Hét duel

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

23 sep 2004, 10:02

Het schavotje is reeds gezet... de toeschouwers wachten al de vrijkaartjes af... alleen de deelnemers ontbreken nog.
Gast

23 sep 2004, 14:29

De repetitieruimte van ‘De Gezellen’ bevindt zich op de zolder van een oude machinefabriek. Als wij onze motor afzetten, horen we een geraas als een regen van bakstenen die op een golfplaten dak inslaat, de gewapend glazen ramen springen bijna uit hun sponningen. De anderen hadden zeker geen zin om nog langer op de Destroyka’s te wachten, ze waren dan al maar begonnen op hun eentje. Gelukkig hadden ze de deur opengelaten, zodat we tussen de smalle opening naar binnen konden langs de prikklok , de kapstokken en de koffieautomaat, door de donkere montagehallen waar het naar metaal en machineolie rook, over de stalen trappen naar boven.
“Héhé,” klinkt het eenstemmig als we de deur opendoen. “Wij zijn maar vast begonnen.” Terwijl de jongens zichzelf nader toelichten, stemt Ed zijn gitaar op de bromtoon in het gebouw. Dan even een stel snelle licks, om zijn nieuwe snaren in te spelen, een stel nog snellere licks, om ons te laten zien wat hij kan, en een stel supersnelle licks, bij wijze van toegangsbewijs. We konden nog altijd niet geloven dat we nu lid waren van de ‘Tokkelende Gezellen’. Na een paar vergeefse pogingen om Ed ’s geluidsbarrière te doorbreken trekt TLL de stekker uit zijn versterker. “Ik wil even wat zeggen, vorige keer ging het slecht, omdat iedereen voor zichzelf speelde, omdat er niet geluisterd werd. Zolang we niet samenspelen, kunnen we optredens wel vergeten.” Ed snoot zijn neus langdurig en luidruchtig, terwijl TLL onverstoorbaar doorging:.. “dus laten we vanavond nou eens proberen om wat minder te pielen en wat meer naar elkaar te luisteren.” Hierbij kijkt hij naar Ed, die met geveinsde onverschilligheid zijn snuitsel inspecteerde.
Samenspel, het klinkt zo simpel. Vrienden die samen spelen, die spreken over ‘onze muziek’ als het logische muzikale gevolg van hun onderlinge harmonie. Maar deze muziek is helemaal niet ‘vriendelijk’. Het is boze muziek, die voortkomt uit onderlinge ruzies en onmin met een samenleving die subversiviteit waardeert als een eigenzinnige vorm van huisvlijt. Vier gezonde kerels koketteren en niemand weet waarom. De grafstem van TLL, de scheurgitaar van Ed, de krassende kraaien en knetterende contrabas van Brombeertje, versterkers boven een goudgeel korenveld waarin een donker silhouet op weg is naar een voortijdig einde.
Dat disketeren altijd over welke nummers wel moeten brengen en welke niet. Telkens hetzelfde nummer met telkens dezelfde fouten, telkens opnieuw aftellen en dan toch weer een valse start. TLL die ‘stop’ roept, de anderen die hem door de herrie niet horen en pas na een paar minuten merken dat er iets niet klopt, Ed die telkens te lang doorgaat. Zandmannetje wil alleen eigen nummers brengen met Kwezelke maar volgens Ed word je met covers vaker gevraagd. Brombeer mag dan muzikaler zijn, Ed is degene die altijd alles regelt, een soepele slungel met een rubberen glimlach en een kuif uit een gelreclame.
Kortom zonder lokaal, zonder onze muzikanten en zonder instrumenten was er geen repetitie(ruimte), geen demo en geen bier, kortom geen ‘gezellige Gezellen’.
Dan moeten we maar afspreken dat de repetities meer gestructureerd moeten verlopen? Zandman die alleen een triangel en een tamboerijn kan bespelen, geeft de maat aan.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

23 sep 2004, 16:44

Jamaar, hela , dat gaat hier zomaar niet hoor. Ik wil wel mee doen, maaaaaaaarrrrrrrrr, er hangt minstens één voorwaarde aan vast(waarschijnlijk ga ik nog wel dwars liggen, zien we wel), ik ben radicaal tegen vrijkaartjes. Die worden meestal toch maar uitgedeeld aan niet geïnteresseerden zoals baronnen en baronessen, en vermits die meestal nog in geldnood zitten ook, zit het risico er in dat ze die kaartjes in het zwart verder verkopen en er is al genoeg geleuterd over zwartwerk op dit forum. Geven we ze dan aan de minder bedeelden? Ik weet het niet hoor, dan zitten dar een hoop mensen in het publiek, gekleed in lompen. En voila, ik ga al beginnen dwars liggen, op de uitnodigingen zou moeten staan, stadskledij verplicht, avondkledij gewenst.

Ik zal dan maar verder blijven doen met dwars liggen, wij treden toch op in avondkledij, d.w.z. de heren in habijt, zwarte kousen en schoenen, witte strik. De dames lange zwarte avondjurk met lange mouwen, zwarte nylonkousen en gen open schoenen of laarzen. bijhorende handtas.

En nu ik toch goed bezig ben, zeg Kwezeltje ik ben beter gewoon als repetitieruimte maar om wat water bij de wijn te doen stem ik voorlopig in met jouw zolder. En er moet wel discipline heersen, telaatkomers dar heb ik een hekel aan(de grootste stropers worden de beste boswachters), die zullen bij mij met goeie uitvluchten moeten komen aandraven, daar kan ik een hele woordenboek mee vullen. Voor iedere repetitie worden de instrumenten, en zeker die nieuwe met zorg gestemd, maar dat door elkaar gekakel als kippen zonder haan, dat is gedaan. En dat getrek van TLL aan die stekkers, hij moet aan zijn stembandsnaar trekken zodat die eindelijk eens recht komt. Neuzen snuiten nog tot daar aan toe(een goeie muzikant zorgt dat dat niet nodig is), zolang het maar niet gebeurt op één van onze gala uitvoeringen want dan zou dit wel eens kunnen gebeuren in de slippen van buurmans habijt. (Spreek van ondervinding). En er wordt niet gereclameerd telkens we opnieuw moeten beginnen. Oefening baart kunst en ik kan het weten, mijn veelvuldige oefeningen, en niet alleen de mijne hebben heel veel kunst gebaard.

Rest me nog één ding, het klaar zetten en in orde houden van onze in de toekomst iets luxueuzere repetitie ruimte, hiervoor komt misschien een sterke beer(gen brommende) zoals Hermano in aanmerking en dan hebben we nog een koffiedame nodig, gegadigden kunnen zich met hun CV(geen WC) aanbieden bij Kwezel.

Dwarsliggende Brombeer

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

23 sep 2004, 19:13

Ah zo !? Mijn tegenstander gaat er al bij liggen... Da's mooi meegenomen. Ik hoop alleszins dat hij niet ontaardt zoals mijn kater. Die gaat er ook telkens bij liggen als ik mijn voeten een trede voort wil zetten. Doet ie dat nu om mij opzettelijk te laten struikelen of is het een uitnodiging ? Voor onze kater (kerel) hebben we daar een uitdrukking voor gevonden, hij wil daarmee gestreeld worden, ge"puusd" worden. Hopelijk is die zijwaardse ligging van Brombeer niet diezelfde bedoeling.
Om die oog- en handstrelende betastingen laat ik Apolonia, Kwezel of Wan Tang in de arena treden; die hebben daar meer ervaring mee. Maar ik weet niet of Hermano z'n werk ondertussen goed heeft uitevoerd. Ik heb nog geen aankondiging gelezen van wie er in de tribune zit. En zolang ik daar geen bevestiging van gekregen heb, ga ik mijn snaar ook niet laten trillen... er zijn er anderen die méér snaren hebben, ja zelfs snorharen dan ik. Van Brombeer weet ik het zéker, die heeft er zes. Hermano heeft er minstens twaalf, als ie zijn mondmuziekje terzijde laat. De lengte van die kastjes van Höhner zijn nu eenmaal afhankelijk van de dikte van des muzikants'lippen. Ik heb hier ook een resem van dergelijk vibrerende bladveerinstrumenten, inclusief een mondharp. Maar dergelijke dingen kun je moeilijk snaarinstrumenten noemen. Er zijn daarbij ook nog muzikanten die gebruik maken van "snoer"-instrumenten, maar ik hoop dat men ons daarmee niet vergist.
In de arena worden géén snoeren toegestaan. Hopelijk zit Strop niet op de tribune, want zijn naam doet alleszins in die richting vermoeden. Mijn tegenstander noch ik, zijn vertrouwd met snoeren... dus laat die stekker er maar rustig uit !

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

23 sep 2004, 19:58

Mijn eerste oproep tot gegadigden voor kaartjes van "hét duel" had ik al geplaatst, maar totnogtoe heb ik eerlijk gezegd niet veel reacties gehad. Een deel van de toeschouwers zijn natuurlijk de trouwe lezers en lezeressen van alle Kolder, maar die wensen anoniem te blijven. De eerste minister heeft mij wel laten weten via zijn secretaris dat hij niet aanwezig zal zijn, omdat hij vreest voor zijn gebroken ribben. Lachen is gezond, laat hij weten, maar voor het ogenblik is hij niet in de juiste stemming en als iemand hem doet lachen dan slaat dit onmiddellijk om in hevige pijnen. Ik heb namens jullie zijn verontschuldiging aanvaard.

Het Hof heeft mij door bemiddeling van de Hofmaarschalk laten weten dat ze een delegatie zouden sturen, maar de details zouden meegedeeld worden aan Kw of ZMj, daar HKH niet over mijn mailadres beschikt. Ik verneem uit goede bron dat er binnenkort een aantal nieuwe ministers zullen worden aangesteld en mij werd beloofd dat zij allen bij wijze van toelatingsvoorwaarde moeten deelnemen aan "hét duel", desnoods als toeschouwer.

Ik denk dat de voorwaarden zijn vervuld om het duel te starten, het is trouwens hoog tijd omdat het blijkbaar al hier en elders wordt uitgevochten met de nodige snaren onder de gordel. Door mijn onkunde inzake het bespelen van snaarinstrumenten neem ik mij voor om mij van commentaar te onthouden en mij te beperken tot een zitje in de eretribune, tenzij ik word opgevorderd om weer met meubels, snaarinstrumenten of decorstukken te sleuren.
Gast

23 sep 2004, 20:51

Uitnodiging tot een algemene repetitie
Na de wat schuchtere start werd al snel duidelijk dat er in het orkest muzikale kwaliteit aanwezig was in de vorm van een behoorlijk aantal geroutineerde muzikanten. Met veel enthousiasme werd er gewerkt aan het verder perfectioneren van de uit te voeren werken. Het bleek dat er hier en daar wel eens verschillen van inzicht waren en dat men naast de muzikale ontwikkeling ook een groeiproces doormaakte naar een echte vereniging. Geleidelijk aan steeg het muzikale niveau en begonnen we ook meer de standaard muziek voor tokkelorkesten te spelen. Eerst de bewerkingen van klassieke stukjes maar later ook originele muziek voor snaar- en toetsinstrumenten. Het blijkt dat ook de al wat oudere luisteraar dit weet te waarderen. Momenteel speelt het orkest een heel gevarieerd programma uiteenlopend van klassieke bewerkingen, via de originele snaarmuziek tot de populaire zangmuziek. We beschikken in ons orkest over muzikanten die een jarenlange ervaring hebben in diverse soorten bands, mensen die gewend zijn om te soleren en daar maken we in de lichtere muziek graag gebruik van. Daarnaast proberen we het te spelen repertoire zoveel mogelijk af te stemmen op de gelegenheid waarvoor we spelen. Graag nodigen wij bespelers van snaarinstrumenten en slagwerkinstrumenten uit eens vrijblijvend bij ons te komen kijken, velen zijn U reeds voorgegaan en waren na een bezoekje reeds ‘verkocht’. In ons orkest hangt een gemoedelijke achterhoekse sfeer waardoor de repetities door velen als een middagje uit ervaren worden. We hebben het genoegen om te repeteren in het oude fabrieksgebouw, waar ooit nog aan metaalindustrie werd gedaan, waarin alle faciliteiten voorhanden zijn. Mensen van allerlei achtergronden voelen zich thuis in ons orkest omdat we een vereniging zijn met een algemene signatuur. Wel verlenen we medewerking aan evenementen van diverse geloofsgemeenschappen als daar naar gevraagd wordt. Onze leden zijn afkomstig uit het gehele land, van Limburg tot Oost-Vlaanderen en van Ninove tot Berchem. Voor een goed beeld zou U eigenlijk gewoon eens moeten komen kijken. Na een eerste korte aanloop periode met medewerking van een tweetal muzikale leiders werd er besloten om te gaan zien naar een professioneel geschoolde dirigent. Dat deze ietwat oudere en energieke man nog steeds aan het orkest verbonden is geeft aan dat ook het professionele kader het fenomeen seniorensnaarorkest van harte ondersteunt. Was het niet de nestor TLLvan De Tokkelende Gezellen zelf die in de eerste aanzet gaf tot deze nu zo populaire orkestvorm? Van zijn zangkwaliteiten nog maar te zwijgen. Is er misschien iemand in de zaal die harp kan spelen? Of is er iemand in de zaal die klavecimbel speelt, misschien? Ook niet? He, dat is vervelend. Hoe moeten we dat nu gaan redden? Wie wil er een snelcursus piano gaan volgen?

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

23 sep 2004, 22:39

Alhoewel ik meersnarige instrumenten aankan, vind ik het toch beter om,voorlopig, naast Hermano te gaan zitten. Ik heb daar nog iets goed te maken.Tenandere,de slijmachtige substanties die van mijn PC-scherm druipen hebben nu ook al mijn twaalfsnarige vriend bereikt.Ik moet dus dringend gaan dweilen.

Het grote duel! Daar wacht ik op, samen met die drieduizend andere forumers van het net. Dat dit tweegevecht begeleid wordt door een, al of niet, symfonisch orkest, tot daar nog aan toe. Ik bekijk het vanaf de zijkant en wacht op wie het eerste scoort.Dat de beste moge winnen!

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

24 sep 2004, 10:02

Het is een feestdag, ze is 50 jaar geworden. Samen met haar oudere zus heeft ze de muziekwereld op zijn kop gezet en een revolutie teweeg gebracht. De meesten van ons zijn er mee opgegroeid, de ouderen hebben hen nog verwenst of er hun neus voor opgehaald. Zonder die twee zou er geen rock zijn geweest, geen Bill Haley, misschien geen Elvis, geen Beatles, geen Rolling Stones … Enkele grote namen die haar koesterden en er prachtige dingen mee deden in totaal verschillende stijlen: The Shadows (Hank Marvin), Jimmi Hendrix, The Dire Straits (Marc Knopfler) en zovele anderen.

Ze wordt vandaag 50, ze mag op seniorennet, ze heeft snaren dus ze verdient een plaatsje in ons orkest: de Fender Stratocaster, uitgebracht op 24 september 1954. Het oudere zusje, de Fender Telecaster, dateert al van 1949 en mag ook meedoen. Het nichtje, de Gibson Les Paul, werd maar geboren in 1958 en zal nog 4 jaar moeten wachten. Die drie types elektrische gitaren (originelen of kopieën ervan) zijn er in miljoenen exemplaren en domineren nog altijd dat wereldje. De Fender Stratocaster, 50 jaar oud en bijna onmogelijk nog te verbeteren!

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

24 sep 2004, 10:49

Ze is dus Sarah geworden. Ik heb er eigenlijk niet bij stil gestaan, niet bij Sarah en ook niet bij haar 50e verjaardag. Eigenlijk heb ik het nooit zo gehad voor elektrische vrouwen, want als ge gaat over en ze moet het wel een dame zijn. Niet dat ik ze nooit gebruikt heb hoor, ze was wel gemakkelijk, heel meegaand, gewillig, protesteerde nooit, wat je haar ook vroeg of liet doen. Gemakkelijk was het wel. Maar ik hield niet zo van haar rondingen, eigenlijk ontbraken de meest nodige rondingen. Natuurlijk heeft ze haren, oeps verkeerd gelezen, het zijn snaren. Ha ja het gaat hier over de elektrische gitaar. Inderdaad de Fender Stratocaster bracht destijds een revolutie teweeg maar dan in die zin dat het werk er door vergemakkelijkt en verlicht werd, alhoewel, het mesleuren van versterker en andere rommel is geen sinecure.

Geef mij dan maar mijn Jeff Bollbach, een dikke bromvlieg, ook met haren, sorry snaren. Veel mooiere rondingen, geen metaalachtige maar een zwoele omfloerste stem. Mijn contrabas stamt al uit de 16e eeuw, hij mag dus ook op het seniorennet.

En om nu te zeggen dat er zonder Hermano's Sarah geen rock, Elvis en andere groten zouden geweest zijn, straffe kost hoor. Hermano, een contrabas bespannen met snaren van kattendarmen, TLL gaat weer jaloers worden, daar kan jouw Sarah niet aan tippen hoor, met alle respect.

Ziezo, ik ga mijn 16e eeuwse kattendarmen nog een beetje koesteren en in de watten leggen en hem gelijk laten registreren op Seniorennet.

Brombeer

Apolonia
Lid geworden op: 17 sep 2004, 13:45
Locatie: Cantal fr.

24 sep 2004, 11:31

Er werd even kort een dirigent vermeld of Scheidsrechter ( mijn Vlaams is niet zo goed)
Daar alle Provinciën aanwezig zijn en een ieder een anderenkant uit speeld .
Zal er iemand op moeten staan! om dit in een gareel te brengen.
Nu vraag ik mij af! is hier een harde of een zachte hand voor nodig.
Apolonia
Zouave
Gast

24 sep 2004, 11:37

Onze dirigent kwam naar binnen met het hoofd ietwat lichtjes gebogen, het leek wel alsof hij zich wilde verschuilen achter de partituren. Groot was onze verbazing als we een oudere man tevoorschijn zagen komen achter de notenberg. Ons Zandmannetje had toch niet een tweeweekse snelcursus dirigent genomen in Spanje.
Voor een concert moet eerst geoefend worden en of het nu de Zandstuiver was of iemand anders, we moesten een generale repetitie houden. Eerst repeteert het orkest met de dirigent en de solisten, dan komen de uiteenzettingen en verbeteringen. Op de generale repetitie probeert de dirigent om het hele stuk door te spelen zonder te stoppen, net alsof het al een echt concert is. Dan is iedereen gewend hoe het in die ruimte klinkt en zijn we allemaal klaar voor de uitvoering. Onze akoestiek klonk goed in ieders oren maar wie langs de pauken plaats heeft genomen moet toch even watten stopjes in beider oren duwen.

Even een toelichting van onze dirigent die zijn pittelair een beetje slordig dichtgeknoopt heeft. Gelukkig heeft hij zijn vlinderdasje dat onder zijn kin aanwezig is niet scheef hangen maar ietsje te streng gebonden, je weet maar nooit met snelle mannen.
Tik, tik, tik doet hij met zijn dun stokje op de pepiter.

“Allemaal even opstaan, anders gaat het niet door,” zei hij terwijl hij een poging tot een diepe buiging voor ons maakte. “Dank u zeer. Er komt nu een liedje waarin we alles nodig hebben”.
De leider nam toen een besluit, hij voegde aan het repertoire De vijfde van Beethoven toe.
“Ik tel tot vier. Een, twee, drie vier. Zullen we het even proberen? Een, twee, drie, vier, ja doet u maar, hela Brombeer, de contrabas zijn snaren aub niet kapotstrijken. Leuk hoor. Iets harder, iets penetranter, hè. Mevrouw, die is te zacht hoor, dat kan niet. Ik wil 'm door de microfoon horen. Zullen we nog even proberen? U moet niet te wild douwen op die elpen toetsen,maar laat u maar gaan hoor! Goed zo! U mag er ook bij gaan staan maar blijf even zitten, hé. We gaan het even repeteren met publiek. Mevrouw, als u er even bij gaat staan. Wilt u dat doen? Even staan? Ja, u daar met dat korenblonde haar en rode nagels, maar u mag ook in de hoogte springen maar dan niet met uw benen over elkaar. Mag ik weten hoe u met uw voornaam heet? Ja hallo, even opletten hoe is uw voornaam?
Het schaamrood stond mij op de wangen en met een bijna piepende en fluisterde stem en nog meer knikkende knieën antwoordde ik heel dapper: “Kwezelke meneer. ”
“Dames en heren, mag ik u even voorstellen aan Kwezel? Ze is gewend om applaus in ontvangst te nemen.”
“Die grote dikke meneer met dat colbertje aan en zijn zwart strikje, ja u meneer, u bent?” en hij wees in de richting van TLL.
TLL, fier als een gieter dat hij de ontdekking van de dag zou zijn, antwoordde heel beleefd: “Ik ben eigenlijk de basstem van dit orkest maar ik bespeel de gevoelige snaar van dit zelfgemaakte instrument, ‘de kromme boog’, mijn stem doet menig koor bulderen, wacht u maar af.”
Ik zag in de blink van zijn ogen, dat hij het niet hoog ophad met deze nieuwe dirigent, een stukje van zijn voeten hoorde ik hem hardop mompelen.
Maar ja, de repetities gaan voor en the show must go on.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

24 sep 2004, 11:51

Snel nog even reageren op het voorstel van Apolonia.

Laten we het op Chef d' Orchestre houden, dat klinkt chiquer. Maar of dat nu en zachte of harde hand moet zijn om alles in het gareel te houden? Een harde, Wan Tang misschien maar die doet de regie al, en een zachte, Kwezel heeft al een functie, misschien jij Apolonia maar dan moeten we eerst nog een duel houden en ik heb hier al een ouwe vent zien rondlopen precies alsof hij recht uit Spanje komt, ik denk dat je je daar best niet mee meet. Wij, de orkestleden zullen hem wel wikken en wegen en desnoods nog temmen ook.

Maar misschien is er nog ergens een postje vrij in de administratie.

Brombeer

T'Stropke
Lid geworden op: 26 jul 2004, 08:52
Locatie: Gent

24 sep 2004, 12:13

Heeft er al iemand gedacht om tijdens te pauze voor koffie te zorgen, en of andere versnaperingen, zoals daar kunnen zijn, een gehakt bal, een vlees kroket, eventueel een ijskreem, en voor de dames in ons select gezelschap een stuk chocolade. De raad van bestuur overweegt of een of ander geestrijk drankje tot de mogelijkheden behoort? Kwestie van de instrumenten even te laten rusten, en de koppen bij elkaar te steken, om verdere chaos te vermijden, ander suggesties zijn ook welkom, maar gezien ons beperkt budget, moet men niet komen afdraven met niet nader te vermelden merknamen van bieren van hoge gisting en sterk alcoholische dranken, waarmee de afvoer kosten per persoon dan weer de pan zouden uitreizen
Laatst gewijzigd door T'Stropke op 25 sep 2004, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
'Als ik een zaak niet begrijp, is dat geen reden om te zeggen dat zij verkeerd is; het is veeleer een bewijs van mijn onwetendheid.'
- Cicero

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

24 sep 2004, 12:17

Nog nooit gehoord van de muzikantenleuze, genen drank genen klank.
Dus fantastisch voorstel en laat alles maar rustig in de pan.

Brombeer.

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

24 sep 2004, 13:26

Seniorennet is eigenlijk een ramp omdat je het je zelfs niet kunt permitteren om heel even weg te kijken, voor je het weet zit je direct twee bladzijden verder. Nog niet alle provincies zijn vertegenwoordigd, als ik het goed heb zitten we hier met drie Vlaams-Brabanders, een Oost-Vlaming uit Gent, twee Antwerpenaars (provincie) en een bijna Hollandse Limburgse, schijnbaar gekneed uit zachte mergel, maar in werkelijkheid ...? West-Vlaanderen en Brussel ontbreken in elk geval.

Dat van die koffie en die andere dranken, daar had ik ook aan gedacht maar ik heb er stilletjes over gezwegen omdat er bij gebrek aan een koffiedame toch weer direct in mijn richting zou worden gekeken en mijn lijstje met cumulaties is al lang genoeg. Bovendien is die muzikantenleuze met die drank de oorzaak dat ik niet echt een instrument bespeel wegens hardnekkig verzet van moeder om deel uit te maken van alles wat koor, fanfare of groepje voorstelde.

Ik ben wel aan het oefenen met partituren lezen, eenvoudige dingen eigenlijk, en ik zit verbaasd te kijken naar die 5 lijntjes met die bolletjes. Ondertussen heb ik de sol al ontdekt, ik zie direct waar die staat en vandaar kan ik dan naar boven of naar beneden verder tellen, zo lukt het mij al om een stukje van 3 minuten te ontcijferen in 3 uur. Anders gezegd: als jullie niet te rap spelen zal ik ook kunnen volgen. Waarom schrijven ze nu eigenlijk niet gewoon "do" als ze "do" bedoelen, dat is toch een stuk eenvoudiger? Tegelijkertijd ben ik ook bezig met de terminologie, dat is nog zoiets, waarom moet dat nu ook persé in het Ialiaans zijn, de dirigent kan toch gewoon zeggen: "wat rapper" als het dat is wat hij wil of misschien wil hij gewoon vroeger weg zijn.

Thuis ligt er een folkgitaar en een Spaanse gitaar, maar waarom die zo heet begrijp ik ook weeral niet want ik denk dat het "made in Taiwan" is en ik heb ze gekocht in België. Het lijkt mij een onhandig instrument omdat er geen noten op staan, enkel van die metalen plaatjes, fretten of zoiets, maar waarom zetten ze daar nu geen "do" "re" "mi" naast op de juiste plaats, dat zou de zaak toch veel eenvoudiger maken? Dat krabberke om aan de snaren te trekken (plectrum) vond ik niet dus moest het maar met mijn vingers en gemakkelijk is anders. Ik heb niet geprobeerd om met één van die twee gitaren pijlen af te schieten, als TLL meent dat het zelfs niet gaat met een contrabas dan moet ik er met een gitaar zeker niet aan beginnen.

Een piano (ook een snaarinstrument) kampt ook al met hetzelfde euvel, die staat vol witte en zwarte toetsen, kost stukken van mensen, maar klevertjes met de naam van de noot kunnen er blijkbaar niet van af. Dat ze dan nog maar een paar euro's meer vragen, daar komt het ook niet meer op aan.

Voorlopig zal ik mij nog maar in de tribune installeren, maar ik moet toch eens nadenken over de indeling van de supporters en andere genodigden, want met Ed naast mij zit het er dik in dat het duel eerder daar zal worden uitgevochten dan in de arena!

Heren Telloorlekker en Brombeer, alles staat nu echt klaar, de start is gegeven, de regels zijn simpel gehouden: schiet niet op de toeschouwers en verder zijn er geen. Aan jullie de eer!