mail vraagje

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

02 mar 2010, 13:48

Dag mac-gebruikers,

Ik gebruik op mijn iMac (leopard) het programma mail.
Mijn echtgenote wou ook op een mac leren werken (zij kent niks van computers) en heeft zich een kleine macbook aangeschaft met daarop Snow Leopard.
Zij surft via dezelfde internetprovider als ik.
Nu gebruikt zij het programma mail nog niet. Ik heb haar een mailadres aangemaakt bij hotmail. Wanneer zij een foto uit iPhoto wil versturen via hotmail moet zij deze foto als een bijlage bijvoegen.
In iPhoto staat echter een icoontje van Mail (rechtsonder) en dat is natuurlijk gemakkelijker om een foto te versturen omdat Mail dan automatisch opent en de foto staat er direct in.
Dus ik zou graag hebben dat mijn echtgenote ook via Mail iets kan versturen en ontvangen. Wat doe ik dan best aub zonder dat zij mijn mail moet gebruiken? Kan zij ook een mailadres krijgen bij mij provider (telenet) of moet zij gebruik maken van mijn mailbox? Ik lees hier en daar iets over mailboxen en mail-aliassen en eerlijk gezegd begrijp ik er geen snars van. Ik zou het geweldig vinden moest er mij iemand dit duidelijk kon uit de doeken doen.

powerbooster
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:09
Locatie: Hasselt

02 mar 2010, 14:53

Afhankelijk van uw abbo bij Telenet kunt 2 à 4 mailaccounts (mailboxen) aanmaken, die elk aparte inloggegevens gebruiken en alzo ook onafhankelijk van elkaar zijn.
ISP Telenet Wigo⎟
Dropbox ⎟iCloud Drive 200GB
 iMac 21,5" 2,8 GHz Intel Core i7 MacOSX 10.13
 MacBook Pro 13" Intel Core2 Duo MacOSX 10.13
 iPhone 6 16GB
 iPad 3 16GB

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

02 mar 2010, 21:46

Je zegt dat je een hotmail adres voor je vrouw hebt gemaakt. Deze kun je instellen in Mail zodat je die kunt gebruiken vanuit het programma. Je hoeft dus niet beslist een ander e-mailadres te hebben zodat je vrouw kan e-mailen. Als je dat e-mail adres invult op haar MacBook dan kan ze zelf haar eigen mail doen en heeft ze jou Mac niet nodig. Dus geen onnodige e-mailwisselingen onder de verkeerde naam.

Hoe kun je Hotmail instellen in haar Mail?
http://www.appletips.nl/hotmail-toevoeg ... x-mailapp/

Daar staat het helemaal uitgelegd. Het kan zijn dat Mail zegt dat het de eerste keer geen verbinding kan maken, dit moet je negeren het lost zichzelf op.

Als er geen e-mail verstuurd kan worden dan moet je de uitgaande server net zo instellen als in je eigen Mail.

Succes.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

03 mar 2010, 09:00

@Sypie, bedankt maar ik zie op appletips redelijk veel reacties waarin velen moeilijkheden ondervinden. Tenzij alles nu vlotter zou verlopen?
Is het dan zo dat mijn echtgenote gewoon mail opstart en onmiddellijk haar mails ziet? Nu moet ze zich telkens inloggen bij hotmail en steeds dat wachtwoord invullen......terwijl ik gewoon mail opstart en onmiddellijk daarin kan werken zonder in te loggen.
Indien zij dus zoals je voorstelt haar hotmail kan gebruiken met mail zelf worden al haar mappen automatisch overgezet van hotmail naar mail? Indien het nu niet zou lukken kan zij gewoon haar hotmail verder gebruiken?

Bedankt!!

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

03 mar 2010, 18:25

Je kunt Hotmail in Mail instellen zoals in de link omschreven. Mocht dit NIET werken dan kun je altijd via hotmail.com inloggen en je mail zo bekijken, dus geen man overboord.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

03 mar 2010, 22:26

Heb je je Mail misschien zo ingesteld dat er alleen berichtkoppen opgehaald worden en niet het gehele bericht, of heb je ingesteld dat berichten groter dan X KB niet worden opgehaald? Dit kun je instellen in de voorkeuren van Mail.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 mar 2010, 18:38

Als je e-mails via de website leest zijn ze gemarkeerd als gelezen, Mail haalt ze dan niet op. Markeer ze eens als ongelezen op de website en probeer het dan nog eens?
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 mar 2010, 20:18

Eigenlijk is een beeldschermswitcher genoeg. Die muis en toetsenbord liggen er toch al, die moet je er zelf bij pakken, voor het scherm is dat iets lastiger.

Dus een VGA of een DVI switch zou genoeg moeten zijn: http://www.myeglobal.com/description/zdm/VGASwitch1.jpg
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

05 mar 2010, 07:17

Correct.

Je zult van de PC naar dit kastje moeten én je zult van de Mac naar dit kastje moeten. Als beide computers (en het scherm) beschikken over een VGA aansluiting dan is er niets aan de hand. Zodra 1 van de 3 een andere aansluiting heeft moet je heel goed uit gaan kijken.

Wat soms ook een oplossing kan zijn: de PC met VGA aansluiten en de Mac met DVI aansluiten op 1 scherm. Veel schermen hebben tegenwoordig meerdere poorten om op aan te sluiten. Als je dan wilt wisselen is het een kwestie van input wisselen met de knopjes van het scherm.

Als je muis en toetsenbord bij een apparaat apart wilt houden (Apple toetsenbord voor de Apple en een standaard toetsenbord voor de PC) dan zul je die zelf om moeten wisselen als je van computer wisselt.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.