kazerne majoor blairon Turnhout

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

26 sep 2011, 20:53

.
11é genie lichting 1948. Lucien Van Gelder.
.
Afbeelding.
.
...Vele handen maken licht werk. Lucien Van Gelder,1é van rechts.
...Toen waren er nog geen inspecteurs arbeidsveiligheid :lol: .
.
.

bobby1940
Lid geworden op: 16 mei 2007, 19:02

27 sep 2011, 09:24

nee toen was je 24 op 24 uur van dienst zonder overuren , nu is het een luxe leger ,en je was een nr viel je ergens af en je overleed kregen de nabestaanden een medaile, en het leger nam een andere man , of liever een ander nr , ik was in het leger van 1958 tot 2001 october dus ik weet waar ik over spreek,en de meeste van die onderoff en off dachten dat het leger van hun was groetjes (PS was wel een mooie tijd )

frigorist
Lid geworden op: 13 okt 2008, 11:31
Locatie: Werchter

27 sep 2011, 10:57

Ik kreeg er opleiding chauffeur in 1965,ik denk 3de Cie.We reden daar vooral met F6 en Bedford,voertuigen die je praktisch nooit tegenkwam in
je definitieve eenheid.Onvergetelijk hoe je al rijdend moest veranderen van chauffeur,of hoe ik examen moest doen met een bedford en altijd
les gekregen had met een F6.We zijn ook eens moeten vertrekken midden in de nacht om de dijken te verstevigen in Grembergen (Dendermonde)bij springtij.Ook memorabel:1 leerling chauffeur moest aan de spoorlijn staan die het parcours kruist om bij een aankomende trein het verkeer tegen te houden,met kans dat men je daar vergat op te halen en dat je te voet terug in de kazerne moest geraken en daar moest proberen uit te leggen hoe het kwam dat je daar te laat binnenkwam en dan nog zonder voertuig.Nog hilarischer:Ik heb daar nooit geen trein zien passeren.Toch een prettige legerdienst meegemaakt,vooral in mijn eenheid 2Lansiers

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

27 sep 2011, 15:04

bobby1940 schreef:nee toen was je 24 op 24 uur van dienst zonder overuren , nu is het een luxe leger ,en je was een nr viel je ergens af en je overleed kregen de nabestaanden een medaile, en het leger nam een andere man , of liever een ander nr , ik was in het leger van 1958 tot 2001 october dus ik weet waar ik over spreek,en de meeste van die onderoff en off dachten dat het leger van hun was groetjes (PS was wel een mooie tijd )
als jij van '58 tot 2001 bij het leger was heb jij dus 43 jaar dienst gedaan.Klopt dat ?Want ik dacht toch dat men met pensioen ging op 56-jarige leeftijd (ik althans ) , dan zou jij dus al binnengegaan zijn op je 13 jaar.???

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

28 sep 2011, 16:43

Lucien Van Gelder lichting 1/12/1948.
.
Afzwaaien,van Burcht naar Antwerpen naar Brussel dan naar Ronse.
.
Afbeelding.
.
....1é van rechts Lucien Van Gelder.
....2é van rechts ???
....3é van rechts Téophil Roos.
.............Aan het station van Brussel 1 / 1 2 / 1 9 4 9 ......
.
.
Laatst gewijzigd door lehcim op 30 sep 2011, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

28 sep 2011, 22:12

Een bijdrage die ik op het blog van de carabiniers gezet heb.

Opleiding te Turnhout en de Purgeeractie

Mijn drie dagen, ja toen waren het echt nog drie dagen, in het 'Klein Kasteeltje' waarvan ik me nog herinner in een potje te pissen en mijn buurman in het rijtje mij vroeg om wat over te tappen, ook nog werd ik in een volledig donkere kamer geduwd, een stem vroeg me;
wat ziet ge?…. niets, dan weer, wat ziet ge ?…en weer…niets, waarop die stem kwaad riep maak dat ge buiten zijt, maar kon de deurklink niet vinden, ben toch buiten geraakt hoor.!!!
Mijn oproepingsbevel kwam een tijdje later, ik moest naar het 3e O C I te Turnhout. Wat een avontuur, had nog nooit op de trein gezeten, maar wist wel al wie Sinterklaas was zulle. Van in Brussel Noord naar Antwerpen en overstappen in Mechelen en toen we in Turnhout kwamen werden we opgewacht door ene met een paar strepen op zijn mouw, een ding weet ik nog, hij kon hard roepen. Vandaar te voet naar de kazerne waar we ingedeeld werden per Cie. en per kamer. Ik lag in de eerste Cie op het gelijkvloers de eerste kamer tegen de inkom.
Na twee dagen in burger rond gelopen te hebben en kennis gemaakt te hebben met patatten jassen, kamer kuisen en matras en deken opplooien, kregen we de derde dag onze uitrusting die bestond uit een kid-bagg, een bleukes muts met kentekens, een 2e hands battle dress en een nieuw, twee paar kousen, twee paar schoenen, 2 hemden, 2 onderbroeken zo van die grote tot op de knieën, 2 onderhemden met lange mouwen, een linnen broek en een korte; zo eentje, te kort voor een lange en te lang voor een korte, en voor in de winter onze kapoot en wollen handschoenen. En onze helm, ja zo ene lijk een teljoor’, van het Engels leger. Ook van alle klein spullen; een kleer- en schoenborstel, was- en scheergerief, naaigerief, linnenwaskom enz. En ja, grote en kleine rugzak, gordel en koppelriemen, en been beschermers. Ons wapen,een "Mauser" met lader van 5 kogels en grendelen bij elk schot. Na een paar uur hadden we verzameling in kledij op het plein en de eerste drill kon beginnen. Van onze inentingen moet er toch ook iets gezegd worden, zo iets lijk een crème fraiche spuit. Iedereen op een rij en zo’n naald van xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />20 cm in de rug achter de schouderbladen!!!
Na 6 weken afzien, zweten en zand slikken op Thielen-heide en Vosselaar waren we echte infanteristen en konden we naar onze eenheid.

Ooit gehoord over de grap van de Purge??? !!!!!
Op doktersbevel, na te veel klachten over verstopping zouden ze de kwaal wel oplossen. Die avond was ik van pikket en moest naar de keuken helpen ketels halen, een kok vertelde me, niet van de wortels met erwtjes eten hé maar ze zagen er zo lekker uit zodat ik ook een schepje nam. Tien uur, lichten uit en slapen, na een paar uur werd ik wakker en iedereen op de loop,…..
Wat gebeurd er hier ??….. voelde gij niks, neen !…. iedereen zit met ‘t schijt !!!!
Van de stank ga ik maar niet spreken maar na een poosje voelde ik ook iets maar wat ik toen meegemaakt heb is niet te beschrijven, vlug broek en schoenen aan en naar buiten, maar zij die van verder kwamen lieten het lopen waar ze stonden, echt; de stront liep de trappen af.
En het was één uitgelijnde baan naar buiten, toen ik aan de wc’s kwam was er geen enkele vrij en kon ik mijn buikje verlossen ergens in een hoekje.
Die morgen had niemand honger en werden de brandslangen gebruikt om al dat goedje
Na onze opleiding werd iedereen naar zijn eenheid gestuurd, behalve ik.
Niemand wist wat met mij aanvangen, ik stond niet op de lijst, zo verbleef ik een paar dagen alleen in een gans verlaten blok en ging eten in de 6e Cie bij de opleiding O/Offr. Na 8 dagen staken ze me in de 8e Cie bij de opleiding zware wapens. Een MI.30 had voor ons geen geheimen meer, we leerden er de afstand schatten, het vizier te regelen volgens de windrichting en windsterkte, ook de reserveloop verwisselen moest heel vlug kunnen. Als proefwerk hadden we, het geblinddoekt uiteenhalen en weer monteren van onze MI.50. Neen, ik heb nooit met scherp mogen schieten, eindelijk wist men dat ik naar de 10e Cie moest voor een chauffeurs opleiding.
De anderen hadden eerst op het oefenplein van Vosselaar leren schakelen en sturen, zonder iets te vragen moest ik achter het stuur kruipen van een ‘Fordson’, platte snuit, wielen van een bulldozer versnellingspook van 1 meter, dubbele koppeling, rechts stuur, en met de zwengel ingang draaien, had ge dien moniteur moeten horen, moest de colonne volgen, na dat ik een paar keer geblokkeerd was en de motor moest in gang draaien mocht ik niet meer rijden, hij zou me een goed rapport geven, maar toen hij hoorde dat ik geen scholingskaart had en voor de eerste keer achter een stuur zat, kreeg dien sukkelaar alle kleuren van de regenboog.
Na het eerste examen hadden we met een paar gebuisden een intensieve opleiding en veertien dagen later kon ik naar mijn eenheid met een chauffeurs brevet op zak. De tocht ging naar Verviers bij het 14e linie, maar kwam daar in bijna verlaten kazerne aan, ze waren op maneuvers, en ondertussen mocht ik mij bezig houden met boeken lezen.
Bij hun thuiskomst was ik wel bij de chauffeurs maar had geen voertuig, het was van hier dat we in onderhoud gingen naar het mobilisatie depot van Borsbeek, de zogezegde voertuigen klaar voor de oorlog stonden de helft zonder benzine, ze moesten overgebracht worden naar Neerhespen, er waren twee types van FN , met brede bumper en smalle, deze laatsten hadden de gaspedaal in het midden, gevaarlijk!!!!
Ongeveer de helft van de camions raakten op eigen kracht ter bestemming, zo passeerden enkele weken tot onze verhuis naar Luik. Hier kreeg ik een Fort-jeep van het Amerikaans leger en gingen we op kamp naar Beverlo.
Het vaakst werd er gebold voor de TS en hadden we met hen een goede band. Ook van hier uit gingen we naar Vogelsang per trein tot Gemünd. Met de ontbinding van het bataljon verhuisden we naar Siegen.
Tot hier mijn verhaal gedurende 18 maanden, met tranen in de ogen heb ik afscheid genomen van mijn kameraden.
’t Was ne schone tijd!!!
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

28 sep 2011, 22:30

Meegemaakt in 't Klein Kasteeltje, tijdens mijn drie dagen...
Wij stonden in ons onderbroek in de rij voor den doktoor. Die vroeg aan diene voor mij: "Laat eens uw vingers zien!". Maar diene jongen had verstaan: "Laat eens uw 'dinges' zien!". En hij pakte zijn 'dinges' vast en liet dat zien...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

29 sep 2011, 21:04

.
Lucien verteld: in 1948 gratis gekleed,eten,drinken,onderdak,10 fr soldij,
kamaraadschap enz...Ik klaagde niet,4 a 5 jaar er vóór dan hadden we
pas reden tot klagen.
.
Afbeelding.
Afbeelding.
Afbeelding.
Afbeelding.
.
.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

30 sep 2011, 18:17

lehcim schreef:.
Lucien verteld: in 1948 gratis gekleed,eten,drinken,onderdak,10 fr soldij,
kamaraadschap enz...Ik klaagde niet,4 a 5 jaar er vóór dan hadden we
pas reden tot klagen.
.
Afbeelding.
Afbeelding.
Afbeelding.
Afbeelding.
.
.
Amaai,
in 1961 hadden wij ook maar 10 frank soldij... Was er dan geen aanpassing aan de index? :lol: En na tien maanden kregen sommigen "Het brevet van goed soldaat"! Ik niet (Ik had blijkbaar een te franke teut!) maar ik kreeg wel de 18 frank soldij...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

30 sep 2011, 20:52

.
Ter afsluiting vertelde Lucien Van Gelder me nog het volgende.
Ik ben niet te beroerd om mijn foto van heden te plaatsen,waarom
zou ik:trouwens de kerels van mijn lichting alsook die van de lichtingen
hier vóór worden steeds schaarser.
Mijn broer wijlen Andre Van Gelder was van de lichting 1951 die moesten
ongeveer 21 maanden troep doen,hij was bij de 1é genie in Dellbruck,
ik zal hier ook eens wat fotos plaatsen van Andre.
Ik zal kortelings meer fotos staan hebben op de site van Geniak,11é genie,
........................
Patrick is ze nog aan het verwerken.
Hopelijk mag ik nog een lange tijd wachten voor ik een brug naar de
hemel moet bouwen.Dat zijn slechte bruggen omdat ze
voor eeuwig "sens unique" blijven. :lol: .
.
Afbeelding.
.
Aan Lucien Van Gelder, lichting 1948,dank U voor de mooie fotos en de teksten, vanwege Michel Bauwens (lehcim).
.
.

oblinga
Lid geworden op: 20 jan 2009, 20:34
Locatie: lummen

30 okt 2011, 10:21

hallo mannen van oc3 blairon zijn we weer stilgevallen ,ikga nu op zoek naar jongens die er in 1962 03 december bij waren ,ik zat in de 3de compahie infanterie opleiding ,na4weken naar de opleiding hulpkok ,daana naar mh brussel alshulpkok ,daarna naar 102de co qm te niehl in duitsland ,de eerste weken kou geleden in kou en sneeuw op de frac en tielen heide ,maar ik had het niet willen missen,wat een tijd nu ga ik enkele foto's zettfn op dit forum ,mischien komt er een reactie op van iemand die zich herkent nabijna 50 jaar AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

30 okt 2011, 20:27

Als ik al die foto's bekijk,zie ik geen enkel verschil met de tijd nadien, ik was van klasse 64',dus nogal een tijd later,maar die uniformen,mutsen zijn niets veranderd,zag daar een ploeg hulpkoks in het zelfde plunje toen ik in de koksschool was.
Een iets beklaag ik me nu toch wel,heb alle foto's en documenten een tijdje geleden aan de kleinkinderen getoond,ze mochten ze hebben,zijn natuurlijk allemaal niet meer te vinden,enkel nog m'n "halsketting" heeft m'n oudste kleinzoon op z'n kamer hangen, ben er ergens fier op,maar durf er niet naar te vragen,laat hem daar hangen.
Wat niet al lachend kan gezegd.....

arsenaal
Lid geworden op: 17 okt 2011, 14:46

08 nov 2011, 08:08

Turnhout 4 september 1972 Blairon kazerne opleidingscenter nr 3. Wie herkent zich op deze groepsfoto. Graag reactie om wat herinneringen op te halen van die korte tijd en wie nog foto's heeft altijd zéér welgekomen. Vele beste groeten nog! Afbeeldingenaal/8-20111108-84926f.jpg[/img]img]img]http://forumimages.seniorennet.be/arsen ... 84926f.jpg[/img] AfbeeldingAfbeelding
Tussen 1972-1973 dienst volbracht in arsenaal kazerne naast militair hospitaal Antwerpen bij het 33BN LOG.

rik07
Lid geworden op: 25 feb 2005, 12:00
Locatie: houthalen

13 dec 2011, 20:40

Ben van lichting 66 opleiding chaufeur radio operateur
Mentens Henri
mentensh@hotmail.com
Iemand op dit forum die daar ook was en naam kent.
Graag mailtje

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

31 dec 2011, 12:36

.
Oblinga,Willy S,Jeronimo,Lucien VG,2011 is bijna verleden tijd,aan jullie
alsook aan al degene die jullie dierbaar zijn,prettige eindejaarsfeesten en
een gezond en gelukkig nieuwjaar 2012.

Jullie foto van heden is voor mij NIET onbelangerijk,ik aanzie dit als
' mannen recht voor de vuist' durven letterlijk en figuurlijk uitkomen
voor 'wie schrijft wat'. De afwezigen hebben ongelijk :wink: .
.
.