Eigenaars zonnepanelen de klos ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

27 jan 2021, 13:43

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/26 ... n-antwoor/

Wat als ik geen zonnepanelen heb? Betaal ik die 500 miljoen nieuwe compensaties mee? En wat heb ik aan digitale meter?
In de hele discussie over het stopzetten van de terugdraaiende teller wordt één groep nogal eens uit het oog verloren: de mensen zonder zonnepanelen. Want naast de 570.000 gezinnen met zonnepanelen zijn er 3 miljoen die geen panelen hebben. Ook zij zitten met vragen over de terugdraaiende teller en de digitale meter. We geven hier een aantal antwoorden.

Troost u wij moeten ook mee betalen die geen zonnepanelen bezitten .
Want anders binnen paar jaar gaat de factuur met 20% stijgen zie clip
Met de Heer Versnickt Advocaat van ovld .

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jan 2021, 14:59

gast43 schreef:
27 jan 2021, 13:43
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/26 ... n-antwoor/

Wat als ik geen zonnepanelen heb? Betaal ik die 500 miljoen nieuwe compensaties mee?
Ja !
En wat heb ik aan digitale meter?
Niets !

( Die gaat zelfs veel vlugger kapot, en dat is dus extra last en miserie. De terugdraaiende teller is oerdegelijke techniek die meestal langer dan 50 jaar blijft werken. In Nederland waren er digitale meters die al na 5 jaar kapot gingen )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 jan 2021, 15:26

E.T. schreef:
27 jan 2021, 11:14
Subsidies die uit de algemene pot komen helpen wij met z'n allen naar vermogen met belastinggeld dus betalen.

Groenestroomcertificaten komen op ieders stroomfactuur ongeacht het inkomen :mrgreen:
Denk je dat iedereen naar vermogen wordt belast? De goed ingelichte burger betaalt gewoonlijk minder dan wie er geen kaas van gegeten heeft.

Er zijn heel wat mensen die onvoldoende vermogen hebben om zonnepanelen te plaatsen, maar die tóch mee mogen betalen voor de zonnepanelen van degenen die er wél het geld voor hebben.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 jan 2021, 15:28

dafke schreef:
27 jan 2021, 10:41
Alle subsidies helpen wij betalen! Niet alleen zonnepanelen
We betalen o.a. de premies aan de zelfstandigen die nu zonder inkomen zijn gevallen omdat hun zaak dicht moet. Terecht of niet?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

27 jan 2021, 15:34

Fred1950 schreef:
27 jan 2021, 14:59
gast43 schreef:
27 jan 2021, 13:43
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/26 ... n-antwoor/

Wat als ik geen zonnepanelen heb? Betaal ik die 500 miljoen nieuwe compensaties mee?
Ja !
En wat heb ik aan digitale meter?
Niets !

( Die gaat zelfs veel vlugger kapot, en dat is dus extra last en miserie. De terugdraaiende teller is oerdegelijke techniek die meestal langer dan 50 jaar blijft werken. In Nederland waren er digitale meters die al na 5 jaar kapot gingen )
Voordelen van de digitale meters:
Het huidige dag nacht tarief verdwijnt en wordt vervangen door een veranderlijk piektarief, waarvoor nieuwe algoritmes dienen geschreven te worden of men is er reeds mee bezig. Weinig zon en weinig wind, kleine productie, grote prijs, continu veranderlijk door de schommelende prijzen van de aankoop in het buitenland. Een grote afname door de ondernemingen, kleine afname privé, kleine prijzen, grotere afname privé, s'avonds duurdere prijzen, met piekprijzen tijdens de uren dat er gekookt wordt. De totale hoeveelheid stroom wordt minder belangrijk; het tijdstip, waarop men afneemt des te belangrijker. Beter nog, het algoritme kan geschreven worden om door toepassing van AI, de hoogste verkoopprijs te bekomen, bij een zo klein mogelijke afname.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

27 jan 2021, 16:05

Voordelen van de digitale meters:
Het huidige dag nacht tarief verdwijnt en wordt vervangen door een veranderlijk piektarief, waarvoor nieuwe algoritmes dienen geschreven te worden of men is er reeds mee bezig. Weinig zon en weinig wind, kleine productie, grote prijs, continu veranderlijk door de schommelende prijzen van de aankoop in het buitenland. Een grote afname door de ondernemingen, kleine afname privé, kleine prijzen, grotere afname privé, s'avonds duurdere prijzen, met piekprijzen tijdens de uren dat er gekookt wordt. De totale hoeveelheid stroom wordt minder belangrijk; het tijdstip, waarop men afneemt des te belangrijker. Beter nog, het algoritme kan geschreven worden om door toepassing van AI, de hoogste verkoopprijs te bekomen, bij een zo klein mogelijke afname;.
Niet vergeten:
Een budjet meter met prepaid.....zo geregeld
Automatische jaarafrekening......zo geregeld
Uitschakelschema /stroombeperking bij schaarste per straat, wijk, enz...zo geregeld
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jan 2021, 16:15

Ik ben er niet zo zeker van dat het dag/nacht tarief gaat verdwijnen. Exclusief nacht ( voor de mensen met accumulatoren ) zal verdwijnen. Dat piektarief ( capaciteitstarief ) zal ook bij velen nog traantjes doen vloeien.

Maar goed , voor een goeie 100.000 Euro kan je jezelf van het net afkoppelen :mrgreen: ( maar dan moet je nog wel gas of stookolie/biodiesel/plantaardige olie aan een microWKK spijzen ).

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

27 jan 2021, 16:44

De kannibaal schreef:
27 jan 2021, 15:34
Het huidige dag nacht tarief verdwijnt en wordt vervangen door een veranderlijk piektarief,
Dat is wat kort door de bocht.
De huidige elektriciteitsfactuur bestaat uit twee delen:
1. deel Energie (=verbruik in Kwh)
2. deel Netkosten

Op beide delen is vandaag het dag/nacht regime van toepassing.
Wat verdwijnt vanaf 1-1-2022 is het dag/nacht regime van het deel "Netkosten".
Het dag/nacht regime voor het deel Energie (=verbruik) blijft bestaan.

Voor het bepalen van uw Netkosten wordt dan niet meer uw verbruik (Kwh) genomen maar het gemiddelde van uw maand piek belasting (Kw) van de laatste 12 maanden.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

27 jan 2021, 16:55

hovel schreef:
27 jan 2021, 16:44
De kannibaal schreef:
27 jan 2021, 15:34
Het huidige dag nacht tarief verdwijnt en wordt vervangen door een veranderlijk piektarief,
Dat is wat kort door de bocht.
De huidige elektriciteitsfactuur bestaat uit twee delen:
1. deel Energie (=verbruik in Kwh)
2. deel Netkosten

Op beide delen is vandaag het dag/nacht regime van toepassing.
Wat verdwijnt vanaf 1-1-2022 is het dag/nacht regime van het deel "Netkosten".
Het dag/nacht regime voor het deel Energie (=verbruik) blijft bestaan.

Voor het bepalen van uw Netkosten wordt dan niet meer uw verbruik (Kwh) genomen maar het gemiddelde van uw maand piek belasting (Kw) van de laatste 12 maanden.
Ik dacht persoonlijk dat hier voorlopig nog niks ging veranderen, en dat het maar enkel ging over de dag/nacht regimes voor de vaste aansluitingen.Maar misschien ben ik niet op de hoogte, want de prijsstijgingen veranderen vandaag met de snelheid van het licht.
Maar ik ben er zeker van dat voor algemeen gebruik er eveneens een prijsaanpassing op komst is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 jan 2021, 17:44

'De Vlaamse energieregulator Vreg wil in 2022 een ‘capaciteitstarief’ invoeren. Volgens dat voorstel worden pieken in het elektriciteitsgebruik duurder. Daarnaast zal ook het dag- en nachttarief voor stroom verdwijnen.'

Dit is wat de VREG zei in 2019. Zit dezelfde instelling ook niet achter datgene wat nu aan de hand is met die zonnepanelensaga of vergis ik mij?

'In het voorstel is ook een injectietarief opgenomen voor elektriciteitsproducenten zoals eigenaars van zonnepanelen. Zij zullen dus mogelijk moeten betalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet als ze hun geproduceerde stroom op het net zetten.'

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 jan 2021, 17:50

En wat heb ik aan digitale meter?

Niets !

( Die gaat zelfs veel vlugger kapot, en dat is dus extra last en miserie.
Als die alleen kapot gaat op het verbruik dat ze kunnen aflezen, maar ik verder nog stroom heb ,vind ik het geen probleem :mrgreen:
Maar ik vraag mij af hoelang het gaat duren voor haker's in het systeem kunnen om alles naar hun hand te zetten.....
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 jan 2021, 18:16

Wil. schreef:
27 jan 2021, 15:26
Denk je dat iedereen naar vermogen wordt belast? De goed ingelichte burger betaalt gewoonlijk minder dan wie er geen kaas van gegeten heeft.
Is het daarom niet hoogtijd om het systeem van belastingen te wijzigen? Laat de rijken de crisis betalen. 8O
Er zijn heel wat mensen die onvoldoende vermogen hebben om zonnepanelen te plaatsen, maar die tóch mee mogen betalen voor de zonnepanelen van degenen die er wél het geld voor hebben.
En dat is een grote schande :mrgreen:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jan 2021, 18:39

Dicksy schreef:
27 jan 2021, 17:44
...
'In het voorstel is ook een injectietarief opgenomen voor elektriciteitsproducenten zoals eigenaars van zonnepanelen. Zij zullen dus mogelijk moeten betalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet als ze hun geproduceerde stroom op het net zetten.'
Meen je dat ??? Dan gaan er nog veel meer uit de bol gaan en zeker zot worden ! Die willen nu hun stroom aan 4,4 Eurocent/kWh kwijt, maar als ze hiervoor ook nog netkosten gaan betalen , meer dan dat het opbrengt , gaat niemand nog willen injecteren. En weet je wat ? Het is "verboden" de zonnepanelen van je dak te verwijderen eens dat ze er liggen ....

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 jan 2021, 18:48

E.T. schreef:
27 jan 2021, 18:16
Wil. schreef:
27 jan 2021, 15:26
Denk je dat iedereen naar vermogen wordt belast? De goed ingelichte burger betaalt gewoonlijk minder dan wie er geen kaas van gegeten heeft.
Is het daarom niet hoogtijd om het systeem van belastingen te wijzigen? Laat de rijken de crisis betalen. 8O

Aha, de marxist komt uit de kast. En wie is ook weer 'een rijke' ? Antwoord: Iedereen die méér heeft dan ik, vanzelfsprekend.

Het gaat niet om rijken. Ik beweer dat goed geïnformeerde middenklassers erin slagen om minder belastingen te betalen. Dat is een kwestie van inzicht en doorzettingsvermogen om dat inzicht te verwerven.

"Laat de slimmen en de doorzetters de crisis betalen!"

Er zijn heel wat mensen die onvoldoende vermogen hebben om zonnepanelen te plaatsen, maar die tóch mee mogen betalen voor de zonnepanelen van degenen die er wél het geld voor hebben.
En dat is een grote schande :mrgreen:
Misschien ben jij wel de vermogende die teert op de belastingbijdrage van je armere buur. Verbeter de wereld, begin met je buur financieel bij te staan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 jan 2021, 19:22

Volledig naast de kwestie ...
De stelling was dat:
Subsidies die uit de algemene pot komen helpen wij met z'n allen naar vermogen met belastinggeld dus betalen. Groenestroomcertificaten komen op ieders stroomfactuur ongeacht het inkomen.
En daarom zijn deze laatste nog minder "democratisch" toch?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet