Is er toch nog een lichtpunt aan het eind van de tunnel?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 nov 2021, 10:49

MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez zet de deur volledig open voor de bouw van nieuwe kerncentrales.
Die voelt dat 90% van de bevolking VOOR kerncentrales en TEGEN gascentrales is , zeker nu beslist wordt van de aardgas uit ons dagelijks leven te verwijderen .
BDW en NVA hebben dit allang voorgesteld maar worden door Vivaldi en de media aan alle kanten tegengewerkt.
Voor of tegen is ook niet van belang, we kunnen het niet zonder redden met een verhoogd verbruik van elektriciteit die er niet is met de huidige infrastructuur , zonder al de voorstellen die nu op tafel liggen waar nog meer elektriciteit zal nodig zijn.
Onze buurlanden nemen die beslissing waarom moeten wij weer een buitenbeentje zijn en achteraf met de staart tssn. de benen moeten toegeven dat het geen al te goeie beslissing was.
Als we GROEN laten doen, laten we voor onze kinderen een harde wereld na, met veel armoede en energie enkel voor rijke elite.
Jammer zijn we een 10 jaar te laat tegen dat de vergunningen er zijn en gebouwd is het 2030.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 nov 2021, 11:55

Waar gaat ge die bouwen ? Boucher mag ze in zijn tuin plaatsen :roll: Het duurt max. 2 jaar om een gascentrale op te starten, het duurt tegenwoordig minstens 15 jaar om een kerncentrale te bouwen vanaf de eerste steen. Op die vijftien jaar zitten we dan met 10 blackouts.

Als iedereen eens het verstand zou hebben om elektrisch te gaan rijden, dan compenseren we ruimschoots de CO2 uitstoot ( en warmte uitstoot ) van gascentrales , en verminderen we met één vierde de totale CO2 uitstoot als al die elektrische wagens zelfs op stroom uit die gascentrales zouden rijden.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 nov 2021, 12:14

Al goed en wel maar ons elektriciteitsnet is er voor het moment niet voorgeschikt, zal minstens 5 a 10 jaar duren voor in ieder hoekje van Vlaanderen op een deftige manier kan worden opgeladen.
Dus we staan even ver , als we maar juist een auto hebben die niet te veel mag belast worden, hang er maar een caravan aan van 1500kg , je zal wat zien met je elektrische car.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2021, 12:34

Bouchez is niet alleen een windbuil, hij is ook een gigantische hypocriet. Nu zit hij te pleiten voor nieuwe kerncentrales- toen echter zijn partijgenote Marghem als bevoegde minister in de regering Michel pleitte voor de bouw van maar liefst 7 nieuwe gascentrales stond Bouchez te klappen in zijn handjes.Verlos ons van deze zooi politieke opportunisten .

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 nov 2021, 12:56

wardje schreef:
08 nov 2021, 12:14
Al goed en wel maar ons elektriciteitsnet is er voor het moment niet voorgeschikt, zal minstens 5 a 10 jaar duren voor in ieder hoekje van Vlaanderen op een deftige manier kan worden opgeladen.
....
Dat klopt niet. Waar gaat ge nu uw nafte tanken ? Op de hoek van de straat ? Wat er moet komen zijn "laadtankstations" langs de hoofdwegen waar men kan snellanden, net zoals er nu her en der benzinestations staan. Die laadstations hoeven niet allemaal hun stroom uit het net te halen. Elon Musk voorziet bij zijn "Superchargers" een aantal kleine windmolens met staionaire bufferbatterijen waaraan de wagens meteen op gelijkspanning ( DC direct current ) kunnen snelladen. Op 10 minuten tijd kunt er voor 100 km laden, en daar kan men ook nog eens een snackbar , een deftig restaurant , een McDonald's en wat nog allemaal voorzien voor diegenen die wat langer aan de laadpaal willen hangen. Als de windmolens ( en nog wat zonnepanelen erbij ) niet steeds voldoende stroom kunnen leveren, kan men nog steeds "traag" de lokale bufferbatterijen uit het net opladen zonder dat het net overbelast geraakt. Die bufferbatterij mag best groot uitvallen, hoeft dus geen li-ion batterij te zijn, en er zijn keuzes genoeg voor een ander type batterij. And last but not least, stop met dat kaartjes en pasjesgedoe om aan een laadpaal te kunnen laden. Laat toe dat men met de bankkaart kan laden.

Overal laadpaaltjes plaatsen is terug maar een keer afgekeken van de Hollanders, bewijs dat wij domme kloten in het kwadraat zijn om zelf eens wat creativiteit aan de dag te leggen.


( en om Wil-met-zijn-punt en tokkio een plezier te doen :D : men zou bij een laadtankstation ook een waterstof tank kunnen plaatsen om er elektriciteit van te maken en op die mannier die DC bufferbatterijen bij te kunnen laden - maar ge gaat daar wel veel centjes per laadbeurt moeten voor betalen :mrgreen: )

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 nov 2021, 13:22

Mooie uitleg , plaats daar eens een tijdstip op in welk jaar dat allemaal operationeel zal zijn en wie al dat betalen ( de prive of de overheid?) en tenslotte schat eens hoeveel een laadbeurt kost voor gemiddelde wagen;
Ik sprak van trekkracht van de wagen en de daar aangekoppelde af te leggen afstand bvb voor caravan of remorque met 2 assen 1200kg laadvermogen.
Ge koopt geen elektrische wagen om naar de supermarkt alleen te rijden, veel mensen gebruiken hem nog voor andere doeleinden ook.
Wat ga je doen met de vrachtwagens ook op elektriciteit?; misschien met 10 ton aan batterij gewicht meesleurend ,opnieuw trekkracht vandoen , en hoe rap ga je die opladen want time is money .
Vergeet niet dat er nog al wat vrachtwagens rondrijden en die vervuilen ook.
Spreek dan nog niet over vliegverkeer en boten op zee.
Men kijkt altijd als er vervuiling is naar die wagen en van de rest spreekt men niet.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 nov 2021, 13:54

wardje schreef:
08 nov 2021, 13:22
Mooie uitleg , plaats daar eens een tijdstip op in welk jaar dat allemaal operationeel zal zijn en wie al dat betalen ( de prive of de overheid?) en tenslotte schat eens hoeveel een laadbeurt kost voor gemiddelde wagen;
Ik sprak van trekkracht van de wagen en de daar aangekoppelde af te leggen afstand bvb voor caravan of remorque met 2 assen 1200kg laadvermogen.
Ge koopt geen elektrische wagen om naar de supermarkt alleen te rijden, veel mensen gebruiken hem nog voor andere doeleinden ook.
Wat ga je doen met de vrachtwagens ook op elektriciteit?; misschien met 10 ton aan batterij gewicht meesleurend ,opnieuw trekkracht vandoen , en hoe rap ga je die opladen want time is money .
Vergeet niet dat er nog al wat vrachtwagens rondrijden en die vervuilen ook.
Spreek dan nog niet over vliegverkeer en boten op zee.
Men kijkt altijd als er vervuiling is naar die wagen en van de rest spreekt men niet.
Een elektrische wagen kan perfect een caravan slepen. Bij de meeste oude wagens kon je gewoon geen trekhaak plaatsen omdat de batterij in de weg zat. En wat gaat die meer vebruiken ( in kWh dan ) als die een caravan moet trekken ? Procentueel gaat dat niet meer zijn dan wat jij extra aan benzine verbruikt voor het trekken van een caravan. Jij weet misschien beter dan ik hoeveel liter per 100 km je dan extra verbruikt. De actieradius van de volgeladen elektrische "supers" bedraagt nu al meer dan 500 km, en dat bereik vergroot snel van jaar tot jaar.

Elon Musk wil met zijn "Supercharger" ook vrachtwagens snelladen, maar dat hoeft toch niet. Vrachtwagenchauffeurs hebben verplichte rustpauze, en tijdens die rustpauze kunnen vrachtwagens ook "rustig' ( dus trager ) opladen. Zoals ik voordien schreef, een personenwagen hoeft maar 10 minuten te laden om er 100 km verder te kunnen mee rijden. Ge hoeft toch niet steeds vol te laden zoals ge ook nooit vol met benzine moet tanken. Ik tank met mijn old-timer steeds maar voor 20 Euro en kijk niet eens hoeveel liters dat dan zijn.

Een middenklasse elektrische wagen verbruikt nu aan het stopcontact ongeveer 5 Euro/100km aan elektriciteit. Aan de huidige benzine prijs met een verbruik van 6 liter/100km betaal je nu ongeveer 10 Euro/100km. Er zit dus nog veel rek op de prijs van wat je aan een laadstation zou betalen.

Zo'n laadtankstation kan ontwikkeld en gebouwd worden binnen een jaar tijd. Alle "hardware" zoals windmolens , bufferbatterijen bestaan. Alleen moet er een "slimme tiep" die eens bij mekaar vegen en daar een laadtankstation van maken. En als daar een Prof. dr. ir, voor nodig is , dan is dat maar zo. Zo'n laadstation kan best door een nieuw op te richten spin-off bedrijfje van één of andere Unief gebouwd worden, en de ministers , burgemeesters, schepenen kunnen er met hun 9000 Euro/maand in investeren. Ons belastingsgeld aan hen wordt dan toch tenminste nuttig besteed , i.p.v. in de parlementen dom te lullen of zoals Bart De Wever op een knopke te drukken en het er dan aftrappen om er niet hoeven te lullen. Miljaarde .... :evil:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

08 nov 2021, 14:28

Maar zal door minder verkoop benzine die prijs ook niet gaan dalen?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2021, 14:29

Het enthousiasme van Fred voor e-wagens is haast aandoenlijk :wink: Ik hoorde enkele getuigenissen van uitbaters van kleine tankstations - zo zijn er zeer veel - die unisono vertelden dat ze hun zaak konden opdoeken omdat een omschakeling voor hen onbetaalbaar is. Ik luister altijd graag naar mensen die uit ervaring praten - luchtkastelen gebouwd op ( elektrische) veronderstellingen en " het zal wel goed komen" bekijk ik altijd een beetje argwanend.
Het lijkt er sterk op dat de e-lobby van de autobusiness ( en de bouwsector wat betreft de renovatie van woningen) het handje van de bevoegde ministers etc. heeft vastgehouden bij het bij elkaar bricoleren van de milieumaatregelen. Geen woord over mobiliteit: het maakt toch geen zak uit of je nu met een e-wagen in de file staat dan wel met een benzinewagen? Geen woord over de 800.000 salariswagens ( en hier en daar wat bedrijfswagens) die elke dag opnieuw de wegen doen volslibben.De lockdownperiode heeft nochtans bewezen dat als er zelfs al maar 10% minder wagens op de baan zijn er dan al veel files gewoon oplossen. Geen woord over een deftige uitbouw van het openbaar vervoer en het op elkaar afstemmen van de verschillende componenten van dat openbaar vervoer - het enige wat de huidige regeringen doen is honderden stopplaatsen van bussen en trams elimineren. Maar ja, het zijn voornamelijk arme sukkels die het openbaar vervoer gebruiken nietwaar.
Verder denk ik dat er nog zeer veel water door de Schelde zal moeten vloeien voordat een e-wagen -die vergelijkbaar is qua autonomie met mijn huidige benzinewagen - betaalbaar zal zijn. Een speelgoedautoke met een autonomie van 100 km moet ik niet.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 08 nov 2021, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 nov 2021, 14:40

Over een maand gaan we meer weten: de knoop omtrent de kerncentrales moet dan door de politiek officieel doorgehakt worden. De eigenaar van de kerncentrale heeft al laten weten dat er in feite geen weg terug meer is.

Voor het verkeer zitten de problemen vooral bij het zware vrachtvervoer. Daar bestaan nu geen goede oplossingen voor; de batterijen zijn (nog) niet geschikt: te zwaar en te lange laadtijden.

Ook taxi's hebben behoefte aan snel te kunnen tanken. Daarom rijden er in Parijs al tientallen Toyota Mirai's rond op waterstof en dat aantal zal nog opgedreven worden. HysetCo, het Franse bedrijf, wil tegen 2024 maar liefst 700 taxi's op waterstof hebben in Parijs. Ze vervuilen niet en kunnen op enkele minuten weer volgetankt zijn. Dat heeft een prijs maar aangezien CO2 blijkbaar erger is dan het gif van een ratelslang, is er geen alternatief.

Hoopvolle tekenen: Storedot, het Israëlische bedrijf, werkt aan XFC-batterijen (extreme fast charging). Ook Enevate zit op hetzelfde spoor. Dat wordt iets voor 2024 of 2025, verwacht ik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2021, 14:55

De eigenaar van de kerncentrale heeft al laten weten dat er in feite geen weg terug meer is.
Engie heeft toch altijd gesteld dat Doel 4 en Tihange 3 konden blijven produceren dacht ik. Dat de uitbater wat druk op de ketel wil zetten tot er interessante financiële compensaties komen kan ik me wel voorstellen gezien de uitzichtloze energietoekomst waarin de huidige regeringen zich gemanoevreerd hebben.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 nov 2021, 15:25

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/18 ... geworden/

Ondanks de felle discussies over de kernuitstap, is het pleit in de feiten beslecht. Ook de jongste reactoren, Doel 4 en Tihange 3, gaan in 2025 dicht. Het is gewoon te laat en te complex om de kernuitstap nog terug te draaien. Vijf struikelstenen maken het zo goed als onmogelijk om op de beslissing terug te komen. De subsidies voor de nieuwe gascentrales hebben de kerncentrales de definitieve nekslag gegeven.
1. De tijd is te kort
2. De veiligheidsrisico's zijn te hoog
3. De kosten lopen te hoog op
4. De wetgeving is te omslachtig
5. De subsidies voor de gascentrales komen in gevaar

en daar gaat de Georges-Louis niks meer aan kunnen veranderen 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2021, 15:59

Ondanks de felle discussies over de kernuitstap, is het pleit in de feiten beslecht.
Ik geloof er niks van. Engie gebruikt het getalm en gesukkel van onze regeringen om zichzelf in een bijzonder lucratieve onderhandelingspositie te plaatsen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 nov 2021, 16:00

frits1955 schreef:
08 nov 2021, 14:29
Het enthousiasme van Fred voor e-wagens is haast aandoenlijk :wink: Ik hoorde enkele getuigenissen van uitbaters van kleine tankstations - zo zijn er zeer veel - die unisono vertelden dat ze hun zaak konden opdoeken omdat een omschakeling voor hen onbetaalbaar is. ....
Dat klopt, en daarom dat ik schreef dat er een spin-off moet komen voor dergelijke stations, desnoods half-staatsbedrijf en betaald door al diegenen die ik heb opgenoemd. Hun prestaties zijn immers helemaal niet in verhouding met wat ze hiervoor binnenrijven.

p.s. de autonomie van e-wagens is nu doorgaans 300 km. Wanneer rijdt ge 300 km per dag, en wie doet dat ? De prijs van een e-auto is nog steeeds zowat 8000 Euro duurder dan zijn fossiel evenbroertje. Waarom leent Vlaanderen dat bedrag niet aan 0 interest ( of zelfs negatieve intrest ) zoals ze dat bij renovaties van woningen plan is ? En per slot van rekening moet je ook eens horen wat de ervaring is van mensen die nu met een e-wagen rijden en voordien er hun neus voor opkrulden. Die willen nu voor geen geld van de wereld hun e-ding met een fossiel ruilen.

Ter attentie van Wil-met-punt, ergens in de VS rijden er al Tesla"s taxi's rond met 300.000 km op de teller. Hoeveel taxi's staan hier ergens aan een treinstation te wachten ? Allemaal momenten om eventjes bij te laden. En dat ge snel waterstof kunt tanken is een reclame stunt. De derde wagen aan de "pomp" mag een half uur wachten tot wanneer de tank in het station terug op 700 bar is gebracht met waterstof uit de "grote" bulk tank ( op lagere druk ).
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 08 nov 2021, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2021, 16:07

betaald door al diegenen die ik heb opgenoemd.
Ministers, burgemeesters en schepenen??? dat is toch gewoon flauwekul.