1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

18 okt 2008, 10:16

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 17-10-1976

Verlof in den Belgique.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan een vb van zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

19 okt 2008, 12:19

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 18-10-1976

Verlof in den Belgique.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan een vb van zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

19 okt 2008, 22:25

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 19-10-1976

Verlof in den Belgique.
Vandaag terug de trein nemen richting Essentho
Oh die trein, zo’n ganse dag daarop, dat je daarop, je toch zo verveeld!



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

20 okt 2008, 23:39

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 20-10-1976

Vandaag terug op site, ja, je komt dat hier vlug terug gewoon hoor, veel werk, dus geen verveling en dit is het voornaamste nietwaar.
Savonds terug naar de cinema
Ja, de laatste tijd draaien ze nogal goede producties. Ja, je zult het misschien ook al gemerkt hebben nietwaar.
Deze avond “The Street fighters”
Amerikaanse knokfilm (1975) van Walter Hill met Charles Bronsom en James Coburn.
New Orleans 1930, daar de onoverwinnelijke, maar eenzame vechtjas, wil die grof geld verdienen in de illegale bokswedstrijden, maar raakt hierdoor verzeild in de gevaarlijke gangstermilieus.
Knappe sfeerevocatie van de struggle for life tijdens de depressie van de dertiger jaren.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

22 okt 2008, 00:10

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 21-10-1976

De ganse dag op site.
Deze avond zit ik naar mijn vriendin te pennen.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

22 okt 2008, 22:12

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 22-10-1976

Deze dag was ik van wacht te Essentho. ’s Namiddags is alles dan doorgenomen voor Beverlo
Maar nu is het zo dat ik toch niet 100% weet wanneer ik in verlof kom.
Eerst even uitleg hé.
Het is zo dat er 2 Beroepsofficieren meegaan. De ene met persoonlijk Vgt en de andere leidt de colonne.
Want ik mag geen colonne leiden over de grens. Nu is het ook zo, det de kerel die de colonne leidt, diens vrouw hoogzwanger is. Die moet in feite maar bevallen halfweg november. Maar zijn vrouw is nu al in België omdat ze niet meer mag vervoerd worden, complicaties ziet u.
Dus hij leidt de colonne naar Beverlo en ook terug en dan kan ik de vrijdag namiddag vanuit Beverlo vertrekken. Maar als zijn vrouw zou moeten bevallen, dan gaat die in spoedverlof .
Dan moet ik toch de colonne terug leiden, nu is het ook zo wanneer ik toch terug moet naar Duitsland, dat ik dan savonds mee naar België ga met een milicien.
Wanneer ik met hem naar België ga, vertrekt hij de vrijdag avond, en als ik niet mee ga vertrekt hij de zaterdag middag.
Dus u ziet ik kan die kerel ook geen besluit geven want ik weet niet wat er tijdens die week zal gebeuren.
Nu is het zo wanneer ik terug naar Duitsland moet gaan, zal ik een dienst telegram verzenden naar die kerel om hem te verwittigen, dat ik terug kom naar Essentho.
Dan gaat hij in weekend de vrijdagavond, laat ik niets weten dan gaat hij in verlof de zaterdag middag.
Ziet U, een ganse gecompliceerde zaak hé. Ik kan nu ook niet zeggen wanneer ik thuis zal zijn,dus we zullen afspreken, wanneer ik de vrijdag avond niet thuis ben om 22Hr of niet gebeld hebt, dat je me dan moet komen afhalen te Brugge. Torn waren nog geen GSM.
Maar om tot zoiets te komen heeft het teen en tander gekost hoor.
Je kunt wel geloven dat ik vandaag nog wat rondgelopen heb.
Nu maar het beste hopen nietwaar en afwachten hé.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

23 okt 2008, 23:30

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 23-10-1976

Vandaag ben ik dan van wacht afgekomen.
Ik heb ook die officieren ontmoet die meegaan naar Beverlo.
Natuurlijk zijn die niet gelukkig in het bijzonder die kerel met zijn vrouw. Ik ben weer het lijdende onderwerp hé, het zwarte schaap.
Het was die kerel die alles geregeld had, maar ik wist van niets, want alles was geregeld tijdens mijn laatste verlofperiode.
En toen ik terug kwam zeiden ze tegen me dat ik geen colonne mag leiden, dus, maar ja hé, de laagste in graad is altijd de domste.
Enfin, nu genoeg hierover.
Zaterdag ben ik terug in de platenshop verzeild geraakt, ik heb zo de laatste platen gaan kopen.
Normaal zet ik er altijd aan de kant, in voorraad, om ze later te kopen, maar nu niks meer gevonden die me nog aanstond. Zie hier dan de titels:
- The Best of Marty Robbins
- Bob Dylan Greatest Hits
- Soul Classics -- James Brown
- Leonard Cohen Greatest Hits
- The Best of John Denver
Deze avond terug naar de cinema, om je tijd nuttig door te brengen hé:
De film was: “Mr. Ricco”, politiedrama (1974) van Paul Bogart met Dean Martin.
Mister Ricco, een bekwaam advocaat, slaagt erin de van moord betichte negerleider Steele vrij te pleiten. Vanaf dat ogenblik wordt hij met de dood bedreigd. Gekruid met de nodige actie en suspens geeft deze film een geslaagde milieuschets van de negergetto’s in San Francisco



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

24 okt 2008, 22:22

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 24-10-1976

Ja het is nu zondagnamiddag en de zon schijnt nu half en half in mijn kamer.
En ik begin nu ook om 14Hr30 goed wakker te worden, want U weet de zondag als ik niet weet wat gedaan, dat ik dan blijf doorslapen tot de middag
Zoals belooft pen ik nog een brief naar mijn vriendin voordat ik vertrek naar Beverlo.
Van de 25ste tot de 29ste oktober ga ik naar Beverlo voor een schietperiode of beter gekend als Leopoldsburg.
En dan neem ik verlof van de 30ste oktober tot en met de 4de november.
Het kan toch gebeuren dat ik in verlof vertrek vanuit Leopoldsburg daar er hier een nota bestaat dat het verkieselijk is, dat het een actieve officier moet zijn die een peloton leidt terug naar Essentho.
Als er een officier beschikbaar is? Dus ik zie het al gebeuren.
Dat ik het maar zal weten de dag zelf, dat ik rechtstreeks in verlof kom en dan kan ik jullie ook niet meer verwittigen, toen was er nog geen sprake van GSM!


Nog enkele eigenaardigheden uit opstellen van kerels van het lager onderwijs:

- Hij schoot de vluchtende haas in volle borst
- De slang, met haar ritselend vergift, wordt gekortwiekt
- Het schip ging naar het pierenland
- Een jong mensenleven knapte af in de muil van de tijger
- De jager schoot een schat, de hond bij hem snuffelde en vluchtte weg
- De ondergang van het huisgezin was gered
- De lucht was hemelsblauw
- De zon was die dag snikheet
- Men zag dat de man gedronken had aan zijn jeneverneus
- De dood had nogmaals het aardse met het eeuwige verwisseld
- Hij verborg zijn smart, maar inwendig vloeiden er tranen
- Reinhard de Vos hield de kater voor de aap
- Iedere druppel maakte een nieuwe plas in het water
- De lucht betrok snel zodat het duister was vooraleer de schemering viel
- De auto reed door zonder om te kijken
- De storm waaide de velden, die nog rechtstonden plat
- Met de hoop der wanhoop vochten ze voor hun leven
- Het plan viel in duigen en we hadden alle moeite om het weer op te richten
- Die vent ging me de keel uit
- De honderdkoppige mensen stonden hem aan te zien
- Zijn handen jankten van goesting
- Heel het dorp stond aan het venster met een slaapmuts op
- Na die stikkende hitte hadden ze graag een bolwassing gekregen
- Twee pompiers gingen met spuitende darmen het vuur in
- Ik was toen een broekventje met een snotneus van 4 jaar
- De sneeuw bedekte de streek met een maagdelijk baarkleed
- Ondanks vaders vermanende stem kan hij de roep van moeder natuur niet weerstaan




Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

26 okt 2008, 11:18

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 25-10-1976

Een schietperiode te Beverlo (Leopoldsburg).
Vandaag vertrek met de collonne uit Essentho naar Beverlo.
In de loop van de dag daar aangekomen mits problemen met enkele vgt..



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

27 okt 2008, 09:57

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 26-10-1976

Naar de schietstanden geweest en het nodige gedaan.
Wat weet ik niet meer, het is niet opgetekend geweest.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

27 okt 2008, 23:51

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 27-10-1976

In de voormiddag de stand Granaten bemand.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

28 okt 2008, 22:24

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 28-10-1976

Een ganse dag de schietstand “Energa granaten” bemand.
Wat problemen gehad met onze VBV die mee waren van onder andere de D batt.
Ze durfden niet vuren, waren bang door de eigenaardige manier van de FAL te houden.
Na wat gepraat en overtuigingskracht toch in geslaagd om hen tot inkeer te brengen.
Eindelijk hebben ze allemaal gevuurd en dan wilden sommige niet meer ophouden, hen op het laatst laten vuren met de rest van de munitie, want alles moest op.
Ja toen was er nog geen zo’n gaan aandacht van de persoonlijke bescherm maatregelen, zoals oordoppen.
Bijgevolg was ik savond potdoof van gans die dag die stand te leiden. Heb er toch zo’n 3 dagen last van gehad.
Want het vuren gebeurd met speciale munitie voor de fal, die nogal lawaai maakt.
Savonds nog met de 3 Off weggeweest, naar een of ander drankgelegenheid, om het einde van deze week te vieren.
Rond een uur of een, wilden we naar huis gaan, maar we waren een collega kwijt.
Nergens te vinden, na een half uur zoeken zijn we toch maar vertrokken.
Rond een uur of 3 in de morgen kwam die toe, had een taxi genomen om terug in het kamp te geraken.
Wat was er gebeurd, die was in slaap gevallen in het toilet, we hadden bij het zoeken daar niet aangedacht om daar te gaan kijken.
Ja en het was nog de hoogste in graad ook, je kan je voorstellen, de dag nadien was die niet te pruimen.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

29 okt 2008, 23:59

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 29-10-1976

Door dat incident van gisteren avond mocht ik bijna niet in verlof gaan, ik dacht om smorgens vroeg te vertrekken.
Maar helaas het was om 12Hr dat ik in verlof mocht gaan, wanneer de collonne ook vertrok richting Essentho.
Ja de trein verbinding toen van Leopoldsburg naar Roeselare, amaai zeg.
Ben daar om 12Hr vertrokken richting Hasselt enz, en ik was om 18Hr30 te Roeselare.
Vandaar misschien, als je toen Limburg binnen kwam dat er langs de weg een bord stond met volgend opschrift: “Einde van de beschaving”!!!!
Dit vertelden we altijd tegen het onderwijzend personeel van het lager onderwijs, want die waren bijna allemaal Limburgers
En zeker als het een mooie lievelijke, jonge onderwijzeres was.
Natuurlijk mocht je het dan wel horen zulle, misschien terecht hé.
Ja we waren ook nog zo jong toen, en onervaren en onbezorgd.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

30 okt 2008, 23:32

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 30-10-1976

Verlof in den Belgique.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

31 okt 2008, 22:43

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 31-10-1976

Verlof in den Belgique.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy