Oproep

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

19 dec 2020, 11:33

bluevelvet schreef:
18 dec 2020, 23:43
Heb ik goed begrepen ? Peter De Roover verklaarde dat 0,0 € in de begroting te vinden was voor de aankoop van vaccins, maar dat er wel 279 miljoen € moet betaald worden ! De vaccins zijn niet gratis !
Ze zijn wel gratis voor de bevolking, tot nu toch nog altijd !
Waar gaan ze dat geld vandaan halen :roll:
Een begroting is een raming van de kosten die er zullen zijn in het volgende jaar. Dat wil zeggen dat de begroting van 2020 opgemaakt is in 2019, toen er nog geen sprake was van een corona vaccin. Normaal wordt er in de begroting van 2021 een bedrag voorzien voor dat vaccin. Maar toen deze begroting opgemaakt werd was er ook nog geen zekerheid over het vaccin en de eventuele kost. Dus moet dat in de loop van 2021 gebeuren door een wijziging aan de begroting.
Als De Rover zoiets zegt bewijst hij ofwel zijn onbekwaamheid ofwel wil hij de bevolking iets wijsmaken;
Eendracht maakt macht

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 dec 2020, 11:43

Tijdens de loop van een jaar wordt de begroting geregeld getoetst aan de wijzigende omstandigheden (begrotingscontrole heet dat). Besturen is vooruitzien. Hebben de bestuurders dat voldoende gedaan?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

19 dec 2020, 12:37

Wil. schreef:
19 dec 2020, 11:43
Tijdens de loop van een jaar wordt de begroting geregeld getoetst aan de wijzigende omstandigheden (begrotingscontrole heet dat). Besturen is vooruitzien. Hebben de bestuurders dat voldoende gedaan?
En hoe konden ze de kosten van een vaccin voorzien als er nog geen was, laat staan wat het zou kosten.
Eendracht maakt macht

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

19 dec 2020, 12:55

meredith schreef:
19 dec 2020, 12:37
Wil. schreef:
19 dec 2020, 11:43
Tijdens de loop van een jaar wordt de begroting geregeld getoetst aan de wijzigende omstandigheden (begrotingscontrole heet dat). Besturen is vooruitzien. Hebben de bestuurders dat voldoende gedaan?
En hoe konden ze de kosten van een vaccin voorzien als er nog geen was, laat staan wat het zou kosten.
Eigenlijk niks nieuw. De aankoop van de nieuwe gevechtsvliegtuigen is ook een blanco cheque waarvan men de kostprijs niet kent. De kostprijs van hat vaccin is verhoudingsgewijs verwaarloosbaar.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 dec 2020, 14:06

meredith schreef:
19 dec 2020, 12:37
Wil. schreef:
19 dec 2020, 11:43
Tijdens de loop van een jaar wordt de begroting geregeld getoetst aan de wijzigende omstandigheden (begrotingscontrole heet dat). Besturen is vooruitzien. Hebben de bestuurders dat voldoende gedaan?
En hoe konden ze de kosten van een vaccin voorzien als er nog geen was, laat staan wat het zou kosten.
Men had misschien een fatsoenlijke schatting kunnen maken. Als het dan meeviel, dan was het des te beter.

Maar Paul De Grauwe en enkele andere economen zeggen dat het geen kwaad kan om nu geld bij te maken (ECB doet dat) waarmee de overheden dan alles kunnen betalen.

Als ik een Braziliaan of een Zwitser was en ik verkocht een product aan een Europeaan, dan zou ik die euro's niet erg vertrouwen. Ik zou méér vragen. Dat betekent inflatie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

19 dec 2020, 14:24

bluevelvet schreef:
18 dec 2020, 23:43
Heb ik goed begrepen ? Peter De Roover verklaarde dat 0,0 € in de begroting te vinden was voor de aankoop van vaccins, maar dat er wel 279 miljoen € moet betaald worden ! De vaccins zijn niet gratis !
Ze zijn wel gratis voor de bevolking, tot nu toch nog altijd !
Waar gaan ze dat geld vandaan halen :roll:
Waar denk je? Een coronataks... :roll: en de domste pro-vaxxer denkt weeral die dans te kunnen ontspringen, die zit al anti-vaxxers te discrimineren.... :P
En dat is dan nog maar voor de vaccins... 8O

Stel je eens voor: álle steunmaatregelen die ze hebben rondgestrooid en álle economische schade die zelf hebben veroorzaakt door deze onnodige lockdowns en neppandemie die gaan ze ook nog bij de bevolking komen halen...het gaat niet meer over wat minder welvaart maar over pure armoede door politieke rooftochten onder het mom van corona, dat zal zelfs de kosten van een oorlog doet verbleken.... :evil:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 dec 2020, 15:21

Op jouw volgende belastingaangifte onder code 666 in te vullen: JA / NEE gevaccineerd


🤪
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

19 dec 2020, 15:39

Ice schreef:
19 dec 2020, 14:24
bluevelvet schreef:
18 dec 2020, 23:43
Heb ik goed begrepen ? Peter De Roover verklaarde dat 0,0 € in de begroting te vinden was voor de aankoop van vaccins, maar dat er wel 279 miljoen € moet betaald worden ! De vaccins zijn niet gratis !
Ze zijn wel gratis voor de bevolking, tot nu toch nog altijd !
Waar gaan ze dat geld vandaan halen :roll:
Waar denk je? Een coronataks... :roll: en de domste pro-vaxxer denkt weeral die dans te kunnen ontspringen, die zit al anti-vaxxers te discrimineren.... :P
En dat is dan nog maar voor de vaccins... 8O

Stel je eens voor: álle steunmaatregelen die ze hebben rondgestrooid en álle economische schade die zelf hebben veroorzaakt door deze onnodige lockdowns en neppandemie die gaan ze ook nog bij de bevolking komen halen...het gaat niet meer over wat minder welvaart maar over pure armoede door politieke rooftochten onder het mom van corona, dat zal zelfs de kosten van een oorlog doet verbleken.... :evil:
Hoeveel anti-vaxxers zijn nog beschikbaar op de arbeidsmarkt, waarvan zeker een deel het nu al moeilijk heeft om rond te komen en dan zouden hier enkele pro-vaxxers hun nog belasten :!: Of hoe egoïstisch kun je zijn :roll:

Tja, al die steunmaatregelen, de technische werkloosheidsuitkeringen, vermindering ontvangst van RSZ bijdragen, en wat nog allemaal .... dat was allemaal niet voorzien in de begroting, maar toch kunnen ze miljoenen steun uitbetalen + een factuur van 279 miljoen € voor aankoop vaccins in 2020.

Voor de aankoop van vaccins in 2021 is geloof ik 500 miljoen € voorzien.
De economie zal nog niet zo rap hersteld zijn, integendeel ! Economen verwachten een hoop faillissementen, hopelijk heeft de regering dat voorzien in hun begroting 2021.
De voedselbanken kunnen het nu al niet meer aan. Ken je dat liedje : shame, shame, shame ...... :?
Ik heb die begroting eens gecheckt, helemaal goed begrijpen doe ik niet, maar was toch verbaasd van sommige cijfers in vergelijking met begroting 2020.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 dec 2020, 15:56

Hou het simpel.
Waar zij het geld vandaan halen? Dat toveren ze uit hunne hoge hoed.
Maar besef wel dat toveren eigenlijk misleiding is en dat iedereen van het plebs de pineut gaat zijn. Een beetje hier beknibbelen dan weer daar een beetje beknibbelen enz........
Voor niks gaat (voorlopig) de zon nog op.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

19 dec 2020, 16:25

Het verschil ? Niet noemenswaard.
Politici trekken geld uit de begroting en investeren in klimaatneutrale en duurzame projecten.
Wij trekken geld uit onze portemonnee en investeren in brood, vlees en patatten.
Het eerste wordt door ons allen betaald. Het tweede ook.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 dec 2020, 17:43

En al de rest ook.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

19 dec 2020, 20:28

Seppe123 schreef:
28 nov 2020, 16:31
Meridith heeft het NIET over de vrije mening. Meridith heeft het over de leugens over vaccins. Mensen die denken dat ZIJ het beter weten dan de virologen verspreiden foute informatie, zonder enige kennis.
Eerst beweren ze dat covid NIET DODELIJK is, dan beweren ze weer dat de vaccins dodelijk zijn door het inspuiten van DODELIJK covid. Ze hebben zelfs niet door dat ze zich constant tegenspreken. :D Ze beweren zelfs dat mensen sterven door een griepvaccinatie. En DIE mensen roepen het hardst dat we ons aan wetenschappelijk bewezen feiten moeten houden.
Dit is geen vrije mening, dit zijn flagrante leugens om paniek te zaaien.
O mijn God, alsof de politiekers en de wetenschappers die voor hun kar worden gespannen blindelings te vertrouwen zijn?
Alsof elke mening die daar tegenin gaat, a priori fake news en leugens zijn.
En dus de kop moeten worden ingedrukt.
Heel erg gesteld is het, met het "vrije" Westen.
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

19 dec 2020, 20:43

meredith schreef:
28 nov 2020, 16:47
Heb ik ergens het woord bannen gebruikt ? Ik denk het niet. Ik vraag om er iets aan te doen bvb. door te waarschuwen voor ongecontroleerde en foute ideeën over covid en vaccinatie. En aan diegenen die hier zo hard van leer trekken, niet iedereen is zo verstandig als jullie.
En ga jij bepalen wat de foute en wat de "correcte" ideeën zijn Meredith?
Wie gaat dat bepalen?
De politiekers en de wetenschappers, die het per definitie bij het rechte eind hebben?
Jij vraagt "waarschuwingen" voor ongecontroleerde en foute ideeën.
Dus omarm je de gedachtenterreur van de "onafhankelijke fact checkers" of zoiets?
Triest.
Wat is er geworden van het vrije Westen?
Ondank is 's werelds loon

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

19 dec 2020, 20:46

Fred1950 schreef:
18 dec 2020, 19:17
Dat klopt als een bus. :D De meeste oudjes zijn er hier nog niet van bewust dat als ze naar een "fake" site surfen ze geklasseerd worden als, ofwel oerdom, ofwel als contrarevolutionair en staatsgevaarlijk. :twisted: :mrgreen:
Nee nee, ze krijgen een sterretje op hun fiche.
"Racist".
Altijd prijs.
Ondank is 's werelds loon

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 dec 2020, 22:44

maior domus schreef:
19 dec 2020, 20:43
meredith schreef:
28 nov 2020, 16:47
Heb ik ergens het woord bannen gebruikt ? Ik denk het niet. Ik vraag om er iets aan te doen bvb. door te waarschuwen voor ongecontroleerde en foute ideeën over covid en vaccinatie. En aan diegenen die hier zo hard van leer trekken, niet iedereen is zo verstandig als jullie.
En ga jij bepalen wat de foute en wat de "correcte" ideeën zijn Meredith?
Wie gaat dat bepalen?
De politiekers en de wetenschappers, die het per definitie bij het rechte eind hebben?
Jij vraagt "waarschuwingen" voor ongecontroleerde en foute ideeën.
Dus omarm je de gedachtenterreur van de "onafhankelijke fact checkers" of zoiets?
Triest.
Wat is er geworden van het vrije Westen?
Stel het "vrije westen" niet gelijk aan de "vrije meningsuiting" voor het verkondingen van waanzin ! Niet "ieder zijn waarheid" is daarom ook een waarheid, en als de bevolking aan geen informatie filtering meer doet, wordt het volk knettergek.

Een halve eeuw geleden ging het er veel eenvoudiger aan toe. Aan diegene die domme dingen vertelde draaide men zijn vinger tegen de slaap met de woorden "ge zijt gij zeker zot zeker ? " . Einde discussie , en het "filter" tegen de waanzin had zijn werk gedaan.