Is er iets gaande?-opgelost

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 okt 2023, 08:23

Hello iedereen, ik krijg af en toe een melding van Malwarebytes dat hij een nieuwe download heeft gedetecteerd, en dat ik een best een scan zou uitvoeren.

Ik ben er 100% zeker van dat ik niets binnen gehaald heb.

Is dit te betrouwen, en wat zou er dan wel gedowload zijn?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

18 okt 2023, 12:31

Hallo,

Dit is een optie in Malwarebytes.


Klik linksboven op het tandwieltje > klik op Meldingen.
Onder Scanherinnering heb jij de volgende 2 aan:
  • Krijg een scanherinnering na het downloaden van nieuwe bestanden of programma's
  • Ontvang een notificatie wanneer een scan na een opgegeven aantal dagen niet uitgevoerd is
Die mogen dan uit als je geen meldingen meer wil.

Afbeelding
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 okt 2023, 16:27

Hello Abbs, en bedankt voor jouw antwoord.

Die beide mogelijkheden die te zien zijn in die rode kader staan inderdaad op ON.

Maar ik wou eigenlijk weten waarom ik die melding nu opeens krijg, ik heb namelijk niets gedownloaded, en dat boezemt mij eventjes schrik in.

Is er daar iets gevaarlijks binnengekomen tijdens een bezoek aan een of andere site?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

abbs
Lid geworden op: 16 dec 2016, 13:49
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

18 okt 2023, 18:23

Hallo,

Als "Ontvang een notificatie wanneer een scan na een opgegeven aantal dagen niet uitgevoerd is" krijg je een herinnering ook al is er niks gebeurt.

Als "Krijg een scanherinnering na het downloaden van nieuwe bestanden of programma's" krijg je een herinnering van een eerder gedownload bestand of programma, dus kan het van een downloaden van dagen, weken maanden terug zijn.
Er staat ook scanherinnering.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

19 okt 2023, 16:04

Bedankt voor de info Abbs, het zal dus van enkele tijd geleden zijn.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender