Marc Van Ranst

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 jun 2020, 22:27

Grappig, de macht niet meer hebben om door een papieren maskerke te ademen en dan op de vuist gaan ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 jun 2020, 22:29

Fred1950 schreef:
Als ge zelfs een blauw chirurgisch geval niet meer aankunt,
Dat heb ik niet geprobeerd, die liggen nog altijd op de kast. Enkel dat stoffen eens geprobeerd omdat het voor mij er toch steviger uitzag dan die blauwe? Zijn die blauw eigenlijk gemaakt van rijstpapier of wat?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 jun 2020, 22:34

E.T schreef:
Grappig, de macht niet meer hebben om door een papieren maskerke te ademen en dan op de vuist gaan .
Als gij, of eender wie, aan mijn lijf komt dan komen mijn krachten in ieder geval goed van pas bij iemand die al van 08.00 's morgens in de winkel is en nog met moeite zijn winkelkarretje vooruit kan duwen door dat maskerke. A propos, ik ga altijd rond 16.00 uur naar de winkel, dan zul je wel aan de uitgang geraakt zijn zeker met uw product uit de koeling? 8O
Laatst gewijzigd door Dicksy op 28 jun 2020, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 jun 2020, 22:58

Dicksy schreef:
28 jun 2020, 22:29
Fred1950 schreef:
Als ge zelfs een blauw chirurgisch geval niet meer aankunt,
Dat heb ik niet geprobeerd, die liggen nog altijd op de kast. Enkel dat stoffen eens geprobeerd omdat het voor mij er toch steviger uitzag dan die blauwe? Zijn die blauw eigenlijk gemaakt van rijstpapier of wat?
:lol: Geen idee.
Ik heb mijn eigen primitief mondmasker zelf gemaakt uit driedubbel gevouwen "onderlijvekes" katoen toen er nog geen te krijgen waren , en ik had daar ook geen probleem mee. Dat sloot zelfs nog minder af dan mijn FFP2 masker.

Trouwens, politie patrouilleert her en der, en als het te druk wordt kunnen ze in de straat via hun megafoon oproepen dat iedereen zijn mondmasker moet opzetten. Het is een kwestie van organisatie die binnen de week kan opgezet worden, en zonder maar ook iets te installeren. Politie moet trouwens, net zoals in ander landen, als voorbeeld een mondmasker dragen en niet zomaar zonder masker gezellig in hun kombi zitten keuvelen.

De "speciale gevallen" zoals mijnheer Dicksy die geen mondmasker kan verdragen moet dan maar een papier van de huisdokter bij zich hebben ( en een sticker op zijn voorhoofd dragen "muilband vrijgesteld" :lol: )

Dat een mondmasker effectief helpt bewijst de oproer in Hongkong van een aantal weken geleden. Alle protesteerders droegen een mondmasker ( politie uiteraard ook tegen het traangas ) en er is hierdoor in Hong-Kong geen uitbraak ontstaan.
masker.jpg

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 jun 2020, 23:06

Fred1950 schreef:
De "speciale gevallen" zoals mijnheer Dicksy die geen mondmasker kan verdragen moet dan maar een papier van de huisdokter bij zich hebben ( en een sticker op zijn voorhoofd dragen "muilband vrijgesteld" :lol: )
:lol:
Mijn moeder zit in een rusthuis en daar dragen de residenten allemaal een mondmasker wat duidelijk te zien is op de foto’s die ze op hun website plaatsen. Maar.........als je ziet dat veel van die residenten hun masker dragen enkel op de mond vraag ik mij af of die allemaal met een verstopte neus (verkoudheid 8O ) zitten. Welk nut heeft het dan? 8O

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 jun 2020, 23:40

Dicksy schreef:
28 jun 2020, 23:06
Fred1950 schreef:
De "speciale gevallen" zoals mijnheer Dicksy die geen mondmasker kan verdragen moet dan maar een papier van de huisdokter bij zich hebben ( en een sticker op zijn voorhoofd dragen "muilband vrijgesteld" :lol: )
:lol:
Mijn moeder zit in een rusthuis en daar dragen de residenten allemaal een mondmasker wat duidelijk te zien is op de foto’s die ze op hun website plaatsen. Maar.........als je ziet dat veel van die residenten hun masker dragen enkel op de mond vraag ik mij af of die allemaal met een verstopte neus (verkoudheid 8O ) zitten. Welk nut heeft het dan? 8O
Totaal fout ! De residenten moeten geen masker dragen , het personeel moet een masker dragen !

De bewoners zitten al maanden in quarantaine. Als er al ééntje besmet geraakt kan dat alleen van buitenaf komen , dus door een bezoeker en/of door het personeel ( een verpleegkundige zoals men dat met een "geleerd" woord tegenwoordig noemt ). De bewoners kunnen mekaar niet besmetten als er geen van hen besmet is geweest. Als men de bewoners dan toch wil beschermen , dan moeten ze een FFP2 masker dragen en geen chirurgisch vodje. Die FFP2's zijn wel lastiger en dus niet aan te raden voor oudere mensen.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

29 jun 2020, 04:21

Ik zie het probleem niet van een mondmasker (of ge moet een stinkende adem hebben :D )Ik ben 75 jaar en ik heb er geen enkel probleem mee Wassen en van die zaken doe ik niet Ik smijt ze in de vuilbak Ik heb er 150 gekocht en als het niet genoeg is koop ik er bij

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 jun 2020, 06:06

Draait en keert zoals gewild, een mondmasker went nooit, je ademhaling wordt beperkt .
Je krijgt gewoon minder zuurstof binnen, dat merk je duidelijk." En als je dan inademt trekt hij naar je mond toe."
Er zijn ook veel verschillende maskers , een FFP2-masker wordt veel warmer dan een chirurgisch masker.
Je blaast warme lucht tegen het masker aan en dat voel je.
Als je een mondmasker gedurende een lange tijd aanhoudt kan bij sommigen hoofdpijn optreden dat komt door een verstoorde hoeveelheid CO2.
Als je inademt, neemt je lichaam zuurstof op. Zuurstof wordt omgezet in CO2, die je vervolgens uitademt.
Door het dragen van een masker wordt die balans verstoort en KAN hoofdpijn optreden.
Je gaat door het dragen van dat masker ook onbewust sneller ademen ook bij het lang dragen van een mondmasker wordt condens gevormd waardoor het nog moeilijker ademen wordt.
Maar nood breekt wet, als we verplicht worden om het virus zoveel mogelijk aan banden te leggen zullen we de eventuele ongemakken moeten bijnemen en mondmaskers dragen als we andere personen naderen het zij op straat , winkels , enz , op zijn Chinees :D

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

29 jun 2020, 08:45

alles went
ook mondmaskers
waarom was der zo een heisa om der toch te hebben ?
waarom was er zo een jacht op ?
waarom hebben der zoveel mensen mondmaskers gemaakt gehad ?
enz.
draag het als het nodig is , zo simpel is dat
niet aan de regels houden , gewoon een boette , net zoals men een boete krijgt voor andere overtredingen
zal dan rap gewent zijn

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 jun 2020, 09:05

Verhaegen elk zijn mening daarover , de tijd zal het uitwijzen, maak er mij geen zorgen om ,als het nodig is draag ik er één, en als het tegenzit en je geraakt toch besmet op één of andere wijze door een onoplettendheid en dat kan iedereen overkomen , tja dan is het maar zo en hopen dat je er doorgeraakt, niet min en niet meer.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 jun 2020, 10:00

wardje schreef:
29 jun 2020, 06:06
Draait en keert zoals gewild, een mondmasker went nooit, je ademhaling wordt beperkt .
....
Je kan het vergelijken met de "hoogtestage" die wielrenners al soms eens durven te doen. Op zich is dat niet zo erg. Je hematocriet gehalte gaat stijgen, en de spieren in de borstkas worden getrained.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 jun 2020, 13:00

wardje schreef:
29 jun 2020, 09:05
... en als het tegenzit en je geraakt toch besmet op één of andere wijze door een onoplettendheid en dat kan iedereen overkomen , tja dan is het maar zo en hopen dat je er doorgeraakt, niet min en niet meer ...
Je draagt een mondmasker om te voorkomen dat je een ander besmet.
Ik zorg voor jou, jij zorgt voor ... :evil:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

29 jun 2020, 13:49

Een mondmasker dragen ! Is dat nu echt zo erg. Na jaren in een lab te werken, soms met ( 2 x 4 h )soms zonder masker al naargelang, is het iets waar je gewoon aan went als de noodzaak daar is. Doe het nu maar en maak er geen lijdensweg van.
Tegenover een veiligheidsmasker in een lab zijn die huidige prulletjes echt niets, ik heb ze gewoon nu zelf gemaakt omdat ze in een zacht stofje haast niet te voelen zijn en leuker dan die papieren wegwerpexemplaren.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 jun 2020, 14:04

Inderdaad kitten.

En we hebben het nog niet gehad over brandweerlui , politie en DOVO personeel die soms urenlang met een echt gasmasker rondlopen. En dat is nog andere koek dan een chirurgisch masker. In de autofabrieken droegen de schilders ook nog eens een gasmasker in de spuitcabines ( gelukkig nu vervangen door robots die het verfpistool hanteren ).

Ik heb al gemerkt dat er velen met maskers rondlopen die aan de zijkanten en langs weerszijden van de neus amper afsluiten. Het FOD masker lijkt me wel iets degelijks dat rondom goed aansluit.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 jun 2020, 14:08

Erg , neen dat is niet erg , maar in het begin van de epidemie was van Ranst de eerste om te zeggen dat het geen zin had , herinner je je dat niet , en uiteindelijk had hij het begrepen ja t'is toch wel verstandig om één te dragen.
Drie weken terug 10 000 man op een betoging is de curve gestegen neen ze is niet gestegen.
Goed als je vind dat de situatie zo is dat je er beter één draagt wel draag er dan één is toch niet moeilijk.
Zo lang er geen vaccin zitten we er mee, en geloof me t'zal nog vele jaren duren voor iedereen met een GOED vaccin is ingespoten, tot dan moet je geluk hebben en een masker alleen zal niet volstaan, maar het is een hulpmiddel.