Voortschrijdend inzicht

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

08 aug 2021, 18:52

Soms kom ik tot de onthutsende vaststelling dat ik bepaalde denkbeelden lange tijd verkeerd interpreteerde. Een voorbeeld : lang geleden toen ik nog op den buiten woonde, had ik me een paar kippen aangeschaft. Voor de verse eieren. Maar de ene kip was al wat productiever dan de andere wat deze materie betreft. De ene legde dagelijks een ei, de andere sloeg al eens een paar dagen over. Kortweg, ik noemde ze ongelijke leggers. Maar onlangs en tot mijn verbazing hoorde ik via het sportnieuws dat onze turnkampioene, Nina Derwael, ook iets had gepresteerd met ongelijke leggers ; ja daar zelfs een gouden medaille mee had behaald. In eerste instantie begreep ik het verband niet goed tussen de prestatie van de jongedame en mijn kippen doch na enig kijkwerk op de televisie werd alles me duidelijk. Dit noemt men voortschrijdend inzicht.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat ik te weinig televisie kijk. Ik raak achterop. Ondertussen doe ik daar wat aan. Ik had vernomen dat onze nationale VRT niet alleen luchtige en populaire programma’s uitzendt maar ook informatieve en culturele onderwerpen aansnijdt. Hiervoor echter moet men naar Canvas. Van deze zender wordt verondersteld dat hij bedoeld is voor de meerwaardezoeker. Het wordt niet nadrukkelijk gezegd maar eigenlijk bedoelen ze de intellectueel. Om die status te bereiken zou ik natuurlijk heel wat tijd nodig hebben maar niettemin begon ik, zij het met de nodige schroom, naar Canvas te kijken opdat mijn inzichten in de moderne wereldbeelden in de juiste richting zouden voortschrijden.
Dit heeft me al veel bijgebracht. Onder meer over het klimaat. Regelmatig verschijnen interviews met wetenschappers of politici die me er attent op maken dat ik verkeerd bezig ben door met mijn auto te rijden omdat hij niet elektrisch is. Of omdat ik al eens een biefstuk eet want runderen produceren teveel schadelijke methaangassen bij hun uitlaat. EU-vice president Frans Timmermans maakte me dit alles duidelijk vorige week tijdens zijn uiteenzetting over de “Green Deal” van deze Unie. Ik ben ten dode opgeschreven, en met mij alle Europeanen, indien ik niet doe wat hij zegt : leef niet langer zoals je gewoon bent, maar hou je een beetje in. Je adem om te beginnen bijvoorbeeld. Kwestie van minder CO² uit te stoten. En gooi die benzinewagen weg en koop een elektrische. Wij verschepen die oude dan wel ergens naar Afrika waar ze nog lang dienst zullen doen. Zo helpen we de mensen aldaar en wij, wijzelf, produceren propere lucht. De heer Timmermans zelf geeft wel het goede voorbeeld : zijn chauffeur rijdt hem rond in een mooie nieuwe elektrische wagen. Ook ik denk er over na. Eerst nog wat sparen natuurlijk. Maar het kan nog wel even duren want met het oog op het sluiten van de kerncentrales blijken de elektriciteitstarieven flink omhoog te zullen schieten.
Maar ook wat taalgebruik betreft leer ik elke dag bij. Het woordje “zwart” bijvoorbeeld is voorwerp geworden van oneigenlijk gebruik. Zeker in samenstellingen zoals “zwartrijden” of reizen zonder te betalen. Duitse vervoermaatschappijen hebben het uit hun woordenlijst gehaald omdat het denigrerend zou zijn voor sommige mensen. Voor welke mensen precies zeggen ze er niet bij. Ik denk dat dit bedoeld is voor de mijnwerkers uit hun bruin- of steenkoolmijnen die misschien al eens onvoldoende gewassen op de tram springen. De Nederlanders, meestal direct paraat voor die dingen, schrapten het woord ook en vervingen het door “regenboogrijden”. Mijn inzichten zijn nog niet in die mate voortgeschreden dat ik hier de zin van snap. Misschien komt het nog wel. Maar hier kunnen de Duitsers ideeën opdoen en zwartrijders voortaan “Regenbogenfahrer” noemen. En zwartwerkers (Schwarzarbeiter) worden dan “Regenbogenarbeiter”.
Het wordt ook goed uitkijken wanneer men het over volkeren heeft. Veel gebruikelijke namen blijken kwetsend aan te voelen en dienen dus vervangen te worden. Indianen zijn Indigenas geworden. Kinderen spelen niet langer Cowboytje en Indiaantje doch Cowboytje en Indigenaatje.
Er zijn ook geen Eskimo’s meer. Het zijn “Inuits” geworden. Dit heeft te maken met het feit dat het woord Eskimo “vleeseter” betekent. En in de ogen van pakweg Frans Timmermans is dit zeker een scheldnaam. Ik zocht even de betekenis van “Inuit” op : simpelweg “mens”. Voortaan zal ik er dus geen bezwaar tegen hebben dat men mij een Inuit noemt. Maar dat betekent nog niet dat ik een Eskimo ben natuurlijk.
Dat zigeunersaus uit den boze is wist ik al langer ; er zijn immers geen Zigeuners meer. De Roma en de Sinti hebben hun plaats ingenomen.
Tijdens een opruimbeurt op zolder kreeg ik toevallig nog eens een oude fonoplaat in handen van Vico Torriani, getiteld “Seine Schönsten Lieder”. Ik schrok me een aap toen ik het eerste nummer las : “Du Schwarze Zigeuner”. Wat een rotzooi !!! Tweemaal fout in één titel : “Schwarz” en “Zigeuner”. Zeggen dat dit vroeger allemaal als normaal werd beschouwd ! Dat waren toch beroerde tijden…
Uiteraard heb ik me onmiddellijk van dit vieze voorwerp ontdaan. Dit is niet meer voor te lachen.

Met correcte groeten,

figaretto

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 aug 2021, 23:59

Weer een lekker verhaal Figaretto. Heb wel een vraagje over dat regenboogrijden en -werken, zijn de regenboogkleuren dan al niet voorbehouden voor de niet-hetero's onder ons?
Afbeelding
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

09 aug 2021, 11:17

Neen, niet noodzakelijk E.T. De regenboogritten slaan op mensen van alle kleuren van de regenboog. M.a.w., nu kan iederéén “zwartijden” zonder zich gestigmatiseerd te voelen. Ter illustratie hiervan vond ik een berichtje uit Nieuwspaal.nl, waarin een zekere meneer Stanley Danjuma – ik veronderstel een zwarte man – zijn vreugde uit over het feit dat hij niet langer zwartrijder wordt genoemd :
Ik vond het altijd heel discriminerend als een controleur mij betrapte op zwartrijden. “Regenboogrijden” klinkt veel prettiger. Voortaan stap ik weer met veel plezier zonder te betalen in de tram.”

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 aug 2021, 10:47

Ik veronderstel dat je weet dat Nieuwspaal.nl een satirische site is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 aug 2021, 10:58

Yep, met volgens hen elke maand bijna 25 miljard lezers. 🤔 :lol:


Afbeelding

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 aug 2021, 11:42

Boehoe - mainstream media dus :D

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

13 aug 2021, 16:37

Ik veronderstel dat je weet dat Nieuwspaal.nl een satirische site is.

Toch wel, maar aangezien in dit item hier de satire welig tiert...
Maar zelfs als Nieuwspaal een fictieve naam koos dan nog : se non é vero, é ben trovato.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 aug 2021, 09:43

En nog een geluk voor Judd Trump, Mark Selby, Ronny O’Sullivan, Neil Robertson, Ding Junhui, Marc Williams enz, enz……dat bij snooker de zwarte bal de hoogste waarde heeft of ze konden ook fluiten naar hun broodwinning.