Ik ben gegijzeld

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

28 okt 2023, 07:46

Wat hier volgt heb ik ook bij Software geplaatst

Wat ik hier nu aan het doen ben is met mijn laptop.
In juni 2023 had ik het reeds voor, en nu, terwijl ik op Microsoft Solitair zit, alwaar ik heel veel verblijf voor het spelen van kaartspelen, krijg ik, terwijl het kaartspel aan het downloaden is, 30 seconden allerlei reclame, dat stoort mij niet, ik ben niet gehaast.
Plots krijg ik volgend te zien (had het in het verleden ook reeds gezien, maar wou daarvan een print maken, dus eerst een screenprint moeten maken, en daarna naar mijn printer).
Alles loopt perfect, ik heb de foto op mijn bureaublad, en kan er een print van maken
Afbeelding
Wat men denkt het oog van die kop te zien, is een man.
Na het printen en bij mijn poging terug verder te gaan, krijg ik ongeveer hetzelfde te zien als in juni, en heb ik aanstonds mijn desktop uitgeschakeld en ook de voeding van het net weggehaald (staat nog steeds uitgeschakeld sinds 26/10 omstreeks 16u00 uitgeschakeld).
Wie zou nu gaan denken dat men op de site van Microsoft ook gevaar loopt gegijzeld te worden?
Is men dan nergens meer veilig?
Graag hulp bij het behandelen van dit probleem waarvoor dank.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

29 okt 2023, 10:25

Hallo Danny,

Ik snap niet geheel het probleem, als ik naar de spelletjes ga die op Microsoft Solitair staan en die ga spelen
krijg ik ook reclames te zien wat normaal is.


Dus wat is nu het probleem??
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

29 okt 2023, 12:00

Abbs,

Danny werkt nu met zijn laptop, de desktop is
besmet met ransomware.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

29 okt 2023, 15:46

Hallo,

Ik zie hier een fotootje (plaatje) wat verder niks verteld, ik had graaf de gehele afbeelding gezien van het beeldscherm.
Wat staat allemaal open alleen het Microsoft Solitair spel?

Voer FRST uit: viewtopic.php?f=43&t=197564&sid=9bc35be ... 59831b2e59
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 okt 2023, 18:29

Abbs, ik ben pas thuis, en zal nu proberen mijn probleem te verduidelijken.

Ter info, dit doe ik met mijn laptop, mijn desktop staat stil sinds zaterdag.

Ik vertoef veelvuldig op de site van Microsoft alwaar ik bijna uitsluitend de kaartspelletjes speel die op Microsoft Solitair staan, en daar FreeCell.
Als een spelletje afgewerkt is en ik het volgende wil binnen halen, dan krijgt men soms reclame te zien voordat werkelijk het volgende spelletje binnenkomt, ik doe niets en wacht geduldig ongeveer 30 seconden.
Wel in die reclame heb ik reeds herhaaldelijk die foto zien voorbijkomen, die foto is een zogezegde "trompe l'oeuil" (gezicht bedrog; het oog van die persoon is in feite een mens met een sombrero).
Dus met de bedoeling van die foto een print te maken druk ik op de toets PRTSCN en kan ik een uitsnijding maken die ik daarna op een Word document kan zetten, dit kan ik ook zonder enig probleem afdrukken (en het is ook dat beeld dat je daar kan zien), na het printen wil ik terug dat downloaden verder laten lopen maar dan krijg een waarschuwing dat Microsoft gevaarlijke software op mijn computer heeft ontdekt en dat hij daarvoor uitgeschakeld is.
Ik wordt gewaarschuwd, nog steeds in het Frans, van mijn computer niet uit te schakelen en een telefoonnummer moet bellen alwaar techniekers mij gaan helpen (mijn brieventas te ledigen).
Ik heb mijn computer wel uitgeschakeld en hem ook de voeding uitgetrokken.
Daat alles gebeurrde vorige vrijdag.
Ik weet niet of jij je nog dat identiek voorval van 3 juni kan herinneren toen is mij ook iets gelijkaardigs overkomen, en na enkele uren heb ik mijn computer terug gestart, en alles was verdwenen.
Maar deze keer niet, ik heb zaterdag terug willen starten en die melding was nog steeds aanwezei.
Wat mij vorige keer overkomen is, was toen ik aan het surfen was op FaceBook en waar ik op de melding "meer weten" heb geklikt, maar nu zat ik op de site van Microsoft en kreeg ik die melding, is de site van Microsoft ook niet meer te vertrouwen?
Ik hoop dat dit iets duidelijker was.
Ik had mij voorgenomen morgen (maandag) met Microsoft in verbinding te komen, ten ware ik hier een tip kan krijgen.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 okt 2023, 19:43

Niet op ingaan Danny, laat die oplichters je pc niet overnemen.

Dat het grote Microsoft zich verantwoordelijk zou voelen, laat staan zijn, voor de reclame op hun website is jammer genoeg ijdele hoop, ben ik bang.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 okt 2023, 19:51

E.T. schreef:
29 okt 2023, 19:43
Niet op ingaan Danny, laat die oplichters je pc niet overnemen.
ET, zou ik zinnens geweest zijn die schurken hun zin te geven, dan had ik hier niet mijn probleem voorgelegd, toch bedankt om jouw bezordheid.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 okt 2023, 21:01

Hello iedereen, ik ben in het water gesprongen en heb daarjuist 21u00 mijn desktop terug aangesloten en gestart, dit schrijf ik nu met mijn desktop.

Kan er iemand mij daarover een verklaring geven?

Is dit de oplossing? De computer van alle voeding verwijderen gedurende minsten 24uur en af en toe de on-off knop bedienen?

Is deze computer nu vrij van alle vuiligheid?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

30 okt 2023, 11:16

Danny. schreef:
29 okt 2023, 21:01

Is deze computer nu vrij van alle vuiligheid?
Zou je hiervoor FRST willen uitvoeren.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 okt 2023, 11:40

Abbs, natuurlijk, geen probleem, ik zeker heel graag.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

30 okt 2023, 15:11

Danny. schreef:
30 okt 2023, 11:40
Abbs, natuurlijk, geen probleem, ik zeker heel graag.

Dan zie ik ze wel verschijnen.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 okt 2023, 18:53

Oei Abbs, ik dcht die per gofile reeds doorgestuurd te hebben, waarschijnlijk iets verkeerd gedaan, hier de link
https://gofile.io/d/qS9oZH
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

31 okt 2023, 07:56

Hallo,

Zie in eerste instantie niks raars, lees het volgende door en voer het dan uit:

Download Afbeelding ESET Online Scanner en sla deze op het bureaublad op.
  • Klik met de rechtermuisknop op eset online scanner_enu.exe en kies voor de optie Afbeelding Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het hulpprogramma wordt geopend, klikt je op Aan de slag.
  • Lees en accepteer de licentieovereenkomst.
  • Klik in het venster 'Welkom bij ESET Online Scanner op Aan de slag.
  • Selecteer of u anonieme gegevens naar ESET wilt verzenden.
  • Opmerking: als u het scherm "Welkom terug bij ESET Online Scanner " ziet, klikt je op Computerscan > Volledige scan.
  • Klik op de optie Volledige scan.
  • Selecteer ESET potentieel ongewenste toepassingen laten detecteren en deze in quarantaine laten plaatsen en klik vervolgens op Scan starten.
  • ESET begint nu met het scannen van uw computer. Dit kan wat tijd kosten.
  • Wanneer de scan is voltooid en bedreigingen zijn gedetecteerd, selecteert je Scanlog opslaan. Bewaar het op je bureaublad als eset.txt. Klik op Doorgaan.
  • ESET Online Scanner kan vragen of je de functie Periodieke scan wilt inschakelen. Klik op Doorgaan.
  • Op het volgende scherm kunt je feedback over het programma achterlaten als je dat wilt. Vink het vakje aan voor het verwijderen van applicatiegegevens bij het sluiten.
    Als je feedback hebt achtergelaten, klikt je op Verzenden en doorgaan. Zo niet, sluit dan zonder feedback.
  • Voeg het (eset.txt) bestand wat je heb gemaakt als bijlage toe aan het volgende bericht.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

31 okt 2023, 14:18

Abbs, hier de link per Gofile
https://gofile.io/d/pArDa8
Wat gemerkt heb is dat Esex een massa meer bestanden op mijn computer vind dan MalwareBytes.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

01 nov 2023, 10:07

Danny. schreef:
31 okt 2023, 14:18
Wat gemerkt heb is dat Esex een massa meer bestanden op mijn computer vind dan MalwareBytes.
Dit komt omdat je bij Mbam heb gekozen voor de snelle scan, dan zou je bij Mbam ook de volledige scan.

, na het printen wil ik terug dat downloaden verder laten lopen maar dan krijg een waarschuwing dat Microsoft gevaarlijke software op mijn computer heeft ontdekt en dat hij daarvoor uitgeschakeld is.
Zou je van deze melding een foto of printscreen kunnen maken.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)