Levensmoeheid en recht op euthanasie

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 apr 2024, 11:31

Fazal, je hebt al bepaalde stappen gezet. Dat is van belang.

Er is dit boek, dat je zeker ook nog dingen kan verduidelijken.

Recent is er nog een boek verschenen door Barbara Ceuleers (dochter van vrt-man Jan C.) Zeker lezen.

Maar ik blijf erbij dat je in bepaalde gevallen je lot best zélf in handen neemt. Als je weet dat het genoeg is geweest en je bent nog capabel om zelf in te grijpen, doe het dan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

13 apr 2024, 20:04

Ik verwachtte hier een paar meningen over. Géén raad! :twisted:
En nu is het hier voor mij ook genoeg geweest! Bye!

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 apr 2024, 20:14

Mijn mening is anders redelijk duidelijk dacht ik. De wetgeving van zowel euthanasie (dementerende) als "levensmoeheid" moet aangepast worden.
En als 't van CD&V en Vlaams Belang afhangt zal dat nog niet snel gebeuren.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 apr 2024, 20:20

Het lot zelf in handen nemen, tja dat is zelfdoding hé, vroeger sprak men zelfs van zelfmoord. En heeft niks met euthanasie te maken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 apr 2024, 20:55

E.T. schreef:
13 apr 2024, 20:20
Het lot zelf in handen nemen, tja dat is zelfdoding hé, vroeger sprak men zelfs van zelfmoord. En heeft niks met euthanasie te maken.
Volgens dezelfde logica is euthanasie het doden van iemand, hé? Vroeger sprak men van moord.


Ik weet waar het woord euthanasie vandaan komt. Uit het Grieks: eu = goed, zacht en thanatos = dood. De goede/zachte dood.

Mijn aanpak van mijn eigen euthanasie zal een zachte dood zijn. Op dat moment ga ik me echt niet laten tegenhouden door wat de wet al dan niet toelaat. We zijn wel vertrokken van de situatie waar iemand gewoon vindt dat het leven lang genoeg heeft geduurd en dat hij/zij inziet dat er niet meer kan komen van wat het leven te bieden had. Het ging niet over mensen die in een coma liggen of die niet meer beseffen dat het hun zoon of dochter is die naast hun bed staat.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 apr 2024, 21:21

Nu begrijp ik je wel niet goed meer Wil, jij die altijd staat voor duidelijke begrippen, maakt er nu een zooitje van!

Euthanasie is een goed omschreven begrip!

Zelfdoding & moord hebben daar niks mee te maken. Levensmoeheid is iets nieuw!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 apr 2024, 22:13

E.T. schreef:
13 apr 2024, 21:21
Euthanasie is een goed omschreven begrip!
Waar is dat goed omschreven? In de wet? Ja.

Ik ga echter naar de oorsprong van het woord. Het betekent 'een zachte / een goede dood' . Om die zachte dood te mogen toedienen aan iemand, moeten wettelijke voorschriften nageleefd worden.

Ik kan voor mezelf - in geval van levensmoeheid bv. - compleet op eigen houtje en zonder er iemand bij te betrekken een zachte dood organiseren als ik dat wil. Dat is dan een eu-thanasie zoals ik ze zelf wil. Ik trek me niks aan van de wet voorschrijft of vereist.

Ze mogen me achteraf een proces-verbaal aan mijn broek lappen als ze willen. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

13 apr 2024, 22:30

Ach , vergeet de codex niet .... Vanaf een bepaalde leeftijd geeft men geen bloedtransfusies of reanimeert men niet meer. Als ge een hartstilstand krijgt is het dan maar een kwestie van een paar minuten ...

Ge kunt u ook "lekker" voorbereiden door een massa frietjes te eten waardoor je cholesterol onmetelijk hoog wordt en je een hartinfarct krijgt ... :roll: Mijn vader is zonder veel pijn op zijn 67'ste aan het hartaanval gestorven door een jarenlang te hoog cholesterol ....

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 apr 2024, 23:07

Ze mogen me achteraf een proces-verbaal aan mijn broek lappen als ze willen
Als ze vermoeden dat iemand je geholpen heeft (of niet tegen gehouden) komt er sowieso een PV.

Ook alijd eerst even de kleine lettertjes van je verzekering lezen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 apr 2024, 23:08

"Wat ik zelf doe, doe ik beter." :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 apr 2024, 23:15

Er zijn grote, te grote, hiaten in de wetgeving, daarom moeten er wetten gewijzigd voor alleer die CM-er op de kosten gaat kunnen besparen die al die levensmoede (onnodig) veroorzaken ... 8)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 apr 2024, 10:44

It's all about the money. Het doet me denken aan een nazi filmke uit de jaren '30 toen leerlingen diets gemaakt werden hoeveel ouderen , gehandicapten , zieken aan de maatschappij kosten. Als de inkomsten van het graaigebroed dalen moet de Staat besparen !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 apr 2024, 10:47

Misschien moet er naast de PENSIOENBONUS voor mensen die langer willen werken er ook een BESPAARBONUS komen voor mensen die vroeger willen stoppen met ademen ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 apr 2024, 12:31

Fred1950 schreef:
14 apr 2024, 10:44
It's all about the money. Het doet me denken aan een nazi filmke uit de jaren '30 toen leerlingen diets gemaakt werden hoeveel ouderen , gehandicapten , zieken aan de maatschappij kosten. Als de inkomsten van het graaigebroed dalen moet de Staat besparen !
Ik denk niet dat er bij jou al een begin van inzicht in de financiële toestand van het land is.

Welk bedrijf verliest er iets wanneer mensen langer blijven leven dan ze zelf willen? Misschien de begrafenisondernemer, maar die mag er zeker van zijn dat hij later dan meer klanten zal hebben.

De enige die er last van heeft is de staat. Maar ook zonder dit voorstel van Van Gorp zit de staat in even slechte papieren. 30 miljard tekort wegwerken: zegt je dat iets? Wat zou jij doen? Geld bijmaken misschien? :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 apr 2024, 12:33

E.T. schreef:
14 apr 2024, 10:47
Misschien moet er naast de PENSIOENBONUS voor mensen die langer willen werken er ook een BESPAARBONUS komen voor mensen die vroeger willen stoppen met ademen ...
Geen flauwe woordjes. De dingen bij naam noemen. Gratis doodskist bv. en indien je met z'n tweeën tegelijk wil 'gaan', dan is heel de uitvaart gratis.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.