Soldij

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

dejef55
Lid geworden op: 16 dec 2004, 18:03
Locatie: Tremelo

09 aug 2014, 12:27

In 1969 kreeg ik als milicien 20 frank per dag, als korporaal was dat 28 frank per dag in Duitsland.De sigaretten kochten wij voor een ganse maand,dat waren 32 pakjes voor ongeveer 168 frank.
Win 7 Pro,Intel I7,Cpu 930,2.80 Ghz,6Gb Ram,64 Bits

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

09 aug 2014, 12:56

dejef55 schreef:In 1969 kreeg ik als milicien 20 frank per dag, als korporaal was dat 28 frank per dag in Duitsland.De sigaretten kochten wij voor een ganse maand,dat waren 32 pakjes voor ongeveer 168 frank.
Dat is de normale evolutie! In mijn tijd (rond 1960) was je als milicien in Duitsland nog echt soldaat, met groeten, afzien, minder goed van de kost en kregen we 10 frank. Nadien is het allemaal iets gemakkelijker geworden, minder hard, en kreeg je het dubbel... precies of je was toegetreden tot het ambtenarenkorps...
Ik herinner mij dat we toen eens een kolonne kanonnen (GMC's, houwitsers, jeeps...) vanuit Siegen op het depot van Eeklo moesten afleveren. We maakten "een tussenlanding" in Goetsenhoven en wisten niet wat ons overkwam: In de refter was het precies een restaurant in vergelijking met onze kost in Siegen, en in Eeklo wisten we helemaal niet waar we het hadden... :lol: :evil: :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

11 aug 2014, 02:08

In 1964 was het 10 BEF per dag en ik meen me te herinneren dat het in het Militair Hospitaal 5 BEF per dag was.

Dat waren nog eens tijden, want voor het overnemen van een wacht werd veel geld betaald, vooral tijdens de feestdagen.
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb

kyara
Lid geworden op: 08 jul 2005, 17:55
Locatie: ergens rond WETTEREN

14 aug 2014, 09:26

in 1971 kregen we 30fr per dag,en na een paar maanden kregen we opslag.Toen kregen we 50fr per dag.

fatchi
Lid geworden op: 02 nov 2008, 17:34

25 aug 2014, 17:08

lofty schreef:Ik dacht dat we in 1968/1969 20 bfr soldij hadden en de sigaretten gratis erbij of laat mijn geheugen me in de steek :oops:
Ik denk ook dat het geheugen u parten speelt.Die gratis sigaretten zijn er ook maar bijgedacht....Een goed gedacht is anders veel waard,sigaretten zonder rook zijn dat...... en nog gezond.
1963-1964 was de soldij 10 B.frankskes per dag...nooit meer gehad,anders zal ik zeker moeten gaan reklameren,zodat ze het kunnen bij mijn pensioen voegen wat ik tekort zou gehad hebben.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

25 aug 2014, 17:19

fatchi schreef:
lofty schreef:Ik dacht dat we in 1968/1969 20 bfr soldij hadden en de sigaretten gratis erbij of laat mijn geheugen me in de steek :oops:
Ik denk ook dat het geheugen u parten speelt.Die gratis sigaretten zijn er ook maar bijgedacht....Een goed gedacht is anders veel waard,sigaretten zonder rook zijn dat...... en nog gezond.
1963-1964 was de soldij 10 B.frankskes per dag...nooit meer gehad,anders zal ik zeker moeten gaan reklameren,zodat ze het kunnen bij mijn pensioen voegen wat ik tekort zou gehad hebben.
In Duitsland had je maandelijks recht op 3 of 4 ? "stangen" van 10 pakjes, heel goedkoop, zonder de accijnzen. Ik nam altijd Chesterfield omdat de Duitsers er verzot op waren. Ik kocht die altijd op bij mijn kamergenoten en verkocht die dan voor 1 mark per pakje.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

25 aug 2014, 19:35

Fokke schreef:
fatchi schreef:
lofty schreef:Ik dacht dat we in 1968/1969 20 bfr soldij hadden en de sigaretten gratis erbij of laat mijn geheugen me in de steek :oops:
Ik denk ook dat het geheugen u parten speelt.Die gratis sigaretten zijn er ook maar bijgedacht....Een goed gedacht is anders veel waard,sigaretten zonder rook zijn dat...... en nog gezond.
1963-1964 was de soldij 10 B.frankskes per dag...nooit meer gehad,anders zal ik zeker moeten gaan reklameren,zodat ze het kunnen bij mijn pensioen voegen wat ik tekort zou gehad hebben.
In Duitsland had je maandelijks recht op 3 of 4 ? "stangen" van 10 pakjes, heel goedkoop, zonder de accijnzen. Ik nam altijd Chesterfield omdat de Duitsers er verzot op waren. Ik kocht die altijd op bij mijn kamergenoten en verkocht die dan voor 1 mark per pakje.
Hoe een mens na al die jaren een vervormd idee kan hebben hé :lol:
Zo dacht ik ook dat ik met een kameraad van dezelfde dienst op dezelfde kamer had gelegen.
OOK verkeerd, wat moeten we nog allemaal van verkeerde gedachten over die tijd hebben opgeslagen in ons geheugen :wink:
Maar goed de sigaretten heb ik nooit gerookt (rook nog steeds niet) en ik zal ze dan ook wel doorverkocht hebben zeker :roll: . Maar van die 20frank ben ik toch wel zeker , allez denk ik toch! :?

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

25 aug 2014, 19:38

Fokke schreef:
fatchi schreef:
lofty schreef:Ik dacht dat we in 1968/1969 20 bfr soldij hadden en de sigaretten gratis erbij of laat mijn geheugen me in de steek :oops:
Ik denk ook dat het geheugen u parten speelt.Die gratis sigaretten zijn er ook maar bijgedacht....Een goed gedacht is anders veel waard,sigaretten zonder rook zijn dat...... en nog gezond.
1963-1964 was de soldij 10 B.frankskes per dag...nooit meer gehad,anders zal ik zeker moeten gaan reklameren,zodat ze het kunnen bij mijn pensioen voegen wat ik tekort zou gehad hebben.
In Duitsland had je maandelijks recht op 3 of 4 ? "stangen" van 10 pakjes, heel goedkoop, zonder de accijnzen. Ik nam altijd Chesterfield omdat de Duitsers er verzot op waren. Ik kocht die altijd op bij mijn kamergenoten en verkocht die dan voor 1 mark per pakje.
Hoe een mens na al die jaren een vervormd idee kan hebben hé :lol:
Zo dacht ik ook dat ik met een kameraad van dezelfde dienst op dezelfde kamer had gelegen.
OOK verkeerd, wat moeten we nog allemaal van verkeerde gedachten over die tijd hebben opgeslagen in ons geheugen :wink:
Maar goed de sigaretten heb ik nooit gerookt (rook nog steeds niet) en ik zal ze dan ook wel doorverkocht hebben zeker :roll: . Maar van die 20frank ben ik toch wel zeker , allez denk ik toch! :?

koleos
Lid geworden op: 10 okt 2008, 15:11
Locatie: rummen

25 aug 2014, 21:20

Wannesto schreef:Ik ben soldaat geweest in 1974 , de soldij per dag weet ik niet meer .
Ik kocht ook sigaretten en iedere avond naar de kantine .
Maar ik weet nog wel dat ik regelmatig achter geld schreef naar huis.
dag wannesto,was ook soldaat in 1973/74,de eerste 6maanden kregen we 75bf.Daarna 100bf.per dag.denk dat toen in ludenscheid(kantine)een pintje 5bf.kostte.Weet alleen dat ik niet toekwam alles ging in de kantine op.mooie tijd achteraf bekeken.Heb toch daar leren drinken zo is inbev ontstaan :lol: :lol:

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

26 aug 2014, 03:26

Wat de sigaretten betrof:
Deze waren verpakt per 8 pakjes van 25 sigaretten.
De maandelijkse dotatie was:
4 Groot verpakkingen (stangen) van 8 pakjes.
Dus 32 pakjes sigaretten per maand.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 aug 2014, 07:01

Genieterke, de pakjes Belga die ik steeds verkocht heb (ik rook namelijk niet zelf :wink: ) waren verpakt in stangen van 25 pakjes.

Voordat de bedeling begon, had de QM enkele stangen in 5 verdeeld, en ook nog enkele stangen in losse pakjes zodat hij dan zonder veel problemen aan iedere klant 1 stang van 25, 1 verpakking met 5 pakjes, en nog eens 2 losse pakjes kon geven.

Die werden dan voor 1DM verkocht aan de Duitse, daar was geen probleem klanten te vinden, zij betaalden toen ook 1DM voor hun pakjes van 10 sigaretten.

Ik weet niet meer hoeveel ik daarvoor moest betalen :oops:

Later van tijd hebben wij dan meerdere malen een briefje moeten tekenen dat die sigaretten voor eigen gebruik waren, maar er werd daarop blijkbaar geen controle gedaan, ik heb dat echter nooit ondervonden :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

26 aug 2014, 07:38

Genieterke schreef:Wat de sigaretten betrof:
Deze waren verpakt per 8 pakjes van 25 sigaretten.
De maandelijkse dotatie was:
4 Groot verpakkingen (stangen) van 8 pakjes.
Dus 32 pakjes sigaretten per maand.
Het Genieterke :P
Dat zal het wel geweest zijn. Het is ook al 53 jaar geleden en dan begint Alois (Altzheimer) zijn rechten op te eisen... :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

26 aug 2014, 07:41

Danny. schreef:Genieterke, de pakjes Belga die ik steeds verkocht heb (ik rook namelijk niet zelf :wink: ) waren verpakt in stangen van 25 pakjes.
Voordat de bedeling begon, had de QM enkele stangen in 5 verdeeld, en ook nog enkele stangen in losse pakjes zodat hij dan zonder veel problemen aan iedere klant 1 stang van 25, 1 verpakking met 5 pakjes, en nog eens 2 losse pakjes kon geven.
Die werden dan voor 1DM verkocht aan de Duitse, daar was geen probleem klanten te vinden, zij betaalden toen ook 1DM voor hun pakjes van 10 sigaretten.
Ik weet niet meer hoeveel ik daarvoor moest betalen :oops:
Later van tijd hebben wij dan meerdere malen een briefje moeten tekenen dat die sigaretten voor eigen gebruik waren, maar er werd daarop blijkbaar geen controle gedaan, ik heb dat echter nooit ondervonden :wink:
Groetjes
Danny
In 1961/62 verkocht ik die ook aan 1 DM aan een Duitse familie die ik kende en zij verkochten die door met nog wat winst. :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Pela
Lid geworden op: 15 jan 2010, 00:45
Locatie: Limburg

26 aug 2014, 11:31

Afbeelding
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb