DE KOLDERBRIGADE ALS SCHADUWKABINET?

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

10 okt 2004, 00:01

Reeds dagen aan een stuk zitten wij, de kolderbrigade, op hete kolen.

Zoals jullie weten, was de ganse regering aanwezig op het grote optreden in ons vorig verhaal. Na het succesvolle duel, dat door kwezel werd gewonnen, nam onze premier, Je weet wel, die van het blauwe fabriekje, ons apart. "Dames en heren", zei de man. Jullie weten onderhand wel, dat wij in grote problemen zitten met onze regering.

Wij geraken er niet uit! Nu heb ik, in samenspraak met de ministerraad, het voorstel gedaan om een "forum" op te richten, die als het ware, een schaduwkabinet zou uitmaken van onze eigen regering. Wij, en daarmee bedoel ik ook onze koning,die tussen haakjes weet dat jullie majesteit, nogal bevriend is met zijn schoondochter,hebben jullie kolderbrigade al een tijdje in het oog. Jullie zouden perfect deze zeer zware taak op jullie kunnen nemen". Ik bekeek die blauwe eens met een scheef oog en maakte hem er attent op, dat wij reeds een forum hadden.Ik vroeg hem ook, of het de bedoeling was, om de ene kolderbrigade door een andere te vervangen. Daarop, kreeg ik een ontwijkend antwoord.

Terwijl ik dit vroeg, kwam er nog een andere minister bij. Eene met de tranen in de ogen. Dat het die man menens was, had ik direct door. Die man zag echt de problemen vliegen en drong aan op onze medewerking!

Ik vertelde de premier, dat wij wel over slimme mensen beschikken in onze groep. Dat er bij ons mensen zijn die nogal goed met wetteksten over de baan kunnen. Dat bijvoorbeeld een Hermano......! "Even geduld! beste vriend" zei een ondertussen bijgekomen andere vent, die er uitzag als een blok beton. "Er is al een Herman die nu de lakens uitdeelt. Wij moeten er zo geen twee hebben, zenne!" Toen ik hem uitlegde dat het om onze Hermano ging en dat die wél bekwaam is. Dat die geen moeite heeft met "schild en vriend". Pas dan, was die kerel gekalmeerd en ging terug in de zaal, waar een mooie politica hem zat op te wachten. Ik kom nu niet direct op haar naam. De Backer is het niet. Daar ben ik zeker van.

TLL, vroeg al direct, wat er aan te verdienen viel en of hij mocht cumuleren met al zijn winstpremies die hij won met zijn boogske? "Maar natuurlijk! beste man" antwoordde de eerste burger, "iedere politieker schiet toch met pijlen, soms zelfs met giftige! Ge krijgt zelfs een chauffeur" zei de premier nog. Ik keek nog eens goed naar die man zijn gezicht en naar de blauwe plekken rond zijn reukorgaan. Ik dacht mij iets te herinneren over de rijkunst van sommige ambtelijke chauffeurs. Net zoals de rest van de bende was Tll akkoord om, bij nader toezien, toch maar zelf te rijden. In geval van nood, hebben wij nog altijd de ballon van de strop.

Er is maar één probleemgeval in jullie groep. Dat is dienen Ed.. Dat is zo een lepe, die in jullie politiekforum ons af en toe eens in de problemen zet met zijn geschrijfsel. Dus, die moeten wij uitsluiten!. Ofwel, moet hij aanvaarden om voorlopig zijn postings, in dit forum, stop te zetten. Ik dacht direct aan mijn vrienden- schrijvelaars. Dat ik hen deze kans niet mocht ontnemen. Dat ik geen obstakel mocht vormen voor hun, zei het korte, maar interessante carrière. Ik gaf dan ook toe aan de premier. Ik deed de belofte om mij van enig commentaar te onthouden in het forum. Ik deed dit echter wél,.... met gekruiste vingers achter mijn rug!

Hermano, die twijfelde niet! Je zag zo op zijn gezicht, dat hij het premierschap wel zag zitten. De anderen die twijfelden nog. Er waren er die het geen gemakkelijke taak vonden, om zo een hele tijd in de schaduw te moeten zitten, zeker wanneer de zon zou schijnen. Er was er ook al eentje van onze groep, die zich, al brommend, aan het profileren was, als minister van cultuur.

Er kwamen nog twee andere excellenties aan te pas om wat meer verduidelijking te geven over onze taken. De ene zag er een beetje rood uit. Waarschijnlijk van de champagne die hij tijdens onze receptie had gedronken. De andere zag groen. Mogelijk ook door diezelfde champagne. Niet iedereen kan tegen, goedkope, drank, nietwaar?

Wij, zouden de oplossingen moeten aanbieden en uitwerken. Zij,de échten, zullen het dan wel op de televisie gaan uitleggen. "Ge moet dat niet onderschatten, dat moet ge kunnen en, dan heb je nog die Brackemannen enz." zeiden de regeringsleiders ons nog. Onze sterke argumenten, dat wij ook over schoon volk beschikken en dit in alle kleuren. Dat dezen zeker even goed zouden overkomen als hun vrouwelijke modeverschijnsels. Dat hij onze kwezel, mira en de andere schone en slimme vrouwen eens moest gaan bekijken. Dat, indien nodig, wij zelfs europees zouden kunnen gaan. Het bracht allemaal geen aarde aan de dijk. Zij alleen én niemand anders, zouden en mogen het goede nieuws brengen op de televisie.

Na wat een en weer gepalaver over de bevoegdheden van de "schaduwers" en over de manier, hoe wij een ministerraad moesten aanstellen, nam de kolderbrigade het besluit om in conclaaf te gaan.

Dat wij rappe mannen en vrouwen zijn,dat hebben die, zogezegde, verkozenen des volks al mogen ondervinden. Op vijf minuten tijd werd Hermano reeds aangesteld als schaduw - formateur!

-Gaat de kolderbrigade een schaduwkabinet vormen?

-Wie krijgt welke bevoegdheden?

-Komt er snel witte rook uit de schouw?

-Gaan wij het land redden?

Allemaal vragen waarop, U, misschien , snel een antwoord zult krijgen!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

10 okt 2004, 08:34

Willen we het redden, zullen we toch niet in de zalen van Egmond of dat herenhuis in Eigenbrakel in conclaaf moeten gaan. Nu we toch moeten besparen kan ons die mazoutverwarming weinig baat brengen. Ik hoop maar dat we earth wind and fire niet moeten trotseren op het stalen ros van ene Hasseltse jeneverdrinkende rode barman. Bij deze gedachte moet ik me hullen in mijn ski-anorak of beter nog, mijn zwart neoprenen duikpak. Nee, de rillingen naar een sluitende begroting, daar heb ik nog geen oren naar.
Ed scheept me dan wel op om me in dit schaduwkabinet te wringen, maar vooraleer wil ik toch de mening van de anderen én hun kunde in ogenschouw nemen. Ed heeft al laten doorschemeren in welke bevoegdheid ik zou kunnen aantreden. Mijn beroepsverleden misschien ? Een boekhouder kun je nu moeilijk aanstellen in volksgezondheid hé... Van de getallekes zou eenieder al ziek worden, zéker als er een met nullen op een dagvaarding staat... :) Nullen, tja... ken ik ook; een doelroos is één nul. Een grote rode, de derde gele, daartussen een witte en de roos een zwarte. De kleinste nul moet gehaald worden, dat moet ons streefdoel worden. Maar te hopen dat niet iedereen zich als nul beschouwt, ons schaduwkabinet zou een niet al te rooskleurige toekomst tegemoet gaan. Financiën ligt mij ook wel als ik voor de begrotingscontrole niet in aanmerking kom. Ik kan de beurs wel op de knip houden, zolang Kwezel maar tracteert... 8)
Zo, Ed... jij hebt de deurknop al vast, en kan nu de gastheer spelen ...

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

10 okt 2004, 09:26

Zozo, de ene kolderbrigade vervangen door de andere. Ik noem die ene klodderaars. Ha ze geraken er niet uit,'t is niet moeilijk want ze zitten er niet eens in. En dat het een zeer zware taak is wil ik gerust aannemen, maar geen erg hoor, wij hebben zwaargewichten genoeg in onze ploeg. Letterlijk en figuurlijk. En wakkere jongens en meiskes ook, snuffel maar eens rond op dit forum hier en je zal merken dat er op elk uur van de dag wel één of andere kolderaar(ster) actief is. En daar gaat het toch om actief zijn. Niet slapen. En over slapende zwaargewichten gesproken, inderdaad, Rika De Bakker was niet aanwezig op onze uitvoering, daar ben ik heel zeker van, daar kan je niet naast kijken en je zou ze gehoord hebben ook. Die slaapt steevast op eender welke uitvoering en snurkt minstens even hard als de generallissima kan brullen, om daarna op het juiste moment wakker te schieten en te applaudisseren voor honderd. Nee zoiets wil ik niet in onze ploeg, wakkere leden hebben we nodig. Daarmee heb ik dan ineens gezegd dat ik bereid ben mee te werken. En niet uit wistbejag, puur uit idealisme, ik wil eindelijk ook eens iets te zeggen hebben, al zal het waarschijnlijk maar zeer miniem zijn, het zou in ieder gaval een gevoelige verbetering van mijn huidige situatie zijn, nu heb ik niets te zeggen. Dan kan ik eindelijk eens mee de lakens uit delen in plaats van ze moeten opvouwen.(heb ik een hekel aan,dat opvouwen)

Ik zal dan ook morgen op het conclaaf verschijnen met in mijn achterhoofd het idee de portefeuille van Cultuur(zie mijn reputatie als bleiter)en Sport in mijn zak te kunnen foefelen. Want dat er gaat gefoefeld worden staat buiten kijf. Er zijn er die nu al aan het foefelen zijn. Ze zijn nu al hun pijlen aan het verschieten. Ik zou ze toch beter opsparen voor de tijd dat het nodig is. Alleen hoop ik dat wij er uit raken van zodra we er inzitten. Een uithuizigheid van enkele weken zie ik wel zitten maar of de generallissima hiermee gaat tevreden zijn is een ander paar mouwen Want dat is ook een wakkere hoor.

Zo Ed, of moet ik zeggen mijnheer de Formateur, als ik deze namiddag niet blijven plakken ben op of na de koers, mag je mij deze avond gepakt en gezakt(niet doorgezakt maar dat komt later nog wel) op dat conclaaf om eerst te proberen er in te raken want anders kunnen we ook niet proberen er uit te raken.

De toekomstige minister van Multiculturele Sport.

Wakkere Brombeer

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

10 okt 2004, 15:09

Formateur! Natuurlijk dat mijn ogen blonken, met mijn uitgebreide lekenkennis over computers weet ik toch zeker wel wat formateren wil zeggen! In gedachten overliep ik onmiddellijk welke installatie-CD's ik zoal had liggen en of er een mogelijkheid was om België opnieuw te formateren, dan waren ineens alle problemen van de baan. Ik zou zeker geen drie partities voorzien op die schijf, goed geweten!

Toen bleek dat een formateur belast werd met het uitschrijven van een discussienota, die later de beleidsverklaring zou moeten worden, het polsen van alle partijen om tot een overeenstemming te komen, het op punt stellen van de regeringsverklaring, de vorming van een nieuwe regering en ten slotte nog de verdeling van de postjes, begreep ik ineens waarom Ed aan mij had gedacht en niet onmiddellijk zichzelf tot kandidaat-premier had uitgeroepen. Nu goed, met mijn uitgebreide stationsromannetjeskennis van politiek kan dat nu toch ook weer niet zo moeilijk zijn, bij vorige onderhandelingen hebben al alle soorten mensen meegewerkt van allerlei slag, ik noem maar boekhouders, slagers, cafébazen en zelfs advocaten. Dan zouden wij dat zeker kunnen.

Iedereen die af en toe eens bij "Kolder" komt lezen zal nu toch al wel beseffen dat wij eerlijke mensen zijn, dus kan ik ook meteen rechtuit stellen dat we in ons conclaaf zullen beginnen met de belangrijkste zaken eerst aan te pakken namelijk, wie krijgt er welke postjes en hoeveel brengt dat op. Als we daar niet door geraken dan is het schaduwkabinet al gevallen, of moet ik nu meer optimistisch zeggen dat er dan toch al een schaduw over het kabinet gevallen is?

Mijn eerste werk als formateur was een nota sturen naar mijn ambtgenoot, in verband met die tussenkomsten van Ed. Zij hebben ons nodig, zij hebben ons gevraagd, wij waren voordien gelukkige mensen die af en toe eens iets schreven in de Rubriek waar we zin in hadden en ik heb dan ook laten weten aan de Guy dat het zo ging blijven. Geen voorwaarden, tenzij de onze! Onmiddellijk kreeg ik een mail terug: "Elio heeft gezegd dat het pour une fois bien was" zodat we aan de slag kunnen.

Blijven nog twee dingen te regelen: eerst de plaats van ons conclaaf omdat TLL zich blijkbaar in geen Hertoginnedalen wil gaan afzonderen (ik steun hem daar trouwens in); de hal van het Zuidstation in Brussel is ook niet zo geschikt en afwisselend bij elk van ons thuis zoals de huidige regering nu doet zien we ook niet zitten. Misschien ergens in een vijfsterrenhotel in een zonnige vakantiebestemming?

Het tweede probleem is de premier (ik kan moeilijk schrijven: het tweede probleem is de eerste minister, want die twee getallen lijken dan te vloeken), Ed lijkt er zo maar van uit te gaan dat ik dat wil zijn, maar dat is niet zo, ik ben eerder geneigd om een vrouw aan te stellen als eerste minister. Als we eerlijk zijn dan hebben Ed, Brombeer, ikzelf toch allemaal al een eerste minister in huis die de bevelen en de lakens uitdeelt, en persoonlijk heb ik nog een tweede, derde en vierde vrouwelijke minister. De keuze is dan natuurlijk beperkt en eigenlijk heeft Kwezel mij voordien al laten weten dat ik wreed bedankt was omdat ik aan haar dacht (zij heeft nog veel lakens en ze kan ze goed uitdelen), dat ze spijtig genoeg andere dingen te doen had, maar we komen er wel uit.

Gelukkig heeft Ed bedongen dat niet wij, maar wel de echten op TV blijven komen omdat ik thuis nog niets verteld heb over mijn nieuwe opdracht, en als we hier vanavond om 19.00 uur op TV1 ineens onze koppen zien verschijnen om onze schaduwregering aan te kondigen dan riskeer ik om 14 dagen PCverbod te krijgen met de motivering: "Als je daar tijd voor hebt dan kun je beter eerst .... (eindeloze lijst nog uit te voeren taken, in PCtaal to do)". Laat die mannen maar intelligent voorkomen op TV, wij werken in stilte.
Gast

10 okt 2004, 22:32

We hebben geen leiders meer, er zijn alleen nog begeleiders. We menen dat we vrij zijn omdat we onze onderdrukkers niet aan kunnen wijzen, maar aan de andere kant is het vrijwel onmogelijk om ons te onttrekken aan allerlei optimaliseringsnormen zonder gepathologiseerd te worden of zonder dat er een of andere goedwillende boeman opduikt om ons te wijzen op de risico’s van een dergelijk gedrag. ‘Het is voor je eigen bestwil!’ Onze onderdrukkers zijn misschien niet meer als zodanig herkenbaar maar de onderdrukking is er niet minder om. In onze zorgzame samenleving heeft zij de vorm van hulp aangenomen, een situatie die men als volgt kan weergeven: als de meerderheid ziek is, moet de minderheid die aan gezondheid lijdt ‘geholpen’ worden.
Op de vrije markt noemt men iemand die de wet van vraag en aanbod overtreedt niet ‘staatsgevaarlijk’ maar ‘een gevaar voor zichzelf’. Bij de handhaving van onze sociaal-economische constitutie lijkt de rol van de professionele hulpverlening belangrijker dan die van rechters en politie. Onvrede met de gevestigde orde wordt niet onderdrukt maar therapeutisch tegemoet getreden, ‘in naam der gezondheid’. De hulpverleners zoeken naarstig naar oplossingen voor de ‘aanpassingsproblemen’ van moderne Don Quichotes die van hun nood een ondeugd maken door weerloze telefooncellen af te tuigen. Zij vergeten daarbij dat een probleem alleen een probleem is als er een probleem van wordt gemaakt. Men zou zulke vernielzucht ook kunnen beschouwen als een vorm van zelfhulp. In dat geval zou men eigenlijk moeten spreken van ‘therapeutisch vandalisme’, een relatief goedkoop alternatief wanneer men het afweegt tegen de kosten van opvang en begeleiding door officiële instanties.
Voor de afwikkeling van huiskamerdrama zijn er diverse alternatieven. Dat is nu typisch een klusje voor de zielsmonteur maar die kan er niet bij komen. Het gedragslek wordt steeds groter en de benedenburen staren radeloos naar de paradoxale plas aan het plafond.
Iedereen probeert het hoofd koel te houden en de schade te taxeren.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

11 okt 2004, 01:14

Tien minuten geleden, kreeg ik daar nog een telefoontje van de premier. "Zeg makker!" riep hij." hoe zit dat daar bij jullie? Ik heb hier dringend 500 miljoen eurotjes nodig om mijn kas te doen kloppen!" Ik zei hem, dat , zijn schaduw, nog druk bezig was met het ronddelen van portefeuilles en dat wij pas vanaf morgen zouden beginnen werken. Dat het vergaderzaaltje van het duivenlokaal bezet was, en wij nog naar een geschikte locatie zochten om te kunnen vergaderen. "Doet dienen boekhouder van jullie daar, diene Tll, maar wat vlugger werken. Maak hem desnoods minister van begroting", zei hij nog. Tll, zal het graag horen. Nu kent die man wel heel veel van begrotingen en rekeningen aanpassen. Of hij wel weet, hoeveel sigaretten men kan rollen met één pakje tabak, dat is een andere vraag.

500.miljoen vinden op één nacht tijd ? Daarvoor moet men kunnen marchanderen, rond de pot draaien en van alles op de mouw kunnen spellen. Daar wij nog maar beginnelingen zijn, hebben wij méér dan één nacht nodig om dat onder de knie te krijgen. Maar, het zou mij niets verwonderen, dat wij tegen morgenvroeg al een oplossing kunnen aanbieden aan de échten die dan, hopenlijk, al zulllen wakker zijn.

Terwijl die anderen mannen en vrouwen daar in Brussel, de schijn ophouden dat zij aan het werken zijn, is onze begrotingsminister in spe, druk aan het rekenen. Intussen ben ik er zker van, dat onze schaduw-minister -president, het zeker niet onder de markt zal hebben, om op te boksen tegen zijn collega -die- steeds -in de- zon- wil -staan.Het huidig herfstweer, zal er ook al geen goed aan doen, denk ik!

Intussen is mij gevraagd om te fungeren als een soort manusje van alles. Ik moet niks speciaal kennen, maar af en toe en voor de schone schijn, eens oppositie voeren tegen mijn eigen baas. Ik mag ook al niet té slim overkomen en soms met zotte ideeën naar voren komen. Dat profiel moet toch niet moeilijk te vinden zijn?" vroeg onze schaduwkopman. "Voorbeelden bij onze échte collega's zijn legio, nietwaar? Denk maar eens aan bv.cultuur of iets in die zin"

Zelf dacht ik eraan om gewoon parlementariër te spelen, of een voorzitter van een of andere onnozele commissieloonvergadering. Voor de schijn, zou ik dan, af en toe eens, het vuur aan de schenen kunnen leggen van mijne eigen patron, de kopminister.

"Geen slecht gedacht"zei onze kopschaduw. "Ga dan maar rap eventjes een of andere gevechtsport leren. Het zal binnenkort van pas kunnen komen. Misschien, om die Jeannekens, Lowiekens en Michelekens van boven de taalgrens eens hun manieren te leren. Tevreden over mijzelf, rij ik nu gauw , tegen 180 km. per uur, naar mijn goeroe en lesgever, de Jean-marie.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

11 okt 2004, 20:42

Vandaag had ik mijn eerste politieke zitdag. Je kent dat, vele mensen ontvangen en hen van alles beloven. Vanmorgen heb ik eerst nog een ministerieel kostuum gaan kopen. Zo eentje met streepjes. De kleren maken de man! zei de verkoper- kleermaker, terwijl hij mijn gouden visa-kaart in de gleuf stopte. Of die visa-kaart wel gedekt was daar moest hij niet aan twijfelen. Het was er eentje van de staat en die herkende die man direct. "Ik heb hier nog van die klanten, die nooit om de prijs vragen", wist hij mij te zeggen.

Mijn eerste klant ,die op mijn zitdag over de vloer kwam, was boer Charel. Was die man kwaad zeg! Hij riep: "Wat is dat hier allemaal met mijnen toebak? Ge zit nog maar een paar dagen in de schaduw en ge gaat nen arme sukkelaar zoals ik, zijn plezierken afpakken, zeker?" Ik wou hem nog uitleggen, dat dit nog een stomme beslissing was van de zonneregering en, dat wij daar voor niets tussenzaten. Ik zei hem nog, dat dit geld goed zou te pas komen, om die sukkelaars in Tahiti te helpen en om de studiebureaus te betalen, die het geld van het Antwerpse OCMW moeten terugvinden. Dat de Walen binnenkort weeral om splitsinggeld zouden vragen, heb ik maar verzwegen. Niets hielp! Die brave man bleef kwaad! Bij het buitengaan murmelde hij zoiets van "ik ga jullie allemaal met jullie (censuur) aan mijn riek hangen!

Ik zit hier nu te wachten op mijn schaduwpremier. Zou hij ervoor iets tussenzitten dat wij in geen twee jaar opslag zullen krijgen? Wij zijn, precies, goe bezig!
Gast

11 okt 2004, 21:36

Overal verrijzen verzekeringsmaatschappijen op de ruïnes van de solidariteit. Vroeger, toen het woord ‘polis’ nog een sociale betekenis had, ging men met de pet rond als een naaste door het noodlot was getroffen, maar nu is dat niet meer nodig. De naastenliefde is geïnstitutionaliseerd, de weg naar de hemel geplaveid met verzekeringspremies. Risico kent men alleen nog van de televisie. Je kan het zo gek niet bedenken of wij zijn ertegen verzekerd. Bij ons gebeurt nooit iets, want ons kàn niets gebeuren. Stel je voor, de schok als ten slotte toch de wereldbrand uitbreekt, net als je denkt dat je het allemaal voor elkaar hebt. Op het journaal zullen deftige dames en heren verklaren dat ze ‘verbijsterd’ zijn. Dit is een zware slag voor ons allen. Ze zullen ongeloofwaardiger lijken dan ooit door de minzame manier waarop ze hun medemensen troost toewerpen vanuit hun diplomatieke ongeschondenheid. Misschien dat ze zelfs ‘waarnemers’ zullen sturen. Uit het Witte Huis komen hoopvolle geluiden… Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen. De straat is nog lang en de gebouwen zo hoog en onze voeten staan nog ver van ons hoofd. Volgens ons vader zaliger, zijn er drie soorten mensen waarvoor je moet oppassen: beveiligingsbeambten, dat spreekt voor zich, hulpverleners, die zijn zo fout als maar kan, en verzekeringsagenten, uiteraard zitten die ook altijd in een complot. Er is echter niet veel hoop dat ze op de lange duur aan de gelijkschakeling kunnen ontkomen.
Het is al donker in de drukke straat van onze Hoofdstad, alle huizen zijn geblindeerd met geluk, de mensen zitten voor de tv en kijken naar de laatste oorlog die, zoals dat hoort, op veilige afstand wordt gevoerd, in de reageerbuizen van de filmindustrie. Bombardementen, boterkoeken, alle kanalen zijn verzadigd in deze straat waar, afgezien van enkele schermutselingen in het grensgebied van mijn en dijn, iedereen vredig langs elkaar heen leeft. Toch is het hier ook een beetje oorlog. De avondklok is ingesteld, niet op last van het gezag, maar door de mensen zelf. Overal surveilleren de bewakers van ons welzijn. Wie zo laat nog op straat is, is verdacht, zeker als hij daarvoor geen reden heeft. Men spreekt van ‘ongewenste elementen’. In de meldkamer van de alarmcentrale staat de telefoon roodgloeiend. Waarschijnlijk weer asocialen, weet ik veel. Glasscherven knerpen onder de voeten van voorbijgangers. De stationspassage is donker want de lichtbakken van de wandreclame zijn allemaal ingeslagen. Waar blijven de ordediensten toch, de zware elektronisch bestuurde hekken gaan langzaam dicht. Wie zei eens: “Ik ga hier weg, ik kom hier nooit meer terug?”
Laatst gewijzigd door Gast op 12 okt 2004, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

12 okt 2004, 09:01

Ik heb zo den indruk dat wij hier nodig een zaalwachter kunnen gebruiken.
Er komt hier zowaar een dame een hele epistel afsteken met iets waar wij nog geen bede aan hebben en die dan nog zo wrank is meteen maar met haar gebrabbel van wal te steken zonder zich ook maar voor te stellen in de functie die zij bekleedt. Dacht ik nog dat het de toiletdame was die uiteindelijk een van die vele 200.000 beloofde jobs heeft ingevuld, maar aan haar welbespraaktheid én van een hoog gehalte IQ-voorziene inhoud kan het bijna niet anders of zij is in de war. Wij zijn ook wel in de war, but we don't go to the war, wij hebben andere katten te geselen.
Mijn duim nog steeds op de knip houdend, merk ik dat er eminenties zijn die misbruik maken van 's lands economie. Zij willen, nog voor het geldelijk verantwoord is, een nieuwe identiteitskaart mét chip. Nog niet genoeg dat hun van mayonaise en ketchup doortrenkte kaart beduimeld is, er moet zowaar nog iets ingeprend worden dat voor derden onleesbaar is. Zij vragen zich niet af of hunne "bruine" dat wel kan trekken; nee, doodgemoedereerd duwen ze nog een verguld plastiekje in een gleufje dat hen moet vrijwaren van vervolging. En dan nog, als ze nu eens bij onze legerleverancier hun battle-dress aanschaften... maar nee, een heuse kleermaker moet eraan te pas komen.
Wie heeft hier het hardst geroepen om nieuwe jobs ? We moeten één van die heren uit het reguliere parlement eens op het gebruik van hun toiletmiddelen aanspreken. Hun mondwater is van bedenkelijke kwaliteit. Hun adem stinkt nog steeds. Al die uitgekraamde en gebraakte woorden die meer verderf dan deugd brengen... het slaat nergens op. Waar zit onze minister van sociale zaken ? Of is Brombeer nog vollop bezig met z'n begroting ? De vernieuwde politieke cultuur... nog niet genoeg dat het rekenhof pas na drie jaar de uitslag geeft in een blunderboek dat ik hier in mijn kabinet nog steeds moet wachten op die hoogstnodige nomenclatuur.
" Zitpenningen " zeg je ? Ja, in je derde oog... :)

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

12 okt 2004, 12:50

Zozo, we zijn dus al geld aan het uitgeven en er is nog niet eens geformatteerd. Maar ik doe mee hoor. Ik ben ook zo nodig aan een nieuw pak toe. Ik kan moeilijk gaan vergaderen in mijn pitteleer. Die hou ik achter de hand voor de(hopelijk) komende galabals en/of diners. Maar streepjes zijn mijn stijl niet, streken wel natuurlijk, daar heb ik er genoeg van, nee een Schots Ruitjes pak, dat zegt me wel wat. Lap weeral aan het rijmen en dichten maar dat mag wel voor een minister van Multiculturele Sport. Alleen ben ik niet zo handig in het gebruik van kaarten, maar ik neem aan dat dit wel te leren valt.

Maar ik hou geen zitdagen hoor, ik ben er de man niet naar om flink uit de kluiten gawassen boeren(als die al gewassen is) met hunne censuur te spelen, om dan straks beloond te worden met rotte eieren, nee dan pas ik. Dat Charel maar zelf met zijn censuur de zot uit hangt.

Nu ben ik wel akkoord met een eventuele zaalwachtster maar zou dat niet te cumuleren zijn met de positie van WC dame. En waarom geen hoog IQ gehalte? Sluit ik meteen de generallissima uit. Ik zie het dan zo, de ingang langs de WC, bij het binnenkomen wordt men gefouilleerd door de zaalwachtster en wordt men verplicht eerst zijn gevoeg te doen. Kan men daarna de vergaderingen niet meer storen, hoop ik toch. Reden waarom ik de generellissima uitsluit, als die je moet betasten met haar sadistische trekjes. En die zaalwachtster gaan we toch niet in battledress steken zeker, nee het moet iets frivoler zijn, eventueel met een pluim je weet wel waar, maar zeker niet op een hoed, daar is het nog te vroeg voor. TLL zorgt wel voor het salaris, of zijn bruine het nu kan trekken of niet, we moeten toch eerst putten maken. Hoe kan je ze anders proberen te vullen. Ben nog zonen uil niet hé.

Zo ik ga mijn pitteleer toch maar al van onder het stof halen, proberen het zweet van zovele jaren noeste arbeid er uit te halen, en eigenlijk nog veel meer ook. Alleen mijn wit strikje is spoorloos maar daartegen zal ik wel handig genoeg geworden zijn met mijn Visa kaart, hoop ik toch. Tot hoors in de steeds levende Wetsraat dan maar.

Bromtuur

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

12 okt 2004, 16:29

Aan het schaduwkabinet, en aan het zonnekabinet ook!!!

Dit is het schrijven van een zeer gefrustreerd man. Waarom gefrustreerd, wel omdat ik reeds lang geleden DE OPLOSSING aan de hand gedaan heb, om ons Belgikske uit de put te halen!
In “Afdwalen kolder deel 1”, dus reeds een eeuw geleden, heb ik de mogelijkheid aan de hand gedaan, om 200.000 mensen aan het werk te zetten, en hier een toeristische attractie neer te poten die miljoenen toeristen naar onze contreien gaat lokken. (Waarom een toeristische attractie altijd alleen maar toeristen aantrekt, moet je mij niet vragen). Al eens berekend hoeveel geld miljoenen toeristen in het laatje brengen?
Anders vraag je het maar eens aan uw collegae in Spanje of Turkije…
Maar natuurlijk kwam dat idee niet van iemand die tot een politieke partij behoorde, en moest het zonodig de prullenmand in !
Het ging erover om België te omringen met de Chinese muur, weet je nog wel? Dienaangaande had ik reeds contact opgenomen met Mao-Tse-Toeng, en die was akkoord. Maar inmiddels heeft die kerel het walhalla van de 70 maagden opgezocht, en nu moet ik weer van voor af aan beginnen.
Maar wat zit ik mij hierover nog dik te maken?
Wel hierom, hoewel ik dat briljant idee lanceerde, kom ik langs geen enkele kant in aanmerking om één van die vele vetbetaalde postjes in de wacht te slepen, die jullie her en der aan het verdelen zijn.
Dat is weer allemaal netjes onder jullie vriendjes verdeeld hé, en ik val er zoals gewoonlijk weer naast!
Maar deze maal laat ik mij niet doen, ik zal zoveel protestbrieven schrijven totdat jullie het beu worden, en mij ook een rijkelijk beloonde job aanbieden. Maar pas op, ik ben niet content met het eerste het beste hoor!
Het moet een job met allure zijn, hoewel ik niet zonodig op TV hoef te komen, wil ik toch aanzien worden als een BP (Belangrijk Persoon, want BV’s zijn er al genoeg) (Ik mag niet vergeten een nota te sturen naar British Petroleum, sluikreclame voor hen)
Ook wil ik besturen vanuit Antwerpen, en niet vanuit Brussel, want ik geraak hier niet meer buiten met al die wegeniswerken !
Buiten een golden Visa-kaart, zou ik ook graag weten hoeveel mijn maandloon zou bedragen? En hoeveel van dat loon ik moet aangeven aan de belastingsdienst…
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

karmen
Lid geworden op: 08 okt 2004, 02:12
Locatie: oost vlaanderen

12 okt 2004, 17:55

Mensen toch,wat zit ik me hier kostelijk te amuzeren,als ik julli kolder hier lees!Machtig!!
(mag toch ook eens gezegd worden hé?

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

12 okt 2004, 18:10

Awel Zandman, van mij mag je de post van "Openbare Werken" bekleden. Dat je die titel gegund is ligt deels aan je naam deels aan je kennis van Chinese muren. Beiden hebben dezelfde grondslag. Nee, hoewel gravel en stabilisee ook tot steenslag gerekend kunnen worden en onderstutting van menig ministerie door anderen weer misbruikt wordt kan dit geen beletsel zijn. De kleur van je bestanddeel speelt geen rol, je politieke achtergrond wordt daarbij niet gevraagd. Als het maar degelijk spul is wat je leveren kan, zal het de rest van de formateur een zorg wezen. Ik prefereer je dan ook bij deze de volledige steun. Maar om te steunen heb je natuurlijk ook stellingen of damwanden nodig. Jij, uit de koekestad, kent stellingen zat hé... En damwanden niet minder hoewel wij, in ons schaduwkabinet, niet onmiddelijk een waterkeringsmuur nodig hebben.
Wat zeg je, wij postjes onder mekaar verdelen ? Jij, schalkse ruiter, ik moet toezien op de financiën en zoals je wellicht weet, mede door toedoen van die rode barman in het officiële kabinet, is daar ook geen geld voor. Let wel, voorlopig doen wij het nog niet om den brode; het is -nog steeds- vrijwilligerswerk. De rijkelijke vergoeding waar jij op aast zal nog wel even op zich laten wachten. Er werd hier al gesuggereerd dat wij met een put moeten beginnen, jij kan desgevallend voor die putringen zorgen en je kennis van zand zal daar ter dege benut worden; zijt daar maar zeker van. Het huidige kabinet maakt ook graag gebruik van zand, da's je waarschijnlijk niet vreemd. Zand dat men de goedgelovige boer Charel al in z'n ogen gestrooid werd... zand... niet te tellen hoeveel tonnen. Maar nogmaals, om die put te graven zul je het voorlopig met donaties moeten doen, want ik kan geen Euro in tweeën bijten als ik er geen heb.
Vooreerst moet ik je er opmerkzaam op maken dat, vooraleer ik je titel van Openbare werken bij de formateur ondersteun, ik een uitgebreide versie van je opgestelde begroting zou willen controleren. En vergeet daarbij niet dat ik geen riooldeksels, wegmarkeringen, scheidingsmuren en geluidsschermen duldt bedekt met een laagje Visakaarten. Je gemeenschapsgenoten van de openbare dienst hebben daarmee al een kwalijke reputatie gehaald; ik trap daar niet in... Dus doe je best met de volledige naar waarheid, en niets dan de waarheid verhulde begroting mijn beste...
Kon je nog Kwezel over de schreef trekken, zouden wij je dankbaar zijn. Een vrouw op het kabinet ontbreekt nog. Maar liefst van haar geen epistels meer in ons vragenuurtje, want zij linkt dit aan het bestaande en die zijn bij haar eerste regels al in slaap gesust... :D
Je penningmeester...
TLL

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

12 okt 2004, 19:25

Heb je hem gezien, den Hermano? Ik wel! Tijdens de speech van zijn collega, Verhofdingens, zag ik als het ware een schaduw over die man heenreizen. Ik dacht nog, dat er een of andere slimmerik het licht had uitgedaan, maar neen! Bij nader toezien was het onze schaduw -premier- grand cru die den échte, steeds maar weer trachtte te verbeteren.

Ik zat daar in de tribune met mijn armen te zwieren. Niet omdat ik dacht, dat ik in "tien om te zien"zat, maar wel om er onze patron van op de hoogte te brengen, dat ik daar een rare bult op de Guy zijne rug zag. "

"Hij speelt vals, hij heeft een zendertje tussen zijn kapotte ribben gestoken!" riep ik. Terwijl ik nog gauw riep, dat een of andere Elio hem van alles aan het opsteken was,grepen mij daar twee kleerkasten van bewakers mij vast. die hadden een zwart kostuum aan. Even dacht ik, tiens, ze mogen dan toch meespelen, die stemmenwinners! Maar neen, het waren, waarschijnlijk interim gasten van een of ander oosters land, die hunne stiel kwamen leren.

Ik wees erop, dat ik een gestreept kostuum aanhad dat dan nog eigendom was van de staat. Dat dit nog moest dienen wanneer ik bij onzen Albert de eed zou moeten afleggen. Niets baatte. Ik vloog met mijn klikken én klakken (ik was mijn hoed vergeten) op de straatstenen van de Leuvenseweg. Aan de voorkant van het parlement, konden zij het zich niet permitteren, daar stond téveel pers, onze kopman op te wachten.

Het zal onze premier zijn beste dag niet worden, denk ik. Zandmannetje vergeten? Juist de gepaste man om zand in de ogen te strooien van de bevolking Ge moet het maar doen! Dat hij vanuit Antwerpen wil regeren, doet bij mij toch enkele belletjes rinkelen. Wanneer ik het goed begrijp, wil hij een complete splitsing van Vlaanderen van de andere ontwikkelingslanden. Dat is nog straffere kost dan de splijting van BHV.

Dan hebben we nog onze begrotingsspecialist die, van in het begin van onze intrede al begint te zeveren over die golden "vieze" kaart. Het moet op mannekens! Straks schiet er niks meer over voor ons! Wanneer de échten vallen, vallen wij mee!

Langs de andere kant is die Chinese muur in feite nog zo een slecht gedacht niet! Daar kunnen vele metsers jaren aan werken en, de 200.000 jobs zijn verzekerd. Maar, waar vinden wij nu nog goede metsers? Laat staan 200.000 stuks? Ikzelf weet er maar éne zitten, maar die heeft het té druk met zijn grafelijke discussies op het internet.

Nu is het nog even wachten op onze kopschaduw. Hij moet nu niet beginnen zoals zijn collega: zich wegsteken tot de problemen opgelost zijn en dan, de grote Jan komen uithangen in het parlement. Maar goed! Na zijn, Brusselse nachtelijke escapades,mag hij een beetje rusten. Maar, niet té lang, want zijn onderdanen, die wachten op hem!

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

12 okt 2004, 20:55

Openbare werken is goed, daar kan ik het mee stellen.
Dan kan ik de put die er nu is nog een beetje uitdiepen, eerst tot op de bodem alles uitspitten...
Bij de formateur hoef jij mijn zaak niet te gaan bepleiten TLL, dat doe ik zelf wel. Wat je zelf doet doe je beter, is mijn lijfspreuk. En middelerwijl kan ik met hem nog eens overleggen, beraadslagen als het ware.
Zien of hij de zaken wel aanpakt zoals het eigenlijk zou moeten.
Want formateren is goed, maar vergeet hij geen partities aan te maken?
Een federaal, een vlaams, een waals, een brussels, een duits en nu nog een schaduwkabinet, dat zijn 6 partities als ik goed tel.
Dan kan ik meteen erop toekijken of die partities allemaal gedefragmenteerd worden, vooraleer in gebruik te worden genomen.
En terwijl eens polsen, of het bedrag juist is dat ik heb horen vernoemen als zijnde wordende mijn maandsalaris.
€ 6.500,- klopt dat? Waarvan 40% aan de belastingen worden aangegeven, en 60% belastingsvrij?
Dat zal ik wel eens aan mijn boekhouder laten uitrekenen, die kan er op af dan...
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !