Legerdienst Heverlee (Kazerne Cdt de Hemptinne)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

15 jan 2021, 09:28

voorn schreef:
14 jan 2021, 18:45
Waren die proeven niet in Everberg ?
Dag Voorn, nee, bij ons was dit in het Klein Kasteeltje, dit was in het jaar 1974. Maar inderdaad, ik meen mij te herinneren dat dit een tijd in Everberg plaatsvond.
Met vriendelijke groeten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 jan 2021, 10:27

Wat ik altijd raar vond. Is het feit dat er weinig rekening werd gehouden met uw studies of werk
voor uw legerdienst. Maar wel op de volgende kampen.
Zo belande ik als JP bij de Lanciers wegens gebrek aan maintenance bij 4L die op les waren.
Werd nadien opgeroepen bij de ordenancetroepen voor verantwoordelijke technisch materiaal dit in overeenkomst met mijn diploma en werk in de chemie en elektro mechanica studies.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

21 jan 2021, 15:39

voorn schreef:
20 jan 2021, 10:27
Wat ik altijd raar vond. Is het feit dat er weinig rekening werd gehouden met uw studies of werk
voor uw legerdienst. Maar wel op de volgende kampen.
Zo belande ik als JP bij de Lanciers wegens gebrek aan maintenance bij 4L die op les waren.
Werd nadien opgeroepen bij de ordenancetroepen voor verantwoordelijke technisch materiaal dit in overeenkomst met mijn diploma en werk in de chemie en elektro mechanica studies.
Tja, inderdaad mijn studies waren alles behalve technisch en ik werd MTO gebombardeerd in mijn uiteindelijke eenheid in Duitsland, verantwoordelijk voor het onderhoud 2e echelon van de voertuigen van de Cie. Daar ik mijn ganse studentenleven bij de boeren had gewerkt (bij familie) en wel redelijk handig kon omspringen met allerhande gereedschap en ook wat aan motoren en machines (traktoren, sproeiers, hoppepluk machines...) kon 'prutsen', was ik niet helemaal vervreemd met techniek. Ik denk dat men keek naar de uitslag van de proeven.

Voor mijn heroproepingen was ik ingedeeld bij het Hoofdkwartier Logistiek in Keulen-Ossendorf. Dat was echte logistiek: tijdens de manoeuvers helpen uitstippelen van kantonnementen voor Mat-eenheden, van aanvoerroutes en afvoerroutes, rekening houdend met de evolutie van de frontlijn, edm. Ik herinner mij dat er voortdurend gecommuniceerd werd via een apparaat dat telex heette, een rudimentaire voorloper van de SMS :D waarmee berichten over en weer gestuurd werden op papier drager.
Afbeelding
Maar ook dit kwam niet overeen met mijn opleiding noch beroep. Alhoewel ... later, op een bepaald moment van mijn loopbaan, werd ik wel verantwoordelijk voor de wagenlogistiek in een deel van Europa voor een wagenfabrikant en nog later Bestuurder in de logistieke entiteit van het bedrijf. Zo zie je maar...
Laatst gewijzigd door NDN op 26 feb 2021, 09:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

01 feb 2021, 10:55

- Verwijderd wegens dubbel gebruik.
Laatst gewijzigd door NDN op 11 jan 2022, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

01 feb 2021, 11:05

- verwijderd wegens dubbel gebruik.
Laatst gewijzigd door NDN op 11 jan 2022, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten.

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

02 feb 2021, 16:46

Militair zakboekje
Het Militair Zakboekje was een van de eerste zaken die we als nieuwe rekruut kregen. Het lezen van dit document moest ons ervan overtuigen om geen onbedachte zaken te ondernemen die de veiligheid van het land op de een of andere manier in gevaar zouden brengen.

Afbeelding

Het was duidelijk dat de militaire overheid zwaar tilde aan: desertie, verraad, muiterij, zelfverminking, gebrek aan respect voor autoriteit en het bedrieglijk omgaan met materiaal, uitrusting, wapens en munitie.

Met dit in gedachten kreeg elkeen van onze groep vanaf de eerste dag opleiding dus de verpletterende verantwoordelijkheid voor twee wapens: een FAL en een Vigneron. Onnodig te zeggen dat we op het hart gedrukt kregen dat deze wapens voortdurend achter slot en grendel dienden geborgen te worden in onze persoonlijke kast.

Het was dus van kapitaal belang dat die wapens achter slot gingen wanneer we niet in de kamer vertoefden. Op een blauwe maandag was er kamerinspectie geweest terwijl we op oefening waren. Bij het terugkeren geraakte een van de kamergenoten in paniek, zijn wapens waren verdwenen :o . Hij had vergeten zijn hangslot van zijn kast te sluiten bij het buitengaan en tijdens de inspectie was dit opgevallen.
Hij heeft zijn wapens teruggekregen samen met een verbod om tijdens het volgend weekend naar huis te gaan...
Al met al een schappelijke straf als men de straffen beschouwt die in het militair zakboekje waren opgesomd: dood met de kogel – de militaire gevangenzetting – de militaire degradatie – de afzetting – dwangarbeid – tuchtstraf.

Ik kan u verzekeren dat in het vervolg iedereen zorgvuldig controleerde of zijn kast op slot was bij het buitengaan.
Met vriendelijke groeten.
Odulleke

22 mar 2021, 08:48

Hoi,
Op 2 januari 1979 (met nog een nieuwjaarskater) ben ik in Heverlee de kazerne binnengestapt. Ik werd er ingedeeld bij de 2e Jagers te paard. Het was toen een strenge winter. Gedurende de eerste maand kregen we onze militaire opleiding. De driloefeningen werden binnen gegeven omdat de schrik er toen inzat wegens het overlijden (doodvriezen) van een militair op kamp in Elsenborn. De tweede maand opleiding tot chauffeur. Heb daar nog met een vrachtwagen van FN gereden. Uiteindelijk opleiding gekregen met MAN en na twee maand moest ik vertrekken naar Lüdenscheid

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

22 mar 2021, 14:30

Odulleke schreef:
22 mar 2021, 08:48
Hoi,
Op 2 januari 1979 (met nog een nieuwjaarskater) ben ik in Heverlee de kazerne binnengestapt. Ik werd er ingedeeld bij de 2e Jagers te paard. Het was toen een strenge winter. Gedurende de eerste maand kregen we onze militaire opleiding. De driloefeningen werden binnen gegeven omdat de schrik er toen inzat wegens het overlijden (doodvriezen) van een militair op kamp in Elsenborn. De tweede maand opleiding tot chauffeur. Heb daar nog met een vrachtwagen van FN gereden. Uiteindelijk opleiding gekregen met MAN en na twee maand moest ik vertrekken naar Lüdenscheid
Dag Odulleke,
U kwam ongeveer 4 jaar na mij in de kazerne te Heverlee. Iemand doodgevroren in Elsenborn, amaai, wat een drama!
Tijdens mijn legerdienst (15 maanden) heb ik nooit een FN gezien, niet voor zover ik mij herinner, wel andere antiquiteiten: Ford Rhein, F6, Willy's, Minerva, Bedford,...
Ik heb mijn brevet Bedford en MAN Polycarburant gehaald in mijn eenheid. De nieuwe MAN's heb ik weten binnenkomen, de maand van mijn afzwaai (april 1976). Ik heb er nog juist mee kunnen rijden.
Met de Unimog ben ik eens op en afgereden naar België (voor de 4-daagse tocht van de IJzer). Heb ook eens met de Berliet takelwagen gereden, in de kazerne en zonder brevet :evil: . Ik was MT Officier van de 4e Mat in Werl, vandaar...
Met vriendelijke groeten.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 mar 2021, 15:38

NDN schreef:
22 mar 2021, 14:30

Met de Unimog ben ik eens op en afgereden naar België (voor de 4-daagse tocht van de IJzer). Heb ook eens met de Berliet takelwagen gereden, in de kazerne en zonder brevet :evil: .
Heu, wij hadden al nieuwe MAN's in 1966 (Köln Niehl), tenzij die nieuwe van ons tien jaar later al versleten waren. Een welkome verademing want die hadden tenminste een gesynchroniseerde versnellingsbak, een servostuur en echte verwarming. Helaas alleen maar mee gereden voor een toer rond de blok. Er stonden er daar een stuk of 60 (!) te blinken netjes op een rij waarvan welgeteld 14 in gebruik. Tja, bij de ABL moest je je vooral geen dingen afvragen. Wel nog meegemaakt dat zo'n Ford Rhein in brand vloog aan het goederenstation van Düren, gelukkig zonder slachtoffers.

Het liefst van al die onverwoestbare Minerva's of Magirus - daar kon je nooit mee vastrijden dank zij die windas, al viel de topsnelheid van die laatste wel wat tegen: 55km/h op de Autobahn en een hoop toeterende Duitsers achter je.
Ergst van allemaal: GMC's - eigenlijk niet veel meer dan een soort huifkar met een motor in, allicht achtergelaten door de Amerikanen tijdens the battle of the Rhine.

Van de (enige) Unimog herinner ik mij dat die het net geen drie maanden heeft uitgehouden in ons brandstoffendepot, dat zal misschien wel iets te maken hebben gehad met rijkunsten van de chauffeurs die dachten dat het een soort rallywagen was waarmee je vanzelfsprekend moddergroeven van een halve meter diep kon in- en uitcrossen. Tot op een dag het linkervoorwiel in een hoek van 45° kwam te staan t.o.v. de as. Fini la fête jammer genoeg.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

23 mar 2021, 15:23

MichelN schreef:
22 mar 2021, 15:38
NDN schreef:
22 mar 2021, 14:30

Met de Unimog ben ik eens op en afgereden naar België (voor de 4-daagse tocht van de IJzer). Heb ook eens met de Berliet takelwagen gereden, in de kazerne en zonder brevet :evil: .
Heu, wij hadden al nieuwe MAN's in 1966 (Köln Niehl), tenzij die nieuwe van ons tien jaar later al versleten waren. Een welkome verademing want die hadden tenminste een gesynchroniseerde versnellingsbak, een servostuur en echte verwarming. Helaas alleen maar mee gereden voor een toer rond de blok. Er stonden er daar een stuk of 60 (!) te blinken netjes op een rij waarvan welgeteld 14 in gebruik. Tja, bij de ABL moest je je vooral geen dingen afvragen. Wel nog meegemaakt dat zo'n Ford Rhein in brand vloog aan het goederenstation van Düren, gelukkig zonder slachtoffers.
Dag MichelN, het lijkt mij vreemd dat in 1966 de nieuwe MAN's reeds in Köln Niehl zouden aanwezig geweest zijn. Ik vermoed dat u het hebt over de MAN Z630, die midden de jaren 60 door Defentie aangekocht werden.
De nieuwe MAN waar ik het over heb, op het einde van mijn legerdienst, is het type 11.136.

Afbeelding
De MAN op de achtergrond is van het type Z630, die op de voorgrond van het type 11.136.
Met vriendelijke groeten.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 mar 2021, 11:33

NDN schreef:
23 mar 2021, 15:23
Dag MichelN, het lijkt mij vreemd dat in 1966 de nieuwe MAN's reeds in Köln Niehl zouden aanwezig geweest zijn. Ik vermoed dat u het hebt over de MAN Z630, die midden de jaren 60 door Defentie aangekocht werden.
De nieuwe MAN waar ik het over heb, op het einde van mijn legerdienst, is het type 11.136.
De MAN op de achtergrond is van het type Z630, die op de voorgrond van het type 11.136.

Ik mag dan wel een pak meer jaren op de teller hebben dan jij, maar ik heb nog steeds een uitstekend geheugen.
Als ik zeg dat er in 1966 nieuwe MAN's stonden in Niehl (12e TPT, in hoofdzaak Franstalige cie) dan is dat ook zo. Kom nu niet af met typenummers want dat is totaal irrelevant.
Iedereen die met een legervrachtwagen gereden heeft in die tijd weet in welke erbarmelijke staat dat wagenpark verkeerde. Vandaar dat de chauffeurs, niet ten onrechte, het gevoel hadden dat ze met een Porsche op de baan waren gezien de ongekende technische snufjes aan boord.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

Vinny
Lid geworden op: 09 jun 2021, 16:28

09 jun 2021, 16:36

Hallo allemaal,

Mijn naam is Vinny, ik ben geen senior en verontschuldig me bij voorbaat voor het binnendringen van jullie community. Ik zal ook direct uitleggen waarom ik dit heb gedaan. Ik doe dit voor mijn grootmoeder. Zij is namelijk op zoek naar iemand uit haar verleden en ik heb de taak op mij genomen te proberen deze man op het spoor te komen. Ik heb wel wat informatie maar deze dateert natuurlijk al van een stukje terug. Nu, de info die ik wel heb zal bij jullie perfect aansluiten en ik hoop van harte dat ik hier meteen een schot in de roos haal en iemand mij meer kan vertellen over wie ik zoek.

Waarom dit forum? Wel, mijn grootmoeder gaf aan dat de man in kwestie in de jaren 70 legerdienst heeft gedaan in Heverlee en later in Duitsland diende, maar mijn grootmoeder kan zich niet precies meer herinneren waar. De naam van de man die ik zoek is Salvatore/Salvador Amorelli. Een man van Italiaanse afkomst die destijds woonde in de Bondgenoten straat 310 te Vorst (Rue Des Allies), dus mogelijks was hij tweetalig. Ik weet dat hij een zus heeft, destijds werkte in een electrobedrijf. Hij zou nu om en nabij de 70 lentes jong zijn.

Is hier iemand die deze man herkent en weet naar wie ik op zoek ben?

pierredejongh
Lid geworden op: 28 aug 2019, 15:12

31 okt 2021, 16:11

Ik heb 12 maanden gedaan in Heverlee als KROO lichting 1967, en werkte er na de 3 maanden opleiding, op het aankoopbureel van de Mess officieren bij adjudant Morren.
Pierre de Jongh - Antwerpen

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

02 nov 2021, 10:23

pierredejongh schreef:
31 okt 2021, 16:11
Ik heb 12 maanden gedaan in Heverlee als KROO lichting 1967, en werkte er na de 3 maanden opleiding, op het aankoopbureel van de Mess officieren bij adjudant Morren.
Pierre de Jongh - Antwerpen
U was er 8 jaar vóór mij. U werkte er dan waarschijnlijk in het hoofdgebouw?

Afbeelding

Wij 'lagen' in het gebouw aan de linker kant. Kamer op de eerste verdieping, als ik mij goed herinner (waarschijnlijk kamer met open raam op de foto).

Afbeelding

(Credits voor de foto's: Dirk Duym - www.legerdienst.be/Heverlee.html)
Met vriendelijke groeten.

Exjager
Lid geworden op: 10 jul 2006, 19:06

11 jan 2022, 09:30

Odulleke schreef:
22 mar 2021, 08:48
Hoi,
Op 2 januari 1979 (met nog een nieuwjaarskater) ben ik in Heverlee de kazerne binnengestapt. Ik werd er ingedeeld bij de 2e Jagers te paard. Het was toen een strenge winter. Gedurende de eerste maand kregen we onze militaire opleiding. De driloefeningen werden binnen gegeven omdat de schrik er toen inzat wegens het overlijden (doodvriezen) van een militair op kamp in Elsenborn. De tweede maand opleiding tot chauffeur. Heb daar nog met een vrachtwagen van FN gereden. Uiteindelijk opleiding gekregen met MAN en na twee maand moest ik vertrekken naar Lüdenscheid
Voor 2JP is er https://www.facebook.com/groups/80587010971
Voor OC2 is er https://www.facebook.com/groups/361591160682368