kazerne majoor blairon Turnhout

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

31 dec 2012, 18:03

lehcim.... aan uw muts te zien hebt ge nog met een shairman tank gereden
grtjs
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

31 dec 2012, 21:42

.
.. Hey Jeronimo , goed dat je nog iets laat horen , ja ik heb deze foto gepost voor mijn vriend Lucien Van Gelder , deze wordt dit jaar 85 jaar jong , ik denk dat die muts hem worst mag wezen haha , Lucien heeft op Halloween nog een nacht tocht meegestapt van 16 km . Jeronimo een gelukkig nieuwjaar , wanneer gaan we hier nog eens een delikaat onderwerp aan snijden , misschien iets van de rosse buurt ( met of zonder muts haha) rond den Blairon haha , ik zal daar niet veel kunnen over vertellen , ben maar drie weken in den Blairon geweest... Hopelijk kunnen we met dit onderwerp hier nog een paar gasten doen steigeren ,,, kwestie van den ambiance op peil te houden haha lachen is gezond , groetjes Michel (lehcim) Bauwens ..Het woord is aan jou Jeronimo daaag........
.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

01 jan 2013, 13:10

Hey lehcim; ik denk niet dat ge aan het goede adres zit met de rosse buurt
in Turnhout, alhoewel ik er Vier maand "gelegen" heb ben ik er geen enkele
keer uit geweest.
Bij de bataljonfeesten kreeg iedereen vrij met een nachtvergunning, daar er een kamerwacht moest achterblijven werd er lotje getrokken, de onfortuinlijke had
bezoek van ouders en familie zodat ik voorstelde zijn wacht over te nemen op
voorwaarde hij me een reep chocolade zou brengen.
Neen, ge zult een andere pintenpakker moeten zoeken jong.

.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

01 jan 2013, 13:34

Ik zie mij daar den eerste augustus 1961 nog uit den "beesten"trein stappen... Aan het station moesten wij in rijen van vier (of drie?) gaan staan en zo stapten we met ons valieske in de hand en onder begeleiding van enkele "boefers" naar Blairon. Toen waren er op die weg nog heel wat "louche?" cafékes en al de juffrouwkes stonden aan hun deur en groetten ons heel vriendelijk en dat deed deugd want onze begeleiders waren precies geen gemakkelijke. Ondertussen zijn bijna al die cafékes verdwenen (Ik woon nu in Turnhout!).
In de kazerne hing een lijst met "verboden etablissementen" en de meeste van die cafékes stonden daar ook bij. Ik ben er nooit binnengeweest want ik was nen brave boerenjongen die van die wereld nog niet veel afwist. Hoogstens gingen wij iets drinken op de markt en vooraleer terug te keren naar de kazerne hielden we een plaspauze aan het pissijn van het Oud Stadhuis (dat enkele jaren later zou afgebroken worden).
Tijdens die drie maanden Blairon leerde ik autorijden (Ik had al wel een vliegbrevet en kon wel ploegen met onzen Brabander maar autorijden kon ik nog niet. Een tractor was toen nog niet aan kleine boeren besteed :lol: ).
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

01 jan 2013, 14:34

.
Hallo Fokke , beste wensen . Ja de rosse buurt Turnhout ,ik ben er nooit geweest ( 1968 ), kreeg ook niet al te veel drinkgeld mee van thuis . Misschien komen hier nog wel wat plezante verhalen op duiken ,, afwachten..
---
; Haha Jeronimo , wat de mens nog wou doen voor enkele repen chokolade of een pakje rookwaar , vertellen we dit nou aan onze jeugd , ik hoor het hen al luidop denken van ,, goe zot die oude doken ,, haha.
Ja ja vrienden ' den troep ' eigenlijk waren we een beetje fier ook , als men bij den troep konden , fier vooral tegenover deze die het nog te wachten stond ..
Alléz onze blairon krant zal nog eens op dreef komen , dag vrienden tot binnen kort ....
.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

01 jan 2013, 16:53

Alhoewel ik gans mijn soldatentijd verteld heb op de site van de carabiniers en het blog van Vogelsang schiet me een voorval te binnen.
Door het missen van onze aansluiting in Mechelen moesten we doorrijden naar Antwerpen en daar de boemel naar Tunhout, hoe lang we op die trein gezeten hebben weet ik niet maar bij het uitstappen was mijn treinticket zoek.
Een controleur dacht dat ik zwartrijder was en werd meegenomen naar het bureel
Toen ik het ticket eindelijk vond onder mijn horlogebandje mocht ik weg.
Natuurlijk waren de anderen al gaan vliegen en ik maar lopen om hen in te halen;
aan de kazernepoort gekomen, bezweet mijn muts in de nek was ik verdacht van
"die komt van de cabardoeschkes" en van dronkenschap.
De ademtest was negatief, dan op een been staan was ook geeen probleem
In de " corps de garde" moest ik enkele keren op de witte lijn lopen ook dit
doorstond ik met glans. Uiteindelijk wilden ze naar mijn uitleg luisteren en
kon ik naar de kamer.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

oblinga
Lid geworden op: 20 jan 2009, 20:34
Locatie: lummen

03 jan 2013, 18:40

beste wensen heb ik al verstuurd ,maar wat ik al zolang vergeten te melden ben was is ik zat in de derde comp infanterie ,en na die dagtaak hadden wij weinig tijd om uit te gaan ,moesten ons geweer schoenenen klederen nog kuisen ,we rijn er wel uitgeweest maar hielden ons wel een beetje gedeist ,heb er wel eens 15 dagen pk aan overgehouden ,voorts zijn dat nu herinneringen die ik liever stil bewaar beste groeten
oblinga

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

03 jan 2013, 21:02

.
Dag Oblinga -Dag Fokke ,beste wensen voor 2013 . Ja 15 dagen pk en andere ; verhalen die best het daglicht niet zien haha zo stout waren we nu ook niet.
Voor mij waren de 3 weken blairon te weinig voor kennis te maken met het uitgangsleven rond de kaserne. De Jeronimo heeft daar wel flink gelopen , maar was voor zijn makkers in te halen haha , Als die meisjes van de kabardoesche vitrines hem zullen zien voorbij stormen hebben zullen ze ook gezecht hebben '' den deze zou beter het vuur aan zijne voorkant gehad hebben in plaats van aan zijne achterkant '' haha En nu wachten op het volgende verhaal '' uitgaan '' Goede avond vrienden ...
.

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

04 jan 2013, 17:30

.
Jeronimo en Oblinga , eigenlijk hebben we hier nu reeds al iemand die van de grond is gegaan ; namelijk Fokke , maar ja , begrijp me niet verkeerd hé , het was voor zijn vliegbrevet haha.
Fokke , mopje moet kunnen hé.. Aléz vrienden tot laters , ik laat nu het woord aan de volgende.
.
.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

04 jan 2013, 19:35

lehcim schreef:.
Jeronimo en Oblinga , eigenlijk hebben we hier nu reeds al iemand die van de grond is gegaan ; namelijk Fokke , maar ja , begrijp me niet verkeerd hé , het was voor zijn vliegbrevet haha.
Fokke , mopje moet kunnen hé.. Aléz vrienden tot laters , ik laat nu het woord aan de volgende..
.
Lehcim, met zo een 1800 vlieguren op motorvliegtuigen en een goeie 600 op zweefvliegtuigen ben ik inderdaad dikwijls van de grond gegaan... :lol: En weet je wat: Ik werd/word het nooit moe!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

25 jan 2013, 19:51

.
Ja Fokke , 2400 vlieguren dat is wel een bewijs dat je het inderdaad niet moe wordt ; maar ja als je daar boven ben zou het voor ons hier beneden ook niet veilig zijn dat je moe ben . Hier in den Blairon is er den laatste tijd maar weinig aktiviteit , er zijn blijkbaar veel vermoeiden , dan is het vliegen zeker af te raden.. Oblinga en Jeronimo zijn niet of weinig van dienst , van het uitgaan in de buurt van de Blairon is er ook niet veel verteld , ik laat het woord aan de volgende , goede avond vrienden….
.
.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

25 jan 2013, 23:03

Ik was in 1961 drie maanden in Blairon voor chauffeur. Toen moest ik naar Siegen. Mijn eerste rit ginder was met nen jeep Willy van de Wellersberg naar den Heidenberg en mijne passagier was den officier van de chauffeurs... Die is nadien nooit meer met mij meegereden! :lol:
Eigenlijk konden we amper autorijden...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

kaza
Lid geworden op: 16 jul 2006, 10:00

03 mar 2013, 12:21

Ik was (LAG) daar 2 maanden, vanaf 2 februari 1955, in de derde compagnie. [img]http://forumimages.seniorennet.be/kaza/ ... 2d53f6.jpg[/img]

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

03 mar 2013, 23:11

Zoals de meesten hier reeds weten ben ik van de klas 53
Na Turnhout ging ik naar verviers dan naar Luik en de laatste zes maand
bij de karabiniers in Siegen
hierna een stukje uit mijn vertelsels op de site van de karabiniers

De anderen hadden eerst op het oefenplein van Vosselaar leren schakelen en sturen, zonder iets te vragen moest ik achter het stuur kruipen van een ‘Fordson’, platte snuit, wielen van een bulldozer versnellingspook van 1 meter, dubbele koppeling, rechts stuur, en met de zwengel ingang draaien, had ge dien moniteur moeten horen, moest de colonne volgen, na dat ik een paar keer geblokkeerd was en de motor moest in gang draaien mocht ik niet meer rijden, hij zou me een goed rapport geven, maar toen hij hoorde dat ik geen scholingskaart had en voor de eerste keer achter een stuur zat, kreeg dien sukkelaar alle kleuren van de regenboog.

Na het eerste examen hadden we met een paar gebuisden een intensieve opleiding en veertien dagen later kon ik naar mijn eenheid met een chauffeurs brevet op zak. De tocht ging naar Verviers bij het 14e linie, maar kwam daar in bijna verlaten kazerne aan, ze waren op maneuvers, en ondertussen mocht ik mij bezig houden met boeken lezen.
Bij hun thuiskomst was ik wel bij de chauffeurs maar had geen voertuig, het was van hier dat we in onderhoud gingen naar het mobilisatie depot van Borsbeek, de zogezegde voertuigen klaar voor de oorlog stonden de helft zonder benzine, ze moesten overgebracht worden naar Neerhespen, er waren twee types van FN , met brede bumper en smalle, deze laatsten hadden de gaspedaal in het midden, gevaarlijk!!!!
Ongeveer de helft van de camions raakten op eigen kracht ter bestemming, zo passeerden enkele weken tot onze verhuis naar Luik. Hier kreeg ik een Fort-jeep van het Amerikaans leger en gingen we op kamp naar Beverlo.
Het vaakst werd er gebold voor de TS en hadden we met hen een goede band. Ook van hier uit gingen we naar Vogelsang per trein tot Gemünd. Met de ontbinding van het bataljon verhuisden we naar Siegen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

draem
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:56

15 mar 2013, 13:38

beste romaan,bedankt voor je bericht,je verhaal,onderstuund wat ik had geschreven,in welk jaar zijt jij in dienst gegaan,heb jij groepsfoto zou tof zijn
er was 3 maanden voor ik afzwaaide een luitenant gekomen,blijkbaar recht van de militerechool,deze had al ruzie met de csm,het ging over groeten,ik ben de munck frank,en werkte juist naast de wasserij adjudant de ridder,mààr weet niet méér in welk jaar ik in dienst ben gegaan
toch bedant
leger foto's 1968 en 1967