Pagina 2 van 2

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 24 jul 2020, 20:49
door boeffer
Na zoveel jaren nog 1 of 2 weken kamp gaan doen' arbeit macht frei'. Die officieren zaten 's middags al in de kantine en 's avonds ook, drank, drank. Je zag die bijna nooit en kregen heel veel vergoeding op het einde, zelf gezien.
Namen kwam je niet te weten of wie was zat geweest en de fratsen, dat werd mooi verborgen. Bij ons was de laatste dag ook verplicht zuipen tot kotsen toe, een soort van doop.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 09 aug 2020, 12:43
door Fred1950
flupke2 schreef:
21 jul 2020, 11:44
.....

De leopard , de bergepanzer én de gepard ( luchtafweer) heb ik destijds geregeld getransporteerd met de MAN-Daf tanktransporter. Ik was toen gekazerneerd in Siegen.
De long range radar ( niet de volgzoekradar ) van de Gepard werd in Siemens Oostkamp gebouwd ( anno 1975 ).

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 09 aug 2020, 14:11
door voorn
Een kamp doen was voor een bediende steeds een meevaller op financieel gebied.
Je loon liep door en je kreeg een vergoeding volgens je rang.
3 maal opgeroepen geweest voor 3 weken steeds.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 27 aug 2022, 19:59
door lucskes
Ik Vond de leoparddril wel tof.voor het bestijgen een controlelijst nazien.een heel Sterk maschien.40ton geladen.en het geluid was heel mooi om te horen.ik geloof dat dat rols Royce motored Waren.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 28 aug 2022, 15:03
door voorn
Heb de eerste geleverde Leopardtanks gezien op het eind van mijn legerdienst bij het 4L;
Veel had ik er niet met te maken; alleen zorgen dat die Pattons in goede staat de kazerne verlieten.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 28 aug 2022, 23:35
door boeffer
In Doornik uitleg over die Mercedes gekregen, een 12 cil, 4 kleppen, turbo's, intercooler, directe inspuiting. Alle leidingen, water, olie, servo, elektrik waren quick connectoren. 40 min was het record om de motor te ruilen (met bergpantzer). De trekwielen losmaken/vastmaken aan transmissie was iets speciaal, momentsleutel van 2m en 200 kgf vastzetten
De M1 van de us was nog een klasse beter.