engerlingen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

26 nov 2021, 17:15

Heeft er iemand ondervinding met het verdrijven van engerlingen in het gazon?
bv met aaltjes werkt dit?

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

27 nov 2021, 17:09

Hallo, ik had er zoveel last van dat ik dacht dat ik mijn gazon moest herzaaien. Je zag ze er zo opliggen die engerlingen. Ik heb twee producten gebruikt. Eerst heb ik gestrooid met BSI Larvex organische meststof (stinkt ongelofelijk naar look) en daarna ben ik naar Maldegem gereden bij "De Boomdokter" om er Humo Forte Larvetec te gaan kopen.Dit is zijn website: https://www.deboomdokter.be/blog/gazon- ... _zEALw_wcB
Oorspronkelijk geloofde ik niet in dergelijke producten, maar omdat je als particulier geen chemische bestrijdingsmiddelen meer kan kopen heb ik het toch maar geprobeerd met deze twee middelen.
Ik kan niet anders dan lof spreken over het resultaat. Mijn gazon is er opnieuw doorgekomen. Ik ga alleszins volgend jaar opnieuw deze producten toepassen.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

27 nov 2021, 17:10

Vergeten te zeggen dat het bij mij meestal emelten waren, afkomstig van de langpootmug. Maar volgens de producten die ik gebruikt heb zou dit ook toepasselijk zijn voor engerlingen.

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

27 nov 2021, 19:57

Bedankt voor de tip.
Reeds Larvex gebruikt inderdaad stinkt geweldig doch heeft niets opgeleverd!

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

27 nov 2021, 20:07

Sorry ik ben mis het produkt die ik gebruikt heb is Organifer en geen resultaat!

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

27 nov 2021, 20:13

Dan zou ik toch maar eens proberen met de producten die ik gekocht heb. Ik raad je aan om eens te bellen naar De Boomdokter in Maldegem of eens langs gaan. Vriendelijke man die je raad zal geven.

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

27 nov 2021, 20:14

Heb al mijn bestellingen opgevraagt bij bolcom en toch
reeds 2maal Larvex gebruikt en geen resultaat.
Laatste poging nu proberen met aaltjes (zie youtube)

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

27 nov 2021, 20:50

Probleem met aaltjes is volgens mij dat de levering soms wat laattijdig kan zijn en dat de aaltjes niet meer zo actief zijn. Neem eens contact op met de boomdokter en als je zo vriendelijk wil zijn wil je dan zijn advies doorgeven? Ik kan altijd nog bijleren natuurlijk. Hij vertelde me toen ik bij hem het product kocht dat hij natuurlijk ook op de hoogte is van aaltjes maar dat dit ook niet zaligmakend is als die opgestuurd worden bij warm weer waarbij er veel niet overleven...... Ik besef wel dat dit een zeer vervelende plaag is zowel engerlingen als emelten.
Laat misschien nog iets horen, zo leren we van elkaar!!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 nov 2021, 22:54

Engerlingen komen voor van kevers ( bvb rozenkever, meikever) die leggen hun eitjes en de larven ( engerlingen ) doen zich te goed aan de wortels van het gras .Zo krijg je soms kale plekken.
Door 2 maal uw gras in het jaar te verticuteren vernietig je die eieren .
Uw gazon kan te mager staan dus geef het voldoende meststoffen , indien je kan plaats dan preventief sterk geurende planten en kruiden in je tuin, zoals bijvoorbeeld citroenkruid en knoflook.
Engerlingen zijn niet dol op die geur, en zullen zich verplaatsen.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

28 nov 2021, 08:13

wardje schreef:
27 nov 2021, 22:54
Engerlingen komen voor van kevers ( bvb rozenkever, meikever) die leggen hun eitjes en de larven ( engerlingen ) doen zich te goed aan de wortels van het gras .Zo krijg je soms kale plekken.
Door 2 maal uw gras in het jaar te verticuteren vernietig je die eieren .
Uw gazon kan te mager staan dus geef het voldoende meststoffen , indien je kan plaats dan preventief sterk geurende planten en kruiden in je tuin, zoals bijvoorbeeld citroenkruid en knoflook.
Engerlingen zijn niet dol op die geur, en zullen zich verplaatsen.
Dan moet je toch wel redelijk diep verticuteren of niet??

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 nov 2021, 09:37

Bah nee, vanaf mei tot begin juni leggen de kevers hun eieren in het gras , als je dan verticuteert kan je wel aannemen dat heel wat eitjes er aan zijn voor de moeite , als je na het verticuteren uw gazon overvloedig sproeit is dat nog beter want engerlingen hebben niet graag veel water.
Je kan vanaf maart preventief uw gazon vanaf maart behandelen met Pireco grasinsecten , dat is een product op basis van kruidenextracten het verhoogd de weerbaarheid van uw gazon.
Daar er look extracten zijn toegevoegd zijn de larven daar niet zot van.
Een ecologisch verantwoord middel dat ook nog veel word gebruikt is BSI Larvex opbasis van look soorten.
Tevens word ook uw gazon herstelt. En dan heb je ook nog aaltjes die zich voeden met engerlingen maar hoelang dat het duurt voor je daar echt resultaat van ziet weet ik ook niet , misschien kunnen forumleden die dat al hebben geprobeerd u daar meer over zeggen.
Ja als dat in uw gazon zit is dat niet in 1,2 drie weg , want die beestjes kunnen overwinteren tot 50 cm diep in uw gazon.
Hangt er nu vanaf hoeveel jaar dat je daar al miserie mee hebt.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

28 nov 2021, 10:37

Bedankt wardje, weer wat bijgeleerd!

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

29 nov 2021, 15:45

Mail gestuurd naar de boomdokter wacht op antwoordt.
Een groene specht komt zich alle dagen te goed doen aan de engerlingen
en maakt diepe gaten!! laat hem maar doen.
In april het boeltje geverticuteerd helaas , toch zijn ze er nog.
Bedankt voor de reacties.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

29 nov 2021, 16:45

@Macrotech601 ik zie naast je naam "Zomergem" staan. Maldegem is niet ver hé :)
Zou het wel appreciëren dat u ons op de hoogte brengt welke advies hij u zal geven en vooral of het helpt!! Zo kan ik nog wat meer te weten komen want het is nog altijd mogelijk dat ik opnieuw een aanval kan krijgen van die vervelende insecten.........Hoe dan ook ik hoop dat je geholpen wordt!!!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 nov 2021, 17:31

Ja, engerlingen zijn taaie beestjes, engerling van de meikever leeft 3 jaar ondergronds , hun ontwikkeling kan 5 jaar duren afhankelijk van het klimaat.
Als je zomereik, beuk, haagbeuk en fruitbomen dicht in de buurt hebt heb je zeker ook meikevers want die vertoeven daarin.
Heb eens gelezen dat ze proeven doen met schimmels , waardoor de engerling sterft in Zuid - Europa hebben ze daar al goede resultaten mee, maar of dat product die schimmels veroorzaakt hier te verkrijgen is zou je wel bij een tuinder moet vragen.
Ze doen er zeker onderzoek naar omdat die beestjes jaren in de grond kunnen zitten en veel schade veroorzaken , als je geluk hebt dat er een horde spreeuwen in de buurt zit heb je geluk want die vogels zijn daar zot van.