Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 dec 2023, 19:42

Wil. schreef:
23 dec 2023, 18:22
Probeer dan eens met the writing on the wall.
Is dat niet metafysisch ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

29 dec 2023, 18:15

@ Charlie Maru
[/quo HLN:
Verkoop warmtepompen bijna stilgevallen: “Verbruik is te duur”

Een warmtepomp - veel milieuvriendelijker dan een gasketel - is vandaag financieel (nog) niet interessant om je huis te verwarmen, besluiten experts van VITO/Energyville in een nieuw onderzoek. De verkoop is volgens de sector bijna stilgevallen, schrijven ‘Het Nieuwsblad’ en ‘De Morgen’ vandaag.

https://www.hln.be/binnenland/verkoop-w ... ~a045fb83/
@ Fred.
Dat schreeuwde en schreef ik al meer dan 5 jaar geleden. Het verbruik van een warmtepomp is gemiddeld 3000 kWh en dat op een paar wintermaanden tijd. Men gaat eens dringend een nieuwe soort wamtepomp moeten ontwikkelen met een veel groter rendement dan een COP=4 ( dat meestal nog niet eens gehaald wordt )


Misschien een warmtepomp ,aangedreven door een waterstof generator.......Fred
https://www.kvkinnovatietop100.nl/site/ ... -generator
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 dec 2023, 18:35

tokkio schreef:
29 dec 2023, 18:15
....
Misschien een warmtepomp ,aangedreven door een waterstof generator.......Fred
https://www.kvkinnovatietop100.nl/site/ ... -generator
Bah nee , ge drijft een compressor van een warmtepomp aan met een motor - met iets dat draait. En hetgeen wat die motor aan het draaien brengt is bijzaak - maar het moet wel iets zijn dat het minst energie vergt - en dat is allesbehalve waterstof....

Een warmtepomp haalt de warmte uit iets dat kouder is , en dat is de echte bedoeling ! ! ! ! Al de rest wat je ook maar kunt bedenken produceert warmte die uiteindelijk de atmosfeer in gaat , en nooit terug gewonnen wordt. Een warmtepomp doet dat wel.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 mar 2024, 15:51

Fluvius doet netjes wat ik van hen vraag. Ik geef nu alle maanden expliciet mijn tellerstanden door ( dus ook die van de digitale meter ) en zij geven die dan op hun beurt door aan Eneco. Die tellerstanden worden dan als officieel gekenmerkt , en bij de eindafrekening betrokken. Ik betaal dus nog steeds een vast voorschotbedrag , maar Eneco kan mij op jaarbasis niet meer het "golvend" standaard VREG gebruikersprofiel aanrekenen.


Untitled314.png
Untitled315.png

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

07 mar 2024, 15:51

Fred1950 schreef:
29 dec 2023, 18:35
tokkio schreef:
29 dec 2023, 18:15
....
Misschien een warmtepomp ,aangedreven door een waterstof generator.......Fred
https://www.kvkinnovatietop100.nl/site/ ... -generator
Bah nee , ge drijft een compressor van een warmtepomp aan met een motor - met iets dat draait. En hetgeen wat die motor aan het draaien brengt is bijzaak - maar het moet wel iets zijn dat het minst energie vergt - en dat is allesbehalve waterstof....

Een warmtepomp haalt de warmte uit iets dat kouder is , en dat is de echte bedoeling ! ! ! ! Al de rest wat je ook maar kunt bedenken produceert warmte die uiteindelijk de atmosfeer in gaat , en nooit terug gewonnen wordt. Een warmtepomp doet dat wel.
Een warmte pomp is dus brol in een mooie verpakking,en met een dubieuze uitleg,dit heb ik al een paar keer gelezen, en mijn slecht gevoel wordt steeds erger.
rendement van 480% (COP = 4,8), dan is voor het leveren van dezelfde hoeveel warmte 21.136/4,8 = 4.403 kWh aan elektriciteit nodig.
https://warmtepomp.nibe.eu/nl-be/werkin ... warmtepomp
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 mar 2024, 16:23

Mijn kleindochter haar app wordt bediend door een waterpomp.
Te samen met haar zonnepanelen betaald ze weinig elektriciteit voor verwarming ( vloer verw )
warmwater keuken installatie en airco.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 mar 2024, 16:54

voorn schreef:
07 mar 2024, 16:23
Mijn kleindochter haar app wordt bediend door een waterpomp.
Dat is wel straf. Ik ben niet zo mee met die apps. :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 mar 2024, 17:34

tokkio schreef:
07 mar 2024, 15:51
rendement van 480% (COP = 4,8), dan is voor het leveren van dezelfde hoeveel warmte 21.136/4,8 = 4.403 kWh aan elektriciteit nodig.
https://warmtepomp.nibe.eu/nl-be/werkin ... warmtepomp
Sommige typen warmtepompen kunnen actief of passief koelen. Bij passieve koeling schakelt de compressor van de warmtepomp niet in, maar laten energiezuinige pompen koud water vanuit een bodembron door de cv-installatie stromen. Dat kost slechts een kleine hoeveelheid hulpenergie en is bovendien goed voor de bodembron, die op deze manier ‘s zomers extra opgewarmd wordt. Voor deze koeling met de warmtepomp verbruikt u dus nauwelijks stroom.


En het is verdomme grote schijtmiserie met die warmtepompen die ( actief ) afkoelen met grondwater. :evil: Vooreerst verstoren ze gans de waterhuishouding in de bodem met verlaagde peilen en verlaagde osmotische druk tot gevolg , en ten tweede verwarmen ze het zo sterk dat ik water van ongeveer 30 graden Celcius boven haal. 8O

Die COP=4,8 wordt bijna nooit gehaald , tenzij het buiten ook al meer dan 15 graden Celcius is. Als het verschil tussen aanvoer en af te geven temperatuur stijgt , daalt de COP waarde , en dat betekent in de winter extra puur electrisch verwarmen. Een goedkoop straalkachetje met blazer aan 6 Ampere gaat de ruimte al sneller en beter verwarmen dan die warmtepomp.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 mar 2024, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 mar 2024, 17:35

Een warmte waterpomp natuurlijk. Schrijfoutje :lol:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

07 mar 2024, 17:43

Fred1950 schreef:
06 mar 2024, 15:51
Fluvius doet netjes wat ik van hen vraag. Ik geef nu alle maanden expliciet mijn tellerstanden door ( dus ook die van de digitale meter ) en zij geven die dan op hun beurt door aan Eneco. Die tellerstanden worden dan als officieel gekenmerkt , en bij de eindafrekening betrokken. Ik betaal dus nog steeds een vast voorschotbedrag , maar Eneco kan mij op jaarbasis niet meer het "golvend" standaard VREG gebruikersprofiel aanrekenen.
Dat ga je pas te weten komen bij de volgende afrekening.
Je gaat dan ook een 12-delige/maandelijkse berekening van uw energie moeten krijgen (ik spreek niet van distributie of transport) , anders heeft eneco u blaasjes wijsgemaakt...... 8)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 mar 2024, 18:07

Charlie Maru schreef:
07 mar 2024, 17:43
Fred1950 schreef:
06 mar 2024, 15:51
Fluvius doet netjes wat ik van hen vraag. Ik geef nu alle maanden expliciet mijn tellerstanden door ( dus ook die van de digitale meter ) en zij geven die dan op hun beurt door aan Eneco. Die tellerstanden worden dan als officieel gekenmerkt , en bij de eindafrekening betrokken. Ik betaal dus nog steeds een vast voorschotbedrag , maar Eneco kan mij op jaarbasis niet meer het "golvend" standaard VREG gebruikersprofiel aanrekenen.
Dat ga je pas te weten komen bij de volgende afrekening.
Je gaat dan ook een 12-delige/maandelijkse berekening van uw energie moeten krijgen (ik spreek niet van distributie of transport) , anders heeft eneco u blaasjes wijsgemaakt...... 8)
Dat heb ik ook al gekregen bij de afrekening die ik ontving bij de plaatsing van de digitale meter op 2 oktober. Vanaf 1 juni 2023 ( toen ik nog een analoge meter had ) heb ik mijn analoge meterstanden ook al aan Fluvius doorgegeven , en bij de afrekening van 2 oktober 2023 waren die voorbije maanden apart berekend en opgelijst.

Weet dat ik wel een klacht bij de ombudsman energie heb ingediend omdat ik niet akkoord ben met dat "golvend" standaard VREG gebruikersprofiel. Vanaf de volgende eindafrekening in mei ga ik opteren voor een maandelijkse afrekening van het werkelijk verbruik. Eneco moet dan zelf maandelijks de tellerstanden van Fluvius opvragen , en hoef ik ze niet meer door te sturen. Weet ook dat Eneco telkens op de 1ste van de maand een tariefwissel *durft* door te voeren. Als ik mijn maandelijkse afrekeningen ook op de 1st van de maand laat uitvoeren , krijgen zij het bij hun berekening ook eenvoudiger.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 apr 2024, 11:26

HLN:
Demir trekt naar Raad van State tegen Waalse terugdraaiende teller

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir is bij de Raad van State een procedure gestart tegen een besluit van de Waalse regering waarmee de terugdraaiende teller in Wallonië tot 2030 wordt bevestigd. Nadat het Grondwettelijk Hof de Vlaamse regeling rond de terugdraaiende teller vernietigde in 2021 is het volgens de N-VA-minister niet meer dan “rechtvaardig” dat ook de Waalse regeling op de schop gaat. “De Walen zullen het me niet in dank afnemen, maar de grondwet geldt voor iedereen”, aldus Demir.

https://www.hln.be/binnenland/demir-tre ... nts-anchor
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 apr 2024, 11:27

HLN:
Elektriciteit en gas iets duurder na maanden van dalingen

Energie wordt in april iets duurder voor een gemiddeld gezin, nadat de prijzen verscheidene maanden op rij zijn gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse energieregulator VREG.

https://www.hln.be/geld/br-elektricitei ... ~adca3a19/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 apr 2024, 11:33

De Walen zullen het me niet in dank afnemen, maar de grondwet geldt voor iedereen”, aldus Demir.

Kijk kijk ... een nvA minister die nog altijd niet begrijpt waar een onafhankelijk Vlaanderen mee te maken zal krijgen!

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 apr 2024, 11:44

Maar ik zou toch wel eens in detail willen weten waarom het Grondwettelijk Hof de Vlaamse regeling rond de terugdraaiende teller vernietigde in 2021 , vooraleer de "splitsing" toer op te gaan. Bij ons zwaait de VREG de scepter , niet in Wallonië , en dat zpu wel eens het verschil kunnen maken in de manier waarop de analoge meter wordt behandeld.