hulp bij schrijven van texten met foto's

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

03 mar 2010, 11:12

help


Voor een modelbouwforum wens ik een aantal Howto's te schrijven.
Ik stel de teksten op met de klassieke Textedit van apple en bekom dan een bestandje van +/- 40 KB.
Daarna bewerk ik een aantal foto's en breng die op 72 px/inch met een groote van 200 px breed .

Daarna ga ik die pfotos integereren in de text met Ms-Word 2008. (want ik heb niets anders, ) Bewaar ik dat bestand als een PDF kan heb ik even een grootte, tot mijn groote verwondering van 22 MB ?????

Kijk ik een beetje rond op internet dan zie ik dat anderen HOWTO's kunnen maken met foto's van nog geen 800 KB of minder....

welke freeware of shareware zou ik oeten gebruiken om ook zulke teksten met foto's in pdf te kunnen schrijven. Die MS-Word komt me echt de ST*** uit.

Macbookpro - OS X 10.5.8 - Mem= 4GB
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

03 mar 2010, 18:26

PDF's maken op de Mac doe je door een document te printen. In het printvenster klik je linksonder op PDF en daar klik je op print als PDF. Deze kun je kleiner maken in Voorvertoning als het moet.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

04 mar 2010, 17:27

dat is niet wat ik vroeg. het probleem, in mijn ogen althans, is het invoegen van foto's. Als ik in een tekst bestand 10 foto's invoeg waarvan elek foto op de desktop maar +/-50Kb is en ik in Word save as .. pfd mijn bestand ineens 22 MB groot is...
ik zoek dus een andere textverwerker waarmee ik fotio's in tekst kan zetten en dan wegschrijven als pfd zonder een reuzengroot bestand te creeren.

PS fotos worden al met graphic converter omgezet naar 72 px/duim en 640-480 px. en dan nog weggeschreven dat ze kleiner of gelijk moeten zijn aan 50 KB.

Ik snap dus niet waaropm die MS-Word daar weer zo'n groot bestand van maakt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 mar 2010, 18:36

Omdat Word een programma is wat daar niet op een juiste manier mee om gaat.

Misschien kun je Pages proberen? Ik heb net 3 fotootjes in een pagina gepropt en deze geëporteerd als PDF (menu -> Archief -> Exporteer) Totale grootte is 75 Kb waar de originele fotootjes bijna 6 MB waren bij elkaar.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

05 mar 2010, 18:23

en waar kan ik "Pages" vinden ????
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

05 mar 2010, 20:56

In het iWork pakket. Of in de trial die je van Apple mag downloaden en 30 dagen gratis mag gebruiken: http://www.apple.com/iwork

Werkt uiteraard alleen op een Mac.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

beagle
Lid geworden op: 22 apr 2003, 19:02
Locatie: Wilrijk

06 mar 2010, 04:55

thanks
ik heb het ondertussen gelezen en de trial al gedownload.

"Keynote" gebruik ik niet.

Met "numbers" kan ik niet werken omdat dit dan weer geen twee dimentionale tabels aankan wat excell dan weer wel kan.
(Mijn excel toepassingen zijn zelfs nog ooit gemaakt in Lotus 1-2-3 en later geexporteerd naar excell. en ik maak veelvuldig gebruik van die tabels)

en een trial van 30 dagen voor "pages"... ok maar dan wat daarna...
ik heb later ook nog een massa Howto's te schrijven..

dus opnieuw de vraag. kent er iemand een goed tekst-programma, met woor correctie enz... dat gemakkelijk prentjes *. jpg bestanden kan behandelen en als uitvoer naar *.pdf of *.rtf bestanden kan.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ..

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

07 mar 2010, 19:02

Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

Franz
Lid geworden op: 13 nov 2004, 14:55

23 mar 2010, 15:11

foto openen met voorvertoning, inde menu balk klik op EXTRA'S, dan klik je op PAS GROOTTE AAN en dan doe maar naar eigen keuze, BEWAAR uit het menu en maak r een keuze van die je en andere ook kunnen gebruiken.
Franz