Vertaling??

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Jim
Lid geworden op: 30 sep 2004, 15:51
Locatie: Diest

08 apr 2013, 17:43

Een notitie bij een persoon vermeld het volgende: "Greffier de justice du ban d'Anlier"
Graag had ik geweten wat dit juist betekent.
Greffier en justice, OK; Anlier is een dorp in de omgeving van Arlon
Maar ik kan geen betekenis vinden voor "ban"
Is er iemand die dat wel kan?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

08 apr 2013, 18:04

Kan dit niet BAR zijn?
Balie is bar, en een slecht geschreven Rkan alvlug een N worden :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Gastonneke
Lid geworden op: 03 jul 2013, 22:06

07 jul 2013, 20:04

Een ban of banne is een rechtsgebied waarin een rechter bevoegd was.
Afgeleid hiervan is de uitdrukking "verbannen" worden.

"Greffier de justice du ban d'Anlier" betekent dus "Gerechtsgriffier in het rechtsgebied van Anlier.

julesmartingulio
Lid geworden op: 26 jan 2005, 20:39
Locatie: Gent

20 aug 2013, 18:32

Mijn moeder werd geboren in de Franse stad Niort, in de
" Rue des Trois Coigneaux" Kan er mij iemand de vertaling van die straatnaam bezorgen,? in geen enkele vertaalsite krijg ik een antwoord daarop.
Bedankt bij voorbaat.

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

27 okt 2013, 09:26

Misschien is er een verband .... ? Bron : Wikipedia

De Coigneau is een uitgestorven variëteit van hop (Humulus lupulus), afkomstig van het Vlaams-Brabantse dorp Teralfene, welke in de negentiende en begin twintigste eeuw massaal werd geteeld in de hopstreek Aalst-Asse. Omwille van de lichte bitterheid van de Coigneau-hop was de soort zeer geschikt voor de aanmaak van lambiek, maar werd ze later ook gebruikt voor pils.

De naam van deze hopvariëteit is afgeleid van de hopboer Franciscus Coigneau uit Teralfene die de soort reeds succesvol had ontwikkeld op zijn hopvelden in de tweede helft van de 18de eeuw. De variëteit was goed bestand tegen ziekten en gaf een grote opbrengst per ha. Bijgevolg werden de meeste andere hopsoorten (behalve Groene Belle en Witte Rank) in de hopstreek Aalst-Asse zelfs grotendeels verdrongen door de Coigneau in de periode 1860-1890. Nadien haalde de bitterder doch fijnere Groene Belle de bovenhand, tot die verdrongen werd door Duitse aromatische hopvariëteiten die vereist waren voor de lage gistingsbieren.

In de 20ste eeuw vervingen andere (buitenlandse) hopvariëteiten geleidelijk de soort in de streek Aalst-Asse. De laatste Coigneau-percelen werden gerooid in de jaren 1950.