electriciteitskeuring

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

21 apr 2016, 21:17

heb door erkend bedrijf electriciteitskeuring laten doen met de bedoeling appt te verkopen (is verplicht dan) keuring gaf als resultaat : niet conform wat betekent dat verkoop kan doorgaan maar koper binnen de 18 maand na akte de nodige herstellingen moet laten uitvoeren.
nu hebben wij echter besloten niet te verkopen... heeft dat nu gevolgen ivm niet-conforme installatie (is dus niet afgekeurd maar niet-conform) ?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 apr 2016, 08:34

Vagelis,
Heb door erkend bedrijf elektriciteitskeuring laten doen met de bedoeling appartement te verkopen (is verplicht dan) keuring gaf als resultaat : niet conform wat betekent dat verkoop kan doorgaan maar koper binnen de 18 maand na akte de nodige herstellingen moet laten uitvoeren. Nu hebben wij echter besloten niet te verkopen... heeft dat nu gevolgen ivm niet-conforme installatie (is dus niet afgekeurd maar niet-conform)?
Waarschijnlijk staat er "niet conform volgens AREI".

Lees dit eens:
klikken, niet conform arei
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

22 apr 2016, 11:10

geeft niet echt uitsluitsel he... wij moesten laten keuren omdat we van plan waren te verkopen. installatie niet conform. verkopen niet. moeten wij hoe dan ook de herstellingen laten doen en binnen welke periode ?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 apr 2016, 12:39

Vagelis,

Je hebt het door een erkend bedrijf elektriciteitskeuring laten keuren.
Als je daar die vraag gaat stellen zal dat waarschijnlijk "ja" zijn want het is kassa, kassa.

Maar je kan telefoneren naar een ander erkend bedrijf voor een elektriciteitskeuring en daar de vragen stellen.
1 Moet ik een elektriciteitskeuring laten doen voor de verkoop van een huis?
2.Wat als ik hat laat doen en het resultaat is niet in orde EN ik verkoop de woning niet ... moet ik het dan ook in orde brengen binnen de 18 maanden?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

22 apr 2016, 12:53

Op dit ogenblik zijn die verplichte keuringen voor verkoop enkel en alleen 'ten behoeve van' de nieuwe eigenaar, zodat die zou weten hoe het elektriciteitsnet er in de woning bijligt.
Er is ook zoiets als EPC ...
Je mag ze niet als geldklopperij beschouwen, ze hebben soms hun nut, vooral de geïnteresseerde nieuwe eigenaar zal kunnen de algemene toestand van het gebouw kunnen inschatten
MAAR ... ze worden NIET opgevolgd !
Doe je er niks aan, geen probleem, volg je de adviezen wel dan is dat 'in uw eigen belang'. NOOIT zal iemand je komen lastigvallen om nazicht te doen, je hoeft ze zelfs niet binnen te laten !

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

22 apr 2016, 14:35

Keuring gebeurt inderdaad alleen als richtlijn voor de koper. Je bent als verkoper niet verplicht iets aan te passen. De koper heft theoretisch 18 maanden tijd om het nodige te laten aanpassen, maar ik heb nog nergens geen controle gezien of gehoord.
Bij de aankoop van mijn huidige app was de volledige elektriciteit afgekeurd ( gebouw van 1974 ) voor een kleine 3000€ is heel die toestand vernieuwd, alles nieuw, geaarde stopcontacten, nieuwe kast en differentieelschakelaar, zwaarder zekeringen voor elektrische toestellen , enfin de hele rimram.
Deze kosten gaan in het pakket van de renovatiepremie, dus 30% terugbetaald van de staat.
Nu in mijn verkochte app ,was de toestand voor verkoop prima in orde, alles was 10 jaar geleden, bij mijn aankoop, vernieuwd. De controleursfirma kwam en zag dat het deurtje van de (OK) zekeringskast maar met een hoek van 90° openging, door een nevenstaande grote bergkast, en keurde opslag heel de elektriciteit af.
Zelfs het feit dat ik voorstelde om even hulp te halen en de kast te verplaatsen had geen invloed. Hij was op 5 minuten buiten, en 150€ was ik armer, de volgende moeten hem dus weer laten komen, nog een 150€. Ik noem dat : kassa, kassa en niets meer.
Het is toch maar een rare wet. Zoals wel meer dingen in de bouw .

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 apr 2016, 14:45

kitten schreef: De controleursfirma kwam en zag dat het deurtje van de (OK) zekeringskast maar met een hoek van 90° openging, door een nevenstaande grote bergkast, en keurde opslag heel de elektriciteit af.
Dikke zever, nergens in het AREI staat iets over de openingshoek van een zekeringskast, er zal wel veel meer aan de hand geweest zijn.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

23 apr 2016, 15:36

Sorry Michel maar alles was pikobello in orde. Nog maar 10 jaar geleden helemaal officieel vernieuwd.
Ge kunt me geloven of niet maar het is wel zo gegaan. Waarom zou ik daarover niet de waarheid zeggen.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

23 apr 2016, 23:48

90°? Dat ventje had me dan toch eens mogen uitleggen waarom deze volledige opening van het deurtje niet voldoende zou zijn ...
Zou in elk geval zijn naam en bijnaam geëist hebben.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

26 apr 2016, 10:33

En waar zou dat ventje zijn EPC-brevet gehaald hebben ? :lol:

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

26 apr 2016, 10:45

Paca schreef:90°? Dat ventje had me dan toch eens mogen uitleggen waarom deze volledige opening van het deurtje niet voldoende zou zijn ...
Zou in elk geval zijn naam en bijnaam geëist hebben.
Ik zou in zijn bijzijn een fotoke van het stoute deurtje genomen hebben en tevens heel vriendelijk een lichtdrukmaal van zijne majesteit! Ik peins dat de kans groot is dat hij zijn oordeel nog eens zou bekijken... :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 apr 2016, 11:22

Fokke schreef:... een lichtdrukmaal ...
Dat heb ik toch effekes moeten gaan opzoeken :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

26 apr 2016, 11:29

Danny. schreef:
Fokke schreef:... een lichtdrukmaal ...
Dat heb ik toch effekes moeten gaan opzoeken :wink:
Groetjes Danny
Dat heb ik nog van een gedicht van Guido Gezelle dat ik in mijn jeugd leerde... :lol: http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/gezelle/moeder.html
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 apr 2016, 11:31

Fokke, waar ik op zoek ben gegaan (nonkel Google :wink: ), daar was er inderdaad ook spraken van een gedicht van de Guido ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

26 apr 2016, 21:30

Bij ons hebben ze de installatie afgekeurd omdat er op de openingen in de zekeringkast (daar waar geen zekeringen in zaten) duct tape geplakt was en die moeten volgens de regels afgedekt worden met harde plastiek want door duct tape zoudt ge wel eens "per ongeluk" met een schroevendraaier kunnen steken of zo.

:roll:
Ondank is 's werelds loon