Leraren te kort

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 aug 2022, 11:40

Wie wil nu lesgeven in een klas waar de helft geen interesse heeft en de boel op stelten zet.
Vroeger kreeg die een patat om zijn oren of een lat op zijne kop
Verboden u.
Ik heb 25 jaar technologie gegeven aan de nieuwkomers. Maar die hadden al minmum een A2
En wilden voor dat loon goed scoren op het examen na 3 maand

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 aug 2022, 12:19

Waar wacht ge op, Voorn? Ik kan U zo 3 jobaanbiedingen bezorgen op dezelfde school: 2 x een fulltime wiskunde 2de en 3de graad en 1 STEM ( Science, Technology, Engineering en Mathematics)- vooral dat laatste zou U moeten liggen, niet? En volgens Weyts mag elke hond met een hoed op les komen geven zodus...

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 aug 2022, 12:49

Ze moeten terug de bordveegborstel invoeren , daar kan men goed mee gooien. :lol: En banken , twee aan twee , en eruit rechtstaan als de klastitularis binnen komt , en pas de mond opendoen als ge uwe vinger hebt opgestoken en aan het woord "moogt" komen. :lol:

Een beetje zoals in de goede oude tijd of zoals bij de Chinezen zou geen kwaad kunnen. De leraren van tegenwoordig boezemen ook geen ontslag meer in als ze zich onder de studenten gaan begeven , elke vorm van authoriteit is blijkbaar uit de boze. Dat triggert studenten om zich minder in te spannen.

En verder , die zogenaamde begeleiding ( tijdens of naschools ) bestond vroeger ook niet. Gebuisd was gebuisd en dan kon je zittenblijven op als metsersknaap gaan werken ( opleiding on the field ). Dit alles zou het niveau van de eindtermen terug de hoogte in drijven.

Per slot van rekening zijn mensen nog altijd even slim of dom dan pakweg 100 jaar geleden. Spreken over veranderende maatschappij of mentaliteit en normen is "fake" . Het is maar wat je zelf , of de overheid , er van maakt.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 aug 2022, 12:56

Het is héél, héél lang geleden dat jij nog een school aan de binnenkant gezien hebt hé Fred :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 aug 2022, 12:59

frits1955 schreef:
28 aug 2022, 12:19
Waar wacht ge op, Voorn? Ik kan U zo 3 jobaanbiedingen bezorgen op dezelfde school: 2 x een fulltime wiskunde 2de en 3de graad en 1 STEM ( Science, Technology, Engineering en Mathematics)- vooral dat laatste zou U moeten liggen, niet? En volgens Weyts mag elke hond met een hoed op les komen geven zodus...
Hebben ze geen leraar islam nodig? 8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 aug 2022, 13:02

Als ze wiskunde en wetenschappen kunnen geven - aangezien elke hond met een hoed op enz.
Mijn 2 kleindochters op het betrokken atheneum weten nu al dat ze zullen beginnen zonder leerkracht wiskunde. Rampzalig.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2022, 13:04

Het is héél, héél lang geleden dat jij nog een school aan de binnenkant gezien hebt hé Fred :wink:
Ik denk dat dat voor velen hier is op het forum.
Daar moet toch een begin/oorzaak geweest zijn voor de ‘teloorgang’ van ons onderwijs. Waar is het dan beginnen mislopen. Kan of wil iemand daar eens een antwoord op geven en vooral waarom het blijkbaar onomkeerbaar is?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 aug 2022, 13:13

frits1955 schreef:
28 aug 2022, 12:56
Het is héél, héél lang geleden dat jij nog een school aan de binnenkant gezien hebt hé Fred :wink:
50 jaar geleden :lol:

Maar behalve het likje verf , wat zou er nu anders moeten zijn ? Ik persoonlijk zou geen les kunnen geven aan een bord dat ik niet eens heel snel met een bordveger kan "bewerken" . Op die digitale borden kan je niet veel kwijt , een ouderwets bord kan je op 10 minuten met wiskundige formules in "kleinschrift" vol kribbelen. De leerlingen moeten maar "snelschrift" leren om dat allemaal van de bord op papier te zetten. Wij moesten dat ook leren , en wat op het bord kwam stond niet in de cursus , hoor. Leraren wisten toen meer dan wat er in het handboek of cursus stond , en DAT moest gekend zijn op het examen.

Hoe kan nu echt dat iemand met opleiding geschiedenis wiskunde gaat geven , of nog erger dat een flexi-jobber dat kan. :roll:
Dicksy schreef:
28 aug 2022, 13:04
...
Daar moet toch een begin/oorzaak geweest zijn voor de ‘teloorgang’ van ons onderwijs. Waar is het dan beginnen mislopen. Kan of wil iemand daar eens een antwoord op geven en vooral waarom het blijkbaar onomkeerbaar is?
In het dorp waren er vroeger drie personen waar men naar opkeek , en dat was de burgemeester , mijnheer pastoor en de schoolmeester.

Een leraar boezemt geen ontzag meer in en dan werkt "the urge to be important" niet meer en is het beroep niet interessant meer.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 aug 2022, 13:24

Waar is het dan beginnen mislopen
Dat is een zeer terechte vraag met zeer veel antwoorden vrees ik.
Jonge mensen die beginnen met een lesopdracht weten nauwelijks wat hen te wachten staat qua
taakbelasting en klasmanagement. Om dat te verbeteren zouden ze veel beter eerst onder begeleiding van ervaren leerkrachten aan hun job moeten kunnen beginnen. Daar is echter geen geld voor en geen leerkrachten beschikbaar. Dan is er de werkonzekerheid- tijdelijke leerkrachten weten vandaag niet of ze morgen een job zullen hebben en voor welke periode. Je zal maar aan een gezinnetje, bouwen etc. willen beginnen...
Al tientallen jaren verknoeien de bureautijgers het onderwijs met de meest dwaze innovaties, veranderingen etc lees maar eens na wat kwieten als Weyts, Pelleriaux en nog een hoop ....gogen voor onzin verkondigen de laatste tijd. Ze hebben allemaal hetzelfde gemeen: nog geen minuut voor de klas gestaan. Dan is er de juridisering van het onderwijs: een hoop advocaten heeft een inkomen gevonden in het aanvechten van de eindbeslissingen van de school. Dat maakt dat werkelijk elke leerkracht dag aan dag epistels moet schrijven ivm al dan niet in orde zijn van de leerlingen, over het hoe en waarom van onvoldoendes op toetsen, het opvolgen van geestelijke toestand van de leerling, zijn thuistoestand en noem maar op. Begin er maar eens aan als je 250 leerlingen hebt...
Velen laten het onderwijs links liggen omdat ze veel meer kunnen verdienen buiten dan binnen het onderwijs; zeker als ze ondervinden dat ze - afhankelijk van de school en het soort onderwijs - een zware opdracht hebben die kan oplopen tot 40-60u/week. Ik heb ze zien komen, de ingenieurs die eens even wiskunde kwamen geven in het secundair. Na 2 maanden krasten ze op omdat ze veel te weinig verdienden voor al het werk dat van hen verwacht werd binnen en ook vooral buiten de klas. Stilaan zie je ook een generatie leerkrachten arriveren die hun eigen leerstof en taal niet meer beheersen en niet bekwaam zijn om op niveau les te geven. Het aantal leerkrachten die zelf beroeps- of technisch onderwijs volgden is ondertussen de grootste groep geworden- een groot probleem voor ASO scholen. Etc etc etc

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 aug 2022, 13:36

frits1955 schreef:
28 aug 2022, 13:24
...... Dat maakt dat werkelijk elke leerkracht dag aan dag epistels moet schrijven ivm al dan niet in orde zijn van de leerlingen, over het hoe en waarom van onvoldoendes op toetsen, het opvolgen van geestelijke toestand van de leerling, zijn thuistoestand en noem maar op. ....
Dat zijn inderdaad dooddoeners. De hoofdtaak van een leraar moet "les geven" blijven ( kennis overdracht ). Al de rest moet men aan CLB's overlaten , en die moeten dus ook actiever per school inspringen. Al dit gedoe en al de administratieve rompslomp was er vroeger ook niet. De enige taken toen waren , les geven en voorbereiden en de huistaken beoordelen. Al de rest moet men aan "derden" kunnen overdragen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 aug 2022, 15:07

Als gepensioneerde van 75 jaar zit niemand op mij te wachten zeker :lol:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2022, 16:27

door frits1955 » Vandaag, 13:24
Dat is een zeer terechte vraag met zeer veel antwoorden vrees ik.
Jonge mensen die beginnen met een lesopdracht weten nauwelijks wat hen te wachten staat qua
taakbelasting en klasmanagement. Om dat te verbeteren zouden ze veel beter eerst onder begeleiding van ervaren leerkrachten aan hun job moeten kunnen beginnen. Daar is echter geen geld voor en geen leerkrachten…………enz…
O.k. bedankt maar dan toch een bedenking die ik mij maak, nl het waarom?
Waarom heeft men de leraar daar allemaal mee belast, waarom iets (willen) veranderen wat toch goed draaide want dit loopt toch al jaren in het soep. Hoeveel jaren al niet……en toch blijft het aanmodderen, denk zelfs verergeren met elke maatregel die men maar wil invoeren.
De reden van het lerarentekort hebt u hier reeds grotendeels geduid en daarom dat ik ook niet goed begrijp waarom men hieraan:
Dat maakt dat werkelijk elke leerkracht dag aan dag epistels moet schrijven ivm al dan niet in orde zijn van de leerlingen, over het hoe en waarom van onvoldoendes op toetsen, het opvolgen van geestelijke toestand van de leerling, zijn thuistoestand en noem maar op. Begin er maar eens aan als je 250 leerlingen hebt...
niks wil veranderen.

Ik kan begrijpen dat elke minister, eender welke departement hij leidt, zijn stempel wil drukken maar niemand, Weyts niet en net zomin zijn voorgangers, wil hier blijkbaar iets aan veranderen. Ligt het probleem dan niet elders ipv bij een minister?
Laat een leraar nog veel verdienen, en dat mag. Men zal het lerarentekort daarmee wel opvullen met opportunisten (ongeïnteresseerden?) maar de problemen zullen blijven bestaan. De neerwaartse trend van de kwaliteit van ons onderwijs lost men niet op door enkel meer te betalen.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 28 aug 2022, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 aug 2022, 17:42

Maar wie heeft al die brol opgedragen?
De taak van een leraar is lesgeven en evalueren.
Waarom scoort de politie ook slecht.......als ge iets opmerkt uren papierwerk.
Wat wel verbetert is het gebruik van technische hulpmiddelen op de engeniering hoefde ik geen integralen te berekenen de integraallat bepaald de oppervlakte van de hoeveelheid produkt.
Maar wat als de boel eens noodgedwongen op de oude manier moet; zeker in de computergestuurde meetkamers

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

29 aug 2022, 04:29

Dit lees ik ergens op internet

"Na een loopbaan als leraar Nederlands Engels Duits van 1969 tot 1975 werd hij van 1975 ............"

Het gaat natuurlijk over een politicus
6 jaar als beginneling werken noemen ze een loopbaan
En dan zijn ze natuurlijk specialist , om de 4 jaar in iets anders
Zo zijn ze allemaal
En zo hebben ze alles naar de kloten geholpen
Niet alleen in het onderwijs


In 1996 las ik in een krant een lezersbrief van een leraar in een technische school
Hij klaagde het wangedrag van leerlingen aan
Prompt gebruikte de toenmalige minister van onderwijs zijn recht op antwoord
Hij schreef : "Meneer , als dat uw probleem is , kunt ge de job niet aan"




What did you learn in school today.PETE SEEGER

WHAT DID YOU LEARN IN SCHOOL TODAY,
DEAR LITTLE BOY OF MINE?
WHAT DID YOU LEARN IN SCHOOL TODAY,
DEAR LITTLE BOY OF MINE?

I learned that Washington never told a lie.
I learned that soldiers seldom die.
I learned that everybody's free,
And that's what the teacher said to me.

I learned that policemen are my friends.
I learned that justice never ends.
I learned that murderers die for their crimes
Even if we make a mistake sometimes.

I learned our Government must be strong;
It's always right and never wrong;
Our leaders are the finest men
And we elect them again and again.

I learned that war is not so bad;
I learned about the great ones we have had;
We fought in Germany and in France
And someday I might get my chance.



https://www.youtube.com/watch?v=VucczIg98Gw

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 aug 2022, 09:51

♫ ... zeg het eens, kleine Jan ♪♪
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.