Bericht voor de NASA

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

18 sep 2022, 17:25

RAKET NAAR DE MAAN


Geachte wetenschappers,

het is me ter ore gekomen dat u van plan bent om over twee jaar nogmaals een bemande raket naar de maan te sturen. Mijn welgemeende felicitaties hiervoor. Ik vernam eveneens dat het uw bedoeling is om dit keer de bemanning aan te passen aan de huidige correcte maatstaven. Dit betekent dat u aan boord van het ruimteschip zult toezien op de aanwezigheid van vrouwen en gekleurde mensen. Ook dit juich ik toe.
Niettemin is hier enige voorzichtigheid geboden. Het zal u wellicht niet onbekend zijn dat definities over “man” en ”vrouw” tegenwoordig nogal fluïde zijn geworden. Zekerheid is zoek geraakt. In elk geval lijkt het me verkeerd om nog over de beMANning van de raket te spreken. Eerder zou u het beter over de “bevolking” hebben. Maar dit is slechts zijdelings.
Moeilijker wordt het wanneer u specifiek de term “vrouw” hanteert bij het bepalen van de crew. Draag er zorg voor dat deze persoon grondig gecheckt wordt alvorens de cabine te bestijgen. Niet alleen uitwendig maar tevens met een bloedanalyse naar verdachte hormonale kenmerken. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat iemand zich meldt als Marcia om dan na een uitzonderlijke prestatie, zoals een reis naar de maan, dan plots niet meer Marcia wenst genoemd te worden maar Marcel. Uw plannen zouden dan in duigen vallen en een nieuwe dure maanreis zou zich opdringen.
Ga haar/zijn curriculum na en kijk of “Marcia” niet ooit gouden medailles heeft veroverd in kogelstoten, paalwerpen, hamerslingeren, gewichtheffen en dies meer tijdens de vrouwelijke competities. Kan verdacht zijn. Uitkijken hiervoor.
Ook, geachte dames en heren van de NASA, wens ik hier de aandacht te vestigen over de inzet bij uw missie over “gekleurde mensen”. Voor zover me bekend zijn alle mensen gekleurd : wij onderscheiden blanke, bruine, zwarte mensen en bij uitbreiding heeft men het ook al eens over gele en rode mensen. Blanke mensen zijn al meermaals aan de bak gekomen bij uw voorgaande maanmissies en het lijkt me dan ook correct om eens een ander kleurtje naar de maan te sturen. Geen probleem met bruine of zwarte ; ze zijn direct herkenbaar. Bij gele ligt de zaak wat moeilijker. Héél geel heb ik er nog weinig gezien, behalve in het ziekenhuis met mensen met geelzucht. Weliswaar heeft het uw bekende landgenoot, Bruce Springsteen, in zijn wereldhit “Born in the USA” heel even over “the killing of the yellow man”, hierbij verwijzend naar de Vietnam-oorlog, maar desondanks is het me nog nooit opgevallen dat oosterlingen er bepaald géél uitzien. In onze voetbalcompetitie bijvoorbeeld spelen heel wat Chinese jongens mee en sommigen ervan worden al eens bedacht met een gele kaart. Welnu, die gele kaart is duidelijk verschillend van de huidskleur van de betrokkene. De kaart is duidelijk geel, de speler niet.
Over roodhuiden en rode kaarten in de voetbalcompetitie wil ik het hier nu niet verder over hebben. Ik bedoel maar : let op bij de keuze van de gekleurde mens op de maan ! Want het is niet onmogelijk dat bepaalde groepen zich benadeeld gaan voelen en zich daardoor gediscrimineerd voelen. Hierbij zou ik u aanraden het principe van Noë, bekend om zijn Ark uit het Oude Testament, om er van elke soort minstens eentje mee te nemen.
Maar toch nog even over de mij meest prangende vraag : wat gaan jullie op de maan daar doen ?
Goed, ik begreep dat u dit keer met z’n vieren zult gaan. Lijkt me een goed idee om een kaartje te leggen op de maan.
Uit voorgaande edities heb ik begrepen dat jullie daar steentjes gaan rapen, deze dan mee terug brengen naar de aarde en ze dan onder een stolp tentoon spreiden voor andere geleerden uit andere, meer geologische, disciplines. Uit hun bevindingen hiervan heb ik begrepen dat deze steentjes bijdragen tot de kennis van de historiek van ons zonne- en maanstelsel, omdat ze miljoenen of miljarden oud zijn. Nu ja, hier aan de kust vinden we ook steentjes en schelpjes van die ouderdom. Het zoeken en vinden van deze fossiele kostbaarheden is hier ingeburgerd en wordt door de doorsnee toerist dagelijks beoefend. Helemaal gratis. Mogen mee naar huis worden gebracht. En, het weze opgemerkt, deze schelpjes zijn esthetisch meer verantwoord dan de rommel en het gruis dat jullie bij vorige gelegenheden hebben meegebracht van de maan.
Tot slot nog dit : uit onze berichtgeving alhier heb ik begrepen dat jullie lancering al een tweetal keren is uitgesteld wegens een lek in de brandstoftank. Dit begrijp ik niet goed. Ik heb wel verstaan dat uit ecologische overwegingen, jullie gebruik hebben gemaakt van afgedankte onderdelen uit vorige missies met Gemini of Apollo-onderdelen. Mooi natuurlijk dat jullie het principe van recyclage hoog in het hart dragen. Niettemin lijkt het me wenselijk om voor dergelijke expedities toch uit te kijken naar nieuwe materialen. In de Verenigde Staten bevinden zich respectabele autoconstructeurs : Ford, Chevrolet en dies meer. Uit goede bron vernam ik dat daar nooit problemen waren met lekkende brandstoftanks. Wendt u tot hen en vraag om een ietwat grotere brandstoftank te bouwen voor de Artemis. Die mensen zullen dat met alle plezier, en mits een kleine vergoeding, zeker willen doen.
Ziezo, geachte dames en heren van de NASA, hierbij hopend u van nut te kunnen zijn,
verblijf ik,
met de meeste hoogachting,

figaretto

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 sep 2022, 17:50

10 op 10
+ kus van de leerkracht
:P

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

18 sep 2022, 18:29

E.T. schreef:
18 sep 2022, 17:50
10 op 10
+ kus van de leerkracht
:P
Bedankt E.T. voor je compliment.
Maar wat ik niet helemaal begrijp is dit : op een schaarse uitzondering na, blijkt hier niemand zich geroepen om ook eens wat kristalheldere onzin te komen vertellen op dit onderdeel van Sennet. Nochtans denk ik dat er heel wat gebruikers daar toe in staat zijn. Zoals deze zaak hier nu evolueert, lijkt het alsof dit forumgedeelte mijn persoonlijk ding is geworden. Dit is niet mijn bedoeling.
"Columns en kolder" is de titel van dit onderwerp. Iemand anders schreef hier voorheen : "Waar blijven ze, waar blijven ze ?"

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 sep 2022, 10:51

Figaretto,
Ook de Europeanen gaan een man/vrouw/x op de maan brengen en dit naar 't schijnt al over een paar jaar.
Mij is al ter ore gekomen dat er in Europa nogal wat mensen zijn die ook de term bemanning niet geschikt achten. Ze vinden jouw term bevolking veel beter. Meer zelfs: ze willen ganse bevolkingsgroepen naar de maan brengen. Helemaal in overeenstemming natuurlijk met de wens om hiervoor meer 'lieden van kleur' als eersten de kans te bieden.

Ik betwijfel echter of degenen die de beslissing nemen al zover gevorderd zijn dat ze in deze vooruitstrevende gedachtegang kunnen meegaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 sep 2022, 12:26

Ik krijg zo stilaan het gevoel dat wij binnen afzienbare tijd het kind niet meer bij de naam zullen mogen noemen!? Veel erger kan het eigenlijk al niet meer worden, tenminste niet voor zo lang we niet aan ons eigen kleur en geslacht beginnen te twijfelen. :mrgreen:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 sep 2022, 12:32

Heel m´n leven kregen we een kus van de juffrouw als we goed gewerkt hadden ... pas het laatste jaar is het van iemand anders!

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 sep 2022, 12:44

Al heel uw leven E.T.??? Ga je dan nog altijd naar school? 8O :D
Hoe en wanneer was dan dat laatste jaar? :roll: :wink:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 sep 2022, 14:28

Ik was waarschijnlijk het ´lievelingske´ van de juf :oops: :oops: :oops:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

19 sep 2022, 16:26

Wil. schreef:
19 sep 2022, 10:51
Figaretto,
Ook de Europeanen gaan een man/vrouw/x op de maan brengen en dit naar 't schijnt al over een paar jaar.
Meer zelfs: ze willen ganse bevolkingsgroepen naar de maan brengen.
Ik heb de indruk dat ze (Europese politici) hier al goed mee onderweg zijn. Ten koste van de heilige diversiteit kunnen wij, blanke Europeanen, met zijn allen naar de maan ...euh...lopen. :cry: