Titanic

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

23 jun 2023, 09:23

Dat er zo een 500 verzopen zijn in de Mare Nostrum, is maar klein nieuws, maar met die 5 rijke stinkers staat heel de wereld op zijn kop en sturen ze een hele vloot met peperduur materiaal naar die brokstukken op de bodem.
En dan moeten ze nog eens boven gehaald worden voor een waardige begrafenis in die platte kisten.
Laat ze maar liggen daar, toch leuk voor de volgende titanic toeristen....
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jun 2023, 09:42

Tja....dat krijg je dan met eigenzinnige wetenschappers die het beter weten dan de rest. :roll:
Deze mensen lapten alle veiligheidsregels aan hun laars en pasten hun eigen regels toe alléén maar gebaseerd op theoretische berekeningen.
Het ging dan nog zover dat hun "technische maritieme directeur" in 2018 aan de deur werd gezet omdat hij bezwaren had i.v.m. de veiligheid.

- Zo was de composiet-romp van de koker maar 13 cm dik i.p.v. een aanbevolen 18 cm.
- Een kijkpoort die ontworpen was voor een diepte van 1300m.
- Was alléén maar vanaf de buitenkant toegankelijk.
- Dan nog niet gesproken over de bediening ervan.
- Niet getest en evenmin gecertifieerd.

Tegenover metaal zouden de eigenschappen van composietmaterialen niet veranderen, daar waar het bij metalen wel kan na herhaaldelijke cyclussen van stress/ontstressing.(metaalmoeheid)
Dat spel had er dan ook al verschillende duiken naar de Titanic opzitten, en toch is het deze keer dan wel mis gegaan voordat hij tot op de bodem geraakte. (ik schat dat ze na 1u45 zo ergens rond de 3.000 m moeten gezeten hebben).
In theorie zouden de eigenschappen van die composietmaterialen niet veranderen, maar geen kat die weet hoe dat zonder testen zich gedraagt bij extreme belastingen en in dergelijke omstandigheden - Experimenteel dus.

Spijtig natuurlijk voor deze 5 mensen, enige troost is dat ze geen tijd hadden om na te denken en af te zien.

OceanGate zelf zal door dit voorval dan ook waarschijnlijk wel ten dode opgeschreven zijn.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jun 2023, 09:48

image.png

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 jun 2023, 09:49

:lol:

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

23 jun 2023, 10:14

De druk die op deze diepte moet weerstaan worden is toch ongelooflijk hoog: 400 bar !!
Dat moet verkeerd gaan...
Binnenkort rijden we met onze auto op waterstof met een tank in de auto onder 700 bar druk!!
Dit is de toekomst zegt men van hogerhand. Ik word er even stil van.
Mijn 18 jarige dochter kan dan gaan waterstof tanken aan de pomp.
Even de vulslang aanklikken en enkele minuten later is alles klaar.!
Ik denk niet dat ik dat laat gebeuren.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 jun 2023, 10:41

Een walvis kan tot 3 km diep duiken. Daar is de druk 300 bar. Straf.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 jun 2023, 10:56

Er leven vissen nog veel dieper ... de druk is voor hen geen enkel probleem. Waarom gaan duikboten stuk? Wij mensen leven normaal met 1 bar en willen dat zo houden als we diep duiken

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 jun 2023, 10:56

Versaille schreef:
23 jun 2023, 10:14
....
Binnenkort rijden we met onze auto op waterstof met een tank in de auto onder 700 bar druk!!
Dit is de toekomst zegt men van hogerhand. Ik word er even stil van.
....
Zegt men dat ? Wil-punt zegt dat .... Men zal waterstof als grondstof gebruiken in plaats van aardgas , en dat onder een veel lagere druk. Dat is economisch en ecologisch verantwoord , auto's op waterstof niet.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

23 jun 2023, 11:05

Bij die gasten van plausibel heb ik dat eens gezien, implosie van tank:
https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jun 2023, 16:50

boeffer schreef:
23 jun 2023, 11:05
Bij die gasten van plausibel heb ik dat eens gezien, implosie van tank:
https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM
Is een mooi voorbeeld, maar eigenlijk klein bier t.o. dat duikspel.
In absolute cijfers heb je 0 bar (vacuum) aan de binnenkant van de tank en 1 bar (atmosferische druk) aan de buitenkant, wat dus een drukverschil geeft van 1 bar. (als er al 0 bar gehaald werd tenminste).

Bij dat duikgeval zit je met 1 bar aan de binnenkant en ruwweg 380 bar aan de buitenkant.
Een drukverschil dat 380 keer groter is dan met die tankwagon.

Van die mensen is er dus nog weinig kans dat ze er resten van terugvinden, of ze moeten grote sjans hebben.
In een fractie van een seconde waren die zo plat als een vijg, zonder den tijd te hebben om te beseffen wat hen overkwam.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jun 2023, 17:20

door Charlie Maru » 25 minuten geleden
Van die mensen is er dus nog weinig kans dat ze er resten van terugvinden, of ze moeten grote sjans hebben.
In een fractie van een seconde waren die zo plat als een vijg, zonder den tijd te hebben om te beseffen wat hen overkwam.
Stel, en laten we even die implosie voor wat het was, dat men die duikboot had kunnen lokaliseren. Met een zuurstofvoorraad van afgerond 100 uren (4dagen) hoe zou men deze binnen dat tijdsbestek hebben kunnen bergen?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jun 2023, 18:53

Dicksy schreef:
23 jun 2023, 17:20
door Charlie Maru » 25 minuten geleden
Van die mensen is er dus nog weinig kans dat ze er resten van terugvinden, of ze moeten grote sjans hebben.
In een fractie van een seconde waren die zo plat als een vijg, zonder den tijd te hebben om te beseffen wat hen overkwam.
Stel, en laten we even die implosie voor wat het was, dat men die duikboot had kunnen lokaliseren. Met een zuurstofvoorraad van afgerond 100 uren (4dagen) hoe zou men deze binnen dat tijdsbestek hebben kunnen bergen?
Realistisch gezien nog geen 5 kansen op 100.....
Theoretisch gezien misschien 50/50......mits de nodige middelen op tijd ter plaatse kunnen zijn, wat niet altijd het geval is.
Schepen die deze klussen aankunnen zijn maar heel dun gezaaid en kunnen zich overal ter wereld bevinden.
Dergelijke schepen hebben ook geen al te snelle vaarsnelheid, hoogstens 11-13 knopen, wat overeenkomt met zo'n 5-600 Km/dag.
Als men daarbij rekening houdt dat men toch al 24u zou nodig hebben om zo'n operatie uit te voeren als alles op wieltjes zou lopen, dan heeft men 3 dagen tijd om ter plaatse te geraken, wat er dus op neerkomt dat die schepen op het moment van de ramp zich op maximaal 1500-1800 km zouden mogen bevinden.

In dit geval waren schepen die het aankunnen pas op de laatste momenten van die 100 uren aanwezig.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jun 2023, 19:07

Men kan dus eigenlijk gerust stellen dat de mogelijkheid om ze nog levend aan te treffen al van in het begin praktisch nul was.
Tijd van de zoektocht.....ter plaatse brengen van het nodige bergingsmateriaal, omstandigheden waarin het vaartuig zich bevindt zoals ligplaats e.d......voorbereiding redding enz.....
Dan toch beter dat ze er eigenlijk niks van geweten hebben en dat alles in minder dan een flits voorbij was.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jun 2023, 20:43

Dicksy schreef:
23 jun 2023, 19:07
Men kan dus eigenlijk gerust stellen dat de mogelijkheid om ze nog levend aan te treffen al van in het begin praktisch nul was.
Tijd van de zoektocht.....ter plaatse brengen van het nodige bergingsmateriaal, omstandigheden waarin het vaartuig zich bevindt zoals ligplaats e.d......voorbereiding redding enz.....
Dan toch beter dat ze er eigenlijk niks van geweten hebben en dat alles in minder dan een flits voorbij was.
Zo kun je het stellen....het was trouwens ook mijn gedacht vanaf het begin dat de kans vrijwel nul was.
Maar zolang men geen zekerheid heeft moet men blijven doorgaan, ook al is er maar één kans op duizend.

Schepen die voorzien zijn van de nodige middelen kunnen doorgaans meteen vertrekken, voorbereidingen kunnen dan in gereedheid worden gebracht tussen het punt van vertrek en aankomst.

Zo te zien zijn er nog 3 schepen ter plaatse, de rest is al van het toneel verdwenen.
De Polar Prince, het schip vanwaar de Titan vertrokken is, is al terug halverwege New Foundland.
L' Atalante, het Franse schip dat met zijn werkpaard tot op 6000m kan opereren ligt nog altijd ter plaatse, die 2 andere zijn denk ik vermoedelijk een Amerikaans schip met takelmogelijkheden en dan waarschijnlijk nog een schip van de Coast Guard.
Ik vermoed dan ook dat L' Atalante momenteel zoveel mogelijk wrakstukken in kaart aan het brengen is zodat alle locaties vastliggen, en wat er daarna gebeurt is een open vraag. Dergelijke schepen zijn doorgaans bezig met contracten waar tijdslimieten aan verbonden zijn, en die kunnen vele miljoenen bedragen. Het kan dus best zijn dat het Franse schip nog een paar dagen doorgaat en dan naar zijn oorspronkelijk werkterrein terugkeert om daar zijn werkzaamheden verder te zetten.

Eens alles in kaart is gebracht ligt er niets meer in het vuur. Men kan dan bergingsoperaties op poot zetten wanneer men wil, dat kan binnen 2 weken zijn en evengoed binnen 3 maand, afhankelijk van wat er beschikbaar is. Hoewel het er nu daar wel het ideale weer voor is. De Noord-Atlantiek is niet aan te raden tijdens de winter.
De brokstukken zullen niet gaan lopen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

25 jun 2023, 09:08

Het was in de "inside community" de maandag al geweten dat het voor 99% fataal afgelopen was, mede door het opvangen van een implosie door de marine een hun hydrofoon-netwerk op ongeveer het moment van de duik.
Maar zolang men daar geen 100% zekerheid over heeft komt men daar niet mee naar buiten.

https://www.youtube.com/watch?v=5XIyin68vEE

https://www.youtube.com/watch?v=e9YB31ElEFQ
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier