Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 apr 2024, 10:11

Wagenconstructeurs die alleen maar EV's maken, zitten blijkbaar een beetje in de problemen.

Tesla ontslaat 10% van de werknemers wereldwijd.
Rivian ontslaat 1% van het personeel.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 apr 2024, 17:57

Wil. schreef:
18 apr 2024, 10:03
..
Ik heb hem 4 jaar geleden al eens uitgelegd dat hij van toeten noch blazen weet hoe de zaken in elkaar zitten.
En Wil-punt blijft maar koppig in zijn onzin geloven. :roll: Zeg eens , wiens banden slijten het vlugst , die van een fossiel Merecedes van 1,2 ton of van electrische Renault Twingo van 0,6 ton. 'k Ben benieuwd.

En hoe komt het dat de banden op de achterwielen van een BMW sneller verslijten dan de banden op de voorwielen. De motor , en dus het zwaarste gewicht zit nochtans vooraan.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

18 apr 2024, 18:14

Fred1950 schreef:
18 apr 2024, 17:57
Zeg eens , wiens banden slijten het vlugst , die van een fossiel Merecedes van 1,2 ton of van electrische Renault Twingo van 0,6 ton. 'k Ben benieuwd.
Ligt het aan mij of......heb je het alléén maar over de voorste helft of de achterste helft...??? :roll:

Renault Twingo specificaties:
https://www.autoweek.nl/auto/100944/ren ... ollection/


Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 apr 2024, 18:31

Ik sloeg er met mijn klak naar omdat ik weet dat een Twingo stukken minder weegt dan een Mercedes. Het gaat hier over het relatieve verschil , jouw "theorie" dat banden bij de zwaardere EV's sneller verslijten dan bij de fossieln , niet over pieteluttige details. Leg liever eens uit waarom de achterbanden van een BWM sneller verslijten dan de voorbanden.

Constructeurs weten ook dat de batterij nogal wat weegt , of wat dacht je. Dat is de reden waarom Tesla op allerhande manier het gewicht van het koetswerk heeft verlaagd.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 18 apr 2024, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

18 apr 2024, 18:33

Fred1950 schreef:
18 apr 2024, 18:31
Ik sloeg er met mijn klak naar........
Herkenbaar verschijnsel........ :lol: :lol: :mrgreen:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 apr 2024, 18:36

Charlie Maru schreef:
18 apr 2024, 18:33
Fred1950 schreef:
18 apr 2024, 18:31
Ik sloeg er met mijn klak naar........
Herkenbaar verschijnsel........ :lol: :lol: :mrgreen:
Omdat ik van het bredere plaatje uitga , niet vanuit details. Ik heb geen autistische trekjes ...

Ge negeert mijn vragen , of zijt ge al vergeten wat ik je vroeg ?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

18 apr 2024, 18:56

Fred1950 schreef:
18 apr 2024, 18:36
Omdat ik van het bredere plaatje uitga , niet vanuit details. Ik heb geen autistische trekjes ...
Ik denk eerder dat het Alzheimer trekjes zijn......

want...:
Fred1950 schreef:
18 apr 2024, 18:36
Ge negeert mijn vragen , of zijt ge al vergeten wat ik je vroeg ?
Aan mij vroeg je niets.....ik reageerde alléén maar op gewicht.


....Maar omdat u zo aandringt (of moet ik zeggen aandrinkt) , stel u dan eerst eens de vraag op welke wielen de "tractie" gebeurt en dewelke alléén maar aan "frictie" onderhevig zijn.... :wink:
Wel een enorm verschil nietwaar...... :?:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 apr 2024, 20:35

Charlie Maru schreef:
18 apr 2024, 18:33
Fred1950 schreef:
18 apr 2024, 18:31
Ik sloeg er met mijn klak naar........
Herkenbaar verschijnsel........ :lol: :lol: :mrgreen:
Het tekent hem helemaal.

Een blikken koekendoos vergelijken met een mercedes ... dan weet je dat je met een echte ingenieur te maken hebt. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 apr 2024, 21:32

Ongeacht van het gewicht van de wagen maakt de rijstijl HET verschil.
Bestuurders die met een diesel/benzine motor niet op hun motor remmen zullen minder lang met hun banden doen.
Auto's met zo'n elektrieken motor remmen automatisch op die motor (en zonder hun koppeling extra te belasten)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

18 apr 2024, 22:21

Door de nieuwe 50 & 30 kmh zones rijden we bijna zo hard als een elektro fiets die ook nog eens fietsnelwegen heeft, geen files kent. Leuk is autorijden dan niet meer, als senior wordt je een gedwongen zondagsrijder.
En meteen heb je de pushers achter je, wonen bvb halfwege de trajectcontrole of slaan ergens af.
Moeten wij trager rijden voor de natuur(rust), verslijt de baan minder, verbruik je minder. Voor de bus te nemen zal het niet zijn want die moet ook trager rijden.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

18 apr 2024, 22:54

E.T. schreef:
18 apr 2024, 21:32
Ongeacht van het gewicht van de wagen maakt de rijstijl HET verschil.
Bestuurders die met een diesel/benzine motor niet op hun motor remmen zullen minder lang met hun banden doen.
Auto's met zo'n elektrieken motor remmen automatisch op die motor (en zonder hun koppeling extra te belasten)
Hier ben in toch niet helemaal akkoord......

Als je b.v. van 80/u naar 30/u afremt op een afstand van 30 meter, dan zal dat geen enkel verschil maken, of dat nu remmen is op benzinemotor of elektrisch. Je hebt op beide dezelfde rem-frictie nodig tussen band en weg om die 50/u te kunnen afremmen op diezelfde 30 meter, aangenomen natuurlijk dat beide eenzelfde gewicht en dezelfde banden hebben.

Ga je de remblokken gebruiken, dan kan dat wel een verschil geven.
Dan wordt zonder koppeling met benzine-motor de rem-frictie verdeeld over de 4 wielen en gaan die méér gelijkmatiger slijten dan elektrisch.
Elektrisch zal er eerst zoveel mogelijk naar de batterij proberen te worden gestoken door het recuperatie-systeem en wordt de rem-frictie minder gelijkmatig verdeeld tussen aandrijving en vrije wielen.

Maar zoals je zegt......zal de rijstijl de grootste rol spelen....... :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 apr 2024, 00:09

Omdat EV's een groter koppel direct beschikbaar hebben gaan vele wel wat sneller optrekken ... en hun banden extra verslijten :roll:

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

19 apr 2024, 08:51

[/quote]

En Wil-punt blijft maar koppig in zijn onzin geloven. :roll: Zeg eens , wiens banden slijten het vlugst , die van een fossiel Merecedes van 1,2 ton of van electrische Renault Twingo van 0,6 ton. 'k Ben benieuwd.

En hoe komt het dat de banden op de achterwielen van een BMW sneller verslijten dan de banden op de voorwielen. De motor , en dus het zwaarste gewicht zit nochtans vooraan.
[/quote]
Een elektrische Twingo van 0,6 ton, daar zijn ze de batterij dan toch vergeten in te steken. Als je de site van Renault bekijkt geven ze voor een elektrische Twingo een rijklaar leeggewicht van minimaal 1186kg.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

19 apr 2024, 08:56

Een Renault Twingo ? de meeste ev die rondrijden zijn bij lange geen Renault Twingo , maar eerder tesla en Bmw en dergelijke , maar weet wel dat zo een grote ev 2,5 ton weegt leeg ! en wie zijn banden slijten dan het meest ? Ge moet alleen maar eens luisteren als er ergens zo een Tesla of dergelijke aan het parkeren is , dan weet je wat een wrijving dat veroorzaakt op de banden ,alsook het sneller optrekken .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 apr 2024, 10:13

Charlie Maru schreef:
18 apr 2024, 18:56
....
Aan mij vroeg je niets.....ik reageerde alléén maar op gewicht.


....
Maakt niet uit , de vragen werden gesteld , en ik verwachtte dat Wil-punt die ging beantwoorden.

Ik zal de vraag nog concreter stellen. Na hoeveel km heb je de banden moeten vervangen , en wat is daarbij het gewicht van de wagen. Tweede vraag , na hoeveel km heb je de remschoenen moeten vervangen , idem vermelding van het gewicht van de wagen.

Iedereen mag antwoorden ....

En om iedereen een beetje te polariseren : :D Mijn stelling is dat het gewicht geen rol speelt , allen zullen ongeveer om hetzelfde aantal gereden km de banden en de remschoenen moeten vervangen.

Mijn antwoord : na ongeveer 60.000 km moest ik de voorste banden ( voorwielaandrijvig ) en ongeveer ook om de 60.000 km mijn remschoenen ( ook vooraan ) van mijn "kleine" old timer vervangen. Leeggewicht : 750 kg