De "echte" moeder van Antonia Ludovica VANGELUWEN,

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

rda_senior
Lid geworden op: 26 mei 2009, 08:54

09 mar 2011, 13:41

Goedendag,

De doopakte van Antonia Ludovica VAN GELUWEN, die van 26.01.1781 worden gedateerd, aan Poperinge, geeft "filiam legitimam petri alberti VAN GELUWEN nati in hac parochia en mariae clarae PLEVIE natae in eadem conjugum" aan.

De overlijdensakte van Antonia Ludovica VANGELUWEN, die van 13.10.1868 wordt gedateerd, aan Ieper (Ypres) geeft „geboren je aan Poperinghe den [26] januarij [1781], dochter Van Petrus Albertus VANGELUWEN in Van Maria Clara BLUSSIER, zijne echtegenoote, weduwe in eersten huwelijk Van Josephus CARDINAEL, en in tweeden huwelijke Van Joannes Cornelis DELBEKE“

Het gaat om één en dezelfde Antonia Ludovica (want zelfs geboortedatum, aan dezelfde plaats, dezelfde vader]. Maar zij is van twee verschillende moeders voorzien die, vreemd samenvallen, dezelfde voornamen… hebben

De eerste reactie, in een geval van deze soort, is eerder te zetten twijfelt eraan de overlijdensakte… Immers vaak ontbreekt het geheugen van de aangever wanneer het erom gaat zich de naam van de moeder van een overledene te herinneren, overleden vaak al lang… Nochtans in dit geval, is de aangever Hubertus Cornelis DELBEKE, van 56 jaar, zoon van overleden…

Daarentegen bij de doop van Antonia Ludovica, vermeldt de handeling dat de vader afwezig was. Men kan dus veronderstellen dat de persoon (de peter, Petrus Benedictus DEGRAVE, of de meter, Catharina Barbara OUDOORE) die de naam van de moeder heeft vermeld zich heeft vergist .

Ik zoek naar elke informatie over de aangehaalde personen die me zou toelaten om te bepalen welk is „echte“ patronyme van de moeder van Antonia Ludovica.

Goed hartelijk bedankt,

Richard, LLN

inni
Lid geworden op: 30 jul 2007, 11:39

09 mar 2011, 19:36

Probeer de huwelijksaktes van Maria Clara te vinden of de overlijdensaktes van haar echtgenoot, misschien kan je daarin iets vinden wat je meer duidelijkheid vinden.

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

09 mar 2011, 20:37

Ik zou al om te beginnen eens gaan zoeken of er wel een Maria Clara Plevie en een Maria Clara Blussier bestaat in de Parochieregisters van Poperinge(?)!

Probeer eens uit te zoeken of één van die twee dames wel in aanmerking zouden kunnen komen om te huwen met die Petrus Albertus Van Geluwen(kwestie van leeftijd=te jong of te oud?)D.w.z. dat je moet gaan zoeken achter HUN doopakte en -->leeftijd ANNO 1781!

Is Plevie niet kort na de geboorte van Antonia Ludovica overleden?

Ook zou ik verder zoeken achter meerdere kinderen van het echtpaar van GeluwenXPlevie en/of Van GeluwenXBlussier(zowel geboren VOOR als NA Antonia Ludovica)

Vind je niets meer in de huwelijksakte van dezelfde Antonia Ludovica Van GeluwenXDelbeke ?

Is Plevie of Blussier op het ogenblik van de geboorte van Antonia Ludovica niet getrouwd met iemand anders!

Het is wel degelijk mogelijk dat er iemand zich vergist heeft in de naam van de "ECHTE" moeder

Nog veel zoekgenot toegewenst :roll: :roll:


Brabo