Wie heeft oplossing voor probleem mp3 op cd-rw branden ?

Dit is de plaats voor alle vragen betreffende PPS, slideshows, foto, cd branden, Paint Shop Pro, enz.

Passant
Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29

16 mar 2022, 16:47

Kan iemand hier helpen?
Ik heb vroeger meerdere keer op CD-RW ‘s mp3 bestanden ( songs) gebrand . Afspelen op PC en op (externe) CD speler lukte dan steeds .
Nu wou ik dat opnieuw doen en hier duikt een probleem op.
De mp3 bestanden zijn corrrect op de cd-rw geschreven ( gebrand ) want ze worden op de PC zonder probleem gelezen/gespeeld.
Helaas, het probleem nu is dat het afspelen op dezelfde CD speler als voorheen ( die deel uitmaakt van de muziekinstallatie ) nu niet meer lukt . Tientallen keren herbegonnen (na telkensde bestanden van cd-rw gewist te hebben , ook dat zit dus juist ) .
Ik heb geprobeerd te branden met Windows Media player ( vroeger ook gebruikt), met een (intussen oude ) versie van Nero-burning ( vroeger ook gebruikt en nu ook met een derde manier, nl. met de ‘ verkenner ‘ in windows ( wat hier trouwens op dit forum ook is ergens vermeld ) . Niets lukte. (systeem Windows 10 )
De externe cd speler leest 'iets ‘,maar er is geen geluid te horen . Het ziet eruit alsof de cd –speler ‘ één ' bestand leest maar niet meer dan één . ( er waren telkens minsten 10 bestanden mp3 gebrand ) .
Waar ik voorheen op de cd-speler kon lezen dat bestand mp3…1 en dan mp3 ...2 enz…bezig was , met de tijd die loopt etc… zie ik nu ‘CD ’ vermeld en het loopt wel een tijd,- zonder klank - maar die tijd lijkt ook niet helemaal gelijk te zijn aan de tijd het eerste mp3 bestand op de cd.
En dan gaat het op stop staan . Verder dan dit geraak ik niet meer .
Bij het branden met windows mediaplayer nu kreeg ik ook op de cd de naam van de artiest met daarachter ‘ bestandmap’ te lezen (op 'map naam ' klikken geeft dan 1 of meerdere mp3 bestanden). Dacht dat daar aan lag, verkeerde soort branding, maar heb het nadien toch anders kunnen branden zodat alles direct met de naam van het bestand direct te lezen valt .
Niets lukte . Ik probeerde met een oude beschreven cd , die dus wel afspeelde op cd speler , maar nu niet meer na er nieuwe bestanden te hebben op gebrand. En ook met een nieuwe blanco cd. Ik probeerde met branden mp3 en ook met gegevens ( data) bestand met windows mediaplayer ; idem met Neroburning express alsook daat met 'jukebox' bestand ( dat gemaakt is om mp3 te branden ) alsook met datatebestand. Niets lukte. Ik heb zelfs een proefversie gedownload van een actuele ‘nero burning express ‘, ook via dat lukt het niet . Heb me er als suf op gezocht (en geprobeerd) waarom het niet (meer) lukt.
Nog dit als info, elke vroeger gebrande CD speelt nog steeds af zoals altijd, het kan dus eigenlijk niet aan de cD-speler liggen.
Weet iemand hier raad ? Is het iets ingewikkeld of is het ,wie weet, een kleine onnozelheid ergens ? Ik weet het niet . Alvast veel dank.

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

17 mar 2022, 00:31

Gebruikt je nog dezelfde PC en dezelfde brander.
Kan je een lagere brandsnelheid instellen?
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 mar 2022, 08:52

Het is me niet duidelijk: speelt zo'n gebrande CD wèl op je PC?? Niet de bestanden nemen die je gebruikt hebt om te branden, letterlijk de CD nemen.

Passant
Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29

17 mar 2022, 10:51

janneke dust2 schreef:
17 mar 2022, 00:31
Gebruikt je nog dezelfde PC en dezelfde brander.
Kan je een lagere brandsnelheid instellen?
Ik gebruikte zelfde PC en zelfde brander ( probeerde het met windows media player en met een oudere Nero express programma , beiden ook voorheen gebruikt) en nu ook met een proefversie van een recente Nero burning programma. Lagere bandpuntsnelheid heb ik niet geprobeerd , deze staat ingesteld aan 10 x geloof ik, maar heb dat in het verleden ook nooit anders ingesteld.

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

17 mar 2022, 10:57

brand ge de CD als DATA omdat dit nodig is een MP3 file.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Passant
Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29

17 mar 2022, 11:27

janneke dust2 schreef:
17 mar 2022, 10:57
brand ge de CD als DATA omdat dit nodig is een MP3 file.
Ik heb met het programma van Nero burning geprobeerd met DATA (keuze data-cd maken ) en met een mogelijkheid in dat programma van wat het noemt ' juke-box cd maken - dat kan dienen volgens hun uitleg voor het maken van mp3; mp 4 en wma. Zowel Data als mp3 keuze schrijven/branden de bestanden naar de CD-rw en kunnen nadien op de pc afgespeeld, maar allebei de methoden spelen niet af op de cd-speler van muziekinstalatie, waar dat voorheen wel ging en waar vandaag - vroeger opgenomen cd-rw - nog steeds wel worden afgespeeld met geluid. Mysterie...(tot nu ).
Maar al zeker iedereen bedankt voor de reacties.

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

17 mar 2022, 11:41

probeer dan toch eens op een lagere snelheid te branden.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Passant
Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29

17 mar 2022, 14:04

janneke dust2 schreef:
17 mar 2022, 11:41
probeer dan toch eens op een lagere snelheid te branden.
Met dat programma vanNero express stond het ingesteld op 10x en blijkbaar kan ik niet lager kiezen ,, enkel sneller. Brandproces voltooid 10 x ( 1500 kb /sec) wordt na het branden vermeld. Alles zelfde resultaat ( geen dus)
Met Windows mediaplayer opniew geprobeerd, stond op 'snelst' ingesteld en nu met ' normaal ' opnieuw gebrand, maar alles blijft zoals hiervoor geprobeerd te beschrijven .

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

17 mar 2022, 14:44

Heb je nog een CD die ge gebrand hebt en die afspeelt op uw stereo installatie?
Indien ja, bekijk dan een wat erop staat met de windows verkenner.
Vergelijk dit ook eens met een nieuw gebrande CD met de windows verkenner.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Passant
Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29

17 mar 2022, 17:16

janneke dust2 schreef:
17 mar 2022, 14:44
Heb je nog een CD die ge gebrand hebt en die afspeelt op uw stereo installatie?
Indien ja, bekijk dan een wat erop staat met de windows verkenner.
Vergelijk dit ook eens met een nieuw gebrande CD met de windows verkenner.
Heb nog diverse eerder gebrande cd's ( ik schat 2 jaar geleden ) en had me ook al de bedenking gemaakt die eens te vergelijken met de nu gebrande . Ik zie daar eigenlijk geen verschillen opstaan via verkenner. Ze spelen nog steeds perfect af op pc én muziekinstalalie. Denk je aan een bepaald verschil ?
Intussen dacht ik misschien zit het probleem elders en probeerde eens een audio cd( CDA) te branden op zelfde schijf .Dat mislukte ook, in deze zin dat het bestand wel werd gebrand, maar deze keer ...ook niet op pc kon worden afgespeeld ( en evenmin in cd player ) Paar keer opnieuw gedaan , speelde niet af en de PC blokkeerde ( die reageerde niet meer )
Misschien dus wel elders een probleem ? Blijkt, gelukkig weer van niet . De laatste keer kreeg ik melding dat er een fout was opgetreden tijdens het branden en dat de schijf mogelijk niet meer bruikbaar is ( is intussen tientallen keren gewist geweest ) .
Alles met een nieuwe schijf geprobeerd en alles gelukt, zowel audio cd (in cda) als mp3 werden goed geschreven ( met de twee vorige gebruikte schrijfmethodes gedaan voor de zekerheid ) en alles werd in beide bestandsversies op de pc afgespeeld. Maar beide niet , nog steeds niet, op de cd player van muziekinstallatie. Ik kreeg enkel een andere naam te lezen als titel van de song in CDA, maar dat heeft geen uitstaans met het probleem afspelen , dat is uit te leggen.
De oude schijf g a ik misschien nog eens proberen opnieuw te formateren, lukt dat niet, dan is het vuilbak. Dank voor je reacties tot nu.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

17 mar 2022, 20:02

wordt die cd rw wél gefinaliseerd ? (afgesloten op het einde )
want dan heeft men ook zo een probleem
Finalize moet aangevinkt staan vooraleer men brandt

Passant
Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29

18 mar 2022, 10:48

verhaegen schreef:
17 mar 2022, 20:02
wordt die cd rw wél gefinaliseerd ? (afgesloten op het einde )
want dan heeft men ook zo een probleem
Finalize moet aangevinkt staan vooraleer men brandt
1- branden met windows media player : ik zie geen mogelijkheid ( ook gekeken onder diverse 'opties ' ) staan die finalisatie in - of uit te vinken . Ik ga er van uit dat dit ergens aldus is ingesteld en het automatisch bij het einde van het branden gebeurd .
2- branden met het nero-programma. Idem, zie ik het nergens staan , maar dir programma geeft wel een 'logboek ' van het hele brandproces . Daarin zie dit hierna staan :

Iso document burn settings
------------------------------------------
Determine maximum speed : FALSE
Simulate : FALSE
Write : TRUE
Finalize CD : TRUE
Multisession : FALSE
Burning mode : DAO
Mode : 1
ISO Level : 1 (Max. of 11 = 8 + 3 char)
Character set : ISO 9660
Joliet : TRUE
Allow pathdepth more than 8 directories : TRUE
Allow more than 255 characters in path : TRUE
Write ISO9660 ;1 file extensions : TRUE

--wat ik dus begrijp als de instelling (setting) voor het branden en daar staat " Finalize CD : TRUE " . waaruit ik besluit dat het programma bij het einde ook automatisch finaliseert bij het afsluiten van het brandproces.
Wat er staat als " FALSE " lijken me zaken te zijn die ook 'normaal ' zijn en die niet het brandproces in de war sturen / doen mislukken .

Voor beide methoden doe ik , zover als ik het kan herinneren ( een tweetal jaar geleden dat ik het deed ) helemaal hetzelfde als nu. Ik herinner me niet toen ook iets bijzonder of op voorhand te hebben ingesteld. Waaruit ik besluit dat dit nu evengoed als toen zou moeten lukken ...Blijkbaar en helaas niet . Maar waarom ?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 mar 2022, 11:07

wat ik dus begrijp als de instelling (setting) voor het branden en daar staat " Finalize CD : TRUE " . waaruit ik besluit dat het programma bij het einde ook automatisch finaliseert bij het afsluiten van het brandproces.
inderdaad dat staat goed

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 mar 2022, 09:05

Ik zie het nu pas: jij hebt vroeger zeer waarschijnlijk CD-R's gebruikt om muziek op te zetten. Maar een CD-RW is helemaal iets anders. Dar verwondert mij dan geen zier dat je die op een audio-installatie niet kunt afspelen.

Passant
Lid geworden op: 08 jun 2020, 14:29

19 mar 2022, 11:08

hviaene schreef:
19 mar 2022, 09:05
Ik zie het nu pas: jij hebt vroeger zeer waarschijnlijk CD-R's gebruikt om muziek op te zetten. Maar een CD-RW is helemaal iets anders. Dar verwondert mij dan geen zier dat je die op een audio-installatie niet kunt afspelen.
Voor alle duidelijkeid, ik heb vroeger cd-r EN cd-rw gebruikt. Ik heb nu nog verschillende cd-RW liggen - vroeger opgenomen - en die speelden toen en vandaag nog steeds goed af op de audio-installatie.
(en op pc).
Als ik vandaag een cd-rw wil schrijven , dan lukt het niet meer, t.t.z. de cd-rw wordt wel degelijk geschreven kan worden afgespeeld/ gelezen op PC, maar niet meer op audio-installatie , daar wordt er een deeltje blijkbaar gelezen ( zie ik in het afspeeldisplay, maar niet meer zoals het normaal zou moeten te zien zijn of was voorheen ) en stopt nadien. En dat deeltje speelt ook geen geluid op de audio-installatie .
En de reden waarom blijft een mysterie.
Ik stel me intussen een beetje af of dit niet onmogelijk is gemaakt intussen door een zoveelste update van W 10 - al zie ik dan totaal niet in om welke reden dat zou zijn uitgeschakeld . En dat zou men ,denk ik, dan ook wel ergens op internet te vinden moeten zijn toch ?
Weet niet of het mogelijk is, als iemand het zelf eens wil proberen, met een cd-RW....en het resultaat meedelen ??