Boven de tachtig , een andere generatie

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

katana
Lid geworden op: 02 aug 2002, 17:20
Locatie: Leopoldsburg , mijn home

02 aug 2016, 16:39

Hoeveel uren slaap heeft een senior van tachtig eigenlijk nodig om in goede conditie te blijven :) :?: :?: :?:

Katana moet ongeveer 4 maal per nacht uit bed om naar de wc te gaan, vroeger was het nooit uit bed , trek het mij niet aan , heeft ook zijn voordelen(charmes) , is goed voor het spier stelsel , ben waakzaam om onnodige gasten desnoods hun nekvel even polsen , vind het nu al normaal , klaag niet , Lady mag gerust verder slapen en de wereld draait door :!: :!: :!: :lol:


Vrees dat onderwerp niet iedereen aanbelangt , daarvoor mijn excuses :o
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

04 aug 2016, 18:26

Aanleg tot diabetes ? Mij werd verteld dat veelvuldig lossen een symptoom zou zijn van suikerziekte....

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 aug 2016, 19:37

telloorlekker schreef:Aanleg tot diabetes ? Mij werd verteld dat veelvuldig lossen een symptoom zou zijn van suikerziekte....
Kan evengoed het gevolg zijn van goedaardige prostatitis, diabetes is anders makkelijk vast te stellen een druppel urine volstaat denk ik.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

06 aug 2016, 06:56

katana schreef:Hoeveel uren slaap heeft een senior van tachtig eigenlijk nodig om in goede conditie te blijven :) :?: :?: :?:
Katana moet ongeveer 4 maal per nacht uit bed om naar de wc te gaan, vroeger was het nooit uit bed , trek het mij niet aan , heeft ook zijn voordelen(charmes) , is goed voor het spier stelsel , ben waakzaam om onnodige gasten desnoods hun nekvel even polsen , vind het nu al normaal , klaag niet , Lady mag gerust verder slapen en de wereld draait door :!: :!: :!: :lol:
Vrees dat onderwerp niet iedereen aanbelangt , daarvoor mijn excuses :o
Afbeelding Bij mijn grootouders stond deze pot :roll: onder het bed. :idea:

Opgelet :!: Na gebruik terug goed onder 't ledikant schuiven,
om struikelen te voorkomen.
Ps.: Ook leverbaar met deksel.

sw
Gast

06 aug 2016, 13:37

Afbeelding

Zo had mijn oma er vroeger ene, maar zij was veel ouder dan jij hoor katana!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

06 aug 2016, 15:57

Ik denk dat die van mijn grootouders dan nog veel ouder moet zijn geweest, deze lijkt wel een design meubel. Vroeger was dat een massief houten (eiken?) blok waarin zich een gelakte metalen pot bevond. Dat type wieltjes was nog niet uitgevonden en zo'n loodzwaar ding verplaatsen was geen sinecure. Maar het kon zich voordoen als een salontafeltje zijn functie was niet zichtbaar. (In het lokale dialect heette dat een "kakedoore) :lol:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

07 aug 2016, 06:29

Afbeelding
Even opgesnord :arrow:

KAKKEDOOR (NACHTSTOEL, STILLETJE)

P.A.F. van Veen en N. van der S. (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek

kakkedoor [nachtstoel, stilletje] {1865-1870} < frans caquetoire [praatstoeltje met hoge leuning], van caqueter [kakelen, babbelen],
in het nl. is het woord onder invloed gekomen van "kakken".

EINDE CITAAT

Ps.: Niet vergeten... na gebruik de "door" te sluiten. :wink:

sw

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

07 aug 2016, 19:08

Waarvan (k)akte !? Kak of gene kak, de pot op was vroeger het "avondgebed" :lol:

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

10 aug 2016, 16:03

telloorlekker schreef:Waarvan (k)akte !? Kak of gene kak, de pot op was vroeger het "avondgebed" :lol:
Bij dit soort lectuur heb ik alvast mijn voorzorgen genomen en... :arrow: Afbeelding ...deze attributen naast mijn laptop geplaatst. :idea:

sw

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 aug 2016, 22:24

Afbeelding

Kakkedoore komt van het Frans Caquetoire dat op zijn beurt komt van Caqueter dwz kakelen, babbelen. Mogelijk kon men op de kakkedoore tegelijk babbelen en zijn gevoeg doen; maar op deze (caquetoire) praatstoel is die combinatie toch niet wenselijk.
Afgebeeld model is in renaissance stijl.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

11 aug 2016, 06:59

QUOTE;
"Van Lodewijk de Veertiende is bekend dat hij doorging met het ontvangen van zijn onderdanen terwijl hij, gezeten op zijn Koninklijke Kakstoel, zijn behoefte deed. "
EINDE CITAAT

Heel wat andere details kan men hier vinden :arrow:

Van kakstoel tot douche-wc: de geschiedenis van het privaat

http://www.euronet.nl/users/helle/hygiene1.htm

De tijden zijn veranderd, maar evenzeer worden mensen oud(er) en willens nillens, moeten ze afstappen van een ongemakkelijk gevoel,
wanneer de wetten van de natuur hun gang gaan en een helpende hand noodzakelijk blijkt bij de dagelijkse verzorging.

sw

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

11 aug 2016, 10:28

Ook goed om te weten voor wie toevallig zo'n ding op zijn zolder zou hebben. Zo'n "caquetoire" werd op een antiekveiling bij Sotheby's vlot verkocht voor 10.000 euro.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

katana
Lid geworden op: 02 aug 2002, 17:20
Locatie: Leopoldsburg , mijn home

15 aug 2016, 11:18

De commentaren vieren weer hoog tij , wat voor weer hebben wij tegenwoordig , het weerbericht , is het wel betrouwbaar , volgens de massa, is het een flop , volgens mijn mening als senior op rust , is het wel min of meer up-to-date , wat willen sommige, gedurige zonneschijn , met gevolg van uitdroging van België , hongersnood , verarming, verschrompeling ? Wees blij dat er weer is , als de zon stopt(uitdoving) , is het met ons gedaan :)
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad

Choerrel
Lid geworden op: 27 dec 2008, 21:08

15 aug 2016, 11:28

Weer of geen weer: ik maak elke dag mijn wandeling en ga 's zondagvoormiddags mijne pot drinken.