Hét duel

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

25 sep 2004, 22:14

Sinds ik mij in de fase brug- en andere gepensionneerden bevind, wil ik
het begrip "genieten van een rijkgevuld beroepsleven" vaneigens zelf ook
aan den lijve ondervinden, al neem ik die term met een flinke korrel zout.
"Genieten" daar kan ik inkomen - met wat geluk en fantasie moet dat
probleemloos in te vullen zijn - en wat dat betreft heeft ieder de
persoonlijke vrijheid voor interpretatie. "Rijkgevuld" dat is andere koek;
niet zozeer wat het fysieke aspect van "gevuld" betekent, maar voor
"rijk" kom ik niet veel verder dan "rijk aan ervaring".

Inmiddels weet ik al een beetje wat het begrip "slenteren" te bieden
heeft. Slenteren door een winkelstraat of stad bijvoorbeeld, of langs
marktkraampjes. Vroeger was het altijd één oog op de klok en het andere oog op de rest. Op de lange duur zou je er warempel scheelogig van worden en de beste manier om dat euvel te corrigeren is je ogen zoveel mogelijk de kost te geven maar dan liefst met beide ogen tegelijk op hetzelfde gericht.

Zo slenterde ik recentelijk door de stad en kwam ik voorbij een gebouw
waarvan ik vermoed dat het vroeger als één of ander atelier dienstig
moet zijn geweest. Ik had ook al gemerkt dat het al een zekere tijd verlaten en ongebruikt droevig stond te verkommeren. Met enige verbazing merkte ik dat de oude afgebladderde deur op een kier stond en dat ik er stemmen en andere voor mij eerder onherkenbare geluiden meende te horen. Mijn spreekwoordelijke vrouwelijke nieuwsgierigheid kreeg een adrenaline opstoot, ik sloop naar binnen en naarmate ik een twee deur naderde kon ik al één en ander van de gesprekken opvangen. Groot was mijn verbazing en nog groter werd mijn nieuwsgierigheid toen ik hoorde dat daar een duel zou plaatsvinden.

Eerst dacht ik dat het zou gaan om een strijd van enkele kemphanen in
verband met een vrouw, ik meende zelfs haar naam te horen vernoemen : Sarah.
Langzaam werd mij echter duidelijk dat men het had over een muzikaal duel. Ik vroeg me trouwens af wat - behalve rondingen, bespelen, acties die iets met de vingers te maken hebben en andere al dan niet wellustig klinkende beschrijvingen - termen als sol- en andere sleutels, toon- en andere ladders, fender- en andere stratocasters, enz... met een vrouw konden te maken hebben; het door mannen in vrouwelijk verband graag gebruikte woord "zaag" buiten beschouwing gelaten want dat zou in dit duel ook een muzikaal belangrijke rol schijnen te spelen.

......

Inmiddels heb ik al een paar dagen stiekem vanachter de deur staan luisteren. Vandaag trek ik mijn stoute schoenen en stap ik binnen om nader kennis te maken met de aanwezigen, temeer daar ik vernomen heb dat ze nog op zoek zijn naar medewerkers. Mijn muzikale kennis is technisch echter nogal beperkt; een job als manager daar valt eventueel over te praten want, voortgaande op de kennis en gedrevenheid van de getalenteerde muzikale protagonisten en van de andere reeds druk bedrijvige medewerkers, heb ik de indruk dat er letterlijk en figuurlijk muziek zit in Hét Duel.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

25 sep 2004, 22:59

Welkom in de club Mira :D
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

25 sep 2004, 23:27

Mira maasje, ben je dan uiteindelijk toch getrouwd met Philemon Persez of niet?

Manager is een mooi vetbetaald beroep, maar hier zal het eerder een nobele daad zijn, want veel geld is er niet, ik heb tot nog toe precies 6 oordopjes verkocht (alle toehoorders hebben er nu twee behalve Ed en ik, maar dat is omdat we niet durven). Daar staat tegenover dat het orkest in wording ondertussen al 7 bakken bier heeft leeggedronken waaronder een bak Duvel en een bak Corsendonck door de twee hoofdrolspelers. Het enige liedje dat ze al bijna foutloos kunnen spelen is "l' orchestre a soif", nu zijn ze aan het oefenen op "In Munchen steht ein Hofbrauhaus" maar dat is dan vooral omwille van dat "Ein Zwei zufa". Spelen kunnen ze het nog niet, maar zufa lukt al aardig!

Die stoelen waar T'Stropke zich zorgen over maakt, daar bestaat gelukkig een oplossing voor. Roepen die zes blauwe stoelen die we rood geverfd hebben geen herinneringen op bij jullie, want dat waren volgens Kwezel toch oude cinemastoelen uit een reeks van 300? Ergens heeft Kwezel er dus nog 294 staan zoals ik toen al vermoedde en nu zullen die goed van pas komen. Ik wil wel komen verven en alles versleuren in dat nieuw lokaal, maar volgend weekend ben ik al bezet, misschien het weekend nadien?
Laatst gewijzigd door hermano op 26 sep 2004, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

25 sep 2004, 23:43

Voila, nog een stiekemerd, nog eentje die in het geniep wil genieten. Mira, van harte welkom en als één van de hoofdrolspelers leg ik graag mijn artiestenlot in jouw deskundige managershanden.

En je best niet te veel afvragen, als wij rondingen bespelen zal dat wel nodig zijn, ik ga je rap een snelcursus in kortgeding, sorry, verkorte versie geven. Al moet ik toegeven dat je al enige kennis van zaken bezit, maar buiten de zaag is er nog een vrouwelijk instrument, te weten de tang. Onder te verdelen in twee soorten, edele tangen en niet edele tangen. Hou hier in de toekomst maar rekening mee.

Zo dan kan jij je nu gaan bezig met het berkopen, of beter gezegd aan de man brengen.

Nog een fijne nacht van brombeer die nu ook maar gaat brommen.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

26 sep 2004, 00:22

Vermits jullie die oordopjes toch al verkocht hebben. En na het nuttigen van de nodige Duveltjes:

En da we toffe jongens zijn da willen we weeeten,
Daarom komen wij, daarom komen wij,
naar t Duèl
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

26 sep 2004, 00:31

Afbeelding
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

26 sep 2004, 07:41

Mira, jij mag van geluk spreken dat ik me niet uitsloof om heel je achtergrond te achterhalen, doe ik niet nu ik vollop aan het oefenen ben. Echter, en dit geldt niet alleen voor jou maar ook voor Kwezel, pak niet uit met hersatz als je je wil bewijzen; mijn beroepsverleden achterhaalt knoeiwerk. Dat van Kwezel is al ontmaskerd; zij probeert hier een puber in de muziek te overdonderen met haar "solfège"-kwaliteiten (ja, de sol van je weet wel wie hé...) En dan pakt ze daarbij nog uit met een leerstoel van een afvallige ! Wie haalt het nu in zijn hoofd om in C toch met a,b,c, en dergelijke "muziek" te leren ? Op een keyboard dan nog wel. Zoiets doet me onherroepelijk denken aan mijn jeugdjaren, toen ik mijn moeder ambeteerde bij de was en de plas. Toen bestond nog geen key- maar wél een wasbord. Je weet wellicht dat een wasbord en tien "vingerhoedjes" perfect een hersatz is van het huidige drumstel. Welnu, als je dergelijk argument ook aanhaalt om je managerskwaliteiten ten toon te spreiden, ben ik eerder geneigd de dirigent met € 250,- te doneren. Die arme man is steeds op geld uit en laat zijn kwaliteiten thuis in de kast liggen. Hij mag van mij dan wel dirigeren, maar eerder richting "Altenheim" als hij zich met ons duel wil moeien. Toch een fikse vergoeding voor zo'n reisje vindt je niet ? Mij hoef je niet te vergoeden, ik heb mij lesje al wel geleerd. Er wordt mij meestal een of andere tegenprestatie verwacht en daaraan heb ik -om die reden- een broertje dood.
Nu iets tot mijn tegenstander, collega uitdager : Zeg hoe zit dat met die partituren ? Het duurt me zo lang; of ben je van plan me daarmee te plagen. Hier heb ik wel een papieren vertaler-tolk in mijn kast liggen om me doenlijk met braille-schrift te bezigen. Waarom ? Heb jij de verlichting van deze repetitieruimte al eens bekeken ? Die installatie leek me meer iets van "luie charel" dan van een heuse vakman. Ik kan mijn leerplukje nauwelijks lezen. Zou Strop niet van je liaan gebruik mogen maken om daar iets aan te doen ? En euh... weet je al iets van die nieuwe locatie. Ik blijf hier niet tussen de rommel zitten zulle, die verroeste machinerie tast op mijn gewrichten en dat is niet bevorderlijk voor mijn conditie als pianist/organist/tollelende gezellenbas. Wie was het ook alweer die voor al de rekwisieten zou willen zorgen ? Nee, ik bedoel niét "kwieten"... want daarvoor laten wij tweeën ons, schijnbaar, al voor de kar laten spannen... Het aanwezige publiek amuseert zich kostelijk...
TLL

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

26 sep 2004, 12:02

Veel tijd tekort maar toch gelukkig dat een mens ook al eens elders gaat lezen en wat zie je dan staan bij "Cultuur" in het topic "Wat vind U van cultuur?"??? De oplossing voor de problemen van Telloorlekker en anderen, Apolonia zegt daar "Ik ben eigenlijk Toneel Decor en Kostuum ontwerpster. Liep stage bij de Nederlandse Opera Stichting."

Direct inschakelen zie voor rekwisieten en decor, zelf ga ik die belichting eens onder handen nemen, alle leden van het orkest krijgen een kandelaar met een kaarsje boven hun partituur, dan zullen we direct weten of ze nu al dan niet noten kunnen lezen. Mira, er is een probleem met de biersteker, hij heeft de volgende 10 bakken afgezet maar hij heeft ook de rekening afgegeven voor al de vorige keren!

Apolonia
Lid geworden op: 17 sep 2004, 13:45
Locatie: Cantal fr.

26 sep 2004, 14:08

Haha! Dachten jullie slimme Vlamingen deze Hollandse het bos in te sturen.
Mooi niet!
Weet best dat een Orkest geen Decors nodig heeft nog Kostuums.
De oude Garde trekt toch hun Rokkostuums aan,zwart/wit met fly.
Kan mij niks anders voorstellen, als jullie daar nog in de Kaarsjes Epoque
vertoeven.
Geef ik even een tipje voor deze Bierstekers rekening.
Op de Partiture zetten en lekker dicht bij het kaarsje. Apolonia
Zouave

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

26 sep 2004, 19:14

Jawel bearnaise... jij wil een koekje van eigen deeg. Goed, jij krijgt ervan. Wij verlangen een decor. En wat voor één... niet het alledaagse, maar een heuse met brocanterie en tierlamenten. Vergeet niet dat onze Brombeer een deskundige is op dit gebied. Ik ben maar een amateurke en laat me niet in met wat soort entourage dan ook. Al moet ik mij in adamskostuum voordoen, ik doe het... op een stringetje na. Maar dit moet dan ook gelden voor alle deelnemers, toeschouwers incluis.
Ah... jij wil je plicht ontlopen nu eenieder weet heeft van jouw kwaliteiten. Nee, niks daarvan... Wij hebben ons, al dan niet omslachtig, onze inboezemingen kenbaar gemaakt en nu wil jij er je ingebakken zuinigheid nog bij betrekken. Dan heb je wel buiten de waard gerekend. Jij krijgt wellicht als decordame een andere locatie toegewezen dan dat wat hier reeds gesugereerd werd. De stallingen van ene boer uit West- of Oost-Vlaanderen... nee, als het dat moet zijn kan men mijn duel wel op z'n buik schrijven. Ik vermoed die op dat van Brombeers'dame ook. Een aangezien dat hij van zuivere klank houdt, zie ik nog niet vlug gebeuren dat je ook zijn klankkast zou aantasten met een of andere graffiti... Die boerestede wordt nix ! Een heus auditorium, aula of concerthall... voor minder doen wij het niet... hé Brombeer !? En vooral mét decor en al made by Apolonia ! Nèh...

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

26 sep 2004, 20:04

Wel Telloorlekker, ik vind dat ook. Niemand heeft het recht om zich aan zijn Kolderplicht te onttrekken, zelfs niet al zit ze daar gezellig op haar Frans terras te kijken hoe de wijn groeit in haar uitgebreide domeinen. Weet je wat ik persoonlijk nog het ergste vind? Een posting van Brombeer stond vlak na die van die plichtverzuimster, hij antwoordde er gewoon op in plaats van ons onmiddelijk in te lichten dat hij de oplossing van alle problemen had gevonden! De jury (Ed en ik dus) noteren in elk geval een molentje (judo, het gevecht ontlopen, passief vechten) in het nadeel van Brombeer, dus TLL, je ligt momenteel voor. In aantal bakken van jullie eigen bier (Breendonk voor die ene van Blaasveld en Oud-Turnhout voor die Kempenaar) dat jullie binnenkappen als een licht streekbiertje gaat de stand gelijk op, dat gaat dus geen afscheiding teweegbrengen. De jury overweegt om bier en drinkers om te wisselen, mekaars streekbier dus. Ik schreef bijna "dat jullie binnenkappen als water" maar dat slaat nergens op, toch één ding waar jullie akkoord gaan: water dient om de glazen te spoelen.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

26 sep 2004, 21:07

En, zoals het een goede jury past, moeten wij de wapens, in dit geval de streekberen, controleren op hun deugdelijkheid. Water is uit den boze. Tenandere ik ben er nog zo zeker niet van of dit vocht wel gezond is. Wat denkt U, dat de vissen erin doen?Bha!

Apolonia, je weet het of je weet het niet. Maar eens je bij de kolderbrigade bent aangesloten, heb je bepaalde welomschreven verplichtingen. Je sluit als het ware een moreel contract af!

Zeker, nu wij weten, welke stiel je hebt geleerd,ben je van ons nog niet af! Ga maar eens lezen in onze verhalen. Wij kijken op geen kilometerken. Dus Frankrijk is voor ons maar een peulschil, zeker per balon. Voor je het weet, staan wij voor jouw deur en ontvoeren wij je naar ons hoofdkwartier te Antwerpen!

Dus, waarde zuidelijke noorderbuur,vanaf nu, ben je gedoemd om mee te werken aan onze (s)exploten waaronder het duel tussen TLL( niet te verwarren met een TL-lamp) en Brommende beer, een uiterst zeldzaam exemplaar van Belg, die jaren ons land heeft verdedigd met zijn bombardon! Waar blijf je nu met dat decor? Hik!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

27 sep 2004, 08:42

Nu de jury het eerste verdict heeft geveld, moet ik toch ook even bij hen te rade gaan. Niet dat ik die twee heren wil beinvloeden, want zoiets wordt soms wel verwacht als een der deelnemers zich daartoe wendt, maar nu zij de wetten stellen kan ik er niet onderuit.

Mijne heren,

Kunnen jullie mijn rivaal én collega niet een beetje onder druk zetten ? Nee, ik leen mijn "varken" niet uit, sorry. Daar zit normaliter 200 bar op, en dat wil ik jullie en Brombeer besparen. Er is er al ene bij ons in de buurt dat nefast geworden. Dit kwam mede door onkunde én de drank. En aangezien wij, musica, als verzwelgers van vloeibare vitaminen worden bedacht, waag ik me niet daaraan. Ik ga me de details van die gebeurtenis nu niet meedelen, dat zal voor een andere keer zijn (onder een andere topic).
Nee, mijne heren, ik verwacht van jullie enige aandrang tot onze bass- en componist. (sorry voor mijn verspreking, de "ist" komt in bijde woorden voor) Jullie weten allengs wel dat, hoewel ik me bijna met een héél concert kan meten maar niet over de kunde van vier- en zessnarigen beschik, het opstellen van een partituur mij de pleuris bezorgt. Ik meen mij te herinneren trouwens, dat Brombeer voor enige dagen nog had verklaard de kennis tot componeren goed te beheersen, aan hem dus om dat huzarenstukje te volbrengen. Mij maakt het trouwens niet uit of dit een mengsel wordt van Mendelsohn, Lizt, Brahms of Prokofiev... als ie maar opschiet.
Mijne heren, nog even dit... één van jullie beiden is toch bedreven in het opwarmen van vrouwelijke elementen, als ik me niet vergis. Even nog een bede appart; kunnen jullie niet zorgen dat ik hier in deze repetitieruimte enige verwarming mag verwachten. Ik verkleum hier. Drankgebruik leidt meestal tot een kortstondige verhoging van de adrenaline, maar daalt nadien in crescendo als het om temperatuur gaat. Die Corsendonck ga ik vervangen; dit streekbiertje is echt niet mijn temperament hoewel jullie misschien denken dat omwille van de streek ook de kuren erin vervat zitten. Ik verkies echter mijn, van oudsher de kuren van mijn persoon bevattend, Schots donkergebaarde "Gordon Scotch Ale". Dus bij deze is die misvatting ook alweer rechtgezet.
Denk er wel aan, mijne heren, dat áls ik verval ik mijn oude zonde... die "Scotch", mijn collega én rivaal, gedoemd is te verlie(r)zen !
(Zien jullie de onderliggende gedachte in mijn schrijfwijze van "verlie(r)zen" ? indien niet, zijn jullie al beneverld... :wink: )
In de hoop (van "hopen", niet van compost) dat jullie enige spoedvaardigheid aan de dag leggen... verblijf (niet niet van overnachten) ik... met de gevoelens van ware adorabele hoogachting...
TLL

Wout
Lid geworden op: 06 jul 2004, 18:06
Locatie: 50,90 N- 5,50 E

27 sep 2004, 10:10

Er zit heel veel muziek in je Seniorennetten. Maar wanneer horen we eens wat? Mijn luidsprekertjes staan open en ik wacht in angstige spanning.
MI SI RE Wout.
Het denken mag zich nooit onderwerpen!

katana
Lid geworden op: 02 aug 2002, 17:20
Locatie: Leopoldsburg , mijn home

27 sep 2004, 10:41

Even een korte mededeling :lol:
Katana leest met grote belangstelling deze meesterlijke en lange dialogen , maar neemt er niet aandeel , wegens wat hogere senioren ouderdom , is wel een supporter van de eerste lijn , en daarom Lady's en Gentlemens , doe zo voort , sla er lustig op los met woorden die zwierigheid en verborgen humor niet schuwen :)

Groeten aan deze elite katana
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad