Tweede-hands wagens? Graag jullie mening hierover.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Mijn eerste twee wagens waren tweedehands .... Waren die goed ? Ik weet het niet, ik heb die allebei vroegtijdig in de prak gereden. De volgende aankopen waren allemaal nieuwe, waarvan de eerste terug verkocht omdat ik een spiksplinternieuw wagentje had geërfd ( en dat ondertussen mijn old-timer is geworden ).
Of een wagen goed of slecht "wordt" hangt veel van de eigenaar zelf af ( rijstijl , onderhoud , .... ). Het is altijd een voordeel als je vorige eigenaar van de wagen kent, dan weet je ook wat die wagen te verduren heeft gehad.
Of een wagen goed of slecht "wordt" hangt veel van de eigenaar zelf af ( rijstijl , onderhoud , .... ). Het is altijd een voordeel als je vorige eigenaar van de wagen kent, dan weet je ook wat die wagen te verduren heeft gehad.
-
Lukas - Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
- Locatie: Antwerpen
In 2004 kocht ik een Opel Zafira, bouwjaar 2002.
Zonder noemenswaardige problemen heb ik ermee gereden tot april van dit jaar,
dus zegge en schrijve 17 jaar!
Die lijstjes van zogenaamde onderzoekers zijn goed voor de prullenmand.
Wil je tweedehands een auto kopen, ga dan kijken bij een betrouwbare zelfstandige
die maar 1 merk verhandelt
of bij VAB-Tweedehandswagens. En kies een wagen niet ouder dan 2 jaar.
Zonder noemenswaardige problemen heb ik ermee gereden tot april van dit jaar,
dus zegge en schrijve 17 jaar!
Die lijstjes van zogenaamde onderzoekers zijn goed voor de prullenmand.
Wil je tweedehands een auto kopen, ga dan kijken bij een betrouwbare zelfstandige
die maar 1 merk verhandelt
of bij VAB-Tweedehandswagens. En kies een wagen niet ouder dan 2 jaar.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Sommigen zien daar niet naar, om de 4 jaar een nieuwe. En telkens zijn dat andere formules, lease aankoop of zoiets. En zelfs een eigen keuze nu, ca 80 000 € .
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Allemaal goed en wel, maar ik vind dat artikel nogal gedurfd, en alleszins niet zo positief voor eigenaars van heel goeie wagens. Zo mocht er wel bij vermeld worden "waarom" die of die auto als tweedehandswagen wordt afgeraden!
Bij alle vernoemde wagens die zgz niet deugen, zullen er zéker wel hele goeie tussen zitten.
Het ergste is, dat de eigenaars van hele goeie wagens hun auto aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.
Bvb ikzelf, rijd met een Skoda Octavia Ambiente 1.4 TSI, bouwjaar 2010, Euronorm 5.
Ik heb er buiten het gewone onderhoud nog geen kosten aan gehad.
Maar hij wordt wel onderhouden tot en met. Voor het minste dat ik meen dat er iets niet pluis is, sta ik bij de garagist.
Meestal voor 2 keer niks. Onlangs wel 2 nieuwe banden en batterij vervangen.
Het een is te wijten aan de stuurbekrachtiging, en het andere aan de korte ritten.
Heel normale kosten dus.
Keuring?
Zonder voorafgaande technische testen, telkens binnen en buiten, zonder ook maar één opmerking.
En eenmaal gewassen, lijkt het nog altijd een spiksplinternieuwe wagen alsof die pas de fabriek uitrijdt.
Meer nog, ik heb voordien nog nooit zo'n goeie en sterke wagen gehad.
Ik moet er nu wel bij vertellen, dat er, ondanks ik nog dagelijks rijd, maar geen grote afstanden meer afleg, nog maar 42.000 km op de teller staat.
En zo'n wagen wordt door dat artikel op de zwarte lijst gezet!???
Gelukkig is mijn auto dan ook nog verre van 'te koop'!
Bij alle vernoemde wagens die zgz niet deugen, zullen er zéker wel hele goeie tussen zitten.
Het ergste is, dat de eigenaars van hele goeie wagens hun auto aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.
Bvb ikzelf, rijd met een Skoda Octavia Ambiente 1.4 TSI, bouwjaar 2010, Euronorm 5.
Ik heb er buiten het gewone onderhoud nog geen kosten aan gehad.
Maar hij wordt wel onderhouden tot en met. Voor het minste dat ik meen dat er iets niet pluis is, sta ik bij de garagist.
Meestal voor 2 keer niks. Onlangs wel 2 nieuwe banden en batterij vervangen.
Het een is te wijten aan de stuurbekrachtiging, en het andere aan de korte ritten.
Heel normale kosten dus.
Keuring?
Zonder voorafgaande technische testen, telkens binnen en buiten, zonder ook maar één opmerking.
En eenmaal gewassen, lijkt het nog altijd een spiksplinternieuwe wagen alsof die pas de fabriek uitrijdt.
Meer nog, ik heb voordien nog nooit zo'n goeie en sterke wagen gehad.
Ik moet er nu wel bij vertellen, dat er, ondanks ik nog dagelijks rijd, maar geen grote afstanden meer afleg, nog maar 42.000 km op de teller staat.
En zo'n wagen wordt door dat artikel op de zwarte lijst gezet!???
Gelukkig is mijn auto dan ook nog verre van 'te koop'!
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
... dan is die wagen nog een puber/adolescent. De meeste ( oudere ) motoren beginnen pas goed rond te draaien ( zijn gerodeerd ) na 30.000 km. Dan presteren die maximaal.
De hln journalisten en journalisten zondermeer mag je toch niet serieus nemen. DIe schrijven om het schrijven zelf. En "What Car" betreft, je zou de vragenlijst moeten zien om de ernst van die enquéte te kennen.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Ooit eens laten keuren bij Touring, je mag zelfs volgen en op't laatste een uitleg over de minpunten. Door minimum een A2 mekanieker gedaan. ('k Heb zelf een brevet erkend door 't Vlaams Gewest)
Ik ben al auto's tegengekomen onderhouden door dealer met zwarte remolie. Wie gelooft men dan nog?
Ik ben al auto's tegengekomen onderhouden door dealer met zwarte remolie. Wie gelooft men dan nog?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Ik vind dat artikel erg discriminerend voor alle eigenaars van genoemde wagens.
Ik heb trouwens al al die tijd niks dan goeds gehoord over Skoda van de eigenaars, eender over welk type.
En dit zal ook wel gelden voor andere merken in dat artikel vermeld.
Ik vind dat artikel dus ten zeerste discriminerend, totaal niet onderbouwd, en aldus totaal uit den boze.
Het is een aanslag op de eigenaars van die wagens, maar tevens een aanslag op 'potentiële' kopers van tweedehandswagens.
'Zulke' artikels zouden wettelijk verboden moeten worden.
Ik vraag mij trouwens af waar ze het vandaan blijven halen.
Ik heb trouwens al al die tijd niks dan goeds gehoord over Skoda van de eigenaars, eender over welk type.
En dit zal ook wel gelden voor andere merken in dat artikel vermeld.
Ik vind dat artikel dus ten zeerste discriminerend, totaal niet onderbouwd, en aldus totaal uit den boze.
Het is een aanslag op de eigenaars van die wagens, maar tevens een aanslag op 'potentiële' kopers van tweedehandswagens.
'Zulke' artikels zouden wettelijk verboden moeten worden.
Ik vraag mij trouwens af waar ze het vandaan blijven halen.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Gebeurt misschien wel, maar heeft met het merk of type niets te maken.boeffer schreef: ↑29 jul 2021, 14:30Ooit eens laten keuren bij Touring, je mag zelfs volgen en op't laatste een uitleg over de minpunten. Door minimum een A2 mekanieker gedaan. ('k Heb zelf een brevet erkend door 't Vlaams Gewest)
Ik ben al auto's tegengekomen onderhouden door dealer met zwarte remolie. Wie gelooft men dan nog?
Daar is het de garage die in de fout gaat, niet de wagen.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Je geeft het al zelf aan, zo te zien is uw horloge al ruimere tijd blijven stilstaan......
De précisie van afwerking ligt bij hedendaagse motoren zo hoog dat "rodage" verleden tijd geworden is.
Rodage was van toepassing op scharminkels van méér dan 30 jaar oud, en zo worden er de laatste decennia al geen meer in omloop gebracht. En diegene die in omloop waren zijn er nu nagenoeg allemaal uit.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Mijn scharminkel is inderdaad 30 jaar oud. Ik weet dat bij de nieuwe wagens er parktisch geen rodage meer nodig is, maar ik zou een nieuwe wagen toch nog eventjes tot 5000-7000 km voorzichtig behandelen. Is het u nog niet opgevallen dat spikspinternieuwe wagens rapper warm lopen ( op bedrijfstemperatuur komen ) dan na bvb. 10.000 km ? Dat heeft zijn oorzaak ....Charlie Maru schreef: ↑29 jul 2021, 15:17Je geeft het al zelf aan, zo te zien is uw horloge al ruimere tijd blijven stilstaan......
De précisie van afwerking ligt bij hedendaagse motoren zo hoog dat "rodage" verleden tijd geworden is.
Rodage was van toepassing op scharminkels van méér dan 30 jaar oud, en zo worden er de laatste decennia al geen meer in omloop gebracht. En diegene die in omloop waren zijn er nu nagenoeg allemaal uit.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Oorzaak ?....... er is geen oorzaak Fred.
Anderzijds, gij bolt toch met nen elentrieke kangoo.....?
Het koelsysteem van hedendaagse wagens steekt zodanig ineen om de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, of dit nu winter of zomer is. Afhankelijk van verschillende factoren kan de opwarmingstijd dan ook verschillen.
En zolang hij niet op bedrijfstemperatuur is, dan is hij altijd voorzichtig te behandelen - of laat ons liever zeggen "normaal" te behandelen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Als die koud staat doet mijn old-timer bij stationair draaien er minstens 20 minuten over vooraleer de ventilator aanslaat. Eventjes ervoor gaat de thermostaat open om het water te laten circuleren. Vroeger, toen die nog jong was, deed die dat veel vlugger. De ventilator slaat na een tijdje ( ook bij stationair draaien ) terug af, dus met het koelsysteem op zich is alles in orde.Charlie Maru schreef: ↑29 jul 2021, 20:50Oorzaak ?....... er is geen oorzaak Fred.
Anderzijds, gij bolt toch met nen elentrieke kangoo.....?
Het koelsysteem van hedendaagse wagens steekt zodanig ineen om de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, of dit nu winter of zomer is. Afhankelijk van verschillende factoren kan de opwarmingstijd dan ook verschillen.
En zolang hij niet op bedrijfstemperatuur is, dan is hij altijd voorzichtig te behandelen - of laat ons liever zeggen "normaal" te behandelen.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Kom....kom....Fred.....Fred1950 schreef: ↑29 jul 2021, 21:06Als die koud staat doet mijn old-timer bij stationair draaien er minstens 20 minuten over vooraleer de ventilator aanslaat. Eventjes ervoor gaat de thermostaat open om het water te laten circuleren. Vroeger, toen die nog jong was, deed die dat veel vlugger. De ventilator slaat na een tijdje ( ook bij stationair draaien ) terug af, dus met het koelsysteem op zich is alles in orde.Charlie Maru schreef: ↑29 jul 2021, 20:50Oorzaak ?....... er is geen oorzaak Fred.
Anderzijds, gij bolt toch met nen elentrieke kangoo.....?
Het koelsysteem van hedendaagse wagens steekt zodanig ineen om de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, of dit nu winter of zomer is. Afhankelijk van verschillende factoren kan de opwarmingstijd dan ook verschillen.
En zolang hij niet op bedrijfstemperatuur is, dan is hij altijd voorzichtig te behandelen - of laat ons liever zeggen "normaal" te behandelen.
Gij gaat toch geen antikwiteit van méér dan 30 oud op gelijke voet zetten met een hedendaagse nieuwe wagen ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Normaal zijn de direct ingespoten diesels trager op bedrijfstemperatuur. De airco brengt meteen de warmt na de start.
Ook heb je de plaats, land waar de wagen geproduceert is geweest. Spanje en zijn Vito's die meteen roesten.
Omdat er merken bijeen gegaan zijn zullen de verschillen kleiner zijn(dezelfde parts).
Ook heb je de plaats, land waar de wagen geproduceert is geweest. Spanje en zijn Vito's die meteen roesten.
Omdat er merken bijeen gegaan zijn zullen de verschillen kleiner zijn(dezelfde parts).
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg