Elektrische wagens
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Omdat fanaten een grotere, snellere , en één met een grotere actieradius willen.
Er zijn heel bedrijven die een elektrische wagen aankochten, puur om zich als "groen" te profileren.
In een elektrische wagen steekt ook nog een klassieke 12 Volt accu voor de boordcomputer , lichten , enz ... en mijn garagist heeft ooit die batterij moeten gaan opladen omdat dergelijke wagen een paar jaar zonder rijden had stilgestaan. Als met de wagen niet gereden wordt en/of niet opgeladen wordt, ontlaadt die 12 Volt batterij stilletjes aan door de electronica die steeds aangeschakeld blijft ( denk aan het op afstand openen en sluiten van deuren ).
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Ik vraag mij dat ook af collega. Op het net kan men dan de Top 10 vinden van de elektrische wagens met de grootste waardevermindering na 3 jaren. Van de 30.000 Euro blijft er dan nog amper 26% over, 625 Euro per maand aan kapitaal alleen dat verdampt, en dan heeft men nog geen km gereden. Het is niet meer aan mij om een planning te maken voor de toekomst, maar de lonen gaan spectaculair moeten stijgen of de economie drastisch moeten krimpen, want anders heeft de jeugd dringend nood aan een generatie ezeltjes die dagelijks een flinke portie Euro's kunnen schijten.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Kom....kom....Fred.....Fred1950 schreef: ↑22 nov 2020, 14:14Men hoeft die niet meteen te recycleren, eerder te "reviseren". Men vervangt versleten cellen door nieuwe en herstelt de elektronica erin als er iets fout mee is. Zolang er cellen en onderdelen voor verkrijgbaar zijn kan die eeuwig blijven leven.
( p.s. hoe zou jij kunnen weten of ik al dan niet zonnepanelen heb liggen )
Eerst is"t recycleren, daarna reviseren..... wat is't nu feitelijk ?
Je gaat er de klemmen een beetje van opblinken zeker?
Zoals kannibaal hierboven al schreef:
De levensduur van een batterij wordt grotendeels bepaald door het aantal oplaad/ontlaadcycli.
versleten cellen vervangen door nieuwe....? dus een batterij met den helft nieuwe cellen en den helft oude...?
Dat is alléén maar een "BRICOLEUR" waardig Fred.
Alzheimer Fred ?
viewtopic.php?p=4853563&sid=5dd0adcebea ... a#p4853563
Niet meer willen....? je hebt die dan waarschijnlijk ook nooit gehad.
Doe de mensen hier eens een plezier Fred.....
Stap nu uiteindelijk eens uit uwe fantasie-bubbel.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ah ja , ik onthoud alleen maar belangrijke bijdragen, en niet wat ik aan iedereen al geantwoord heb.Charlie Maru schreef: ↑22 nov 2020, 16:52Alzheimer Fred ?
......
.......
Eerst is"t recycleren, daarna reviseren..... wat is't nu feitelijk ?
Je gaat er de klemmen een beetje van opblinken zeker?
Recycleren of reviseren ? Beide. Alleen de celletjes moeten gerecycleerd worden, de doos en de elektronica die er in zit helemaal niet, tenzij de defecte elektronica die er in zit. Hoeveel GSM's heb jij al "versleten" en laten recycleren op 10 jaar tijd ? Het is niet een alles of niets verhaal en het geheel is van betere kwaliteit dan de consumenten elektronica. Je vergelijkt blijkbaar dergelijke batterij met een klassieke 12 Volt uit je wagen. Die "opblinkbare" klemmen ga je bij een accupack van een elektrische wagen niet terug vinden.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
vélo bedoel je. En welja, die batterijen ervan zijn van hetzelfde type dat in elektrische wagens steken, en toch zijn er bij die na 5 jaar er de brui aan geven. Dat komt omdat de elektronica errond zeer goedkoop is opgebouwd, en die niet belet dat de cel compleet ontladen geraakt of het overladen slecht bewaakt. Een li-ion cel die totaal leegloopt is onherroepelijk verloren.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
- Locatie: vlaanderen
Enn EV blijft altijd C0² verbruiken , als die aan de laatpaal hangt, daar in het beste geval er maar 15% groene stroom is en de andere 85% van vervuilende centrales komen,men al minstens 50 zonnepanelen moet leggen om de EV ,op te laden, en ondertussen nog genoeg stroom voor het huishouden over heeft,daar kan maar 1% van de huizen aan voldoen,en men focust op het verminderen van de C0²,maar er komt meer C0² vrij door bosbranden, vulkaanuitbarsting, houtkachels ,BBQ, scheepvaart,ezv vrij dan door de auto's die op benzine rijden, want diesels stoten geen Co2 uit.het nadien geen CO2 meer produceert en ook nog eens héél lang meegaat zonder herstelling en vervanging.
Verder zijn al die rapporten die ze vrijgeven over de EV's niet de echte werkelijkheid, dus ze geven valse informatie,en ook door het feit dat ze wel 1 miljoen auto's mogen maken, maar er maar een half miljoen voor gerekend worden, , als ze er 250 duizend EV's voor in de plaats zetten, ze geloven hun eigen leugens nog, en de wereld heeft nog nooit C0² neutraal geweest, zelfs niet als ze met paard en kar reden.
Het enige dat ze willen is dat de arbeider, terug te voet gaat, en dat de rijke de autostrade voor hun alleen hebben met hun tesla's...........
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ik schreef het al, ge moet die EV laden met je zonnepaneelstroom. Gemiddeld rijdt men 50 km per dag en dat doe je met 10 kWh. Om die 10 kWh per dag te produceren heb je geen 50 zonnepanelen nodig. Van zodra de ontwikkelingskosten betaald zijn wordt een elektrische auto goedkoper dan een klassieke. Die is immers veel eenvoudiger en gemakkelijker te produceren met een pak minder aan onderdelen. En vergeet ook niet : géén onderhoudskosten en slechts 5 Euro/100km aan verbruik.tokkio schreef: ↑22 nov 2020, 17:29Enn EV blijft altijd C0² verbruiken , als die aan de laatpaal hangt, daar in het beste geval er maar 15% groene stroom is en de andere 85% van vervuilende centrales komen,men al minstens 50 zonnepanelen moet leggen om de EV ,op te laden, en ondertussen nog genoeg stroom voor het huishouden over heeft,daar kan maar 1% van de huizen aan voldoen,en men focust op het verminderen van de C0²,maar er komt meer C0² vrij door bosbranden, vulkaanuitbarsting, houtkachels ,BBQ, scheepvaart,ezv vrij dan door de auto's die op benzine rijden, want diesels stoten geen Co2 uit.het nadien geen CO2 meer produceert en ook nog eens héél lang meegaat zonder herstelling en vervanging.
Verder zijn al die rapporten die ze vrijgeven over de EV's niet de echte werkelijkheid, dus ze geven valse informatie,en ook door het feit dat ze wel 1 miljoen auto's mogen maken, maar er maar een half miljoen voor gerekend worden, , als ze er 250 duizend EV's voor in de plaats zetten, ze geloven hun eigen leugens nog, en de wereld heeft nog nooit C0² neutraal geweest, zelfs niet als ze met paard en kar reden.
Het enige dat ze willen is dat de arbeider, terug te voet gaat, en dat de rijke de autostrade voor hun alleen hebben met hun tesla's...........
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Toch tof zo'n elektrische koekedoos.......
Toch niet bij de Fred langsgeweest voor het vervangen van versleten accucellen ?
https://www.hln.be/bizar/brandende-accu ... ~a83114b0/
https://www.hln.be/auto/elektrische-aut ... ~aa3d1c08/
Toch niet bij de Fred langsgeweest voor het vervangen van versleten accucellen ?
https://www.hln.be/bizar/brandende-accu ... ~a83114b0/
https://www.hln.be/auto/elektrische-aut ... ~aa3d1c08/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Pas maar op dat je Smartphone of GSM ook niet eens een keer in brand vliegt, daar zitten hetzelfde type li-ion batterijen in zoals in EV'sCharlie Maru schreef: ↑22 nov 2020, 21:54Toch tof zo'n elektrische koekedoos.......
Toch niet bij de Fred langsgeweest voor het vervangen van versleten accucellen ?
https://www.hln.be/bizar/brandende-accu ... ~a83114b0/
https://www.hln.be/auto/elektrische-aut ... ~aa3d1c08/
Veel , neen , alles hangt af van de ingenieurs die de electronica ervan errond ontwikkelen.
Bij de eerste link is te zien dat de Tesla S die fameuze ronde pilles ( 18650 formaat ) gebruikt. Die worden nu niet meer gebruikt omdat die te veel plaats innemen wegens de ronding. Nu gebruikt men "pouch" cellen. Die worden gemaakt uit verschillende op mekaar geperste vellen met elk hun chemische samenstelling om zo de anode en kathode te vormen. Die vellen knipt men in stukken en vouwt men tezamen tot iets van platte vorm. In de eerste Tesla's zaten meer dan 7000 van die 18650 ronde pilles, verticaal geplaatst en verspreid over de ganse bodem van de wagen. In de meeste wagens van tegenwoordig steken tussen de 200 en 400 "pouch" cellen met elk een veel grotere capaciteit ( Ah waarde ). Dat bespaart volume en gewicht.
Neen, je pouch cellekes of batterijkes hebben er niks mee te maken, het gaat hierover:
Het probleem is niet de technologie van elektrisch rijden maar de de stroom óm elektrisch te kúnnen rijden....
Weer naast de hele kwestie blijven lullen om reclame te maken voor elektrisch rijden terwijl er om te beginnen al niet genoeg elektriciteit zal zijn...
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Als ge kans de topic herleest zou je al moeten weten dat dit geen echt probleem zal zijn. Het motto is : "laad 's nachts op aan een lage stroomsterkte" ( of laad overdag in 't weekend op als ge zonnepanelen liggen hebt ) ... Er is echt wel stroom genoeg hoor, sommige landen hebben er zelfs te veel van ....Ice schreef: ↑23 nov 2020, 13:46.....
Het probleem is niet de technologie van elektrisch rijden maar de de stroom óm elektrisch te kúnnen rijden....
Weer naast de hele kwestie blijven lullen om reclame te maken voor elektrisch rijden terwijl er om te beginnen al niet genoeg elektriciteit zal zijn...
Genoeg stroom?Fred1950 schreef: ↑23 nov 2020, 14:11Als ge kans de topic herleest zou je al moeten weten dat dit geen echt probleem zal zijn. Het motto is : "laad 's nachts op aan een lage stroomsterkte" ( of laad overdag in 't weekend op als ge zonnepanelen liggen hebt ) ... Er is echt wel stroom genoeg hoor, sommige landen hebben er zelfs te veel van ....Ice schreef: ↑23 nov 2020, 13:46.....
Het probleem is niet de technologie van elektrisch rijden maar de de stroom óm elektrisch te kúnnen rijden....
Weer naast de hele kwestie blijven lullen om reclame te maken voor elektrisch rijden terwijl er om te beginnen al niet genoeg elektriciteit zal zijn...
Ah, daarom waarschuwt de roverheid al zo vaak de afgelopen jaren voor black-outs door tekorten en betalen we steeds méér aan stroom omdat deze basisbehoefte schaars wordt? of zitten ze dan weer te liegen?
Zou bij overvloed aan stroom de prijs dan niet eerder spotgoedkoop moeten zijn?