1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:10

Geplaatst: Di 26 Feb 2008, 23:20
--------------------------------------------------------------------------------
papafreddy schreef:
Ziehier mijn belevenissen op:

Dinsdag 24-02-1976
Gisteren maandag heb ik de ganse dag thuis niks gedaan. ‘s Avonds ben ik terug vertrokken naar Lombardsijde wetende dat het toch voor lang zal zijn, vroeger ben ik nog nooit lang van thuis weg geweest, waarschijnlijk zoals vele miliciens in die tijd,


De eerste keer toen ik naar Essentho ging was ik 8 weken van huis weg. Dat was een lange tijd. Een tijd waar we zelf moesten voor de was en de plas zorgen. De volgende keren kwam ik om de 5 weken naar het thuisfront.
De eerste keer dat we naar Essentho vertrokken, dit vanuit Lombardsijde was mijn "kitzak" zo zwaar dat deze gedragen werd door een vriendelijke onderofficier, die ons vergezelde tot aan de tramhalte, richting Oostende. De naam van de onderofficier kan ik me niet meer herinneren...

Mvg

Der Peet

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:11

Geplaatst: Di 26 Feb 2008, 23:57
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 26-02-1976
Vandaag niets te doen, wat erg vervelend is. Want vanmorgen vertrokken we dan uit Oostende, we waren om 11HR ongeveer in Brussel. Om 13HR vertrok de D.V.T. en om 19HR30 waren we in Warburg. Daarna een reis van ongeveer ½ HR, voor dat we in onze kazerne aankwamen te Essentho.
Eerst een stukje geëten want de ganse dag geen eten gezien met uitzondering van enkele broodjes. Daarna kwam het moeilijkste het onthaal in de Bar Off. Ze begonnen natuurlijk met het beste bier dat ze hadden, namelijk trappisten bier van West-Vleteren en aangezien ik niet tegen bier kan, stond ik na een glas of 4 natuurlijk op mijn hoofd, figuurlijk dan. Met alle gevolgen van dien kun je raden, nogal een draaierige nacht gehad in bed, eventueel te verhelpen als een been uit bed hangt! Dan draait de kamer minder rond!

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:12

Geplaatst: Wo 27 Feb 2008, 22:43
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 27-02-1976

Vandaag niets te doen, wat vervelend is
Het is hier toch zo verlaten, men kan het hier “het gat van Piethol” noemen
Vandaag gezondheid niet te best, ziek en natuurlijk moeten overgeven; tja van wat er ons gisteren avond is overkomen.
Deze dag was het niets anders dan kennismaking met de hogere Off hier aanwezig en gelukkig maar dat er geen drank bij was. Als dat zo blijft doorgaan zal ik het waarschijnlijk niet overleven.
In onze kamer staat natuurlijk een bed met 2 kasten, een tafel en een lavabo en in een hoekje onze rust zetel.
Ik heb natuurlijk al mijn kamer ingericht, alles uitgepakt, kalender uitgehangen en naast mijn bed heb ik die kaart gehangen die ik van mijn vriendin heb gekregen voor mijn verjaardag. Als aandenken natuurlijk aan die mooie streek aan zee, om ze zo maar niet te vergeten en natuurlijk ook bepaalde personen niet hé?

Dit was dan ons adres te Essentho.
Willem ken jij het nog?

Adjt KRO ??????? Freddy 75/01234
Bar Officieren
62A Essentho
SPB 37
4090 B.S.D.


MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:14

Geplaatst: Wo 27 Feb 2008, 23:11
--------------------------------------------------------------------------------
papafreddy schreef:
Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 27-02-1976

Vandaag niets te doen, wat vervelend is
Het is hier toch zo verlaten, men kan het hier “het gat van Piethol” noemen



papa, jongen, 4 Westvleters drinken dat is om problemen vragen....maar je uiteenzettingen zijn stuk na stuk boeiend!
In mijn tijd heb ik als milicien nooit een Westvleteren in Essentho gezien, enkel de "paardenzeik" van Christal Alken, niet alleen gezien, ook geproefd...en de Martini die als Cola die voor sommigen diende door te gaan wanneer ze in de kantiene na 22 uur moesten wachten op de bus die hun naar Warburg zou brengen om met verlof te vertrekken, oh wee, wanneer de onderofficier van wacht dan aan die glazen ging ruiken, dan kon men de bus naar Warburg vergeten, één keer heb ik het gezien...

Mvg.

Der Peet

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:15

Geplaatst: Do 28 Feb 2008, 0:15
--------------------------------------------------------------------------------

Adjt KRO ??????? Freddy 75/01234
Bar Officieren
62A Essentho
SPB 37
4090 B.S.D.

Hééééé, ja ik had hetzelfde adres, maar dan in de Bar O/off.
En deze was véél mooier dan de bar off. En dit is geen grap, door een of andere gelegenheid was onze bar gesloten en mochten we tot nader order een paar dagen per uitzondering een glas gaan drinken bij de gouden sterrekens, de bar was eerder sober ingericht en daar keken we wel even van op, ingebouwde eentonige lampen, terwijl die van de bar o/off mooie sfeervolle hanglampen had, ook onze toog zelf was veel mooier. Dat vond ik vreemd, en bij nadere vraag aan de instantie's was het antwoord dat off. er nogal eens stevig tegenaan konden gaan...met de nodige schade tot gevolg...natuurlijk ben ik niet zeker dat dit wel een correct antwoord was...dat laat ik graag in het midden omdat ik dit moeilijk kon geloven.
In onze bar kwam ik drie soorten beroeps- o/off tegen. De eerste groep gedroeg zich joviaal en normaal en dronken met een Kroo al eens een glas samen met een goed gesprek, de tweede groep dronken iets meer dan goed was voor ze, waarna ze van zattigheid zaten te bleiten en van zichzelf vonden dat ze bijna commandant geweest waren...deze hadden drie tot vier strepen. De derde groep was agressiever en zatter, meestal 5 strepen, en Kroo's waren hun geliefkoosde doelwit, ze namen ons vast bij een epaulet en snauwden ons toe dat het niet kon zijn dat snotneuzen na vier maanden wachtmeester waren. Gelukkig waren de twee laatste groepen sterk in de minderheid, en als 's anderendaags de drank uitgepist was gedroegen ze zich terug normaal en zelfs vriendelijk...tot de volgende zitting. Soms kwam adj.chef Janssens bij je zitten of nodigde hij je uit aan zijn tafel, dit gebeurde ook in de mess/o.off. In die tijd was hij de oudste o/off en genoot aanzien zowel bij beroeps als Kroo's.

Gr Willem

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:16

Geplaatst: Do 28 Feb 2008, 19:37
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 28-02-1976

Het is nu zaterdag morgen 10Hr
Deze dag, hadden we niets te doen dus “Ruhe”.
Ik ben juist naar Osc geweest. Dit is de plaats waar men platen en dergelijke verkoopt en ik vind het interessant, ik voorzie al dat ik me waarschijnlijk veel van die zwarte dinges zal aanschaffen voor een goedkope prijs namelijk 185Bfr stuk.
Ik heb waarschijnlijk nog niets gezegd, hoe mooi de natuur hier wel is. Alles is hier mooi omringd door dennenbossen, echt mooi, ik hou wel een beetje van de vrije natuur, nog niet bezoedeld of ingenomen door afval en dergelijke, echt om eens rustig in te wandelen. In de zomer zal dat waarschijnlijk wel fantastisch zijn, jammer dat je altijd alleen bent om te wandelen en niemand ….bij je hebt! Om eens rustig te praten en niks doen, eens lekker romantisch doen op het padje van de verliefden.

Afbeelding

Dus we zijn dan ook maar gaan wandelen, en het zicht op de foto, is ook een deel van de bataljon cross, die was 5km lang.
Feitelijk kan je hier niet veel beleven de zaterdag en zondag. Het dorpje “Essentho” is nog kleiner dan een Vlaams boerendorp waar je dus niet moet zijn om eens plezier te maken of te dansen. Het naaste stadje “NederMarsberg” ligt op 6 km van hier en dit is ook zo fameus niet, er zijn maar 2 dancings en zodat het altijd hetzelfde is en dezelfde gezichten die je tegenkomt, op de duur begint het toch tegen te steken. En ik die gedacht had om nu eens Duits te leren spreken, ik denk dat ik daar ook niet meer aan moet denken!

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 01:17

Geplaatst: Za 01 Maa 2008, 0:32
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Blijkbaar was 1976 ook een schrikkeljaar.

Zondag 29-02-1976

Deze dag hadden we terug niets te doen wat normaal is op een zondag. Dus terug maar gaan wandelen.

Afbeelding

Dit was de wandeling door het bos naar Niedermarsberg. Dit waren de andere 2van de 3 KRO's die in Essentho waren, namelijk de Daniel Dauwe en Jules ???, zijn familienaam ben ik kwijt.

Om nu terug te komen op de ontspanning, er is de sectie sport en ontspanning, er is ook een bibliotheek is met natuurlijk allemaal militaire boeken. Natuurlijk heb ik al platen aangeschaft namelijk 2x een dubbele LP’s van de Beatles. Af en toe zijn we van plan iets voor de soldaten te doen, dit is wel een initiatief van mij. Vb: om af en toe een muzikale mis te geven, vroeger heb ik dit nog gedaan, samen met Raf Deley toen onderpastoor in onze parochie.

MVGr.
PapaFreddy



Geplaatst: Zo 02 Maa 2008, 12:53
--------------------------------------------------------------------------------

ja toe waren we nog jong, en zo ver van alles toen in Essentho.
Toen hadden we soms van die romantische buien.
Je kon toen speciaal briefpapier krijgen (kopen) bij de almoezenier met de volgende hoofding:

Afbeelding


Wie kent er nog die cartoons van toen "Liefde is", die werden prompt meegestuurd met de brieven richting België, vandaar hier soms een exemplaar.

Afbeelding


De brieven werden dan afgesloten met een speciale klever, zie het exemplaar hieronder :

Afbeelding


Misschien roept dit bij iemand herinneringen op van toen.
Nog een gezegende zondag

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 13:41, 5 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:15

Geplaatst: Wo 05 Maa 2008, 18:36
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 05-03-1976

Ik en de Jules (mede KRO) hadden eigenlijk geen les die dag.
De 3 andere waren savonds naar de bar gegaan, dat zag ik niet zo zitten, daar ik nog enkele werkjes had zoals, sokken wassen, knopen aannaaien enz.
Bijgevolg tegen 22Hr zat ik in mijn bed, om ongeveer 23Hr wordt ik uit mijn bed gehaald door mijn vriend Daniel. Deze kwam me zeggen, dat mijn commandant me nodig had in de bar. Ja, ik kon het weeral raden, dat ik daar personen zou aantreffen die wel een klein beetje diep in het glas had gekeken. Ja, bij die Beroeps is dat schering en inslag. Ik tenslotte toch maar in mijn kleren geschoten om te gaan kijken. En het was zo zoals ik had gedacht. Den heb ik enkele VO’s. gedronken, dit is een beetje wodka met een half glas orange, en dit gaat zo niet naar je hoofd, maar best ook, want het is al erg genoeg zo, en zo werd het terug half 2.

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen, deze items waren zeer gegeerd toen om mee te zenden in de brieven naar eventuele vriendinnen.

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:16

Geplaatst: Vr 07 Maa 2008, 0:28
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 06-03-1976

Oh ja, vandaag is het terug beginnen te sneeuwen, straks kan ik nog een sneeuwman opsturen per brief naar huis
Eindelijk even vrije tijd, ik moet zeggen we hebben een drukke week achter de rug, gans de week lessen zelfs deze dag, maar ik zal natuurlijk niet zeggen hoe goed er geslapen werd tijden die lessen, want die leerstof hadden we al gekregen te Lombardsijde, zodat dit ook begon tegen te steken met uitzondering van de Duitse wegcode
In het eerste geval werken? Daarna slapen als het mogelijk is?
We zijn hier nog met 4 KRO’S, deze week is de verdeling gebeurd. U moet weten dat onze eenheid gesplitst is in 2 kazernes, een te Essentho en de andere te Korbach. De verdeling is nu 50/50 gebeurd. Luc Vanneste afkomstig uit Ieper, en de Jules, een zuivere Limburger gaan naar Korbach. De Jules is ook OSC offr, wat ik in feite had gewenst, dit is sport en ontspanning.
Een ding vind ik het jammer dat Luc ginder zit, omdat hij normaal met de auto naar huis gaat, 6 uur rijden met de auto i.p.v. 10uur trein is toch een groot verschil. In Korbach is het ook veel beter, de stad die ongeveer de grootte is als Roeselare ligt op nog geen 20 min. gaan van de kazerne.
Dus zijn er meer mogelijkheden dan hier, dan alle dagen in de kazerne blijven, tussen die 4 muren.
Hier in Essentho zit ik nog opgeschept met Daniel Dauwe afkomstig van Womelgem, die is BCO op de D batt.
In feite heb ik de slechtste baan, ik ben bij de Staf & Diensten Bij d.w.z. ik moet alle dagen op mijn post zijn, als BOO op de BOC stelling, dus niet veel vrije tijd om toch eens uit te rusten of weg te gaan.

In feite heb ik nog niet gezegd wat we hier zoal uitspoken in onze vrije tijd, dan buiten bier drinken in de bar!
Eerst en vooral de cinema zaal waar we recente films kunnen zien tegen een inkom van 30Bfr, dit elke avond wanneer de projector niet stuk is!
Daarnaast heb u de bowling in de kelder onder de bar officieren, de TV zaal waar u naar de BRT kan kijken van een dag later, want de programma’s worden op videoband opgenomen.
Daarnaast een foto studio, waar we films kunnen afmaken.
Hier is ook een wielertoeristen club, de “Diemeltrappers”, ik heb me aangesloten, en de eerste maal dat ik naar België kom neem ik mijn koers fiets terug mee
Vanavond is er één galabal voor de Ooff. Het is te hopen dat ze ons niet komen uitnodigen want deze week is het al erg genoeg geweest in de bar!
Ik hoop vanavond om eens vroeg in bed te kruipen, als ze me nu maar weer niet uit mijn bed komen halen, want dat zou de beker doen overlopen.

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen, deze items waren zeer gegeerd toen om mee te zenden in de brieven naar eventuele vriendinnen.

Afbeelding


Nog een icoontje waarmee de enveloppen werden afgesloten

Afbeelding

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:18

Geplaatst: Vr 07 Maa 2008, 23:25
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Zondag 07-03-1976

Vandaag kuis ik nog maar eens mijn kamer, dan weet ik ook wat gedaan!
Buiten dit, is er niks te doen, en dus vervelen, dit is in feite het ergste wat je hebt tijdens de weekends, dat je niet weet wat gedaan!
Deze avond heb ik een film gaan zien: “ The man with the golden gan” met in de hoofdrol Roger Moore, een van mijn lievelings acteurs


MVGr.
PapaFreddy

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:20

Geplaatst: Ma 10 Maa 2008, 11:20
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Woensdag 10-03-1976

Vandaag niks te melden vandaar :

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

Noot: Let ook eens op de datum op het item

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:21

Geplaatst: Di 11 Maa 2008, 22:49
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Donderdag 11-03-1976

Vandaag niks te melden vandaar :

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

Ja soms was dat eens nodig als je lang wegbleef, voor zo'n 2 maand of meer, of wanneer je terug vertrok richting Essentho.
Wanneer je vriendin, zo lang alleen achterbleef!!!!

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:22

Geplaatst: Wo 12 Maa 2008, 19:07
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 12-03-1976

Tijdens de week niets bijzonders gebeurt, gewoon mijn dagelijkse baan op de BOC, ik zou graag hierover wat meer vertellen maar daar zijn 2 nadelen aan t.t.z. het zijn af en toe wat technische termen om uit te leggen, maar in hoofdzaak is alles NATO geheim, dus moeilijk neer te schrijven op papier.

Vanavond was het onze welkomst drink, zie je het begint terug, maar zoals ik al gezegd heb, nu ken ik den truc. Normaal drink ik V.O., dit is wodka met oranje, maar nu laat ik af en toe in een identiek glas enkel orange sap vullen en daar merkt niemand iets van, en zo word ik minder vlug dronken!

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

Ja, dat hadden we ook, een geheim bewaren als leidinggevend, vandaar die S en C kaart, nato gehiem :( :(

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:23

Geplaatst: Do 13 Maa 2008, 19:18
--------------------------------------------------------------------------------

Ziehier mijn belevenissen op:

Zaterdag 13-03-1976

Daar de “Lente” nu toch aanbreekt en de bomen beginnen uit te lopen, ruikt het hier savonds lekker naar dennesap of hoe noem je zoiets?
Vandaag, heb ik me doodverveeld tot ik een brief in handen heb gekregen rond 4 uur
Deze avond ben ik naar een film gaan kijken met ondermeer Charles Bronson. Die film is goed meegevallen, af en toe wat geweld maar ja dat moet je er nu wel bijnemen.
Na 21hr30 ben ik dan afgezakt, wat een typisch dialect woord, naar de jeugdclub, ik moet wel zeggen, daar lagen nog mooie zaken, natuurlijk daar het al zo laat was, waren de interessante dingen reeds verkocht.
Aan de overkant van dit huisje of barak zo kan je het ook noemen, want het is in feite een noodkerk geweest, is er een dancing of zoiets dat er moet op trekken, niet zoals bij ons, want ik denk dat hier de dans nog moet uitgevonden worden!
Natuurlijk zijn Daniel, mijn collega KRO, en ik daar gebleven tot ongeveer 12uur, en daarna vlug in bed en nu maar lang uitslapen.


NB: daar ik zeer welgezind ben en de lente aan het aanbreken is nog een klein verhaaltje, wat poëzie.

VAN NEN BOOM

Der staat in mijn hof ne lelijke boom
al veel te lange zo nen aap van nen boom
ie moet uit mijn ogen met al zijn venijn
en ’t moest maar zulk gene lelijkaard zijn.

‘d Happe in mijn handen en ‘k had goe gemikt
God laat het groeien maar ’t is de mens die “’t schikt
ne zwaai in de lucht, direct is ’t voorbij
Krijg ik daar zelve gene slag in mijn zij

Lijk Isaac gered door God juist op ’t laatste moment
‘d hemelse macht smeet mijn happe in de grond
en ’t boompje bleef staan daar waar ’t stond

Vanaf dien dag heb ik het goed gesoigneerd
haast blaadje per blaadje gevisenteerd
bij ’t minste windje, sneeuwtje of vorst
klopte mijn herte van vrees in mijn borst

En iedere lente heb ik diepe gezucht
als ik ’t boompje zag groeien scheef weg in de lucht
en ‘k leefde gelukkig en zie was content
‘k heb mijn eigen kinders nooit zo verwend??

En als ik dood ga gaan plant nevens mijn kruis
twee takken van ’t boompje van achter mijn huis
dak ‘d eeuwigheid lang kan slapen en dromen
diep aan de wortels van mijn bloedeigen bomen.

Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Afbeelding

Zonder kommentaar
MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 01 apr 2008, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

papafreddy
Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Locatie: ardooie

01 apr 2008, 10:25

Geplaatst: Vr 14 Maa 2008, 21:58
--------------------------------------------------------------------------------

De memories die "papafreddy" nu trouw neerschrijft op dit onderwerp blijven voor mij uiterst interessant.
Ik merk echter ook dat het leven van een KRO dikwijls eenzaam was, net zoals dat van een soldaat!
De KRO's hadden zelfs toegang tot de "jeugdclub", daar kon een gewone soldaat enkel van dromen.
Dikwijls voelde ik me er ook eenzaam, gelukkiglijk waren er de vriendelijke onderofficieren en officieren! En ja, de geur van de bomen in de wouden van Essentho deed veel deugd.
Talrijke reeën heb ik er gezien, zelfs af en toe eens een everzwijn. Prachtig die natuur daar in Essentho!
Het is vandaag juist 34 jaar geleden dat ik voor één week naar Leopoldsburg moest om aldaar schietoefeningen te gaan doen. Achteraf bekeken is dit ook heel goed meegevallen. De zogenaamde "vuurproef" zal ik niet zo snel vergeten, toen de kogels over onze hoofden aan het fluiten waren. We werden er naartoe gebracht met Magirussen. Dat ging enorm traag.
Toen we daar aankwamen was het eerste werk de 'stoof" aansteken, want het was er miezerig en fris. En stinken dat die rook deed, kolen waren er genoeg. Niemand die iets gezegd heeft over de CO uitwasemingen...

Ondertussen heeft onze goede vriend "echt woar" terug zijn intrede gedaan...niets van aantrekken vrienden!

Aan alle Hawkisten uit Essentho en Korbach wens ik een fijn weekend toe!

Vriendelijke groeten!

Der Peet