Hoe gaan schurken te werk?

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 okt 2023, 08:32

Op een ander onderwerp (Ik ben gegijzeld) heb ik het relaas gegeven van het feit dat ik gegijzeld werd.

Die gijzeling toestand heeft zich vanzelf opgelost door meer dan 24 uur de computer van alle voeding weg te nemen (aan-off knop gebruikt en ook de voeding van het net onderbroken.

Voor zover ik het kan verstaan is spijware iets dat op de harde schijf komt en kan daar door virus scanners gevonden worden en ook verwijderd worden.

Wat ik deze keer heb voorgehad, en ook in juni, is dat ik, terwijl ik aan het surfen was op internet, op het scherm plotseling enkele vensters kan zien, en ook een stem die mij laat weten dat er op mijn computer gevaarlijke software werd aangetroffen en dat daarom mijn computer uitgeschakeld werd, ook wordt er mij de raad gegeven mijn computer niet uit te schakelen en naar een telefoonnummer te bellen waar men mij zal helpen die gevaarlijke software te verwijderen.

Heb ik dus niet gedaan en mijn computer met de on-off knop uitgeschakeld en ook de voeding van het net weggenomen.

Als ik na enkele uren de computer terug inschakel krijg ik aanstonds die melding te zien, en nu, maar nu na meer dan 24 uur wachten, start mijn computer opnieuw op.

Ik stel mij hierbij de vraag waar die "schurken" hun ding plaatsen, niet op de harde schijf daar die verdwijnt na een langere tijd zonder voeding te hebben geweest, is dit in mijn RAM geheugen? Maar hoe kom ik daar dan terecht bij het opstarten en niet door wat mijn harde schijf als opstart procedure aangeeft? Of wat gebeurd er precies als men de computer inschakelt?

Kan er iemand mij hier die "gijzeling" iets nader uitleggen of is dit niet belangrijk als "weetje"?

Bedankt voor de eventuele antwoorden.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 okt 2023, 10:07

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Er zijn natuurlijk vele varianten waarvan die van u 1 van de minst erge lijkt.
Wat sommige steden en fabrieken overkomt is dat (alle) bestanden met een code versleuteld worden, daar helpt afzetten niet tegen ...

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 okt 2023, 10:34

Ik vraag me af, of er dan geen (goede) virusscanners zijn!?
Ik heb NORTON en ben tevreden.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 okt 2023, 10:47

Ik weet het ook niet meer, bij heb ik Windows defender lopen, en af en toe maak ik gebruik van Malwarebytes.

Malwarebytes beweerd dat de premium die beestjes met hun reeltimebescherming kan tegen houden alvoor ze op de computer terecht komen
image.png
image.png (30.43 KiB) 445 keer bekeken
Wat is daarvan waar?
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 okt 2023, 11:00

Bij m'n NORTON is nog extra een Secure VPN,
maar mijn PC-raadgever heeft opgedragen het uit te laten staan.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

30 okt 2023, 11:45

Hobo schreef:
30 okt 2023, 10:34
Ik vraag me af, of er dan geen (goede) virusscanners zijn!?
Daar is niets tegen te doen,
Als iemand een microbe ontwikkeld en lanceert het vandaag dan houd geen enkele beveiliging dit tegen.

Zelf kan je een beetje doen en das is niet naar blote madammen surfen op internet :lol: :lol: :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

16 dec 2023, 16:44

Danny. schreef:
30 okt 2023, 10:47
Ik weet het ook niet meer, bij heb ik Windows defender lopen, en af en toe maak ik gebruik van Malwarebytes.

Malwarebytes beweerd dat de premium die beestjes met hun reeltimebescherming kan tegen houden alvoor ze op de computer terecht komen

image.png

Wat is daarvan waar?
Groetjes
Danny
Ik heb ook een raar probleem ik heb nochtans Windows Defender! op de laptop ,en toch krijg ik regelmatig mail waar instaat dat mijn e-mail "tokkio" geblokkeerd word, dat verwijder ik vanaf ik dat zie, en zet het zelf in de smartphone bij "spam melden nu krijg ik dit:108.165.83.27,en onder correspondente kerSTMIS e.adat verwijder ik ook , maar vanwaar komt die brol, zou een Malwarebytes helpen, of een ander virusprogramma naast Windows Defender zetten, en welke(gratis) dan?
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 dec 2023, 20:59

a) Twee of meer antivirus programma's naast elkaar dat werkt NIET
b) Antivirus programma's hebben niks te maken met spam / e-mail

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17 dec 2023, 13:17

Ransomware verschijnt niet als bij toverslag ineens op je computer. Je moet die echt downloaden.
Dat kan via een link of via het installeren van een apps, extensies of programma.
Ransomware richt de aanval op zwakke plekken in gedateerde versies van software.
Dus geloof het of niet, de beste manier om jezelf te beschermen is door constant de software van je besturingssysteem te updaten, evenals de apps zoals Adobe Reader, Java. Dit betekent dat je altijd die melding ‘update’ op je desktop, smartphone, of tablet moet aanklikken. Stel dat niet uit!

2 links om eens goed door te lezen:
https://changeyourbusiness.nl/je-pc-is- ... ld-wat-nu/

https://www.torus.nl/malware-op-uw-pc-h ... eer-vanaf/
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

18 dec 2023, 17:11

ik denk dat alles veilig is, heb ik heb Windows beveiliging eens laten draaien.
Afbeelding
Bijlagen
afbeelding.png
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

23 dec 2023, 17:18

In het mail programma van Thunderbird staat "Extra" en daar vind men instellingen en dan Uw Thunderbird personaliseren,mag men dat allemaal aanvinken?
Thunderbird.jpg
.

Want ik krijg nog altijd "brol" zoals "tokkio uw account wordt geblokkeerd, of K. tokkio??????uw prijs.
zou dat helpen, of zou ik mijn paswoord veranderen in Thunderbird e-mail?
wie weet raad.
Thunderbird.jpg
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

24 dec 2023, 11:20

Wat je daar op de schermafdrukken laat zien zijn de pagina´s voor "add-on beheer". Add-ons zijn extensies = toevoegingen aan Thunderbird. Deze dingen voegen extra functionaliteit toe. Als je dat niet nodig hebt dan blijf je er af!

Den brol die men krijgt daar is weinig aan te doen. Gewoon negeren, niet openen en verwijderen. Heeft niets te maken met Thunderbird of een wachtwoord.

Thunderbird kan ongewenste berichten (spam/scam) ontdekken en plaatst die bvb in de map "Ongewenst". Men kan dat instellen in "Accountinstelligen -> Ongewensteberichteninstellingen".

Ikzelf controleer deze map manueel want af en toe wordt een normaal bericht als ongewenst aanzien.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 dec 2023, 17:25

Bedankt hovel, ik zal dat doen, ik heb nu terug 2 mails gekregen dat mijn account gaat verwijderd worden,soms ook van "Microsoft" die vragen dan om de referenties bij te werken voor het account.
Als u de nieuwe Mail-ervaring op Outlook.com gebruikt:
• Selecteer op de werkbalk het pictogram Instellingen en selecteer vervolgens alle Outlook-instellingen.
• Selecteer E-mail synchroniseren om uw Verbonden accounts te zien.
• Controleer de details voor het verbonden account dat niet meer werkt, en los het probleem op.
Als u de klassieke versie van Outlook.com gebruikt:
• Selecteer op de werkbalk het pictogram Instellingen > E-mail > Verbonden accounts.
maar ik heb geen Outlook, ik heb wel Gmail,en daar staat alles goed.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

26 dec 2023, 22:49

Ik krijg tegenwoordig veel van dit soort berichten. Zeker niet op reageren!

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

27 dec 2023, 09:32

tokkio schreef:
26 dec 2023, 17:25
Bedankt hovel, ik zal dat doen, ik heb nu terug 2 mails gekregen dat mijn account gaat verwijderd worden,soms ook van "Microsoft" die vragen dan om de referenties bij te werken voor het account.
Beste tokkio,

Zolang jij je e-mail niet afschermt (zie de printscreens) is het vragen om spam :oops:

Zo zie dat de meeste spam door de gebruiker zelf komt en dan kan nog zo'n goede beveileging hebben.
Dus zoals vaak "Les 1." ,let op met wat en hoe je wat plaatst.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)