1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

19 sep 2008, 11:26

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 18-09-1976

Gezellig samen zijn met de vriendin en ouders in de streek van Marsberg.


Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

20 sep 2008, 11:21

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 19-09-1976

Gezellig samen zijn met de vriendin en ouders.
Dat was ons weekend van gezellig samenzijn. Oh wat is dat mooi.
In de vooravond afscheid genomen, wat zwaar was, want het duurde terug een maand voordat we elkaar terug zouden zien.
Na het vertrek van de geliefden, terug naar de Bar om het verdriet door te spoelen, tot na het avondeten, dan naar mijn kamer om die terug in orde te brengen, want het was toch nodig, dan ben ik niet meer uit mijn kamer gekomen, het was te zwaar! Liefdeverdriet!!!


Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

20 sep 2008, 22:32

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 20-09-1976

Vandaag was ik van ploeg, de ganse dag naarstig gewerkt aan mijn tekeningen.


Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

21 sep 2008, 22:39

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 21-09-1976

Vandaag was ik dus vrij, ’s namiddags ben ik terug in de platenshop verzeild geraakt en dan hier de 5 nummers:
- Jerry Lee Lewis Collection
- The Very Best of the Everly Brothers
- Trini Lopez Greatest Hits
- Symfonie of Waldo De Los Rios
- The Best of Roger Whitthaker
Daarna de traditionele werkjes zoals sokken wassen
Ook door mijn verkoudheid kon ik niet verder of de witte was doen, wegens een te kort aan zakdoeken nietwaar.



Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

22 sep 2008, 22:25

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 22-09-1976

Nu begint mijn verkoudheid te verbeteren maar best ook hoor, want het werd tijd
Vandaag terug naar Site, ‘k heb er terug goed mijn werk gehad.
Amaai zeg, ieder maal als er een oefening is, wil men alles direct oplossen, op het zelfde moment.



Nog enkele rijmpjes om dan afscheid te nemen:

- wie een draad spaart voor een ander valt er zelf over
- wilt U dat anderen kwaad spreken over U? spreek dan kwaad over anderen
- wie zaken heeft of groot maakt, door vijandschap of trouw. Dat is de man! Maar achter hem zijn vrouw
- de eerst klap is een daalder waard maar de zege is aan hem die zijn kracht spaart voor de laatste klap.


Nog wat poëzie:

gewoon maar goed zijn voor elkaar
een beetje liefde een mooi gebaar
dat zal ons helpen naar wat geluk
want vele mensen breken dat vandaag toch stuk
kijk eens even rondom U
in de drukte van de straat
waar de mensen jagen
waar de tijd voor alles gaat
niemand die wat aandacht heeft
niemand die iets zegt
ieder loopt maar angstig door
is men daar wel echt
ieder trekt zijn eiland op
voor hem helemaal alleen
in een ivoren toren
met een hart zo hard als steen
nooit heeft hij nu meer verlangd
naar vriendschappelijkheid
kom naar beneden
het is de hoogste tijd



Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

24 sep 2008, 10:58

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 23-09-1976

Vandaag heb ik de ganse dag op site getypt, die dag is ook zo voorbij gevlogen


Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

24 sep 2008, 23:10

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 24-09-1976

Deze dag is ook voorbij gevlogen, alles klaar maken voor de sprint oefening. Dit is de volgende oefening
Dus was er veel heen en weer gecrost en wat een ijver zeg. Bij iedereen van laag tot hoog!
Een enorm groot kontrast met de andere dagen



Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

25 sep 2008, 22:13

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 25-09-1976

Vandaag was ik van wacht te Essentho..
In de loop van de dag is er niet veel gebeurd, juist maar ’s nachts zodat ik niks of t.t.z. amper 2 uur heb kunnen uitrusten!
Oh ja, nu denk ik aan mijn verlof, zeg het heeft weer nogal wat voeten in de aarde gehad.
Dus neem ik verlof van 14oktober tot en met 19 oktober.



Hier een brief afsluiter, indertijd via Milac te verkrijgen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

26 sep 2008, 23:53

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 26-09-1976

Deze morgen was ik dan enorm suf door de weinige rust van de voorbije nacht.
Om 9Hr deze morgen ben ik dan afgelost. Zo fort naar mijn kamer om mijn sokken uit te wassen voor morgen, want ik zal ze goed nodig hebben. Daarna onder de lakens, en geslapen tot de middag.
Na het eten terug tukken tot rond 16Hr.
Dan mijn opschik gedaan, zoals de dames dat goed kunnen zeggen, en nu zit ik dan hier te pennen nietwaar, terwijl ik naar de RTL top 20 luister.
Zo hier ben ik dan onverwacht terug met een brief, het is feitelijk geleden van woensdag laatst dat ik een brief naar de vriendin heb geschreven, maar ja, toekomende week zal ik geen tijd hebben om te schrijven want dan is het motto, wanneer je op manoeuvres bent, als je vrije tijd hebt, er gezellig gebruik van maken om te slapen want anders zal er niet veel van in huis komen.
Deze avond ook vroeg onder de lakens want het wordt een zware week nietwaar



Nog wat muzikale poëzie:

ik voel me goed zo dicht bij jou
ik voel me goed naar alleen bij jou
bij jou waar mij niets meer gebeuren kan
daar is het fijn om verliefd op jou te zijn
het was een dans die ons samen bracht
n.v.d. schrijver: correctie ’t was een stoel!
weet je nog hoe mooi die avond was
je zie niet veel maar je keek me aan
ik zou (zal) je nooit meer laten gaan
want in jouw (warme) armen was het
dat die mooie droom voorgoed begon
terwijl een stem voor ons heel zachtjes zong



Hier een eigen creatie van "De Liefde is":

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

27 sep 2008, 20:06

Ziehier mijn belevenissen op:

Maandag 27-09-1976

Vandaag begon dan de manoeuvres.
In de voormiddag al zijn we uitgereden van site om stelling te nemen in de vrije natuur, zo’n 20 km verder t.t.z in de buurt van Warburg, je weet wel waar de D.V.T. stopt en vertrekt.
’s Avonds dan geslapen in een schutzhalle, op de grond t.t.z. op een houten planken vloer met daarop een matras en dan in onze leger slaapzak.
Zou je geloven die zijn warmer dan deze van het burgerleven.
Maar in feite bestaan ze uit 3 delen, buitenste deel die u beschermd tegen de vochtigheid en regen,.nylon ziet u. Daarna eigenlijk de slaapzak met dons gevuld en daarin zit normaal een zak t.t.z. het laken.
Aan die slaapzakken is ook een kap gemaakt voor je hoofd.
Als je het eigenlijk goed bekijkt, wanneer je er goed in kruipt, kan je volledig verdwijnen, je kunt alles goed afsluiten, ideaal om buiten te slapen, heb ik in het voorjaar reeds gedaan. Toen was dat buiten in de sneeuw en toch goed geslapen.

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

29 sep 2008, 21:32

Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 28-09-1976

Vandaag zoals ieder manoeuvre gewoon uw werk doen, uitgenomen dat het erbarmelijk slecht weer was. Gelukkig waren de buien alleen maar voor deze dag.
Deze avond, een nacht verplaatsing van ongeveer 60km.
Ongeveer 20km ver over de Weser of 30km van de Oost-Duitse grens.
We zijn de stelling opgereden in volledig black out d.w.z. dat er geen enkel licht mag branden dus ook niet van onze mastodontethische voertuigen. Het zijn bijna allemaal Magirussen, van het type shortwiel en longwiel basissen.
De chauffeur moet rijden op de begeleiding van de begeleider die naast het voertuig loopt en dan aanwijzingen heeft.
Dit is niet gemakkelijk en ook gevaarlijk voor eventuele ongevallen.
Ik moet zeggen over gans het manoeuvre , in de groep waar ik bij was, is geen enkel ongeval gebeurd, over het ganse Bn zijn er zo 3 ongevallen gebeurd met één zwaargewonde en één licht gewonde.
Die avond dus stelling nemen in het donker, het was aan de rand van een groot dennenbos, maar dat hebben we maar ’s anderendaags opgemerkt wanneer het terug licht was.
Zo om 2Hr in de nacht was alles klaar, we waren terug in de Beld.
Tijd om aan slapen te denken, en dat was juist het probleem!
Met 4 man hebben we er een oplossing op gevonden!
Want op dat moment waren alle cabines van de vgt. al bezet.
Op ongeveer 100m stond een buiten verblijf met een overdekt terras.
Die was gegoten met beton, dus dat was de ideale plaats om te slapen.
Bij die 4 was de sportofficier. Ik heb dan ook een veldbed scheef kunnen slaan van mijn Cmd want die was van dienst.
De Jef (sport Off) en ik lagen op een veldbed en de 2 andere, (Wm KROO’s) lagen op de grond enkel in hun slaapzak.
Op het veldbed, lag nog een matras en onze slaapzak en dan maar proberen te slapen onder de blote hemel.
Ik moet zeggen, het is enorm meegevallen.
Zou je geloven dat een dergelijke slaapzak enorm warm is wanneer hij volledig dicht en toegeschouwd wordt.
Ik heb het enorm warm gehad die nacht ondanks dat ik buiten lag.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

29 sep 2008, 21:37

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 29-09-1976

We zijn wakker geworden rond 7Hr. Gedurende de dag de normale loop van de bedrijvigheid met natuurlijk daarbij de uitgebreide maaltijden.
Iedereen at uit zijn metalen gamel, met uitzondering van de 4 Off, die hadden hun volledig koffer eetgerei mee.
De ganse troep met incluis de Ooff aten uit hun gamel en wij uit borden, dit vond ik nogal gênant.
Waarom niet doen zoals de rest en ook zo eten!!!
’s avonds zijn we dan naar gewoonte in zo’n manoeuvre in de drank geraakt, zelfs met whisky en cognac. Het was koud buiten he, zo konden we ons opwarmen! En zo werd het terug 1Hr in de nacht.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 okt 2008, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

30 sep 2008, 00:07

Hmmm Fred, nog niet zolang geleden vertelde een oudpara-cdo me dat dit eten uit tafelservies door "onze" offr op veldoefening op hoongelach werd onthaald door hen...ik kan hen geen ongelijk geven. In echte oorlogssituatie's moet je geen driesterrenrestaurant meesleuren. Bij hen was het ontbering van soldaat tot kolonel op oefening. Bij ons was het oefening voor de soldaat/ooffr...voor de offr een gezellig samenzijn met eten en drank. Mooi dat je het even opmerkte dat je het gênant vond...anderzijds heb je toch maar meegedaan...ik ben blij dat er nooit "iets" gebeurd is terwijl we daar waren. Gewoon omdat we helemaal geen echt getrainde manschappen waren. Veldbed mét matras voor de offr, slaapzak op het koude beton voor de ooffr. Liefde is...delen met elkaar.
Gr Willem

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 okt 2008, 09:42

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 30-09-1976

En zo was het terug al donderdag.
‘s Namiddags hebben we bezoek gehad van een Generaal uit Brussel, iemand van de Generale staf die eens langs kwam kijken, zijn vervoermiddel was een helikopter.
De nacht van donderdag op vrijdag heb ik geheel niet geslapen, want ik was van dienst zodat onze heren naar het dorpje konden gaan om te boemelen.
Dan om 2Hr in de nacht en in het donker, hebben we alles afgebroken en colonne gevormd zodat we om 6Hr konden vertrekken.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 okt 2008, 22:02

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 01-10-1976

Deze morgen om 10Hur waren we terug op site. Alles terug op zijn plaats om terug onze status te kunnen aan nemen.
Zo rond de middag heb ik iets meegemaakt, naar het schijnt ben ik op een stoel in slaap gevallen met de telefoon in mijn hand.
Want wanneer ik wakker werd stonden ze daar allemaal rond me te lachen.
Voor mij werd het tijd dat het gedaan was, want ik was enorm vermoeid.
Want tijdens die week heb ik enorm veel weg afgelegd, de ganse tijd op en af van de ene kant van de stelling naar de andere kant.
Op een dergelijke oefening ondervind je goed, dat ze je enkel gebruiken, voor meid voor alle werk, wat zij lastig vinden of niet graag doen jij mag het uitvoeren.
De vrijdag avond ben ik dan vroeg in mijn bed gekropen want de zaterdag had ik dienst.



Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy