Stakingen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

01 jun 2022, 18:48

Wil. schreef:
01 jun 2022, 18:25
Stel dat de inflatie al die tijd 0% was, zou het loon van die mensen vandaag dan nog altijd ± €125,- , €150 en €175,- zijn?

De opmerking van Voorn hierboven snijdt hout, meen ik.
Indien de inflatie 0% zou zijn geweest, dan was dit inderdaad juist. De bureauchef zou inderdaad nog steeds 40% meer hebben verdiend dan de gewone bediende, wat me nog steeds logisch lijkt.
De opmerking van Voorn is ook maar juist indien er géén inflatie ware geweest. Die is er uiteraard wel ; en daarom lijkt het me nog steeds aanvaardbaar dat de bureauchef 40% meer verdiend dan de gewone bediende.
Dit was vroeger zo en vandaag nog steeds. Ik zie het probleem niet.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 jun 2022, 21:26

figaretto schreef:
01 jun 2022, 18:48
.......; en daarom lijkt het me nog steeds aanvaardbaar dat de bureauchef 40% meer verdiend dan de gewone bediende.
.....
Wat presteert een Chef de Bureau zoveel meer dat het verschil 40 % moet zijn ? Zijn dit ambtenaren normen ? :twisted: :mrgreen: In de privé is het verschil in aanvangswedde tussen een ir. en een ind.ing. ongeveer 10 %. Wat beiden later verdienen hangt van hun anciënniteit , maar vooral van hun prestaties af.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 jun 2022, 09:36

Fred1950 schreef:
01 jun 2022, 21:26
Wat presteert een Chef de Bureau zoveel meer dat het verschil 40 % moet zijn ? Zijn dit ambtenaren normen ? :twisted: :mrgreen:
Ervaring, opleidingsniveau en verantwoordelijkheid, hé Fred.

Als jij jouw niveau vergelijkt met dat van de ingenieurs, dan staat daar heel zeker ook een verschil in vergoeding tegenover.

A propos, ik vind dat jouw kennis helemaal niet genoeg vergoed werd aangezien je nu je luttele spaarcentjes moet aanspreken om je belastingen te kunnen betalen. Jij had nu zeker goed 'binnen' moeten zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 jun 2022, 13:26

Wil. schreef:
02 jun 2022, 09:36
Fred1950 schreef:
01 jun 2022, 21:26
Wat presteert een Chef de Bureau zoveel meer dat het verschil 40 % moet zijn ? Zijn dit ambtenaren normen ? :twisted: :mrgreen:
Ervaring, opleidingsniveau en verantwoordelijkheid, hé Fred.
Welke ervaring kan je als ambtenaar opdoen , behalve in het kweken van eelt op de ellebogen ? Géén !
Als jij jouw niveau vergelijkt met dat van de ingenieurs, dan staat daar heel zeker ook een verschil in vergoeding tegenover.

A propos, ik vind dat jouw kennis helemaal niet genoeg vergoed werd aangezien je nu je luttele spaarcentjes moet aanspreken om je belastingen te kunnen betalen. Jij had nu zeker goed 'binnen' moeten zijn.
Ingenieurs in de privé van destijds werden minder betaald dan omhooggevallen ambtenaren. Dat ligt nu wel anders , vooral in de IT sector. Een beginnend ind.ing. verdient nu al 5000 Euro bruto per maand , plus nog wat extra voordelen zoals een Mercedes of BMW met tankkaart. ( EyeTech Solutions ). Dat zijn nog niet eens jobs in Software / Hardware Ontwikkeling of R&D , maar als fieldingenieur ....


( en dat zelfs ondanks dat het kennis en vooral het kunnen niveau van al de tegenwoordig afstuderende ingenieurs sterk is gedaald dan pakweg 30 jaar geleden )

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 jun 2022, 12:18

In onze tijd wist geen enkele A1 van de werlijkheid op de werk vloer.
De enige die wisten theorie aan praktijk te koppelen waren de machinisten ter LO.
Bevret 2de of eerste werktuigkundige.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

03 jun 2022, 13:21

voorn schreef:
03 jun 2022, 12:18
In onze tijd wist geen enkele A1 van de werlijkheid op de werk vloer.
De enige die wisten theorie aan praktijk te koppelen waren de machinisten ter LO.
Bevret 2de of eerste werktuigkundige.
Een machinist ter L.O. begon dan ook altijd als assistent of aspirant in de machinekamer.
Het duurde dan ook verschillende jaren om tot boven te kunnen opklimmen, niet vergetend dat er dan ook nog eens tussendoor 2 of 3 jaar Hogere Zeevaartschool aan te pas kwam.
Een machinist was ook niet kieskeurig i.v.m. werktijden......Moest er 10uur gewerkt worden, dan werd er ook 10uur gewerkt. En moest er 36uur gewerkt worden, dan was dat ook zo.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

03 jun 2022, 16:39

Wil :Leest het tweemaal misschien begrijp je dan die man beter .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 jun 2022, 16:54

Bedankt voor de goede raad, Golf. Ga ik zeker doen!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

03 jun 2022, 22:40

Ge moet dat allemaal met een korrel zout nemen. Die nu in zijne hof wroet heeft straks bonen en patatten.
Die ganse dagen op het forum liggen te typen gaan een zak patatten kopen.
Wie van de 2 gaan staken?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

04 jun 2022, 13:40

Boeffer we hebben geen hof zodus zal naar de groentenboer zit niks anders op

En zijn altijd de zelfde die staken .Die niet graag werken en nooit content zijn .
Dan gaan ze mensen nog wat bezoedelen zelfstandigen met hun stakingspiketten
en de chauffeurs wat moeilijk maken enz .En de mensen die meedoen krijgen schamele
50 euro van de vakbond triest .

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 jun 2022, 14:42

Gelukkig mogen wij allemaal mee profiteren van de verwezenlijkingen, mede bekomen door vakbondsacties ...

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 jun 2022, 15:44

Staken om te weinig personeel is onzinnig.
Overal is er te weinig volk. Heeft de vakbond een idee om dit op te lossen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jun 2022, 16:05

E.T. schreef:
04 jun 2022, 14:42
Gelukkig mogen wij allemaal mee profiteren van de verwezenlijkingen, mede bekomen door vakbondsacties ...
Met z'n voor- en nadelen.

De vakbonden hebben ervoor gezorgd dat nachtwerk hier in behoorlijke mate aan beperkende regels werd ondergeschikt gemaakt.

Gevolg: e-commerce is aan onze neus voorbijgegaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 jun 2022, 16:12

Het zijn echt niet de vakbonden die tegen nachtwerk zijn ... Maar de ondernemers die willen dat hun personeel ´s avonds begint en dan de nacht ingaat zullen daar wat moeten tegenover stellen!
De tijd dat arbeid gratis is is voorbij.
Trouwens diegene die werken in de e-commercie zijn toch zelfstandigen ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 jun 2022, 16:46

E.T. schreef:
04 jun 2022, 16:12
Het zijn echt niet de vakbonden die tegen nachtwerk zijn
Jouw algemene regel was dat iedereen kan mee profiteren van de verwezenlijkingen van de vakbondsacties.

Wel, in 1921 werd het verbod op nachtarbeid het basisprincipe (er werden snel uitzonderingen toegestaan). Dat verbod is er NIET gekomen op vraag van de werkgevers. Het zijn de vakbonden die dat hebben afgedwongen. Het is één van de redenen waarom we de e-commerce boot hebben gemist.


Naast nachtarbeid zijn er nog verwezenlijkingen die de vakbonden hebben afgedwongen die er soms kunnen voor zorgen dat een bedrijf de deur moet dichtdoen omdat de kosten van die afgedwongen voordelen te hoog zijn. Daar profiteert iedereen dan mee van.
De uittocht naar voormalige Oostbloklanden is daarvan een bewijs. Die verkassing is niet voor elk bedrijf een succes geworden, maar het toont maar aan dat de voordelen die de vakbond afdwingt, na enige tijd soms leiden tot een groter verlies: de job kwijt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.