waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 nov 2022, 18:50

tokkio schreef:
07 nov 2022, 18:09

Ze kunnen Doel 3 toch ombouwen naar een thorium kerncentrale.
https://businessam.be/thorium-groen-lic ... umreactor/
en voor de auto is er een Belgische uitvinding, u kunt waterstof in de hof aanmaken :mrgreen:
https://gocar.be/nl/autonieuws/energie/ ... derzoekers
Thoriumcentrales zijn nog altijd niet echt operationeel. Hoelang gaat het duren vooraleer ik mijn wagen met watetstof ( of stroom ) met die Belgische "uitvinding" ga kunnen vol laden ? 14 dagen ? :D

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

07 nov 2022, 19:42

Eerder schreef iemand hier om Doel 3 om te bouwen. Corona is inderdaad schadelijk voor het gezond verstand.
De hele pro-kernenergie lobby was opgelucht dat de scheurtjes centrales buiten gebruik zouden komen!

Voor zo´n (onstabiel) drukvat maakt het niet uit of er met uranium of thorium gestookt wordt, toch?

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

08 nov 2022, 17:58

E.T. schreef:
07 nov 2022, 19:42
Eerder schreef iemand hier om Doel 3 om te bouwen. Corona is inderdaad schadelijk voor het gezond verstand.
De hele pro-kernenergie lobby was opgelucht dat de scheurtjes centrales buiten gebruik zouden komen!

Voor zo´n (onstabiel) drukvat maakt het niet uit of er met uranium of thorium gestookt wordt, toch?
Die scheurtjes, boerenbedrog,er is (was niets aan de hand)
https://www.nucleairforum.be/thema/de-b ... ncentrales
En een thorium centrale is veel veiliger dan de huidige centrales die er nu staan.
https://www.klimaathelpdesk.org/answers ... chnologie/
En als men angst heeft van radioactieve neerslag,heel de wereld is al besmet, al die atoomproeven van de nucleaire landen, en de ramp van Tsjernobyl zegt genoeg zeker.
Hoe gevaarlijk was Tsjernobyl?
Het was de grootste kernramp in de geschiedenis. Door de ontploffing kwam er veel radioactieve straling vrij, die aan vele duizenden mensen het leven heeft gekost. Meer dan 35 jaar na de ramp is het stralingsniveau in het gebied rond Tsjernobyl nog altijd gevaarlijk hoog.1 apr. 2022
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 nov 2022, 18:04

Grappig dat je spreekt van boerenbedrog over die drukvaten met waterdamp insluitsels, maar daar nog aan toe.
Doel 3 ombouwen naar Thorium brandstof is NIET hetzelfde als de 'veilige' centrales waar je soms overleest MAAR die nog niet bestaan ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 nov 2022, 18:41

In China veroorzaken ongevallen in ondergrondse mijnen jaarlijks 3.800-6.000 doden, hoewel het aantal mijnbouwgerelateerde sterfgevallen de afgelopen tien jaar met de helft is afgenomen.

Van 1991 tot 2008 (17 jaar) produceerde het land 28,26 miljard ton steenkool, waarbij 103.633 mensen omkwamen bij steenkoolongevallen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 nov 2022, 14:25

VOLVO Trucks gaat in Gent voorlopig de volledige elektrische toer op. Met batterijen dus geen brandstofcel.

150 km ver heen en 150 km terug (met 50 km reserve)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 nov 2022, 15:03

E.T. schreef:
16 nov 2022, 14:25
VOLVO Trucks gaat in Gent voorlopig de volledige elektrische toer op. Met batterijen dus geen brandstofcel.

150 km ver heen en 150 km terug (met 50 km reserve)
@tokkio is niet blij. :D

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 nov 2022, 15:42

Voor vrachtvervoer dat binnen een straal van 150 km blijft, is dat m.i. de beste keuze.

Vrachtvervoer dat van Warschau naar Madrid moet, heeft daar niet veel aan. Zo'n vrachtwagen moet op 10 min. weer volgetankt zijn. Dan zou waterstof een betere oplossing zijn. De vraag blijft voorlopig onbeantwoord: aan welke prijs zal dat kunnen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 nov 2022, 15:54

Wil. schreef:
16 nov 2022, 15:42
Voor vrachtvervoer dat binnen een straal van 150 km blijft, is dat m.i. de beste keuze.

Vrachtvervoer dat van Warschau naar Madrid moet, heeft daar niet veel aan.
Doe het dan zoals in het verleden , dus per trein of per boot. Vroeger , 30 jaar geleden zag je amper zware vrachtwagens op de weg. Met al dat "just in time delivery" kwam daar verandering in , maar dat is niet ten gunste van de kostprijs , en al zeker niet ten gunste van het globaal energieverbruik en het klimaat.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 nov 2022, 16:00

30 jaar geleden? Zeg maar 50 of wellicht nog beter 60 jaar geleden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 nov 2022, 16:19

Wil. schreef:
16 nov 2022, 16:00
30 jaar geleden? Zeg maar 50 of wellicht nog beter 60 jaar geleden.
Nee , 30 jaar geleden pendelde ik alle dagen 's namiddags vanuit Kortrijk terug naar Gent. Op die werkdagen reed ik vele keren zelfs eenzaam op de E17 zonder dat er maar één vrachtwagen voor mij of achter mij te bespeuren viel. Nu moet je eens gaan kijken , het lijkt al meer op een kolonne vluchters voor de Russen ... :)

En wat is nu het probleem ? Het probleem is dat men nu geen stocks wil aanleggen uit vrees om die niet meer omwille van één of andere reden kwijt te geraken. En wat is het probleem met lange levertijden ? Ik moest als 15 jarige 2 maanden wachten op de oostduitse RFT kathodestraalbuis voor mijn zelfbouw oscilloscoop ( koude oorlog , weet je wel ). Leveringstermijnen waren toen doorgaans 14 dagen , nu krijg je een bestelling via het internet van zelfs niet zo'n allerdaagse dingen na 2 dagen aan je deur. Wie heeft daar behoefte aan ? Ik en veel bedrijven kunnen zich best aan langere leveringstermijnen aanpassen , het is allemaal maar een kwestie van organisatie.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 nov 2022, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 nov 2022, 16:23

Kortrijk - Gent. Ja, dat kan ik begrijpen...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 nov 2022, 16:30

Wil. schreef:
16 nov 2022, 16:23
Kortrijk - Gent. Ja, dat kan ik begrijpen...
:?: Wat valt er daar aan te "begrijpen". Bij uitbreiding is dat vrachtverkeer Frankrijk --> Nederland

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 nov 2022, 16:49

De échte ingenieurs zitten niet stil!

Het Zwitserse bedrijf Morand heeft naar eigen zeggen een nieuw type batterij ontwikkeld dat razendsnel is vol te jagen. Met de eTechnology geheten technologie is een set cellen met een capaciteit van 7,2 kWh in slechts 72 seconden tot 80 procent van zijn capaciteit op te laden.

Met een laadvermogen van 360 kW was de 7,2 kWh in 2 minuten tot 98 procent volgeladen. 7,2 kWh is amper voldoende om 50 km mee te rijden, maar het is in elk geval veelbelovend nieuws.

Deze batterijen zijn nog niet beschikbaar in auto's.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

16 nov 2022, 17:10

@tokkio is niet blij. :D[/quote]
O maar ik ben wel blij, zoals al dikwijls gezegt , E Trucks (auto's) zijn alleen goed om rond de kerk te rijden,en de kleinere versie voor in de steden.
Wat nut heeft Volvo aan die stunt van de E vrachtwagen, buiten reclame,die vrachtschepen blijven 100X meer vervuilen als die dock-trucks die er op diesel rondrijden.
En als ze het capaciteit piek tarief gaan uitrekenen , gaan die snel terug omgebouwd worden naar een waterstof truck :mrgreen:

En uw verhaaltje van 30 jaar geleden, dan waren we 1990 he, dan zat de autostrade vol met vrachtwagens :mrgreen:
Na wereld oorlog 2 hebben slimme ondernemers al die ,nog redelijke goed vrachtwagens opgekocht, en zijn ze een transport firma geworden, het waren hoofdzakelijk GMC, Dodge, Mac,DAF,Mercedes Benz ,Ford ,,Bussing,Magirius, Man,Hanomag.....vele merken zijn samengesmolten, of bestaan niet meer.
Maar zonder vrachtvervoer zijn de rekken in de supermarkten, en de fabrieken leeg,en u moogt nog zoveel vracht op een trein of schip zetten, die brengen het niet tot aan de deur hé,en in de transport wereld is tijd geld,als men een autostrade legt van China tot Europa, varen er geen vrachtschepen meer :mrgreen:
Zonder vracht vervoer (en chauffeurs)valt alles stil.
https://www.daf.be/nl-be/trucks/alterna ... n/hydrogen
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.