kazerne majoor blairon Turnhout

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

11 aug 2011, 19:21

lehcim schreef:Zeg eens Davang kun jij als afsluiter geen goei kamfermop uit je potten
halen?Koffie in het leger,Zeemeeuw,ik ga hem naar jou verwijzen,daar
die op zoek is naar tegengif,gif krijgen we al genoeg in ons lijf zonder
achter te zoeken.Hocus pocust hem een dieet van bio selderij soep uit
je mouw,voor jou als kok,geen probleem.
Heb het al eens aangegeven,heb nooit of te nimmer iets gezien of gehoord van kamfer,al was dat als een algemeen gebruik in de keuken...toch in bijna alle verhalen.
Denk nu niet dat ik beweer dat men nooit zou kamfer hebben gebruikt,maar echt, zelf nooit gezien.

Wel moesten we als we s'morgens in de keuken aankwamen,eerst eens heel goed met de sleutelbos rammelen...dan kon je de ratten alle kante zien wegkruipen.
Hebben er nu en dan eentje moeten uit een van die grote kookketels moeten halen...verdronken in water voor de te maken soep...

Er was ook in Brugge een aparte mess-officieren,van die gasten konden er bij ons sommige maar op weinig sympathie rekenen,aten bijna nooit wat 'de pot schafte',en moesten een speciaaltje voorgeschoteld krijgen...
Ik was geen kok van beroep,maar anderen deden dan die 'bestellingen' klaar.
Het liefste wat ze dan deden als er een biefstuk moest worden gebakken,was elk om beurt er eens goed op spuwen....
Toen het geserveerd werd,keken ze met spanning door het doorgeefluikje als die boefer er smakelijk van at...en geestig dat het was...
Wat niet al lachend kan gezegd.....
lehcim:

11 aug 2011, 22:02

Davang,begrijp me niet verkeerd over die gevraagde mop,het is niet mijn
bedoeling om je over de streep te trekken met,die mop,en je zo te laten
schrijven dat er toch van "die prul"zou gebruikt zijn,het is maar voor te
lachen hé.
Kok,we hebben het over onzen abl tijd Davang,na een maand kok school
zal je toch al een beetje hulp kok geweest zijn.Het is mogelijks al een
goed begin voor het gevraagde soep recept;zijn al katten en ratten in de ketel,,hé Oblinga, stoempt eens tegen de ketel dat er nog wat kakkerlakken in vallen,wij zorgen voor de spuw en roeren alles op met den aftrekker.Hoelang moeten we dit aan de kook houden voor Chef
kok uit zijn krammen springt. :D

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

12 aug 2011, 22:34

Kan er tegen hoor,wat je soms een ander aandoet moet je zelf kunnen verdragen-tegen kunnen...
Heb er niet veel geleerd hoor,maar ik zou liegen moest ik zeggen dat alles niet proper werd gedaan,daar waren de 'beroeps' nogal streng op,en maar goed ook.
Had wel een groot voordeel als hulpkok...telkens ik naar huis mocht,of gewoon eens buiten de kazerne ging,idem bij het binnenkomen,kregen we zelden of nooit kledij-inspectie of nog van dergelijke plagerijen...
Ge kan het vergelijken met "de liefde gaat door de maag"...ook van de plaatselijke mp's ...
Wat niet al lachend kan gezegd.....
lehcim:

14 aug 2011, 21:37

Oblinga,je starte dit prachtig forum 15 Okt.2009,er was heven een stilte
tot na 12Feb.2010.We hebben allen te samen,terug de draad opgenomen de 22 Jul.2011,en zijn nu met om en bij de 35 forumenaars hier aanwezig.Zoals veel van jullie ben ik ook van gedachte dat onze abl tijd niet slecht was.Na vele jaren zijn we ook wel een paar veertjes verloren,maar we zijn er nog.
Voor, hoe zie ik er uit na die 42 jaar , en wie schrijft wat;hier mijn fototje.
Wie volgt mij hierin,het waren tenslotte toch mooie tijden.
Groetjes Michel. Afbeelding

oblinga
Lid geworden op: 20 jan 2009, 20:34
Locatie: lummen

18 aug 2011, 19:25

hiernij wil ik lehcim volgen ,met een foto van nu ,we zijn allen een dagje ouder geworden sinds de tijd dat we onder het leger waren,voor mij49 jaar geleden ,al zo lang ,maar alsof het gisteren was , een jaar om niet te misszn ,ik diende in de102de comp qm in niehl van febr-nov 63 maar heb nog niemand teruggevonden van die rakkers van toen
een goede avond en tot wederhoren
hier is een hevig onweer doorgetrokken zojuist Afbeelding
lehcim:

18 aug 2011, 21:13

Oblinga,aangename kennismaking.
Proficiat met jou "Koffie in het leger" op nauwelijks 3 weken reeds 1014
bekeken. (hier hevig onweer om 16h)
groetjes aan jullie Michel

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

19 aug 2011, 11:50

En hier ben ik, ook mijn dienst gedaan in 1963-64 te Altenrath.

De tijd gaat toch zo vlug.

Afbeelding

Willy

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

19 aug 2011, 12:08

stevens-willy schreef:En hier ben ik, ook mijn dienst gedaan in 1963-64 te Altenrath.

De tijd gaat toch zo vlug.

Afbeelding

Willy
Gij gelijkt een beetje op Eugene Terre-Blanche, die Zuid-Afrikaan!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eug%C3%A8ne_Terre'Blanche :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
lehcim :

19 aug 2011, 12:11

Goede dag Willy,leuk dat je er bij komt,prachtig.Inderdaad de tijd gaat vlug. Groetjes Michel.
lehcim:

26 aug 2011, 16:22

Komaan jongens,de vakantie is bijna gedaan,maar de fotosessies nog niet,we hebben er nog 28 te gaan.Wie is de volgende?

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

26 aug 2011, 16:57

Afbeelding

Ja we hebben wel enkele zomerdagen gekregen.
Turnhout 1 juni 53 tot September 53
Ie kie zandstuiver
8e kie mi.30
10e kie opleiding chauffeur
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

26 aug 2011, 18:19

'k had bijna ook een foto van me erbij geplaatst...schrok me rot ,toen ik plots mezelf niet meer herkende...dacht toch dat ik er nog jonger en fitter uitzag... 8O 8O
Wat niet al lachend kan gezegd.....
lehcim:

26 aug 2011, 21:00

Hallo Jeronime,mooi dat je met ons op de dvt springt met je muziekinstrument,ambiance verzekerd.Davang is hem nog heven aan
het overdenken,alvast komt die ook hoor.
Groetjes Michel.

Roland56
Lid geworden op: 02 mei 2006, 13:08
Locatie: Vichte

02 sep 2011, 14:12

Ik heb hier nu zowat het ganse forum over Majoor Blairon uitgelezen maar spijtig lijkt er niemand bij te zijn die op 3 februari 1969 zou zijn binnengegaan. Ik herinner mij dat het dat jaar zeer koud was met veel sneeuw waar we ons op Tielen Heide lekker konden in wentelen onder de mom van 'Taktische oefeningen'. Ja, ook dat wagentje met warme choco kan ik me daar nog herinneren. Na een maand mocht dan ieder naar zijn eenheid waarvan die van mij het 101 KWM Rav was te Arnsberg. Na twee dagen moesten we naar Werl voor een bijkomende maand opleiding, het peleton GBO genaamd wat staat voor Gemeenschappelijk Basis Opleiding. Leuke maand was dat maar daarna gingen we dan terug naar Arnsberg waar het 101ste gekazerneerd was tussen het 4de Jagers te Paard (4chch) om er als bevoorraders te fungeren. Na korte tijd werden we gemuteerd naar Olpe Rotherstein waar een splinternieuwe brandstof bevoorradingsdepot was opgesteld. Zo wisten we ook meteen dat de letters KWM Rav stonden voor KWartierMeesters Ravitaillering maar er van dat meesterschap weinig te zien was buiten dat je er mocht van de morgen tot de avond jerrycans vullen met benzine, diesel of kerosine. Een klein gebouwtje fungeerde als kazerne waar je met een 20 tal mensen gehuisvest werd. Toen we daar toekwamen lagen daar enkel zo'n 10.000 spinternieuwe jerrycans, toen we er eind januari 1970 weggingen lag er 1.000.000 liter benzine, evenveel diesel, 500.000 liter Kerosine opgestapeld en nog eens evenveel liter aan olie die in kistjes van 6 blikken van elk 5 liter geleverd werden en dus opgeslagen moesten worden. En dan zeiden ze ons vroeger eer we naar het leger gingen dat je daar niet moest werken.
Mocht er iemand zijn die het in die tijd ook allemaal heeft meegemaakt mag je mij altijd contakteren. Foto's hierover heb ik helaas niet meer. Ik herinner mij een vriend Luc Decro die daar MAN chauffeur was. Ook enkele mensen waarvan ik de naam spijtig kwijt ben maar die hun opleiding bij de 6de Cie te Heverlee hadden gekregen. Een jaar later heeft Luc zich verongelukt en is overleden door stuurbreuk met een wagen.
Mijn moto mijn vrijheid
lehcim:

07 sep 2011, 11:48

Ja Oblinga,de foto's van heden was een goed begin:deze brengen
actualiteit en kleur in jou mooie Blairon krant.
Blijkbaar zijn er nog veel zestiger plussers met (foto)drempelvrees.
Oblinga,Willy en Jeronimo alvast bedankt voor jullie medewerking omtrend
de mooie foto.