1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 nov 2008, 22:20

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 01-11-1976

Verlof in den Belgique.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

02 nov 2008, 22:28

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 02-11-1976

Verlof in den Belgique.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

03 nov 2008, 23:59

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 03-11-1976

Verlof in den Belgique.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

04 nov 2008, 22:21

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 04-11-1976

Verlof in den Belgique. Nou ja, een trein dag!
Vandaag een vervelende dag op de trein.
’s Avonds nog geluk gewenst voor de benoeming tot Olt.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

05 nov 2008, 22:10

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 05-11-1976

Vandaag is hier terug het normale leven begonnen. Normaal was ik van dienst maar ik heb omgewisseld voor morgen, dan was mijn zaterdag dan ook vlug voorbij. Remedie tegen verveling!
De vrijdagavond naar de cinema:
“Blazing Saddles” Briljante Amerikaanse westernparodie (1974) van Mel Brooks met Cleavon Little en Gene Wilder.
Het verzet van een stadje tegen de aanleg van een spoorweg. Spetterende parodie met absurde, aan het surrealisme grenzende grappen, knotsgekke humor en doldwaze situaties.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

06 nov 2008, 23:09

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 06-11-1976

Vandaag van ploeg, zo wat gestudeerd om in het burgerleven terug gewoon te worden.
Ik moet zeggen dat het hier ’s nachts goed koud begint te worden, zelfs vriest het al, misschien krijgen we binnenkort sneeuw?



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

07 nov 2008, 22:56

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 07-11-1976

Vanmorgen ben ik dan van de ploeg gekomen.
Alles wat in orde gebracht in mijn kamer, zo was het dan ook terug middag.
Na het middag maal, heb ik maar mijn middagdutje gedaan en daarna, nou ja, dan zit ik te schrijven naar mijn vriendin.

Vandaag nog maar eens naar een film gaan kijken in de cinema:
“The Great Waldo Pepper”: boeiende Amerikaanse avonturen film (1975) van George Roy Hill met Robert Redford en Susan Sarandon.
Waldo Pepper een vliegenier uit de 1ste wereldoorlog, komt in 1926 aan de kost door luchtdopen en acrobatische toeren. Hij wordt tenslotte stuntman in Hollywood.
Vakkundige gemaakte prent over die “verschrikkelijke kerels in hun vliegende kisten”.


Oh ja, het is een nieuwe maand dus een reeks nieuwe spreuken:
“kinderspel is geen kinderspel of wat dacht je … “

Nog wat zo’n zinnen van opstellen van die kereltjes:
- De alpinist kroop met man en macht op de berg.
- De dauwdruppels glinsterden als gouden diamanten.
- De Laplander had dikke schoenen met Laplandse zolen.
- Mijn broertje was een enig kind.
- De hennen waren vroeg uit de veren.
- De bloemen dragen hun steentje bij om moeder de natuur te versieren.
- Mijn broertje zag St. Niklaas vergezeld door mijn moeder in de Grand Bazaar.
- De vrouw lacht in haar baard.
- Ons stadhuis heeft veel zalen om er ten toon te stellen.
- Daar moet men zich aangeven als men wil trouwen.
- De zon liet haar gouden stralen met een onhoorbaar geluid op aarde neervallen.
- De wolkjes uit zijn pijp stegen ten hemel, werden onzichtbaar en verdwenen eindelijk.
- Het zweet liep van de boer zijn gezicht en de paarden stonden te grinniken.
- Het toerisme komt ’s zondags vooral per fiets.
- Vroeg zijn de vogels al uit de veren.
- De zon liet zicht van haar beste zijde zien, … terwijl de winterdieven met afgedropen staart weer naar het Noorden trokken.
- Dit was het vuur aan de lont dat heel het raderwerk in beweging bracht.
- De bloemen ontwaken uit hun winterslaap.
- Ze weenden tranen met kuipen.
- Het bos stond er vol bomen.
- Ik heb mijn kinderjaren voorbijgesleept in de dorpsschool, en ik ben er helemaal ingegroeid.
- Ik trapte voor het eerst het schoolpoortje in.
- Na de botsing was er een oase van ijzer.
- Een knal, een gil en de slang zette geen voet meer verder.
- De olifanten kozen het hazenpad.
- Ze weenden tuiten met tranen.
- Ze waren allemaal dood, uitgenomen de gekwetsten.
- De herfstbloemen staan op hun laatste pootjes.
- De bomen hebben veel van hun pluimen verloren.
- De herfst draait nu stilletjes op volle toeren.
- Toen zagen de berejongens een enorme grizzlybeer op hen afkomen.
- Niet te geloven dat er zo’n onweer in zo’n klein landje kan zijn.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

10 nov 2008, 12:06

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 08-11-1976

Zo werd het terug maandag en dan was ik van wacht, bij een wacht van mij gebeurd er altijd iets specials.
Het kan niet anders hé. ’s Namiddags kreeg ik een telefoontje van de Jef, de OSC man, dat er platen gestolen waren tijdens het weekend.
De donderdag hadden ze de balans opgemaakt en de maandag namiddag deden ze dit opnieuw en ze kwamen tot de onthutsende conclusie dat er effentjes 36 stuks ontbraken, natuurlijk paniek hé.
Dus ’s avonds ging er controle zijn van de persoonlijke kasten in gans de kazerne, natuurlijk zonder resultaat, wat te verwachten was.
Oh ja, deze avond terug naar de cinema: “Dië Brucke”, Duitse oorlogsfilm (1959) van Bernhard Wicki.
Zeven jonge heetgebakerde studenten ontvangen hun oproepingsbrief even voor de Duitse nederlaag in 1945. Ze moeten een brug bewaken. Slechts één van hen zal het hopeloze gevecht met de Amerikaanse pantsers overleven. Met een aangrijpend realisme toont deze zwart wit film het onzinnige en onmenselijke van de oorlog. Uitstekende vertolking van Volker Boknet en Fritz Wepper.
Wat er ook zeer typerend was de reacties van de miliciens in de zaal, toen die 7 jongelui blij waren dat ze naar de oorlog mochten gaan.


Nog wat bedenksels:

Jantje zat in het eerste studiejaar bij juffrouw Eufrasie. Maar het bekwam Jantje daar niet al te best. Elke dag kwam hij wenend naar huis omdat hij van juffrouw Eufrasie om de één of andere reden slaag gekregen had van het uitrichten van één of ander kattenkwaad …. En Jantjes moeder was dit hartstikke beu geworden tot op de dag … Jantje weer al huilend thuiskwam, vol verdriet van het vele “slaag” van juffrouw Eufrasie. En toen schreef Jantjes moeder een briefje voor de juf.:

“Aan juffrouw Eufrasie”
Het moet nu gedaan zijn met zoveel te slaan naar ons Jantje. Als het nog één keer gebeurt dat ge naar ons Jantje slaat, zal ik mijn man eens naar school sturen en dan zal het gedaan zijn met juffrouw zijn!!”



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

10 nov 2008, 21:37

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 09-11-1976

Ik kwam de wacht af en was dus vrij van dienst.
De ganse dag niks gedaan, juist wat geslapen.
Oh ja, ik heb dan mijn HAWK manchette knopen gaan halen, moet je zien, echt mooie hoor, dit als herinnering van die 10 maanden die ik hier verbleven heb.
Ik heb die nu nog altijd, ze worden nog gebruikt!
Vandaag is de Rijkswacht gekomen voor dat zaakje, natuurlijk de 2 kerels van OSC waren de eerste verdachte hé.
Die waren op hun ongemak, wat dacht je zelf, maar ze konden er in feite niets aan doen.




Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

11 nov 2008, 16:40

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 10-11-1976

Deze morgen, nog voor 8Hr, kreeg de planton van Osc bezoek van een milicien die wist wie de platen ontvreemd had en waar deze zich bevonden.
Aanvankelijk werd die kerel niet geloofd, uiteindelijk is men toch naar die plaats geweest en inderdaad daar vonden ze, 16 stuks, in de vuilbakken van de MT of t.t.z. aan het voertuigenpark.
Ondertussen was de Rijkswacht teruggekomen, in de loop van de dag hadden al 4 kerels van de 5 toegegeven.
De 5de wilde niets toegeven waarschijnlijk had hij de rest, 20 stuks, van de platen. Tenslotte moesten ze hem laten gaan, wegens gebrek aan bewijs, maar hij werd bespied, natuurlijk ging hij naar de kantine een stuk in zijn kraag drinken, wat dom was daar hij terug bij de Rijkswacht moest gaan voor ondervraging.
Wanneer ge gedronken hebt, sta je niet zo sterk meer in je voeten.
Na een 10 tal min, viel hij ook door de mand en me vond dan de 20 LP’s in de brand zandbakken die zich in de gangen van de slaapblokken bevonden.
Gelukkig maar, dat ze dat vonden want die kerel vertrok ’s avonds in verlof.
Het was de gekende bende van 5, ze hadden ook al eens gaan vechten in Niedermarsberg.
Ze waren gekend en berucht. Die kerels zullen er niet goedkoop van afkomen hoor, dat wordt krijgsraad en op zijn minst 1 maand gevangenisstraf en dit na hun diensttermijn.
Met zo’n kerels mag je geen compassie hebben, als ze dat doen, kunnen ze ook iets anders stelen.
Hoe ze aan die platen geraakt zijn, is heel eenvoudig, ’s avonds worden die platenbakken afgesloten met een hangslot.
Maar je kon daar savonds ook TV gaan kijken, i.p.v. TV te kijken hebben ze die sloten open gevezen, t.t.z. de bevestiging beugel zit vast met 2 houtschroeven, dus gewoon deze eruit schroeven. Hoe is het toch mogelijk.
Natuurlijk vandaag terug naar site om wat te werken nietwaar en om ons zo niet te vervelen.
Oh ja het einde is in zicht aan het komen, nog 55 dagen!!!


Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

11 nov 2008, 22:08

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 11-11-1976

Vandaag 11 november lang geslapen en dan effens naar de platenshop geweest, die terug open was, ja je kunt het al raden, de gevolgen bedoel ik:
- Creedence Clearwater Revival 20 Super Hits Vol I
- Creedence Clearwater Revival 20 Super Hits Vol II
- Elvis in Hollywood
- Will Tura 14

Tijdens de namiddags ben ik gaan zwemmen , het was ook al zo lang geleden dat ik dat nog gedaan had.
In feite doet dat eens deugd hoor.
Savonds had ik dan ook een Black Out t.t.z. zo één uur die in mijn geheugen ontbreekt, gewoon weg omdat ik in slaap gevallen was door het zwemmen.
De laatste week heb ik al wat geslapen, mijn schade ingehaald. Als ik zo verder doe slaap ik me nog eens dood.
Deze avond laat ook naar de TV gaan zien want er was voetbal van gisteren, een opname weet je wel, in feite had ik alles al gehoord op de radio, maar toch ben ik gaan zien, de beelden zeggen soms meer.


Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

13 nov 2008, 22:24

Dit bericht is gisteren reeds geplaatst, maar door onkunde van een moderator was het verdwenen, gelieve moderatoren aan te zetten die er iets van af weten aub.


Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 12-11-1976

Vandaag terug zoals naar gewoonte op site, en enorm veel werk maar zo gaat de tijd dan ook rap voorbij, geen problemen gehad.
Deze avond naar een Première gaan zien op TV.
Ze toonden o.a. fragmenten uit Max Havelaar van Multatulie of Edward Douwers Dekkers.
Die fragmenten deden me terug denken aan die heerlijke voorbije schooltijd



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 13 nov 2008, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

13 nov 2008, 22:27

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 13-11-1976

Dit weekend is wel vervelend hoor.
Ik zit hier momenteel alleen, de andere KRO’s t.t.z. de doktor en tandarts en Daniel zijn in weekend naar huis.
Als je dan hier zo alleen zit, zou je wel met je hoofd tegen de muur kunnen lopen, maar ja, wat wil je hé, het helpt toch niet, dan maar het beste hopen en je tijd proberen zo nuttig doorbrengen niet waar.
Tegen alle gewoonte in heb ik tot de middag geslapen. ’s Namiddags dan terug mijn zaken wat in orde gebracht en kleine werkjes gedaan zoals schoenen poetsen, sokken wassen, afwassen, knopen aannaaien en riem vercouteren, en andere prulligheden.
Dan om 15Hr naar de bar want ik was zeker dat er post ging zijn van mijn vriendin, maar 2 maal helaas.
Op dat moment was ik toch ontgoocheld, bij mij rees de vraag of er iets misgelopen was?
Om 17Hr kreeg ik dan toch mijn post tot mijn grootte verbazing, die was ergens blijven hangen zie je.
En ik was weer gelukkig, ze zeggen altijd een kinderhand is met weinig tevreden gesteld, dus!!!
Daarna nog wat TV gekeken, om de avond te vullen,
Er was een film in de zaal, maar die film was niet te best, veel te langdradig.
“Kraak inde diamantburcht, 11 Harrouhouse”. Engelse kraakfilm (1974) van Aram Arakian. In de onderaardse kluizen van het Harrouhuis ligt een enige verzameling diamanten. Een kleine diamanthandelaar maakt er zich met list van meester. Geslaagde ontspanningsfilm??? Met Charles Grodin, Candice Bergen, Trevor Howard en James Mason.
Dan terug naar de bar en dan het bed in.



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

14 nov 2008, 22:03

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 14-11-1976

Zo zijn we zondag en tegen alle gewoonte in ben ik deze morgen om 8Hr40 uit bed geraakt.
In feite heb ik de ganse dag gepend aan die brief naar mijn vriendin, een extra uitgave dus.
Na het eten smiddags, heb ik mijn middag dutje gedaan.
’s Avonds dan nog wat gestudeerd, dan terug naar de cinema:
“Un jour, la fête”. Het wordt een reuze feest.
In deze oubollige maar sympathieke naïeve Franse musical (1974) van Pierre Sisser spelen en zingen Michel Fugain en “Le Big Bazar”, Charles Gerard, Nathalie Baye.
De burgemeester heeft heel wat plannen om het dorp uit te breiden, echter tegen de zin van de jongeren.
En zo was onze zondag ook terug voorbij en dat vervelend lang weekend ook!



CHEMISCHE ONTLEDING VAN HET FENOMEEN “VROUW”

ELEMENT: Vrouw

SYMBOOL: dit is gekend

VOORKOMEN:
a) in de vrije natuur: wild, losbandig, onbedekt en wispelturig.
b) in gesloten ruimte: moeilijk te vatten, moeilijk te volgen of te begrijpen. Proberen te volgen, alléén al dat is reeds noodlottig

REAKTIES: zeer gevoelig voor verschillende soorten parfums, adhesief aan schmink, lippenstift en ander verfstoffen. Reageert zeer sterk op nylon, muizen en kobben.

VERSCHIJNING: Meestal op die plaatsen waar me ze in het geheel niet verwacht en op die ogenblikken die het minst geschikt lijken. Komen in zeer grote kuddes voor in shopping streets, grootwarenhuizen en modezaken. Individuele verschijning is eerder zeldzaam, tenzij bij het actief opsporen van andere elementen.

KLEURGEVOELIGHEID: In grote gevoeligheid voor kleuren die haar in een gunstig daglicht stellen. In zekere perioden aan haar bestaan is er een zekere affectie waar te nemen voor gedempt licht, waarbij ze dan zeker niet alleen mag gelaten worden, daar het gevaar voor explosief gedrag sterk toeneemt.

BEHANDELING: Steeds zeer voorzichtig benaderen, er zicht steeds van vergewissen dat er maar één element aanwezig is, daar anders de kritieke massa overschreden kan worden en het element in een labiele toestand kan overgaan.
Langdurig alleen laten, ontwikkelt zich een sterke drang naar contact met elementen die tegen gesteld zijn en die niet tot de familie behoren.

Morgen het vervolg van de FYSISCHE KENMERKEN VAN HET FENOMEEN “VROUW”



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

15 nov 2008, 22:07

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 15-11-1976

Vandaag terug van ploeg hé, natuurlijk wat getekend.

FYSISCHE KENMERKEN VAN HET FENOMEEN “VROUW”


ATOOMGEWICHT:
Tussen de 50 en 65 kg
Grote uitschieters zijn echter in het geheel niet uitzonderlijk, heel gewichtig.

VALENTIE:
Normaal 1.
Mogelijks 2, 3 of zelfs méér bij bepaalde onrustige elementen.

KLEUR:
Gaande van rosse tot bruin, maar haast steeds met witte vlekken die zich bij alle elementen op dezelfde plaats bevinden.

OUDERDOM:
Het element blijft normaal 75 jaar actief. De grootste activiteit wordt echter waar genomen tussen 17 en 25 jaar, tijd waarin een zeer sterke aantrekkingskracht wordt waargenomen tot tegengestelde elementen met andere valentie.
Later nemen deze neigingen traag af, zonder echter ooit geheel te verdwijnen.

GEUR:
Het element scheidt zeer specifieke geuren af, zoals: Soir de Paris; Odeur de patatie et patata, en nog vele andere deodoransia, dit alles om beter opgespeurd te kunnen worden door andere elementen.

GEVAARLIJKE KENMERKEN:
Volstrekt buiten het bereik te houden van goud, juwelen en bontmantels, daar het element in het geheel niet meer onder controle te houden is.

HOE ER VAN AF GERAKEN???
Zeer moeilijk, zeer moeilijk !!!!



Bij de almoezenier Johan, kon je ook speciaal briefpapier krijgen, die waren te krijgen in blok hoeveelheid.
Hierbij dan zo'n blaadje:


Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy