Stenen ter versteviging zonnepanelen op plat dak

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 jan 2023, 11:50

E.T. schreef:
16 jan 2023, 10:54

Als ze dat bij mij zouden flikken ... (en ik alles reeds had betaald) ... aangetekende ingebrekenstelling (naar plaatser, aannemer, invoerder en fabrikant)
dan zou je van een kale reis t'huis komen hoor , zeker weten

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jan 2023, 12:00

Maar dan ben IK gedekt bij schade aan derden ... de aannemer/plaatser MOET een degelijke constructie leveren.

je moet je paraplu op voorhand opentrekken

Het gaat mij niet om het uitzicht op die 2 lelijke stenen maar om het geleverde klungelwerk ...

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 jan 2023, 14:08

factorx schreef:
15 jan 2023, 12:59
Op ons plat dak zijn recent zonnepanelen geplaatst. Men heeft er zeer mottige stenen op geplaatst als countergewicht. Toen ik hierover mijn beklag maakte, en iets deftigere stenen eiste, stelde men dat ik die stenen gewoon mocht weg doen, omdat ze niet echt een functie hadden. Ik heb hierover toch mijn grote twijfels: dienen ze juist niet als versteviging zodat risico beperkter wordt dat ze zouden kunnen gaan wegvliegen bij zeer zwaar storm weer. Wat als in dat geval de schade aangeef bij verzekeringsmaatschappij, zullen zij dan hiermee akkoord gaan, of zullen die weigeren te betalen wegens mijn eigen schuld gezien geen versteviging (al is het uitdrukkelijk gesteld dat door de zonnepanelenfirma dat het niet noodzakelijk was.
.....
Esthetisch zijn die stenen al niet en functioneel ook zeker niet.
Men kan zich hier ook de vraag stellen:
- zijn die panelen/frame op het dak verankerd en hoe ?
- wie heeft er beslist om daar stenen op te leggen ?

Zoals die panelen zijn opgesteld vormen die een "spie" met het plat dak, grote opening aan de achterkant, kleine opening aan de voorkant.
Afhankelijk van de windrichting en snelheid/kracht kan er zich een druk opbouwen tussen de panelen en het dak.

Zo één paneel weegt zo'n 20 kg en heeft gemiddelde afmetingen van 100cm x 170cm, wat 17.000 cm² in oppervlakte is.
Als er zich daaronder een druk opbouwt van 0,1bar (+/- 0,1 kg/cm²), dan ontstaat er op dat paneel een totale kracht van 17.000 x 0,1 = 1.700 kg oftewel 1,7 Ton......
Op een rij van 4 panelen zal dat dan een totale kracht geven van 4x1,7= 6,8 Ton....... :wink:

Nu ja, een druk van 0,1 bar zou al wat extreem zijn bij stormweer, maar den helft ervan, 0,05 bar is wel mogelijk. Dat geeft nog altijd een kracht van 3,4 Ton, en als er zo 4 rijen zouden liggen...... :roll:
Dan kan men toch wel begrijpen dat die 2 steentjes van 10 kg op één rij vrijwel niets voorstellen tegenover een kracht van 3,6 Ton.

En wind........is ook zo een wispelturig element.......het gedrag hangt af van snelheid/kracht/richting......obstakels in de omgeving......enz....

De oplossing is niet om er stenen op leggen, maar verhinderen dat de wind de kans krijgt om een druk op te bouwen tussen panelen en dak.
Die brede profiel-latten waar die stenen op liggen lossen het probleem al deels op door de opening aan de achterkant te verkleinen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jan 2023, 14:27

Druk onder de panelen is niet het grootste probleem wel de zuigkracht die maakt dat zelfs vlakke dakbedekkingen als het ware omhoog gezogen worden ...

factorx
Lid geworden op: 27 sep 2017, 18:39
Locatie: Oud-Turnhout

16 jan 2023, 15:54

Vooreerst hartelijk bedankt voor de vele reacties.

Eerst even enkele verduidelijkingen:
° straatkant huis : dit is tevens voorkant vd zonnepanelen (dus geen probleem)
° zijkant huis: hier kijken we deels op de halve (niet doorgezaagde) stenen
° tuinkant huis (wat ook de belangrijkste zijde van ons huis is omdat we zoveel als mogelijk in de tuin verblijven): hier kijken we op de mottige stenen

Mijn vraag was: zijn deze stenen noodzakelijk of niet, en indien wel, waarom ligt er dan niet op elk paneel een volledige steen (nu soms een hele steen, dan een halve (bruut uiteen geklopte) en soms helemaal geen stenen). De 2 laatste technische reacties zijn op zich zeer duidelijk, maar ik vrees dat ik zelf niet kan achterhalen wat de drukkracht en de zuigkracht is. Ik had vraag gesteld aan de installateur of de plaatsing vd zonnepanelen zoals ze nu is gebeurd stormbestendig is , en wat de reden was om hun steenkeuze. Ik heb van hen nog geen antwoord gehad, wel van de commerciële vertegenwoordiger die stelt dat stenen niet nodig waren ... maar ik had toch liever van de technische afdeling een antwoord ontvangen.

Ik wist op voorhand dat panelen op een plat dak (wat recent vernieuwd werd) esthetisch niet mooi zouden zijn, maar had wel verwacht dat installateur zou meedenken welke oplossing het minst storend was (zodat zij ook het meeste genoegdoening van hun werk zouden hebben), maar dat is helaas niet het geval geweest.

Ik ben nu nog aan het twijfelen (indien er geen reactie komt vd firma) om :
° ofwel stenen te verwijderen (cfr ook voorlaatste reactie dat zulke stenen slechts te verwaarlozen impact zullen hebben bij heel zwaar storm weer)
° ofwel grijze boordstenen over de gehele lengte vd brede profiellatten te leggen (maar dit is dan volgens 1ste reactie ook weer niet echt goed gezien betonblokken met kleinste afmetingen volgens hem beste resultaat geven)
Afbeelding

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 jan 2023, 16:15

https://elektromakers.nl/2021/02/11/10- ... nepanelen/

Lees zeker punt 8.

Bij de broer liggen de zonnepanelen op een plat dak. Die zonnepanelen zijn bevestigd op een aluminiumframe en dit frame wordt in zijn geheel op zijn plaats gehouden middels plaveien (bevestiging in het dak was geen optie).

Wat die commercieel vertegenwoordiger stelt zou ik eerlijk gezegd toch met een korreltje zout nemen tenzij uw panelen natuurlijk echt wind beschut liggen maar zoals altijd: 'ieder zijn meug'. :wink:

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 jan 2023, 18:18

die airco had eigenlijk ook beter op muurbevestiging gestaan eigenlijk
zonnepanelen op een plat dak is en zal altijd tricky zijn , tenzij der géén concurerende offertes gemaakt moeten worden

als ik het was dan :
als het dak van beton of liggers zou zijn , zou ik toch overwegen om daar zuilen op vast te zetten (en daarop de langsliggers vastzetten ) en die op te nemen in de dakbedekking , maar dat is een serieuse meerkost natuurlijk
en gewoonlijk draait het om de prijs hé , en hoe rapper ze naar de volgende kunnen

eigenlijk zoals het nu is maar die stenen waar ze nu op liggen vastgemaakt aan het dak en omgeven door dakbedekking en dan de langsliggers vastgemaakt daarop

ps.
hebben ze onder die platen en stenen niets gespoten ? om die vast te leggen

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 jan 2023, 18:54

factorx schreef:
16 jan 2023, 15:54
Mijn vraag was: zijn deze stenen noodzakelijk of niet, en indien wel, waarom ligt er dan niet op elk paneel een volledige steen (nu soms een hele steen, dan een halve (bruut uiteen geklopte) en soms helemaal geen stenen). De 2 laatste technische reacties zijn op zich zeer duidelijk, maar ik vrees dat ik zelf niet kan achterhalen wat de drukkracht en de zuigkracht is. Ik had vraag gesteld aan de installateur of de plaatsing vd zonnepanelen zoals ze nu is gebeurd stormbestendig is , en wat de reden was om hun steenkeuze. Ik heb van hen nog geen antwoord gehad, wel van de commerciële vertegenwoordiger die stelt dat stenen niet nodig waren ... maar ik had toch liever van de technische afdeling een antwoord ontvangen.

Ik wist op voorhand dat panelen op een plat dak (wat recent vernieuwd werd) esthetisch niet mooi zouden zijn, maar had wel verwacht dat installateur zou meedenken welke oplossing het minst storend was (zodat zij ook het meeste genoegdoening van hun werk zouden hebben), maar dat is helaas niet het geval geweest.
Als die hele structuur met panelen daar los op dat dak ligt, dan riskeer je dat je bij het eerste serieuze stormweer die panelen 500 meter verder kunt gaan terughalen......
Installateurs van zonnepanelen moet je soms ook met een korreltje zout nemen, we leven nu éénmaal in een maatschappij dat méér & méér uit charlatans bestaat......... men gaat 1 of 2 weken op cursus en men behaalt een certificaat van installateur. Men kan en zal u van alles beloven zolang er aan verdiend wordt, maar wanneer het misloopt, dan zal het zijn van "jamaar meneer....en 26 uitvluchten" (wat niet wil zeggen dat er geen serieuze tussen zitten natuurlijk)
Naar mijn bescheiden mening is diene commerciele vertegenwoordiger dan nog den eerlijkste door te stellen dat die stenen weinig of niets uithalen.

Achterhalen hoe dergelijke installatie op druk & zuigkrachten reageert, dat ga je nooit te weten komen, je hebt méér kans om de lotto te winnen.
Wind is totaal onvoorspelbaar, de enige manier om dat te weten te komen is met een maquette van de opstelling met alle obstakels in de omgeving, op alle plaatsen volstoppen met sensoren en in een testkamer op alle manieren en uit alle richtingen een luchtstroom op loslaten......en dan nog heb je geen 100% zekerheid.

Water, vuur en wind zijn 3 natuurelementen waar je machteloos tegenover staat. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jan 2023, 19:27

Charlie Maru schreef:
16 jan 2023, 18:54
Naar mijn bescheiden mening is diene commerciele vertegenwoordiger dan nog den eerlijkste door te stellen dat die stenen weinig of niets uithalen.
Dat is helemaal niet wat die gladde jongen vertelde ... Hij claimde dat de hele installatie perfect veilig was ook zonder die 'halve' stenen.
Achterhalen hoe dergelijke installatie op druk & zuigkrachten reageert, dat ga je nooit te weten komen
O jawel, daar bestaan redelijk eenvoudige simulatie programma's voor.