centrale verwarming op gas

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

nemo2020
Lid geworden op: 18 jan 2009, 17:33

15 feb 2016, 21:47

Na het 2-jaarlijks onderhoud van de verwarming zijn de problemen begonnen. Elke avond zet ik de thermostaat op 5 graden om hem 's morgens terug te zetten 22graden. Dan duurt het meer dan een uur voordat de radiator (waarvan de kraan altijd openstaat) ook maar iet of wat lauw wordt en dan nog meer dan een uur eer de radiator op temperatuur is. De technieker is 3 x terug thuis geweest en kan geen storing vinden. Ik vind dat niet normaal en voor het onderhoud werkte alles normaal. Heeft iemand een idee wat hier fout kan zijn?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

16 feb 2016, 08:57

nemo2020 schreef:Na het 2-jaarlijks onderhoud van de verwarming zijn de problemen begonnen. Elke avond zet ik de thermostaat op 5 graden om hem 's morgens terug te zetten 22graden. Dan duurt het meer dan een uur voordat de radiator (waarvan de kraan altijd openstaat) ook maar iet of wat lauw wordt en dan nog meer dan een uur eer de radiator op temperatuur is. De technieker is 3 x terug thuis geweest en kan geen storing vinden. Ik vind dat niet normaal en voor het onderhoud werkte alles normaal. Heeft iemand een idee wat hier fout kan zijn?
Onmiddellijk die technieker laten terugkomen!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 feb 2016, 09:38

nemo2020 schreef: Ik vind dat niet normaal en voor het onderhoud werkte alles normaal. Heeft iemand een idee wat hier fout kan zijn?
Geef eens wat meer uitleg aub: merk en type ketel, is er een weersafhankelijke regeling? Blijven alle radiatoren koud?
Bij iedere min of meer recente thermostaat kan je perfect dag- en nachttemperatuur en uren instellen, het is m.i. zinloos dat telkens weer handmatig te doen. Als je de nachttemperatuur instelt op 15-16 graden ga je daar niet veel meer door verbruiken, integendeel: de ketel is dan sneller op temperatuur.

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

16 feb 2016, 10:06

Als de warm water voorziening voor het sanitair goed werkt dan heb ik de indruk dat de drieweg klep die de keuze schakelt tussen verwarmen en warm water (warm water krijgt altijd de voorrang) vast zit.

(dit is uiteraard maar één van de mogelijke storingen)
Chi pecora si fa, il lupo mangia

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

16 feb 2016, 10:25

Aangezien vroeger de verwarming wél werkte zou ik gewoon even de meest voor de hand liggende fout laten controleren ... de circulatiepomp !
Of een pomp wel of niet goed werkt is moeilijk te testen (trillen betekent niet dat er voldoende debiet is) maar misschien is de debietregeling lager gezet ? De technieker zou ze kunnen vervangen, geen verbetering ... terugzetten !
Dat een technieker daar 3 x zou overkijken ?

nemo2020
Lid geworden op: 18 jan 2009, 17:33

19 feb 2016, 20:34

De technieker is voor de 5de maal thuis geweest. Nu heeft hij op de thermostaat vastgesteld dat de chauffage op 50% draait. Hij gaat nu een technieker van de fabriek laten komen. Ondertussen zitten we veelal in de kou als de inbouwhaard niet op volle toeren draait

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

19 feb 2016, 21:07

Ik kan niet helpen, maar voel met jullie mee. Ik hoop alleen maar dat die technieker niet elke keer centjes vraagt...
Verleden jaar was dat hier ook zo een spelletje. uiteindelijk was de ketel versleten en aan vervanging toe.

Inderdaad de verwarming 's nachts op 5° zetten is niet zo zinvol.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 feb 2016, 10:51

nemo2020 schreef:De technieker is voor de 5de maal thuis geweest. Nu heeft hij op de thermostaat vastgesteld dat de chauffage op 50% draait.
Hèhè, straffe technicus die aan de thermostaat kan zien dat de ketel op de helft van het vermogen draait!

nemo2020
Lid geworden op: 18 jan 2009, 17:33

20 feb 2016, 14:00

Inderdaad Mich ik stond erbij en zag het ook. Moet ik beter zeggen thermostaat-computer, deze geeft inderdaad de volledige werkingstoestand van de ketel weer

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 feb 2016, 18:10

nemo2020 schreef:Inderdaad Mich ik stond erbij en zag het ook. Moet ik beter zeggen thermostaat-computer, deze geeft inderdaad de volledige werkingstoestand van de ketel weer
Daarom ook dat ik je van bij het begin vroeg naar merk en type ketel, weersafhankelijke regeling e.d., met zo weinig informatie is het onbegonnen werk mogelijke oorzaken te achterhalen.
Ik begrijp steeds minder waarom je die elektronische thermostaat - of is het de ketelregeling? - met de hand bedient.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

20 feb 2016, 18:47

MichelN schreef: Ik begrijp steeds minder waarom je die elektronische thermostaat - of is het de ketelregeling? - met de hand bedient.
Mijn thermostaat heeft -buiten de "standaard instellingen" ook een resem instellingen die men "manueel" moet instellen, tenzij men akkoord gaat met de fabrieksinstellingen natuurlijk. En daarbuiten geeft ie extra informatie, als daar zijn werking en toestand van de gasbrander, tijdstip van onderhoudsbeurten én bij ontstentenis van regelmatig handbediende instellingen een eigengerijd progje om al het overige "in de war te sturen"... dus regelmatige handbediening voorkomt ongemakken... :cry: Dus na een jaarlijkse volksverhuizing is het hommeles met dit "ding"...

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

21 feb 2016, 11:09

Afblijven, als dat goed is ingesteld!

Sinds de nieuwe ketel en de computergestuurde thermostaat heb ik het altijd zalig van temperatuur, nacht en dag, zoals het is ingesteld en vooral!!! Mijn gasverbruik is aanzienlijk gedaald in vergelijking met vorige jaren.Toegegeven als je er een en ander wil aan veranderen is het in het begin een beetje Chinees.

Ik snap nog altijd niet waarom je die dingen handmatig gaat gebruiken.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

22 feb 2016, 15:38

Helena van Troje schreef:
Ik snap nog altijd niet waarom je die dingen handmatig gaat gebruiken.
Wat de installateur kàn, waarom jij niét ?
Zo ook heeft men leren "autorijden" ! En is dit slechter ?... :lol:
MaLoReg

24 feb 2016, 07:52

Ik heb een 5 jr nieuwe installatie op aardgaz. Alles wat kon misgaan is misgegaan. De radiator in woonkamerplaatste men niet midden onder t raam maar op 3/4. Thermostaat op een goeie 10 cm van de buizen ( leidingen) .
De eerste 2 jr zijn de thechniekers vaak moeten komen voor herstel ( thechniekers waren van de tussen dealer niet van Elco zelf).
Daar de thermostaat zo dicht tegen de verwarmingsbuizen hangt moet de themperatuur altijd hoger worden ingestelt om her in de kamers warm te hebben.
Over die themperatuur heb ik ook mijn vragen: het wisselt gedurend af van te warm naar te koud ttz, op een uur tijd kan ik verschillende malen trui uit/ trui aan wat erg vervelend is.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 feb 2016, 10:45

MaLoReg schreef:Over die themperatuur heb ik ook mijn vragen: het wisselt gedurend af van te warm naar te koud ttz, op een uur tijd kan ik verschillende malen trui uit/ trui aan wat erg vervelend is.
Maloregske, ik wil niet ambetant doen maar die vraag van jou over jouw "speciale" thermostaat en ketel is hier een jaar of drie geleden al uitvoerig aan bod gekomen. Danny en ik hebben je toen tal van (eerbare) voorstellen gedaan om dat probleem op te lossen, zodanig zelfs dat ik het op den duur op de heupen kreeg en afhaakte - jep, ik heb een nogal lage irritatiedrempel. :-)