1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

04 mei 2008, 22:04

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 30-04-1976

Vandaag terug van ploeg.
Deze middags op site eten plus ’s avonds eveneens op site blijven.
Die dag heb ik terug wat les gegeven aan nieuwe kandidaten reserve onderofficieren (KROO) van de BOC.
Rond 22Hr op Duitsland 3 terug een mooie film met niemand minder dan “Fred Astaire” mijn lievelings acteur.
Best dat ik die avond niet in de kazerne was, want in de Bar was een braspartij bezig of liever gezegd een “Zuip” partij, het uitvieren van die manoeuvres.
Wel het juiste woord hoor, bepaalde personen hebben ze naar huis moeten slepen, amaai! Ik weet nu toevallig ook dat er een individu om 24Hr15 in zijn appartements blok aankwam en om 3Hr15 maar aan zijn voordeur geraakt is, dit is juist geteld een afstand van 2 verdiepingen, amaai, straffe toebak!
Natuurlijk is hierop reactie gekomen van hun desbetreffende geëmancipeerde vrouwen.


MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

04 mei 2008, 22:07

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 01-05-1976 (eerste mei)

Zo zijn we dan in “mei” beland, oef nog 8 maanden diensttijd!
Op deze dag was er cross in Korbach “11km” in leger uitrusting, t.t.z. in linnen kledij, waarschijnlijk heeft onze vriend Hawk hier ook aan deel genomen.
Na ongeveer 5km een spierverrekking, mijn mooie 5de positie was natuurlijk om zeep, dan heb ik de overige 6km al wandelend afgelegd zodat ik nog binnen de tijds limiet binnen kwam.
De tijdlimiet was 1Hr30. ik was bijgevolg de 3de laatste op ongeveer 40 man.
Dus voor me een pech dag.
Een week of 3 terug heb ik een spierverrekking opgelopen, vandaar dat ik nog niet volledig hersteld was, zodat ik terug een blessure opliep, eigenlijk was het te verwachten, en nu loop ik terug rond met een manke poot.
Natuurlijk was de sport Ooff, niet welgezind, maar ja, daar is niet aan te doen.
Anders hadden we de beker gewonnen, nu moeten we ons tevreden stellen met een bronzen medaille.
Als je dit bekijkt, is het heel normaal dat ik spier verrekkingen oploop.
Het is eigen aan mijn spier structuur. Een wielrenner heeft korte bevestigde spieren terwijl iemand die aan atletiek doet, lange spieren heeft, dus bijgevolg bij mij, spierverrekking.
Op 15 mei zou ik de mars moeten meedoen van Korbach naar Essentho, maar ik vrees dat ik mijn kat zal moeten sturen, onze vriend Hawk heeft waarschijnlijk hier onze eer moeten verdedigen.
’s Avonds vroeg in mijn bed gekropen.
Terug een nieuwe maand met een spreuk. “ondanks alles leggen de vogeltjes ook dit jaar hun ei”.


MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

06 mei 2008, 22:48

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 02-05-1976

Op deze dag ben ik blijven doorslapen tot de middag
De zondag zaten die geëmancipeerde vrouwen in de bar, om natuurlijk de barman uit te horen, je ziet van hier dat die zogezegd van niets wist.
‘avonds ben ik dan naar de cinema geweest naar de film; “Jonathan Livingstond Seagull”.
Wat een pracht van een film, van de spanning of avontuur moet je het niet hebben, maar wel de muziek, geweldig van Niel Diamond, en dan die beelden daarbij.
In feite moet je die duif verpersoonlijken met een mens, dan zie je wat in feite het verhaal betekent. Echt mooi.


MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

06 mei 2008, 22:51

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 03-05-1976

Vandaag van ploeg op site tot morgen ochtend 9Hr, hopelijk ben ik dan afgelost.

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

07 mei 2008, 23:15

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 04-05-1976

Vandaag afgelost op het goede moment en dan de rest van de dag vrij van dienst.
Deze voormiddag niks gedaan, deze namiddag terug platen gaan kopen (5ex) en achteraf deze gaan beluisteren in de bar, waar een Pick-up staat.
Die 5 ex. zijn:
Unforgettable Nat King Cole

The Best of Percy Sledge: met o.a.: When a man loves a woman
Warm and tender love
Enz….

The Very best of Roy Orbison met o.a. Oh Pretty Woman
In Dreams
Only the Lonely

One Man Show Willy Lustenhouwer

The Niel Sedaka Collection met o.a. Oh Carol
Happy Birthday Sweet Sixteen
Proud Mary

Zie je enorm sentimentele teksten, met allemaal oude krakers.

Oh juist de plaat “Ich Ben Wie Du” van Marianne Rosenberg op radio Luxemburg. Was toen een Hit.

Nog wat spreuken:
- Voorspoed brengt vrienden, tegenspoed beproeft hen.
- Onprettige dingen worden dubbel zwaar, als ze onprettig worden gezegd.
- Een idee waar geen daad op volgt, is niets dan een droom.
- Men kan, in afwachting van grote daden, alvast het eenvoudige proberen.
- Laat de vreugde van vandaag niet bederven door de zorgen van morgen.

Ken je die mop nog:
Een beleefd jongentje:
Fonske moet een boodschap doen naar de pastorie. Altijd beleefd zijn manneke, zegt zijn moeder, als ge bij de pastoor komt moet je heel vroom zeggen: Geloofd zij Jezus Christus.
Tien minuten later komt Fonske met een blauw oog al blietend thuis. Wel, zegt zijn moeder, wat is er gebeurd? Wel moeder, zegt Fonske, de pastoor was niet thuis. Het was Marie, de meid, die kwam opendoen en ik heb gezegd: “Wees gegroet, Maria, vol van Genade…. Toen heeft ze mij een lap om de oren gegeven, en de deur met een smak tegen mijnen kop dichtgegooid.


Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

07 mei 2008, 23:17

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 05-05-1976

Nu ruik ik de bloesems aan mijn venster, lage struiken, onder mijn venster.
Gewone dag, op site tijdens de werkuren.
s avonds in de kazerne naar het europees voetbal zitten kijken, het begon om 20Hr15

Nog wat spreuken om het blad te vullen:
- een goed begin maak je 2x zo sterk
- de beste rust is verandering van werk
- zeg nooit: “ U hebt ongelijk” maar “Ik zie dat anders”
- fouten vormen de mens
- wie opvliegt, landt meestal slecht.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

09 mei 2008, 16:34

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 06-05-1976

Gewone dag.
Op site zijn tijdens de werkuren.


Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

09 mei 2008, 16:37

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 07-05-1976

De vrijdag was ik van ploeg op de BOC
s avonds begon mijn probleem!!!
De zijkant van mijn neus begon ter hoogte van mijn oog te zwellen en ook mijn oog begon dit te doen.
Hawk misschien herinner je dit nog?

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy
Gast

10 mei 2008, 01:26

Awel Fred, ik meen me idd zoiets nog te herinneren, vooral in profiel was dit een erg schrikbarend zicht, ik weet wel niet meer wat de oorzaak was.
En wat die mars Korbach-Essentho betrof, en ook nog andere loopwedstrijden was ik steeds van dienst, we waren toen maar met drie BOA's. Ik, Paul Jacobs en Kris Hermans. De mars van het leger in Brussel heb ik wél gelopen, 1100m en mijn parcours passeerde aan het berucht "Klein Kasteeltje". Al bij al weet ik nog dat ik me ontgoocheld voelde er niet bij te zijn op sommige sporthoogdagen. De legerdienst was toen nog prioritair tov sportverdiensten.
Gr, Willem

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

10 mei 2008, 22:31

Dag willem

Ik moet zeggen, ik moet iets bekennen!.
Deze week woensdag ga ik terug naar een jaarlijkse reunie van VK 62a.
Daar zal ik wel bekende mensen terug zien, die ik twee maand terug gezien heb.
In maart was er een reunie van de vrienden kring van Lombardsijde.
De eerste die ik tegen het lijf liep was de toen Lt Vereecke Alain, nu is die kolonel op rust.
Moet zeggen na 32 jaar was die niet veranderd nog dezelfde kerel.
Dit geld ook voor onze boer tyten.
Ik bedoel Marcel Tyteca, die ziet er nog hetzelfde uit, en ook dezelde bezorgdheid nog voor zijn onder geschikten.
Die wees me erop als ik met de wagen reed dat ik ten hoogste maar 2 pinten mocht drinken, ja zo was die vroeger ook en nu nog.
Hij herinnerde me nog, van indertijd bij een oefening dat ik zijn boterhammen had gekregen, hij dacht nu dat ik er terug om kwam ( die boterhammen hé).
De cdt van de staf was er ook met name Calcoen Willy maar die ging ik niet meer herkennen, was een beetje bijgekomen in gewicht en omvang
De cdt van de B batt de heer Puype was daar ook, die soms ook dienst deed op de BOC.
Van Ooff was daar chef verschoore van indertijd die later off is geworden.
Onze leermeester in Lombardsijde, de Roger Reikaert, van wie wij opleiding gehad hebben indertijd, misschien jullie ook.
Moet zeggen die persoon ziet er nu beter uit dan 32 jaar terug

Dus nu woensdag 14 mei zie ik al die personen terug en ik zal de groeten doen aan de Marcel van U.
Ben ondertussen ook in april naar de reunie van de VK van 43a geweest met ons sonneke, en we hebben ons geammusseerd.

Zo dat was het een beetje

MVGr.
Freddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

10 mei 2008, 22:39

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 08-05-1976

De zaterdag morgen wanneer ik op stond op site, was mijn oog volledig dicht gezwollen. Ik was natuurlijk geschrokken, wat is er nu aan de hand?
Mijn eerste gedacht was, dit is een zweer en de Doktor bevestigde dit later ook.
U weet waarschijnlijk wel dat die plaats zeer gevaarlijk is voor neven infecties, zoals hersenvlies ontsteking.
Daarom ook dat ik antibiotica moest nemen, penicilline.
Wat mijn oog betreft die is terug ontzwollen, dus kan ik terug in stereo kijken i.p.v. mono.
Maar tijdens de dag en ’s avonds is er toch een doekpleister op mijn die zweer met ichtammol zalf, om de zweer te doen rijpen.
Wegens mijn oog dan kon ik op deze dag geen les geven.
Iedereen die me nu tegenkomt vraagt aan me of ik troef heb gehad, blauw oog weet je wel, ja ik weet er altijd iets op te antwoorden, ik ben niet op mijn tong gevallen hoor.
Zo dan werd het avond, ik ben naar de cinema, een film gaan bekijken
Het was een snertprent “Elektra glide in bleau” een of ander politie film met moto’s
Ik heb de film maar in mono gezien wegens mijn oog weet je wel.


Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

10 mei 2008, 22:41

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 09-05-1976

Zo zijn we terug zondag, normaal gezien ging ik naar Soest met de wielertoeristen voor een uitstap van zo’n 200km.
Maar ja, wegens mijn oog ging het niet door
Met één oog heb je geen reliëf of dieptezicht meer, dus thuis blijven.
Enfin, ik ben dan maar blijven slapen tot de middag,
Dit is één van mijn nieuwe slechte gewoonten aan het worden.
Savonds terug naar de film, deze maal een film van “Zorro” toch wat beter.


MVGr.
PapaFreddy
Gast

10 mei 2008, 23:27

Ja Fred, doe cdt Tyteca zeker de groeten van me, alhoewel ik betwijfel dat hij mij nog herinnert, ik was geen probleemjongen hé. Het was idd een "peetje juist" maar hij was zeker rechtvaardig, het hart op de juiste plaats. Ben benieuwd of hij me eigenlijk nog herinnert ?
tja die prent Electric Glide in blue...was dat niet met Eric Estrada ? Stelde idd niet zoveel voor. Ik zou zo graag het kamp van Lombardsijde nog eens terugzien...
Gr Willem

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

11 mei 2008, 00:09

Hawk schreef:Ja Fred, doe cdt Tyteca zeker de groeten van me, alhoewel ik betwijfel dat hij mij nog herinnert, ik was geen probleemjongen hé. Het was idd een "peetje juist" maar hij was zeker rechtvaardig, het hart op de juiste plaats. Ben benieuwd of hij me eigenlijk nog herinnert ?
Gr Willem
Hallo Willem

Ik heb nog iets vergeten te vertellen.
Dus in maart laatst was ik in Lombardsijde voor de reunie van de vrienden van Lombardsijde.
Na de maaltijd zijn we terug in de bar verzeild geraakt met de bekende en enkele onbekende.
Daar was dus iemand bij die Off geweest was in de provincie commando van oost-vlaanderen en uw naam zegde hem wel iets, spijtig ik ben zijn naam kwijt.
Het is ook iemand die door de reorganisatie in het leger op 52 jaar op pensioen is.

MVGr.
Freddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

11 mei 2008, 12:02

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 10-05-1976

s Maandags terug naar site, voorbereidingen treffen voor de manoeuvres (tac-eval) die in aantocht is.
En anders niks doen.
’s Avonds ben ik terug naar de film geweest.
Namelijk een film met o.a. Fred Astaire, mijn lieveling acteur, Paul Newman, Roger Wagner, …enz.
De titel:: “Towering in Ferno”
Een pracht van een film, een paal van suspens, ‘k moet zeggen er waren toch dames in de zaal die de spanning niet meer aankonden vanaf de scène met de lift en de helikopter. Het was wel een lange productie, zo werd het toch 22Hr45 toen ik in bed geraakte.

MVGr.
PapaFreddy