De bijbel herschreven, deel 2 EXODUS.

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

04 jan 2006, 19:20

Exodus begint waar Genesis geëindigd is. Omdat ik zelve niet eens meer wist hoe dit gestopt was, denk ik dat jullie niet beter doen... Daarom kopiëer ik hier nog eerst het laatste hoofdstuk van Genesis, om het geheugen op te frissen als het ware, alzo bespaar ik jullie een opzoeking, al was dit laatste dan weer goed geweest om de leescijfers nog wat op te trekken. Hierna gaat het verhaal gewoon verder...

Jefke's afscheid.

Wanneer wij een terugblik werpen op Jozef’s leven, valt ons op hoe ingetogen en braaf die kerel zijn dagen gesleten heeft. Een leven dat er heel anders zou uitgezien hebben, indien hij de geboden kansen wat beter benut had…
Dat beseft niemand beter dan Jefke zelf, wanneer hij op zijn sterfbed ligt en zijn stokkende adem zo nu en dan meer op rochelen begint te lijken.
Wanneer hij enigszins wrokkig voor de laatste maal zijn HEERE aanroept.
“Almachtige God van mijn voorvaderen!”
En wanneer deze niet snel genoeg op het toneel verschijnt “Potverdikkeme HEERE, zo dikwijls heb ik u toch niet nodig gehad hé ! Subiet is het te laat en ik heb nog iets te zeggen.”
“Het is al goed Jozef, ik ben tot uwer beschikking. Bespeur ik daar een zekere meligheid in uw stem, zijt gij niet gelukkig dan dat ge dit aardse bestaan kunt omruilen voor een eeuwig verblijf in het paradijs? Tussen stromende beekjes en 70 jonge maagden die u zullen…”
Hier stokt de stem van de HEERE, beseffende dat hij uit een verkeerd boek aan het citeren is.
“Wat ligt er op uw lever Jozef, zeg het mij zolang gij nog kunt spreken, spuw het uit of zwijg voor altijd”

“Waarom word ik reeds op de leeftijd van amper 110 jaar naar uw koninkrijk geroepen, terwijl mijn voorvaderen veel langer op aarde mochten rondhossen, en beklommen hebben wat er te beklimmen viel?
Waarom hebben die voorvaderen beeldschone huisvrouwen ter beschikking gehad, terwijl ik genoegen moest nemen met een Egyptische del, die mij nooit ofte nooit eens echt verwend heeft? Mijn zaad bestaat uit slechts twee zonen , nog meer keren die slons beklimmen zag ik echt niet zitten. En bij al, zij had trouwens toch ook geen interesse in mij, als wij in bed lagen keek ze altijd naar "Familie" of "Thuis" of een andere onnozele soapreeks!
En meer dan eens heeft zij mij beschimpt omdat ik maar zo’n kleine mannelijkheid had”

De wenkbrauwen fronsend hoort god dit geweeklaag aan.
“Dat heeft voornamelijk te maken, beste Jozef, met de mieren en zandluizen die uw gat zijn binnengekropen toen gij in die put gebonjourd zijt door uw broederen. Die vlooien hebben uw zaadcellen aangetast. Dat hebt gij toch reeds ondervonden toen gij pas in Egypte aangekomen waart, en de vlucht hebt genomen toen de vrouw van Pontifar met u slapen wou?
En het is het één of het ander hé, ofwel ben je geschapen met een groot verstand, ofwel met een grote lul, allebei dat kan niet want dan ben je een god. En dat kan IK niet dulden, ik hoef geen concurrentie. In het geval van uw voorvaderen was er geen verstand nodig, die moesten alleen voor de voortplanting zorgen…”
“Eigenlijk was ik toch een stomme klootzak, als ik het zo eens allemaal overdenk” zucht Jefke “kon ik het allemaal nog maar eens overdoen. Want zo’n lelijk bakkes had die vrouw van Pontifar nu ook weer niet”
“Daar is nu te laat voor jong” zegt god streng “ je had de kans moeten grijpen wanneer ze zich voordeed, er nu nog over jammeren helpt niet. Gij had een voorbeeld moeten nemen aan uwen voorvader Abraham, die heeft meer huisvrouwen beklommen dan een kampioen prijsstier. Zijn zaad is verspreid al over Kanaän en Egypte…”
“Zijn er dan in de hemel geen engeltjes, zodat ik mijn schade toch nog enigszins kan inhalen?”
“De hemel is gevuld met engeltjes, maar daar moet gij met uw poten afblijven Jozef, op straffe van verbanning!
Gij zoudt de eerste niet zijn die uit het paradijs geschopt word, omdat gij de regels niet opvolgt !”
“Wat zijn dan die regels HEERE?”
“Geen persoonlijke aanvallen lanceren, niet afwijken van het onderwerp, geen reclame maken, en de regels van het forum respecteren!”
De HEERE doet er het zwijgen toe, want na een laatste rochel is Jozef ingeslapen. Zijn zonen Efraïm en Manasse, die nog een afscheidsfeestje wilden organiseren, kijken mekaar beteuterd aan…
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

04 jan 2006, 19:32

.
Het daaropvolgende afscheidsbal is trouwens de laatste leuke gebeurtenis die Jozef's zonen met hun familie de daaropvolgende jaren zullen meemaken, zoals je dra zult lezen...
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 26 feb 2006, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

05 jan 2006, 21:40

Hygiëne was zelfs in die dagen al heel belangrijk voor de vrouwen, dus toen de dochter van de farao een lijfgeurtje begon te verspreiden waar ze zelf misselijk van werd, achtte ze de tijd rijp om naar de rivier te gaan en zich eens degelijk te baden.
(Hey, die had al die luxe niet nodig schijnbaar, met bubbelbad en hydro-masserende stralen en dies meer! Misschien een hint aan de tegenwoordige vrouwen, trek naar de Leie of de Dender, desnoods naar de Schelde om uw toilet op te maken, en reken maar op ferme belangstelling, misschien komt de TV wel filmen! Of je ook een mandje zult vinden durf ik te betwijfelen, of het moest afval zijn van een sluikstorter)
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 26 feb 2006, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Fikske
Lid geworden op: 16 dec 2003, 12:31
Locatie: W-O 1970

06 jan 2006, 19:55

Je niet laten afschrikken omdat er geen reactie komt zandman! Doe zo verder ik heb er in alle geval al goed mee gelachen.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

08 jan 2006, 10:13

Wijl Mozes aan de waterput zit te overdenken wat voor een dikke stommeling hij eigenlijk geweest is met Ben Nasser te molesteren, komen er 7 maagden (geen 70, dit hier is de bijbel en niet de koran!) ter plekke om water te putten. Het zijn de dochters van de priester van Midian. Priesters die in deze tijden duidelijk nog niet in het celibaat leefden, maar ongebreideld van jetje gaven!
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 26 feb 2006, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !
Gast

09 jan 2006, 21:06

Zandmannetje, ge zijt weer formidabel.
:D :D :D

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

10 jan 2006, 00:51

Nu pas ontdekt. Hoe is het mogelijk. Dit wacht op mij, morgen. k Zal bijna niet kunnen slapen vannacht.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

feisty
Lid geworden op: 23 dec 2005, 00:32

10 jan 2006, 01:30

Columns en kolder indeed.
U hebt ongetwijfeld een fantastische tijd beleefd in de jaren veertig, zandmannetje.

Fikske
Lid geworden op: 16 dec 2003, 12:31
Locatie: W-O 1970

10 jan 2006, 11:33

't Is goed vertrokken nu.
Spijtig dat ik niet zoveel ken van al die bijbelse verhalen anders zou ik ook graag mijn steentje bijdragen maar wat Zandmannetje er van maakt is gewoon schitterend.
Ik zit gewoon te wachten op de volgende aflevering van dit feuilleton.
Wie tevreden is met wat hij heeft,
is de rijkste die er leeft.
Gast

10 jan 2006, 12:06

Het hele oeuvre zou in boekvorm moeten uitgegeven worden. Zou nog een betere bestseller zijn dan het boek van P.Vyncke.
Doe aub verder.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

11 jan 2006, 11:11

Mozes zegt tegen god "Wie ben ik, dat ik tot de farao zou gaan, en dat ik de Israëlieten uit Egypte zou voeren?"
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 26 feb 2006, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

11 jan 2006, 22:40

En t werd juist spannend.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

13 jan 2006, 10:10

Toornig spreekt god tot Mozes
"Is niet Aäron de leviet uw broeder?
Dan zal ik HEM verzoeken in uw plaats het woord te voeren, gij stuk onbenul! Ik zal u beiden aanleren wat te doen, Aäron zal de mond zijn en moet dan tot het volk spreken, en gij zult in mijn plaats voor god spelen en toverkunsten opvoeren, en hopelijk maak je er geen zooitje van!"
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 26 feb 2006, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Senjor
Lid geworden op: 05 dec 2005, 10:22

13 jan 2006, 13:22

Héérlijk zandmannetje !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

14 jan 2006, 15:22

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zandmannetje op 26 feb 2006, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !