Koninklijk legermuseum Brussel

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

03 nov 2013, 16:50

Misschien niet de juiste aanspreekplaats maar elke hulp is welkom.
Om de legeravonturen van mijn vader (beroepsmilitair vanaf 1911) wat in kaart te brengen heb ik het geluk gehad zijn militair dossier te kunnen fotograferen in het militair documentatiecentrum in Evere. Meer als 400 pagina's werden me ter beschikking gesteld om te fotograferen. Waarvoor mijn dank!
Het eigenaardige is dat er niets van WOI vermeld wordt in deze pagina's, buiten zijn bevorderingen en medailles van tijdens en na WOI, de activiteiten van het interbellum zijn wel gekend.
Zou het kunnen dat een deel van zijn dossier in de archieven van het Koninklijk Legermuseum bewaard worden? Persoonlijk denk ik van wel (of er moeten militaire archieven vernietigd geweest zijn bij het uitbreken van WOII).
In 't kort:
Naam en voornaam zijn bekend.
Geboortedatum is bekend.
Toenmalig adres is bekend.
Militair immatriculatienummer is bekend.
"VC (Volontaire de carrière) status is bekend.

Ik weet dat men, door ingeven van naam etc. eventueel wel iemand kan vinden in de archieven van het Koninklijk legermuseum te Brussel. Dit lukt niet, noch in het Nederlands als het Frans (deze laatste taal is de enige die in het Evere-avontuur aan bod kwam, geen probleem, ik beheers goed de drie landstalen, en nog enkele meer).
Vermits mijn vader geboren is op 4/5/1894 moet er een kans bestaan dat "Brussel" ook iets heeft.
Heeft iemand een "aanspreekadres" (een werk-emailadres van een daar werkende ambtenaar) in de archieven van voornoemd museum om mij in de goede richting te duwen?
Ik kan natuurlijk altijd persoonlijk naar Brussel gaan maar wens niet onvoorbereid te gaan ... daarom zoek ik, langs deze weg, iemand die misschien meer van wanten weet en er zelfs misschien kind aan huis is.
Met mijn dank voor diegenen die begrip hebben voor mijn probleempje.