Donkere vlekken op televisiescherm

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

20 jan 2022, 05:35

Ze zijn legio.
Televisies die na relatief korte tijd donkere vlekken vertonen op het scherm.
Zijn die toestellen dan wegwerpartikelen geworden ?

Even googelen leert me dat dit te verhelpen is, te herstellen zelfs. Laat echter dan juist die herstelling ongeeer 75 % van de kostprijs van een televisie uitmaken en dan is je rekening snel gemaakt.

Beter met een nieuw toestel ?

Opvallend was dat na het googelen, Samsung nogal gevoelig leek voor dergelijk probleem. Maar niet alleen Samsung.

Een Medion toestel (ja, uit "den Aldi" natuurlijk), Ultra HD, bijna drie jaar jong, vertoont ongeveer in het midden van het scherm, een donkere vlek van doormeter 5 cm. Bovenaan aan de rand een 5 tal "uitzakkingen" in donkere kleur.

Die dingen voorspellen niks goeds.

Iemand een idee hoe snel dit proces om zich heen grijpt en het bekijken van programma's op dit toestel een hindernisavondje wordt ? Ik vrees het ergste, maar heb geen idee hoe snel het nu kan gaan tot algehele aftakeling van het toestel.

Overigens nogal snel na bijna drie jaar.
Het kan verkeren. :(

Bedankt voor wat commentaar. :)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

20 jan 2022, 16:55

Wat was de prijs ongeveer?
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

20 jan 2022, 17:35

linden schreef:
20 jan 2022, 16:55
Wat was de prijs ongeveer?
Weet ik echt niet precies meer. Ik dacht om en bij de 400 euro in 2019. Is dat dan van belang ?
A-merken zoals LG, Grundig, Hitachi ... bieden anno 2022 al toestellen aan voor een spotprijs (solden) varierend van 329 euro tot 549 euro, full hd tot ultra hd, 43 inch en meer.

Keus genoeg dus. Toestellen die, gelet op de reviews, meestal 4 tot 5 tot sterren halen.
Niet slecht als je het mij vraagt.

Natuurlijk kan er met reviews geknoeid worden.
Zoals met veel dingen ...
Weet ik wel. :(
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

21 jan 2022, 09:17

Hier zou je iemand uit die sektor moeten hebben die kan antwoorden. Jaren geleden hadden we iemand in onzez kennissenkring en die wist ons te vertellen dat merken weinig zeggen. LED (of OLED enz...)panelen worden slechts door een paar fabrikanten gemaakt en merken gebruiken die naargelang het hin goed uitkomt. Een Samsung van 105 cm kan een paneel hebben van fabrikant A en een 127 cm een van fabrikant B. Toen waren de beste LCD panelen van Hitachi, gekocht in een Panasonic TV

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

21 jan 2022, 10:26

Hier hebben we een Sony 1.21m hij is nu zeven jaar nog nooit mee gesukkeld en we hebben in de tijd er €500 voor betaalt, waren toen in reclame.
Hij staat aan van s' morgens 9 uur tot s' avonds 23 uur.

Willy
Afbeelding

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

03 jul 2022, 23:27

Dat zal een led tv zijn, daar stoppen ze als achtergrond verlichting diverse rijen met witte leds in.
De leds van één zulke rij staan in serie, d.w.z. als er eentje de geest geeft houd de rest er ook mee op, net zoals bij kerstverlichting.
Een led kent een maximale stroom, eens daarboven gaat die kapot.
Nu is het zo dat men die achtergrond verlichting altijd tegen de maximale stroomgrens zal aansturen. Maar er is kans dat een van die leds minder presteert dan de rest en het begeeft, waardoor de kring onderbroken word.
Als er een rij leds uitvalt. Dan is het resultaat een zwarte vlek in het beeld.
Daarom, heb je zo'n LED TV, zet de achtergrond verlichting nooit op maximum.

Afbeelding
The key to happiness
Stay away from idiots