Plaatsen fontein in vijver zonder zorgen.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Joel54
Lid geworden op: 18 mei 2024, 11:39

18 mei 2024, 12:12

Hoe budgetvriendelijk een fonteinpomp te plaatsen in je vijver zonder zorgen.
Wie wordt er niet steeds geconfronteerd met een verstopte fonteinpomp omdat de bodem van de vijver vol vuil ligt of door algen?
Of je vindt de juiste fonteinpomp niet omdat jouw vijver te diep is, enz, enz......
Ik heb mijn zwembad omgetoverd tot een vijver met koi's. De kinderen zijn groot en het zwembad werd zelden nog gebruikt. Gezien de diepte was het best moeilijk om een geschikte fonteinpomp te vinden. Na enkele jaren van ergernis (pomp te zwak, verstopt, enz....) heb ik eindelijk de oplossing gevonden.
Geen verstopte fontein meer en het principe kan in elke vijver toegepast worden ongeacht de diepte.
Het vuil in een vijver bevindt zich ofwel aan de oppervlakte of op de bodem. Het is dus de kunst om de fonteinpomp in het water te plaatsen net onder de oppervlakte en niet op de bodem.
Ook de vorm van de pomp speelt een rol.
Ik heb mij een ronde pomp aangeschaft die normaal op de bodem van de vijver wordt geplaatst.
Vervolgens heb ik piepschuim genomen (40 cm x 40 cm x 5cm). De ronde pomp heb ik in het midden van het piepschuim geplaatst en uitgesneden zodat ik het piepschuim over de pomp kon schuiven. Zorg wel dat het piepschuim goed klemt rond de pomp. Het aanzuiggedeelte is onderaan zichtbaar. Net boven het piepschuim heb ik waterbestendige tape gewikkeld rond de pomp zodat deze netjes blijft drijven op het water door het piepschuim. Vervolgens heb ik de pomp gefixeerd op mijn vijver met nylon visdraad (bijna onzichtbaar).
Mijn fontein werkt nu perfect zonder verstoppingen of wat dan ook. Esthetisch is het misschien minder mooi maar ik heb gekozen voor het praktische. Succes wanneer je zinnens bent dit ook eens te proberen.