoe ouder men wordt hoe minder goed men slaapt.
Heel wat oudere mensen nemen een slaapmiddel.
Maar wat doet dat met de R.E.M.-slaap?

Iemand legde ooit uit dat zelfs een computer een werkgeheugen heeft,
maar dan ook bestanden kan opslaan (wegschrijven)

Hoe dan ook... vaak bestaat er een soort van berusting.

Tot slot stelt zich de vraag hoeveel informatie
de gemiddelde smartphone gebruiker nog in de hersenen opslaat.
"Ik zoek het wel even op" :idea: klinkt het vaak

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 dec 2023, 15:12

In deze tijd van contacten met een hele wereld van kennis lijkt het mij weinig zinvol om te proberen zoveel mogelijk parate kennis en feitelijke weetjes te willen verzamelen in het brein. Een muisklik volstaat om, ofwel via een zoekmachine, ofwel via AI de informatie thuis te krijgen. Vermits ons brein, evengoed als al onze andere organen, niet sleetvast is, zou ik ervoor kiezen om heel selectief te zijn in het al dan niet vasthouden van informatie. Wie kan lezen en enige zin voor logica heeft ontwikkeld, hoeft van zijn hoofd geen encyclopedia Britannica te maken.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

18 dec 2023, 11:36

Vervelend is, dat de leverancier van mijn meest recente PC
als zoekmachine BING heeft geïnstalleerd.
En die BING kan wreed op de zenuwen werken,
want men heeft amper één letter ingetypt
en dan duiken er allerlei woorden op, die daarmee beginnen... :?

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

18 dec 2023, 12:20

Hobo schreef:
18 dec 2023, 11:36
Vervelend is, dat de leverancier van mijn meest recente PC
als zoekmachine BING heeft geïnstalleerd.
En die BING kan wreed op de zenuwen werken,
want men heeft amper één letter ingetypt
en dan duiken er allerlei woorden op, die daarmee beginnen... :?
https://support.microsoft.com/nl-nl/top ... 60e8420458
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 dec 2023, 10:45

DANK u wel :roll:

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

24 dec 2023, 11:54

Overdenking Kahlil Gibran


En toen zei een leraar: vertel ons over onderwijs...

3 augustus 2017
COLUMN - De Profeet is het meest bekende boek van de Libanese dichter en schilder Kahlil Gibran (1883 - 1931). Aan zijn werk worden passende woorden ontleend door mensen van allerlei overtuigingen, bij tal van gelegenheden. Carl Foulon haalt Gibran aan als hij over onderwijs schrijft. 'Iemand kan je alleen onthullen wat reeds in de morgenschemer van je kennis sluimert.'' Een aantal frases uit zijn grootse werk.

En toen zei een leraar: 'Vertel ons over onderwijs.'

En hij zei: 'Iemand kan je alleen onthullen wat reeds in de morgenschemer van je kennis sluimert. De leraar die te midden van zijn volgelingen in de schaduw van de tempel wandelt, geeft niet zozeer van zijn wijsheid als wel van zijn geloof en zijn liefde. Als hij echt wijs is vraagt hij je niet het huis van zijn wijsheid te betreden, maar leidt hij je naar de drempel van je eigen geest.

De sterrenkundige mag je dan vertellen over de sterrenhemel, hij kan je zijn diepere inzicht niet schenken. De musicus mag dan in zijn lied de muziek der sferen verklanken die overal ritmisch in doorklinkt, hij kan je niet de gevoeligheid van gehoor schenken die het ritme oppakt, noch de stem die het vertolkt. En hij die bedreven is in de wetenschap der getallen kan je vertellen over de wereld van gewicht en maat, maar hij kan je er niet heen brengen. Het inzicht van de ene mens schenkt immers een ander mens geen vleugels.'

''Je kinderen zijn je kinderen niet. Zij zijn de zonen en dochters van 's levens hunkering naar zichzelf. Zij komen door je, maar zijn niet van je, en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe. Je mag hen je liefde geven, maar niet je gedachten, want zij hebben hun eigen gedachten. Je mag hun lichamen huisvesten, maar niet hun zielen, want hun zielen toeven in het huis van morgen, dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen. Je mag proberen gelijk hun te worden, maar tracht niet hen aan jou gelijk te maken. Want het leven gaat niet terug, noch blijft het dralen bij gisteren.'

'Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen worden weggeschoten. De boogschutter ziet het doel op de weg van het oneindige, en hij buigt je met zijn kracht opdat zijn pijlen snel en ver zullen gaan. Laat het gebogen worden door de hand van de boogschutter
een vreugde voor je zijn: want zoals hij de vliegende pijl liefheeft, zo mint hij ook de boog die standvastig is.'

Carl Foulon was opleidingsadviseur in de voedingsindustrie en sinds 2012 training- en talentmanager in de farmaceutische wereld

Door:
Rob van der Poel
communicatie NIVOZ, podcast, programmering Dokhuis

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 dec 2023, 21:46

De passage die hier over onderwijs gaat, doet mij sterk denken aan de pedagogische visie die Socrates zou hebben gehanteerd; waarbij hijj zijn toehoorders liet ontdekken wat zij altijd al hadden geweten, zonder het te weten.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 apr 2024, 09:28

Dat van die bogen die de kinderen wegschieten heb ik ooit van mijn moeder gehoord. Die was nochtans helemaal niet "geleerd" of belezen. Van Foulon en Gibran zal ze beslist nooit gehoord hebben.
socrates schreef:
17 dec 2023, 15:12
In deze tijd van contacten met een hele wereld van kennis lijkt het mij weinig zinvol om te proberen zoveel mogelijk parate kennis en feitelijke weetjes te willen verzamelen in het brein. Een muisklik volstaat om, ofwel via een zoekmachine, ofwel via AI de informatie thuis te krijgen. Vermits ons brein, evengoed als al onze andere organen, niet sleetvast is, zou ik ervoor kiezen om heel selectief te zijn in het al dan niet vasthouden van informatie. Wie kan lezen en enige zin voor logica heeft ontwikkeld, hoeft van zijn hoofd geen encyclopedia Britannica te maken.
Daar heb je het over "actieve" en "passieve" kennis. De know-how om iets snel en efficient op te sporen behoort ook tot de actieve kennis ( en vroeger was dat uit de encyclopedie ). Helaas blijken de tafels van vermenigvuldiging tegenwoordig niet meer tot de actieve kennis te behoren , de meest populaire influencer op Tiktok dan weer wel. :)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 apr 2024, 11:13

Vooral in het Lager Onderwijs werd lang uitgegaan van het "drillen" om ldoor bijna permanent herhalen van bepaalde noties, gepoogd bij de leerlingen het weetniveau van een automatisme te bereiken. Niet enkel voor het zich eigen maken van de tafels maar evenzeer van de letters in ons alfabet of van de diverse gebeden die men in een katholieke school uit het hoofd moesst kunnen opzeggen.
Sommige alternatieve onderwijssystemen zoals bv. Freinet of Steiner, verlegden onder meer de nadruk op die drill en spoorden hun leerlingen aan om op een meer globale manier kennis te verzamelen en die kritisch te benaderen. Men leerde de kinderen daar redeneren en evalueren. De louter feitelijke kennis, zoals bv. de geboortedatum van Napoleon werd hoogstens vermeld als een detail binnen een veel ruimer historisch kader. Jonge kinderen kunnen kennis opnemen als een spons maar, als die spons verzadigd is begint de opgenomen vloeistof er weer uit te sijpelen. Omdat te vermijden zijn "kapstokken" nodig, daaraan kan dan de feitelijke kennis in een ruimere samenhang worden opgehangen. Bij dat soort onderwijs leert men de kinderen leren en wordt leren hen aangeboden als een handig middel om zich in de buitenwereld zelfzeker en veilig te voelen. Vermenigvuldigen kan immers vanzelf met een "zakjappannertje" of nu ook met een smartphone
Veel kennis is meteen beschikbaar op de "encyclopedieën" van overal ter wereld. Kennis is dus lichter om dragen dan ooit, men moet wel hebben geleerd om zijn brein efficiënt te gebruiken. en vooral te blijven trainen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !